Maleficenta Skrevet 1. desember 2016 #61 Skrevet 1. desember 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eldreomsorgen i Norge er en skam. Rett og slett helt utrolig at dette ikke får konsekvenser for de som styrer i dette landet. Man trenger ikke være morder når man kan sakte men sikkert ta livet av de eldre på den mest groteske måten. Håper straffen kommer for en dag, for det gjør den. Anonymkode: 5d712...f33 Tror du det er bedre i andre land?
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #62 Skrevet 2. desember 2016 8 timer siden, Knut Berg skrev: Hvis dei gamle kan stelle seg sjølve, kan dei jo bu heime, og det kostar ikkje kommunen ei krone. Ingen grunn til å søle bort pengar på hotell. Det er ikke slik at bare fordi noen "klarer seg selv" godt nok til å bli boende hjemme, at de i realieten klarer seg selv hjemme. Mine foreldre har begge bodd hjemme på sine eldre dager, men ved hjelp av hjemmesykepleie til medisiner og sårstell hver dag, hjemmehjelp til husvask, hjelp til dusjing, levering av middag osv. Alt dette betales det egenandeler for, og denne regnes ut etter "betalingsevne". Slår en summene sammen, får en raskt et godt hotellopphold.... MEN - eldre mennesker, akkurat som de fleste andre, ønsker å bo i sitt eget hjem med sine egne ting, og som det har fremkommet iløpet av denne tråden, sykehjem er absolutt siste stopp og neppe det som står øverst på ønskelisten... Anonymkode: 06de7...6aa
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #63 Skrevet 2. desember 2016 TS igjen. Takk for all engasjement. Som jeg skriver over - mine foreldre har opplevd både hjelp i hjemmet, og nå altså på sykehjem. I går kveld var jeg hos min far, og jeg tenkte at de ansatte er så snille, til tross for at de løper som pisket skinn. Så til dere som har jobber i omsorgsyrket : tusen takk for innsatsen dere gjør. Men uansett hvordan det vris og vrenges på - de eldre, om de bor hjemme eller i institusjon, har krav på å få en verdig avslutning på livet. Ok - kanskje plassen til min far koster kr 50 000 i måneden. Men han er snart 90 år, og har betalt skatt hele sitt liv. Nå betaler han altså 75% av pensjonen sin fra NAV og 80% av pensjonen fra privat pensjonsforsikring, pluss at det faktisk trekkes skatt av pensjonen før han altså trekkes for oppholdet. Så jeg syns det da slett ikke er feil å fremsette ønske/krav om hvordan hans siste tid skal være. Å få hjelp i hjemmet er heller ikke rimelig - og kommunens ansatte er veldig presset på tid. Noen eksempler derfra er helt groteske : min far liggende i sengen ute av stand til å komme seg opp selv, hjemmehjelpen hadde gått og latt brødmaten stå på kjøkkenbenken !! Det betales for dette !! Jeg planlegger ihvertfall å gjøre alt jeg kan for å klare meg selv hjemme (lettstelt leilighet med heis og nærhet til kjøpesenter og legekontor), og ha penger i bakhånd til å kjøpe private helsetjenester. Innleggene her viser ihvertfall at dette engasjerer. Til dere som ikke har kommet dit enda at dere har eldre foreldre, gjør undersøkelser på forhånd. Når du kommer dit, kommer gjerne alt på en gang, og du er bare glad til at du kommer deg igjennom dagene. I etterkant er det så mye jeg skulle gjort annerledes, spesielt for min mor. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg det.... Anonymkode: 06de7...6aa 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå