Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 timer siden, Touchy skrev:

Jeg vet ikke om det er slik det fungerer hos de fleste, og derfor skrev jeg: tror jeg - men det la du kanskje ikke merke til.

Det er så jævla politisk korrekt å være miljøbevisst her inne, og man skal helst ikke ha andre meninger. 

Uansett, så er jeg da i dine øyne lite miljøbevisst siden første barnet fikk nytt, og det skal du få lov til å mene. Så tok jeg det igjen da de andre måtte arve det nyinkjøpte etter førstemann..

Så er det vel også sånn at noen må kjøpe nytt for at noen skal kunne kjøpe brukt

Enig med deg. Jeg venter første nå og koser meg med å kjøpe alt nytt. Kunne gjerne tenke meg å kjøpe vognen brukt, men det er så få av dem på markedet. Kommer selvsagt til å selge min brukt etterpå. Ellers har jeg arvet noe fra min mor som jeg selv brukte som barn. Utover det så storkoser jeg meg med innkjøp.

Men hva vet vel jeg om miljø. Jeg jobber jo tross alt med oljeboring i Nordsjøen, så jeg har forstått at jeg ikke har retten til å mene noe om det her inne. :) 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, virkelig skrev:

Vi kjøpte alt nytt til første, og stort sett alt nytt til nummer 2, selv om det er noe mindre enn 2 år mellom dem. Ville aldri i hele verden kjøpt brukt, hverken klær, vogn, seng eller noe annet. Vi hadde ikke familie eller venner å arve fra, så da ble det nytt med god samvittighet. Har aldri kjøpt  brukt , kommer aldri til å gjøre det. Hverken møbler , klær eller utstyr som f.eks ski eller skøyter. Vi er alle forskjellige. Men vi selger og gir bort videre med glede

Kommer aldri til å kjøpe brukt? Du har hørt om bærekraftig utvikling? Å kjøpe brukt er dessuten trendy og smart. 

• Liker 23
Skrevet

Me har meir enn nok pengar, men har arva mykje og kjøpt brukt til ungane oppover. Gjenbruk er smart, nemlig. 

• Liker 20
Skrevet

Slike holdninger provoserer meg så voldsomt ! At folk tenker de som kjøper brukt er «fattig» . Er jo fordi det miljøvennlig. Er miljøsvineri hvis alle skal kjøpe alt nytt og kaste fullt brukbare ting . 

• Liker 24
Skrevet

Ellers føler jeg det er verdt å nevne at vår økonomi er bygd opp slik at folk må bruke penger på varer og tjenester. Hadde alle kjøpt ting brukt, drevet byttehandel og levd på gratistilbud, så hadde vi stått ovenfor et gigantisk krakk. Vi er faktisk avhengige av de som kjøper alt nytt. Det er kanskje ikke bærekraftig eller miljøbevisst, men det er realiteten. Forbruksmarkedet er svært følsom for svingninger opp og ned. Egentlig burde vi sette pris at noen, som for eksempel Julianne og Ulrik, velger som de gjør. Så kan man også takke Jenny Skavlan for arbeidet hun gjør. Vi trenger begge to.

• Liker 15
Skrevet

Eg trur dei som absolutt skal ha alt nytt (og i tillegg så mykje av alt) heilt fint klarer å halda handelstanden i gang. For min del er det ein prinsippsak å ikkje bidra til overforbruk, og tenka meir på miljøet enn om HM har høgast mogleg overskot.

• Liker 10
Skrevet (endret)
9 minutter siden, mordi skrev:

Eg trur dei som absolutt skal ha alt nytt (og i tillegg så mykje av alt) heilt fint klarer å halda handelstanden i gang. For min del er det ein prinsippsak å ikkje bidra til overforbruk, og tenka meir på miljøet enn om HM har høgast mogleg overskot.

Det er ikke poenget mitt. Poenget mitt er at det er så svart/hvitt på KG. 100% miljøbevisst eller 100% synder.
Hvis forbrukermarkedet ikke gjør det bra, mister folk jobben. Det fører til nedleggelser, høyere arbeidsledighet, flere som skal motta trygdeytelser, samtidig som staten mister inntektskilder i form av mva og skatt. Og sånn løper ballen. Lang historie kort: Man må kutte ned på en rekke ting (som tar for gitt i Norge) som gratis skole, fradrag for blant annet barnehage, trygdeytelsene - hvor mange her mottar foreldrepenger?, helsetilbud og ect. Det er så mange her som sitter med pekefingeren og sutrer. Se det større bildet. 

Vi kan alle være enige om at å kjøpe brukt er bra. Det er miljøbevisst og det er bærekraftig. Men, og dette er det viktigste, alle kan ikke kjøpe brukt.

Endret av Milio
  • Liker 10
Skrevet (endret)
17 minutter siden, Milio skrev:

Det er ikke poenget mitt. Poenget mitt er at det er så svart/hvitt på KG. 100% miljøbevisst eller 100% synder.
Hvis forbrukermarkedet ikke gjør det bra, mister folk jobben. Det fører til nedleggelser, høyere arbeidsledighet, flere som skal motta trygdeytelser, samtidig som staten mister inntektskilder i form av mva og skatt. Og sånn løper ballen. Lang historie kort: Man må kutte ned på en rekke ting (som tar for gitt i Norge) som gratis skole, fradrag for blant annet barnehage, trygdeytelsene - hvor mange her mottar foreldrepenger?, helsetilbud og ect. Det er så mange her som sitter med pekefingeren og sutrer. Se det større bildet. 

Vi kan alle være enige om at å kjøpe brukt er bra. Det er miljøbevisst og det er bærekraftig. Men, og dette er det viktigste, alle kan ikke kjøpe brukt.

Å kjøpe klær og utstyr/møbler brukt kan føre til at folk bruker pengene annerledes og andre næringer vokser i stedet: reise, kultur, kunst, opplevelseskonsepter, restauranter osv. Bare nevner det. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 13
Skrevet
6 minutter siden, Kollontaj skrev:

Å kjøpe klær og utstyr/møbler brukt kan føre til at folk bruker pengene annerledes og andre næringer vokser i stedet: reise, kultur, kunst, opplevelseskonsepter, restauranter osv. Bare nevner det. 

Sant, men da må det selges langt mer av det. For de tingene du nevner har en mva på 12-15%, mot klær og utstyr til 25% mva. 

Jobben til en influencer er jo å oppfordre til forbruk. Hadde de oppfordret ene og alene til gjenbruk, så hadde de ikke tjent de pengene de gjør og heller ikke bidratt med den skatten de gjør. Jeg er helt enig i at Julianne burde arve og vurdere å kjøpe noe brukt, men samtidig leser jeg jo at hun gladelig arver fra familie. Så jeg syns egentlig kritikken er så som så.

• Liker 7
Skrevet
8 minutter siden, Milio skrev:

Sant, men da må det selges langt mer av det. For de tingene du nevner har en mva på 12-15%, mot klær og utstyr til 25% mva. 

Jobben til en influencer er jo å oppfordre til forbruk. Hadde de oppfordret ene og alene til gjenbruk, så hadde de ikke tjent de pengene de gjør og heller ikke bidratt med den skatten de gjør. Jeg er helt enig i at Julianne burde arve og vurdere å kjøpe noe brukt, men samtidig leser jeg jo at hun gladelig arver fra familie. Så jeg syns egentlig kritikken er så som så.

Poenget mitt er at nye næringer kommer til, andre vokser  - og noen kan godt gå nedover, særlig om man ser helhetlig på det mht bærekraft. 

• Liker 10
Skrevet
56 minutter siden, Kollontaj skrev:

Kommer aldri til å kjøpe brukt? Du har hørt om bærekraftig utvikling? Å kjøpe brukt er dessuten trendy og smart. 

Spiller desverre ingen rolle hvor trendy det er, ville aldri kjøpt brukt uansett. Skjønner tanke gangen og syntes det er flott for de som ønsker det. Kjøper kvalitet og er bevisst på hvor jeg bruker pengene mine, både når det kommer til klær og interiør, gir bort det vi ikke trenger eller ønsker lenger. Både til familie, venner og Fretex, 

Skrevet
8 timer siden, Mnjah skrev:

Dette gjorde meg litt trist. Snakker om korttenkt perspektiv, svaret gir ingen mening. Det er ikke er slik at vi som kjøper brukt gjør det fordi vi ikke har "mulighet til å få og kjøpe alt nytt", nei vi tenker på miljøet - noe en burde gjøre når en skal bli mor (noe som er en ganske stor miljøbelastning i tillegg). Men hun lukter vel muligheter for spons og annonser.

