AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #1 Skrevet 1. desember 2016 Hei, For et par uker siden var jeg hos legen etter å ha surkler og hostet i 14 dager (surklet ved utpust.)- ikke feber. Hun lyttet på ryggen og sa at det kunne være astma siden det hørtes mer ut som at pusten var anstrengt og at det ikke var noen rare ulyder i lungene som kunne indikere på lungebetennelse. så fikk jeg astma medisin Flutide til å ta morgen og kveld, og Ventoline (ved astma-anfall/når jeg skal trene eller lignende)- Jeg har ikke hatt astma-anfall før, så vet ikke. Men jeg får ofte anstrengelseshoste etter hard trening, og sliter med allergier og lignende. SÅ nå har jeg tatt Flutide i et par uker, har fortsatt hoste noen ganger, og rare lyder ved innpust og utpust... Høres nesten ut som et stønn fra lungene når jeg puster ut, og hvesing ved utpust! Skal til legen den 15. Jeg er ikke ute etter diagnose, men mer om hva andre tenker, kan dette virke som noe annet? Eller har dere med astma lignende symptomer? Jeg hadde regnet med at pusten ville bli normal igjen nå, med medisinene. Astmaen kom plutselig. Jeg er 29 år og i grei form. takker for svar! Anonymkode: 15070...4db
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #2 Skrevet 1. desember 2016 ts her, Korrigerer- Stønn-lignende lyd ved innpust, og hvesing på slutten av utpust! Slim-surklingen er borte. Anonymkode: 15070...4db
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #3 Skrevet 1. desember 2016 Det kan Høres ut som astma ja. Men du er kanskje ikke god nok medisinert. Det tok lang tid før jeg var det selv. Snakk med legen din. Anonymkode: 696af...470
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #4 Skrevet 1. desember 2016 Du har anstrengelsesutløst astma, har fått en infeksjon og dermed enda en trigger i nedre luftveier --> astma. Ingen astmamedisiner fjerner astma, de hjelper bare på den kroniske irritasjonen i nedre luftveier og demper symptomene. Dette må du bare lære deg å leve med. Astmamedisiner trenger man å bruke regelmessig i mer enn ett år før man er optimalt medisinert. Flutide er en kombinasjonsmedisin og inneholder kortison, noe som tilsier at du har fått en kraftig medisin som første valg. Du kan sammenligne med idrettsutøverne som har fått kritikk for sin astmamedisinbruk. De fikk Ventoline på forstøverapparat, altså puster inn bare Ventoline. Du kan sammenligne astma med eksem på huden.Ved astma har man hudirritasjon i de nedre luftveien. Dette kan og føre til at astmatikeren har problemer med optimalt oksygenopptak i blodet som igjen medfører at man konstant er i underskudd på oksygen til hele kroppen og alle kroppens organer. Derfor er medisinering riktig og viktig. Snakk med legen din og be om henvisning til utredning hos lungespesialist. Anonymkode: 513b7...de3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #5 Skrevet 1. desember 2016 "Anstrengelseshoste" = astmaanfall. Kjøp deg en PEF-måler på apoteket. Bruk denne kalkulatoren for å finne ut hva din PEF skal ligge på: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/pef-nomogram-for-voksne-3266.html Sånn som min PEF bør ligge på 450 egentlig, men på det beste har jeg 410. Når jeg da har 350 så vet jeg at det ikke er optimalt. Da jeg var veldig syk hadde jeg 270, noe som nesten var grunn til sykehusinnleggelse i seg selv. Sånn som akkurat nå har jeg 380. Jeg vet at det er fordi jeg har en dårligere periode akkurat nå fordi jeg nylig hadde lungebetennelse. Så man finner liksom litt ut av dette etterhvert. Den har du med deg og måler når du føler deg bra og når du har anfall og sånn ellers med behov. Den kan være en god indikator på når du kan ta astmamedisinen din. Ca 15 min etter du har tatt hurtigvirkende astmamedisin (den du tar ved anfall) så måler du PEF igjen. Har du da en forbedring på kanskje 25% i PEF betyr det at du har astma fordi en ikke-astmatiker vil ikke ha en så stor forbedring av astmamedisinen Få tatt en spirometri hos legen også. Anonymkode: 3f47d...6f6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #6 Skrevet 1. desember 2016 Ts her! Tusen takk! Jeg har lært veldig mye og ser på det med nye øyne! Skal kjøpe meg PEF-meter! Og skal spørre om å få tatt en spirometri, og spørre om henvisning til lungespesialist! Jeg så for meg astma-anfall som at man ikke fikk puste... Men da har jeg veldig til forbedringspotensiale... 😊 ! Takk igjen😊 Anonymkode: 15070...4db
