Gå til innhold

Forbrukslån som egenkapital

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg og min samboer skal kjøpe oss bolig. Vi har har god lønn og ordnet økonomi, men boligene vi ser på koster omkring 5 millioner så vi vil trenge mellom 750.000 og 1 million i egenkapital. For å slippe å spare i mange år tenker vi derfor å ta et usikret lån (forbrukslån) på opp til 500.000 hver for å dekke opp egenkapitalen. 

Noen som har noen banker å anbefale? Trenger opp mot 1 million, men fordelt på 2 personer.

Anonymkode: 5f801...2e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du ha lån i bank så må banken og dere bli enige om hvordan hele kjøpesummen skal finansieres. Du får neppe lån fra en seriøs bank med et så kraftig forbrukslån i bunn. 

Anonymkode: 07b21...bc4

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du ha lån i bank så må banken og dere bli enige om hvordan hele kjøpesummen skal finansieres. Du får neppe lån fra en seriøs bank med et så kraftig forbrukslån i bunn. 

Og hvordan skal den seriøse banken sjekke om jeg har en million i forbrukslån?

• Liker 1
Skrevet

I alle fall da jeg tok opp boliglån, måtte jeg informere om hvilke andre lån jeg hadde. Og, hva jeg hadde av formue, bil, fritidshus ol.

Så lenge dere klarer å betale begge deler, går alt sikkert fint, men hva hvis noe skjer, arbeidsledig feks? Husk at banken har 1.pri på huset, og forbrukslån vokser fortere enn du aner. Så da sitter du der fort med gjeld langt over ørene, og ender huset på tvangssalg, får du sjelden hele verdien. så da ender du opp husløs, men med et digert forbrukslån.

Men, er du 100% sikker på at dere klarer det, så går det an. Men, ta å se noen episoder av luksusfellen, og lær der hvor dumt det er å låne over pipa.

• Liker 3
Skrevet

Hva er renten på dette forbrukslånet?

Skrevet (endret)

Hva er god lønn?

Hva er renten på forbrukslånet?

Må dere ha et hus til 5 mill NÅ?

Endret av Lille Vinkel
glemte noe
  • Liker 1
Skrevet

Dere må vise for banken hvordan boligen skal finansieres. Hvordan skal dere vise hvor pengene fra forbrukslånet kommer fra??

Anonymkode: 7165a...d58

• Liker 1
Skrevet

Du må oppgi hva du har av andre lån når du søker boliglån. Banken kredittsjekker deg nok også, da vil det fremkomme hvilke andre lån du har. Har dere så høy forbruksgjeld vil det nok påvirke hvor mye dere får låne kraftig, da banken jo må ta høyde for høye avdrag på forbruksgjelden når de vurderer hvor høyt boliglån dere kan betjene. 

Dersom dere kan betjene et så høyt forbrukslån; Hvorfor ikke spare noen år og kjøpe bolig når dere faktisk har egenkapitalen på plass? 

Anonymkode: 62e15...421

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har har god lønn og ordnet økonomi. For å slippe å spare i mange år tenker vi derfor å ta et usikret lån (forbrukslån) på opp til 500.000 hver for å dekke opp egenkapitalen. 

Er det en spontan tanke om boligkjøp? Dette viser at dere har ikke spart noe. Dvs. dere har god økonomi men 0 kr til overs. 

• Liker 6
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan skal den seriøse banken sjekke om jeg har en million i forbrukslån?

:ler:  de kredittsjekker alle før lån. Selvangivelse, lønnslipper og oversikt over lån er obligatorisk før du får lån. Finansieringsplan fra deg er og noe de vil ha. 

• Liker 9
Skrevet

"Forbrukerombudet mener det er i strid med markedsføringsloven å annonsere forbrukslån som egenkapital til bolig. Et forbrukslån anses som en del av gjeldsbyrden, ikke som kapital når banken kredittvurderer boliglånssøkere, påpeker fagdirektør Jo Gjedrem."

http://e24.no/naeringsliv/bank/reklamerer-for-forbrukslaan-til-egenkapital/23846249

Anonymkode: 2cdf7...d31

• Liker 2
Skrevet

forbrukslån på 1 million!? er dere spinna gærne og har flere millioner i lønn? kjøp noe billigere, selg om noen år og kjøp dere opp, da har dere klart å spare opp egenkapital og kanskje fått noe avkastning på bolig 1.

• Liker 10
Skrevet

Det er GALSKAP å bare å vurdere å ta opp forbrukslån til egenkapital til bolig i dag. Anbefales ikke dersom du tenker å komme deg igjennom de neste ti årene uten å gå på økonomisk smell.

Anonymkode: b9228...b12

• Liker 9
Skrevet

Dere har ikke "ordnet" økonomi dersom dere sitter med 0 kroner i egenkapital, selv når dere begge har det du definerer som god lønn. 

Nei, dere bør ikke bruke forbrukslån som egenkapital.

• Liker 8
Skrevet

Jeg håper virkelig at dette er ett tulletråd. 

Anonymkode: 21833...49f

• Liker 9
Skrevet

Funker fint det. Husk og regne med renteoppgang... slik som prisene øker nå, så tjener dere jo på det, kontra å bruke mange år på å spare...

Anonymkode: 1a1ce...4c2

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Funker fint det. Husk og regne med renteoppgang... slik som prisene øker nå, så tjener dere jo på det, kontra å bruke mange år på å spare...

Det er ikke sikkert boligprisene fortsetter å øke i årene fremover. Hvis boligprisene synker kan man ende opp med å ha mer gjeld enn verdien av boligen.

http://www.dn.no/nyheter/2016/11/30/1022/Eiendom/-desto-lengre-gjeldsoppbyggingen-varer-og-desto-mer-boligprisene-stiger-desto-storre-blir-fallhoyden-i-norsk-okonomi

Skrevet

Det er ikke sikkert boligprisene fortsetter å øke i årene fremover. Hvis boligprisene synker kan man ende opp med å ha mer gjeld enn verdien av boligen.

http://www.dn.no/nyheter/2016/11/30/1022/Eiendom/-desto-lengre-gjeldsoppbyggingen-varer-og-desto-mer-boligprisene-stiger-desto-storre-blir-fallhoyden-i-norsk-okonomi

selvsagt kan det skje, men det er jo risken man tar når man kjøper uansett...

Skrevet

selvsagt kan det skje, men det er jo risken man tar når man kjøper uansett...

Risikoen blir ganske mye større med 500 000 i forbrukslån som gjerne har 3-5 ganger vanlig rente. Det blir som å låne 1,5 - 2,5 millioner mer. I tillegg er det den gjelden som forsvinner sist hvis boligen blir tvangssolgt. Går den til under gjenværende gjeld så kan man sitte skikkelig i saksa.

Anonymkode: 724fa...cfb

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...