Gå til innhold

Idiotisk bussjåfør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I Oslo/Akershus er det 400 000 enkeltreiser med buss hver dag. Der skjønner jeg at sjåførene må være rigide.

Anonymkode: 7746e...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er idiotisk med bussjåfører som ikke lar barn reise gratis.
Det er idiotisk med restauranter som ikke lar barn spise gratis.
Det er idiotisk med svømmehaller som ikke lar barn svømme gratis.
Det er idiotisk med kiosker som ikke gir gratis is til barn.
Hvorfor skal man forlange å få noe gratis, som alle andre betaler for? Jeg ser daglig skoleelever som ikke har flere klipp igjen, som vil si at dem har brukt det mer enn dem skal... Dem har to turer, dem kommer seg til og fra skolen. Er dem fri, så har dem brukt en tur på noe annet.

Worst case: Min buss har vel 35 stopp fra jeg går på til jeg er på jobb. Ett minutt ekstra på hvert busstopp fordi noen glemmer noe, gjør at jeg blir 35 min forsinket på jobb.
Og ja, jeg har sittet på busser som har blitt 10-15 min forsinket fordi bussjåføren er så dum at han ved annet hvert busstopp venter på dem som ikke klarer være der tidsnok...  
 

Anonymkode: c76c3...802

Alle i barneskolealder har lovmessig rett på gratis skoleskyss, går ikke an å sammenligne det med gratis is.

Anonymkode: 38343...ddd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært bussjåfør, hadde jeg gladelig betalt fra egen lomme, for at den stakkars piken skulle slippe å stå ute og fryse. Jeg håper virkelig at hun hadde mobiltelefon og kunne ringe sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som lurer på hvorfor kortet hennes ikke virket? Har hun brukt turen sin på shopping med venner, er ture brukt opp og hun må selvsagt betale selv. Jeg skrur ikke på tårene helt ennå.

Anonymkode: 33f27...e7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som lurer på hvorfor kortet hennes ikke virket? Har hun brukt turen sin på shopping med venner, er ture brukt opp og hun må selvsagt betale selv. Jeg skrur ikke på tårene helt ennå.

Anonymkode: 33f27...e7c

Ung alder, sikkerhet først.

Anonymkode: 38343...ddd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, exictence skrev:

Hva er ikke akseptabelt i forhold til sikkerhet? Å si ja, mener du?

og la de stå alene uten mulighet til å komme seg hjem..............................

Anonymkode: 38343...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at buss-sjåføren ikke bare kan la mennesker passere gratis på bussen. Men ærlig talt. Det er en liten jente det er snakk om. I tillegg er det kaldt ute. Tror foreldrene gledelig hadde betalt den boten i tilfelle det skulle dukke opp en kontrollør. Heller det enn å kanskje miste henne. 

Anonymkode: 87357...790

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog et lite dilemma her. Om busstoppet stod på en plass med lite folk, typ på landsbygda, burde man forsikret seg om at jenta hadde hatt mobiltelefon til å ringe foreldrene sine. Bussjåføren ville definitivt fått tildelt skyld om han hadde kastet henne av bussen og jenta ble kidnappet og funnet i en veigrøft senere.

Anonymkode: 65065...d57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

og la de stå alene uten mulighet til å komme seg hjem..............................

Anonymkode: 38343...ddd

Ja, det kan man si på en måte. Samtidig er det dessverre 7 og 8 åringer som godt kan lure til seg gratis buss turer hvis de vet om at det går an på det viset. Tror på ingen måte det var tilfelle med denne jenta, men hvordan kan man egentlig vite hvem som lurer og ikke? Mange rampunger som kan se veldig uskyldig og godtroende ut.

Endret av exictence
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal bussjåføren betale fra egen lomme mener du? Blir det kontroll på bussen og jenta får bot fordi hun ikke har billett. Hvem vil få skylden da? Hvem vil foreldrene skylde på da?

Bussen skal holde sin rute. Om flere passasjerer hele tiden skal be bussjåfør skal vente fordi de glemte noe..blir den forsinket! Til ergelse for andre passasjerer.

 

Anonymkode: 65065...d57

Dette er snakk om ei jente på 7-8 år. Smålig og simpelt av denne bussjåføren å ikke ta henne med. Hva om det hadde vært 10 minusgrader? Skulle hun bare stått ute i kulda?

Anonymkode: 43392...e16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar en buss hver dag som kun går en gang i halvtimen/1 gang i timen. I går kom det en liten jente på, 2-3 klassing, busskortet hennes fungerte ikke fordi det kun virket 2 ganger per dag, frem og tilbake fra skolen. Hun fikk spørsmål om hun hadde penger, hvis ikke fikk hun komme seg av bussen. Hun spurte om å betale i morgen, nei hun måtte gå av. Hun sto der i kulden da bussen kjørte.. Hadde jeg hatt penger hadde jeg gladelig betalt, men kunne ikke bussjåføren latt det gå når det er en liten jente som står alene på en terminal midt i byen? En annen hadde glemt sekken sin på bussholdeplassen, og bussen hadde akkurat startet og kjørt 4-5 meter før han oppdaget det, han spurte om han kunne løpe og hente den veldig kjapt og komme tilbake, nei da fikk han ta neste buss og passe bedre på tingene sine... Hvorfor er det slike gretne gamle menn som kjører bussene.. hva mener dere om disse hendelsene? Opplevd noe lignende eller sett noe slikt selv?

Anonymkode: f30ee...0d4

Her har dere andre på bussen et ansvar for å hjelpe. Hva skjedde med jenta som måtte gå av? Hvem hjalp henne? Har du klaget til busselskapet før du skriver her inne? 

Anonymkode: 2b2f9...532

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dog et lite dilemma her. Om busstoppet stod på en plass med lite folk, typ på landsbygda, burde man forsikret seg om at jenta hadde hatt mobiltelefon til å ringe foreldrene sine. Bussjåføren ville definitivt fått tildelt skyld om han hadde kastet henne av bussen og jenta ble kidnappet og funnet i en veigrøft senere.

Anonymkode: 65065...d57

Hvorfor tror du det? Om bussjåføren skulle være skyldig, så burde man la barn reise ubegrenset med buss

Anonymkode: 0cf48...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er snakk om ei jente på 7-8 år. Smålig og simpelt av denne bussjåføren å ikke ta henne med. Hva om det hadde vært 10 minusgrader? Skulle hun bare stått ute i kulda?

Anonymkode: 43392...e16

De har faktisk ikke lov til å sette små skolebarn igjen på bussperongen. Dette har vært tatt opp i både radio, tv og aviser igjen og igjen. Busssjåføren har ansvar for barn uten voksne. 

Anonymkode: 2b2f9...532

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på sjåførene dette, jeg fikk reise med barnebillett til jeg var over tjue på min faste rute, og da var det sjåføren som blunket og smilte, og gav tilbake resten av pengene til meg (selv om jeg hadde nøyaktig beløp, og oppgav voksenbillett). Sånn hver gang han kjørte. Han gjorde det samme med mange "unge voksne". Veldig hyggelig, men sikkert ikke helt innafor. Den "nye" sjåføren på samme rute er også superhyggelig, han sier alltid noe hyggelig når folk går av bussen. Bare "ha en fin dag" eller "kos deg i kveld" etc. Det er forskjell på folk, så tipper en del sjåfører ville latt henne sitte på.

Anonymkode: c01e9...2a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle voksne på bussen har et ansvar for sikkerheten til dette barnet, ikke bare sjåføren. Hva med å ringe en taxi, og ta denne sammen med barnet. Da vil pengeproblemet først dukke opp når barnet er hjemme. Dette er omtrent sjansen bussjåføren også tar om han lar barnet reise gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Jeg er enig i at bussjåføren burde ha tatt med seg jenta denne ene gangen, men samtidig så er jeg også enig med brukerne her inne som skriver at hvis en sjåfør skal vente på hver eneste passasjer på hvert eneste stopp, så vil det gå utover de andre reisende. Og hvem vet hva slags mennesker denne sjåføren har møtt på tidligere, som kanskje prøvde å sitte på med ham gratis? Det er sikkert mange som lurer til seg gratisturer, og en snill sjåfør som har sett gjennom slik oppførsel mange, mange ganger tidligere blir til slutt lei, han også, og gidder ikke mer.

Jeg er også forundret over at ts sitter her og klager på en sjåfør som prøvde å gjøre jobben sin etter de gjeldende instrukser han er lovpålagt fra ledelsen sin å følge, men som ikke reiste seg opp som den skinnende ridderen han er, og betalte billetten for den lille jenta. Og som unnskylder seg med at  'nei, jeg er visst en fattig student som ikke har råd til noen verdens tingen'. :P  Det finnes så klart mange drittsekk-sjåfører der ute, og det finnes mange gode. Felles for dem alle er at de prøver å gjøre jobben sin så godt de kan, og de snille blir gjerne utnyttet til det ytterste uten å få en takk i retur helt til de innser at de ikke kan fortsette med det lenger.

 

Dessuten så er det ikke bare sjåførens oppgave å forsikre seg om at små barn er trygge, men også foreldrenes.

Anonymkode: 12c89...41b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som lurer på hvorfor kortet hennes ikke virket? Har hun brukt turen sin på shopping med venner, er ture brukt opp og hun må selvsagt betale selv. Jeg skrur ikke på tårene helt ennå.

Anonymkode: 33f27...e7c

Shopping med venner? Tror ikke 1-2 klassinger går på shopping med venner altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med at bussjåføren kunne tatt henne med. Han kunne jo bare sagt i fra til henne at blir det kontroll, kan det hende at du får bot, så det blir på eget ansvar. Der jeg vokste opp finnes det ikke kontroller, og det var aldri noe problem om man feks hadde glemt busskortet hjemme. 

Tipper bussjåfører er som alle andre folk - noen er sure og kan ikke fordra jobben sin, andre er hyggelige og liker jobben sin, noe som resulterer at de som bruker tjenesten får god service. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...