Jeg er ikke redd for å si at jeg hadde kjøpt en del nytt til første (ja, til og med til andre også) hvis jeg hadde hatt råd, men det hadde jeg ikke og da kjøpte jeg brukt i tillegg til at jeg fikk en del. Betyr ikke at jeg ikke tenker på miljøet ellers, men du kan ikke inkludere alle i dette argumentet om grunnen til at folk kjøper brukt.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, virkelig skrev:

Spiller desverre ingen rolle hvor trendy det er, ville aldri kjøpt brukt uansett. Skjønner tanke gangen og syntes det er flott for de som ønsker det. Kjøper kvalitet og er bevisst på hvor jeg bruker pengene mine, både når det kommer til klær og interiør, gir bort det vi ikke trenger eller ønsker lenger. Både til familie, venner og Fretex, 

Jeg kjøper også kvalitet, både klær og møbler som skal vare, men kjøper det gjerne brukt om jeg får tak i det jeg skal ha. 

• Liker 8
Skrevet
5 timer siden, virkelig skrev:

Vi kjøpte alt nytt til første, og stort sett alt nytt til nummer 2, selv om det er noe mindre enn 2 år mellom dem. Ville aldri i hele verden kjøpt brukt, hverken klær, vogn, seng eller noe annet. Vi hadde ikke familie eller venner å arve fra, så da ble det nytt med god samvittighet. Har aldri kjøpt  brukt , kommer aldri til å gjøre det. Hverken møbler , klær eller utstyr som f.eks ski eller skøyter. Vi er alle forskjellige. Men vi selger og gir bort videre med glede

Kan jeg spørre om hvorfor? Er masse penger å spare på det, samtidig som du kan spare miljøet en del også. Noen ting er også finere når de er litt brukt (så klart en veldig personlig mening). 

Skrevet

Er helt enig med blogger i å kjøpe alt nytt og arve/få av familie. Gjort det samme selv. Hadde ikke vært aktuelt med brukt vogn, brukt seng/madrass, osv, av ukjente mennesker. Eller uansett. Har man ikke råd til å kjøpe inn til babyen, så bør man ikke få barn. 

Skrevet
35 minutter siden, virkelig skrev:

Takk for svar! :)

Skrevet

Den bruk-og kast-tankegangen er ille, synes jeg.. Tenk at de små skal overta etter oss, og miljøet er viktig å ta hensyn til.. Jeg har både arvet og kjøpt billig i både inn- og utland siden jeg var liten. Mamma drev en eksklusiv bruktbutikk på 80-tallet så jeg har fått det inn med, ja, morsmelken..

Men når det er sagt kan det være mye bakterier og midd i f eks madrasser og tyggeleker, så det ville jeg aldri ha kjøpt brukt.

Kanskje vi kan opprette en annen tråd med denne tematikken slik at vi ikke sporer helt av? Mange interessante innspill her 🤗

• Liker 21
Skrevet

Jeg syntes også det var koselig å arve litt fra nære venner og familie, men må si jeg koste meg glugg med å kjøpe nye ting til babyen. Det er noe helt spesielt med den første babyen og kose seg med innkjøpene. Vi kommer sikkert ikke til å kjøpe like mye nytt til nr. 2, men jeg syntes ikke man skal ha dårlig samvittighet for å kjøpe nye ting til sin første lille baby. 

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, Norabora skrev:

Er helt enig med blogger i å kjøpe alt nytt og arve/få av familie. Gjort det samme selv. Hadde ikke vært aktuelt med brukt vogn, brukt seng/madrass, osv, av ukjente mennesker. Eller uansett. Har man ikke råd til å kjøpe inn til babyen, så bør man ikke få barn. 

Håper ikke den kommentaren var særiøs? «Har man ikke råd til å kjøpe inn til babyen, så bør man ikke få barn.» Så om man kjøper brukt utstyr er man dårlige foreldre da og burde ikke fått barn? Fordi de som har råd til å kjøpe alt nytt, jo de er jo mye bedre foreldre? Får helt vondt inni meg over at det går an å si noe slik!! Ikke alle har råd til nytt utstyr til et barn, men da skal de ikke heller ikke få barn da?!!

• Liker 36
Skrevet
3 minutter siden, Tinenico skrev:

Håper ikke den kommentaren var særiøs? «Har man ikke råd til å kjøpe inn til babyen, så bør man ikke få barn.» Så om man kjøper brukt utstyr er man dårlige foreldre da og burde ikke fått barn? Fordi de som har råd til å kjøpe alt nytt, jo de er jo mye bedre foreldre? Får helt vondt inni meg over at det går an å si noe slik!! Ikke alle har råd til nytt utstyr til et barn, men da skal de ikke heller ikke få barn da?!!

:nordvesta:

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...