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #7 Skrevet 1. desember 2016 Er det foresten noen her som vet om økt slim over lengre tid betyr at medisiner bør økes/forandres? (Sorry at jeg låner tråden din) Anonymkode: 696af...470
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #8 Skrevet 1. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det foresten noen her som vet om økt slim over lengre tid betyr at medisiner bør økes/forandres? (Sorry at jeg låner tråden din) Anonymkode: 696af...470 Det er jo ikke alltid medisinen kan økes hvis den er på maks. Den kan nok forandres ved at man kan få kortisoninhalasjon dersom man ikke har det og hvis det er behov for det kan man få en langtidsvirkende beta2-agonist. Dette må du snakke med legen om. Anonymkode: 3f47d...6f6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #9 Skrevet 1. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke alltid medisinen kan økes hvis den er på maks. Den kan nok forandres ved at man kan få kortisoninhalasjon dersom man ikke har det og hvis det er behov for det kan man få en langtidsvirkende beta2-agonist. Dette må du snakke med legen om. Anonymkode: 3f47d...6f6 Det har jeg fra før. Men hatt mye slim lenge nå. Får ta det med lege Anonymkode: 696af...470
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #10 Skrevet 2. desember 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her! Tusen takk! Jeg har lært veldig mye og ser på det med nye øyne! Skal kjøpe meg PEF-meter! Og skal spørre om å få tatt en spirometri, og spørre om henvisning til lungespesialist! Jeg så for meg astma-anfall som at man ikke fikk puste... Men da har jeg veldig til forbedringspotensiale... 😊 ! Takk igjen😊 Anonymkode: 15070...4db Det trenger du ikke bruke penger på selv. Om du får kjøpt uten resept er og usikkert. PEF måler er på blåresept, du betaler bare egenandel. Piping og surkling i brystet eller alvorlige pusteproblemer er ikke nødvendig å ha for å få en astmadiagnose. Anonymkode: 513b7...de3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #11 Skrevet 2. desember 2016 hei! ts her! 15 timer siden, AnonymBruker skrev: "Anstrengelseshoste" = astmaanfall. Kjøp deg en PEF-måler på apoteket. Bruk denne kalkulatoren for å finne ut hva din PEF skal ligge på: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/pef-nomogram-for-voksne-3266.html Sånn som min PEF bør ligge på 450 egentlig, men på det beste har jeg 410. Når jeg da har 350 så vet jeg at det ikke er optimalt. Da jeg var veldig syk hadde jeg 270, noe som nesten var grunn til sykehusinnleggelse i seg selv. Sånn som akkurat nå har jeg 380. Jeg vet at det er fordi jeg har en dårligere periode akkurat nå fordi jeg nylig hadde lungebetennelse. Så man finner liksom litt ut av dette etterhvert. Den har du med deg og måler når du føler deg bra og når du har anfall og sånn ellers med behov. Den kan være en god indikator på når du kan ta astmamedisinen din. Ca 15 min etter du har tatt hurtigvirkende astmamedisin (den du tar ved anfall) så måler du PEF igjen. Har du da en forbedring på kanskje 25% i PEF betyr det at du har astma fordi en ikke-astmatiker vil ikke ha en så stor forbedring av astmamedisinen Få tatt en spirometri hos legen også. Anonymkode: 3f47d...6f6 Jeg tok meg bryet med å kjøpe meg en pef-måler selv, siden jeg er en utålmodig person! Jeg vet at verdiene skal "markeres" eller noe lignende av legen, men målte uansett. Verdien kom på 300, målte mange ganger for kunne ikke tro på resultatet! MANGE ganger! Jeg tenkte egentlig å jogge nå (innendørs.) Har med ventoline, (og tok tidligere i dag også.) Så det jeg lurer på nå om jeg ikke bør jogge når verdien er så lav? I følge "normal verdien" på dame, 167, 30 år skal den i overkant av 500. Har nok jogget med denne lungekapasiteten før, og vil ta ventoline igjen! Men anbefaler dere meg til å ikke jogge eller er det helt greit? :S Er igjen ikke ute etter en legevurdering her på forumet men vil bare høre råd fra folk som har lignende problematikk. Anonymkode: 15070...4db
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #12 Skrevet 2. desember 2016 ts igjen, nå kom den på 400 og da er det ikke så ille vel:) føler meg ok:) takk for alles svar! Anonymkode: 15070...4db
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #13 Skrevet 2. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: ts igjen, nå kom den på 400 og da er det ikke så ille vel:) føler meg ok:) takk for alles svar! Anonymkode: 15070...4db Du må lære å bruke PEF måleren riktig, for det gjør du helt tydelig ikke her. Et sprang fra 300 og til 400 i løpet av noen timer er helt mot normalt, ved riktig bruk. Anonymkode: 513b7...de3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #14 Skrevet 2. desember 2016 Jeg er nybegynner, klønete og klossete innimellom ... Tror jeg har den nå, men skal selvfølgelig ta den med til legen også, så kan jeg få veiledning og se om jeg gjør det 100% riktig🙈 Apotekeren måtte veilede meg i å bruke innhalatoren også, så føler meg ikke akkurat som et geni når det gjelder astma😊 ps; det gikk helt fint å jogge. Skal "snart" til legen og jeg er allerede mye bedre i pusten etter å ha brukt ventoline mer😊 Har ingen ulyder 😊👍🏻 takk takk Anonymkode: 15070...4db
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #15 Skrevet 4. desember 2016 Å måle PEF krever en del teknikk. Merker at hvis jeg har gått lang tid uten å måle, så får jeg generelt dårligere resultater enn når jeg måler jevnlig. Folk med astma har vel ofte lavere PEF om morgenen enn om kvelden. I gode perioder har jeg litt forskjell (ca 370/410) mens i dårlige perioder (forkjølelse f.eks) har jeg veldig stor forskjell (260/380). PEF varierer veldig fra person til person. De verdiene som oppgis er gjennomsnittsverdier for alder og høyde. Derfor er det vanlig å sammenligne PEF opp mot sitt beste resultat. Jeg har f.eks. aldri klart over 420, i motsetning til 460, som det står at jeg burde klare. Så da regner jeg heller opp mot 420. hvis jeg holder meg over 380 (ca 10% under 420) så er det innafor. Faller jeg mye under 380 så bør jeg vurdere tiltak. Ut i fra symptomene du beskriver kan det godt være astma. Det må vel være kronisk (dvs vare i mer enn 8 uker for å være astma) tror jeg. Har hvertfall en del av de samme symptomene som deg. Hoste og piping på slutten av utpust, og i mindre grad, surkling. Da jeg startet på medisiner igjen etter noen fine år uten astmasymptomer tok det mange uker før symptomene ble borte. Det verste forsvant ganske raskt, men småhosting og sånt tok det flere måneder å kvitte seg med, og da tok jeg medisinene slavisk. Astma er en ganske kompleks sykdom som varierer veldig fra person til person. Det tar tid å bli kjent med det, men når man vet hva man reagerer på og vet når man skal gjøre tiltak, så kan man leve relativt symptomfritt. Jeg vet ikke helt hva definisjonen på hva et astmaanfall er, men jeg har hvertfall aldri hatt det. Jeg har heller gode og dårlige perioder. Anonymkode: f6f75...05a
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #16 Skrevet 4. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å måle PEF krever en del teknikk. Merker at hvis jeg har gått lang tid uten å måle, så får jeg generelt dårligere resultater enn når jeg måler jevnlig. Folk med astma har vel ofte lavere PEF om morgenen enn om kvelden. I gode perioder har jeg litt forskjell (ca 370/410) mens i dårlige perioder (forkjølelse f.eks) har jeg veldig stor forskjell (260/380). PEF varierer veldig fra person til person. De verdiene som oppgis er gjennomsnittsverdier for alder og høyde. Derfor er det vanlig å sammenligne PEF opp mot sitt beste resultat. Jeg har f.eks. aldri klart over 420, i motsetning til 460, som det står at jeg burde klare. Så da regner jeg heller opp mot 420. hvis jeg holder meg over 380 (ca 10% under 420) så er det innafor. Faller jeg mye under 380 så bør jeg vurdere tiltak. Ut i fra symptomene du beskriver kan det godt være astma. Det må vel være kronisk (dvs vare i mer enn 8 uker for å være astma) tror jeg. Har hvertfall en del av de samme symptomene som deg. Hoste og piping på slutten av utpust, og i mindre grad, surkling. Da jeg startet på medisiner igjen etter noen fine år uten astmasymptomer tok det mange uker før symptomene ble borte. Det verste forsvant ganske raskt, men småhosting og sånt tok det flere måneder å kvitte seg med, og da tok jeg medisinene slavisk. Astma er en ganske kompleks sykdom som varierer veldig fra person til person. Det tar tid å bli kjent med det, men når man vet hva man reagerer på og vet når man skal gjøre tiltak, så kan man leve relativt symptomfritt. Jeg vet ikke helt hva definisjonen på hva et astmaanfall er, men jeg har hvertfall aldri hatt det. Jeg har heller gode og dårlige perioder. Anonymkode: f6f75...05a Du vet ikke hva definisjonen på astma er? Og mener at dyu aldri har hatt astmaanfall? Da har du heller ikke astma, fordi astma i alle sine faser = tung pust/nedsatt respirasjon i større eller mindre grad. Det du skriver her er en avhandling i motsetninger. Lever man relativt symptomfritt med astma så har man ikke astma. Der er hrller ikke noen 8 ukkers grense for astma diagnosen. Kronisk er astma når man som voksen har hatt sitt første gjenombrudd med astmatung pust. Anbefaler deg å enten lese deg opp på temaet astma eller avstå fra å svare med så mye feilinformasjon som du her har kommet med. Amund Gulsvik Lærebok i lungesykdom er informativ og lærerik. Anonymkode: 513b7...de3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #17 Skrevet 4. desember 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Du vet ikke hva definisjonen på astma er? Og mener at dyu aldri har hatt astmaanfall? Da har du heller ikke astma, fordi astma i alle sine faser = tung pust/nedsatt respirasjon i større eller mindre grad. Det du skriver her er en avhandling i motsetninger. Lever man relativt symptomfritt med astma så har man ikke astma. Der er hrller ikke noen 8 ukkers grense for astma diagnosen. Kronisk er astma når man som voksen har hatt sitt første gjenombrudd med astmatung pust. Anbefaler deg å enten lese deg opp på temaet astma eller avstå fra å svare med så mye feilinformasjon som du her har kommet med. Amund Gulsvik Lærebok i lungesykdom er informativ og lærerik. Anonymkode: 513b7...de3 Jeg må beklage så mye. Skal dra innom alle legene og spesialistene jeg har hatt gjennom livet og si at de har tatt feil. Jeg har ikke astma fordi kvinneguiden sa det! Halleluja! Jeg skrev at jeg ikke vet hva definisjonen på astmaanfall er, ikke astma. Jeg vet godt hva astma er. I følge ordboka er definisjonen på anfall "brått og kortvarig utbrudd av sydkom el. følelse". Mine astmautbrudd er verken brå eller kortvarige, og bygger seg ofte opp over flere dager, mens de kan vare i ukesvis hvis jeg ikke får kontroll. Men du har kanskje sånne astmaanfall som folk får på film. Når det er sagt så er så utrolig mye av det du skriver feil. Jeg vet ikke hvilken bakgrunn du har, men du bør tenke deg om før du uttaler deg, eventuelt vise til gode kilder. Jeg velger å gå gjennom et lite utvalg av dine feiluttalelser fordi det vil ta en hel dag å gå gjennom alt: 1. Du sier at flutide en en kombinasjonsmedisin, noe den ikke er. En kombinasjonsmedisin inneholder kortikosteroid og en langtidsvirkende beta-2-agonist. Flutide er kun en kortikosteroid, og er ikke en kraftig medisini det hele tatt- det er som regel det første som gis som behandling av astma. Flutide er ikke en gang på dopinglista! 3. Du sier at man ikke kan leve relativt symptomfritt med astma. Det er helt feil. Hele vitsen med medisiner er jo at man skal kunne leve så symptomfritt som mulig, noe dagens meidisiner lar oss gjøre. Opplever du symptomer hver dag med det som tidligere har vært en optimal behandlingsmetode for deg, så er ikke astmaen din kontrollert, og da må du til legen og få reevaluert behandlingen din. 4. All astma er kronisk. Astma er en kronisk men reversibel lungesykdom. Skjønner ikke hvor du får alt dette fra... Alt du skriver er jo helt på jordet! En ting er sikkert og visst, TS. Skal du lære noe om astma, spør en lege eller en annen kvalifisert person, eller les deg opp på faglitteratur- ikke kvinneguiden! Anonymkode: f6f75...05a 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #18 Skrevet 4. desember 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg må beklage så mye. Skal dra innom alle legene og spesialistene jeg har hatt gjennom livet og si at de har tatt feil. Jeg har ikke astma fordi kvinneguiden sa det! Halleluja! Jeg skrev at jeg ikke vet hva definisjonen på astmaanfall er, ikke astma. Jeg vet godt hva astma er. I følge ordboka er definisjonen på anfall "brått og kortvarig utbrudd av sydkom el. følelse". Mine astmautbrudd er verken brå eller kortvarige, og bygger seg ofte opp over flere dager, mens de kan vare i ukesvis hvis jeg ikke får kontroll. Men du har kanskje sånne astmaanfall som folk får på film. Når det er sagt så er så utrolig mye av det du skriver feil. Jeg vet ikke hvilken bakgrunn du har, men du bør tenke deg om før du uttaler deg, eventuelt vise til gode kilder. Jeg velger å gå gjennom et lite utvalg av dine feiluttalelser fordi det vil ta en hel dag å gå gjennom alt: 1. Du sier at flutide en en kombinasjonsmedisin, noe den ikke er. En kombinasjonsmedisin inneholder kortikosteroid og en langtidsvirkende beta-2-agonist. Flutide er kun en kortikosteroid, og er ikke en kraftig medisini det hele tatt- det er som regel det første som gis som behandling av astma. Flutide er ikke en gang på dopinglista! 3. Du sier at man ikke kan leve relativt symptomfritt med astma. Det er helt feil. Hele vitsen med medisiner er jo at man skal kunne leve så symptomfritt som mulig, noe dagens meidisiner lar oss gjøre. Opplever du symptomer hver dag med det som tidligere har vært en optimal behandlingsmetode for deg, så er ikke astmaen din kontrollert, og da må du til legen og få reevaluert behandlingen din. 4. All astma er kronisk. Astma er en kronisk men reversibel lungesykdom. Skjønner ikke hvor du får alt dette fra... Alt du skriver er jo helt på jordet! En ting er sikkert og visst, TS. Skal du lære noe om astma, spør en lege eller en annen kvalifisert person, eller les deg opp på faglitteratur- ikke kvinneguiden! Anonymkode: f6f75...05a Virker som om du har litt peiling, derfor vil jeg spør deg om noe litt off topic. Hvor lenge er det vanlig at man blir skjelven etter inntak av astmamedisin? Anonymkode: 2f548...029
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #19 Skrevet 4. desember 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Virker som om du har litt peiling, derfor vil jeg spør deg om noe litt off topic. Hvor lenge er det vanlig at man blir skjelven etter inntak av astmamedisin? Anonymkode: 2f548...029 Vet ikke hva som er vanlig, annet enn at skjelving er vanlig. Av egen erfaring kan jeg si at hvis jeg bare tar en inhalasjon så varer det i ca 1-2 timer. Men merker også at jo oftere jeg tar Ventoline over tid, jo mindre skjelving blir det, så tror kroppen venner seg litt til det. Og jo mer medisin jeg tar på en gang (f.eks. på spirometri hos legen, der jeg må ta 4 inhalasjoner på en gang), jo verre blir skjelvingen. Når jeg trener og tar Ventoline på forhånd så merker jeg ikke noe særlig til skjelvingen i det hele tatt. Men alt sånt varierer nok fra person til person. Skjelving er jo en bivirkning, noe som ikke nødvendigvis er likt for alle. Anonymkode: f6f75...05a
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #20 Skrevet 4. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke hva som er vanlig, annet enn at skjelving er vanlig. Av egen erfaring kan jeg si at hvis jeg bare tar en inhalasjon så varer det i ca 1-2 timer. Men merker også at jo oftere jeg tar Ventoline over tid, jo mindre skjelving blir det, så tror kroppen venner seg litt til det. Og jo mer medisin jeg tar på en gang (f.eks. på spirometri hos legen, der jeg må ta 4 inhalasjoner på en gang), jo verre blir skjelvingen. Når jeg trener og tar Ventoline på forhånd så merker jeg ikke noe særlig til skjelvingen i det hele tatt. Men alt sånt varierer nok fra person til person. Skjelving er jo en bivirkning, noe som ikke nødvendigvis er likt for alle. Anonymkode: f6f75...05a Tusen takk for svar. 🤗 Anonymkode: 2f548...029
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå