Gjest Marillia Skrevet 1. desember 2016 #41 Skrevet 1. desember 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke bare pensjonen det blir trekt 75% av men hvis den som bor på sykehjem har formue så trekkes det et veldig høyt prosentbeløp av formuen også. En formue som man gjerne har brukt et langt liv på å spare opp som skal bli fordelt mellom arvingene når den dagen kommer. Anonymkode: 02649...591 Man trekkes 75% av all inntekt, ikke av selve formuen. Fra Lovdata: Som inntekt regnes årets inntekter på grunnlag av pensjon, andre løpende trygdeytelser, arbeidsinntekt, næringsinntekt, leieinntekt, renter og annen avkastning av formue, etter fradrag av skatt og gjeldsrenter.
Gjest Marillia Skrevet 1. desember 2016 #42 Skrevet 1. desember 2016 Min bestefar er dement, men i fysisk god form, og egentlig ganske klar innimellom. Han er heldig og bor i et bokollektiv, de får god mat, ofte hjemmelaget/hjemmebakt og han er veldig fornøyd med både mat og behandling. Det er kun beboere som klarer å gå selv, spise selv osv som bor der, og det virker som om de ansatte har god tid til både å snakke med beboere, hjelpe de med stell osv. Jeg er klar over at han har vært veldig heldig med tildeling av plass, og har sett andre sykehjem der mat og tid til beboere er langt, langt dårligere. Må si det siste skremmer meg, og jeg kan ikke akkurat si jeg gleder meg til å bli gammel. En annen her i tråden skrev noe om hvordan det blir for de som er 60 år i dag og vant med å dusje... Jeg grøsser bare ved tanken på hvordan de vil føle det i fremtiden kontra de som er såpass gamle nå at de er mer vant med full kroppsvask hver dag og dusj 1-2 ganger i uken....
Gjest Sunhands Skrevet 1. desember 2016 #43 Skrevet 1. desember 2016 I alle dager.. Der jeg jobbet hadde vi dusjing en gang i uka, og noen fikk hårvask oftere om de hadde behov for det.
Maleficenta Skrevet 1. desember 2016 #44 Skrevet 1. desember 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Verken ts eller personen oppi tråden som hevder hun har jobbet på sykehjem ser ut til å ha kunnskap om hvordan verken budsjett eller systemet med sykehjem fungerer. Sykehjem får et budsjett fra kommunen, (vi har 428 kommuner i Norge). Kommunene styres igjen av staten og vårt nå kritiske statsbudsjett i Oslo. Pengene fra pasientene, 75 % av pensjon går inn til kemneren i kommunen og dermed inn på den store felleskontoen for kommunen. Der får de ansatte sin lønn. Kommunen gir sykehjemmet et budsjett, for hele sykehjemmet som kan sammenlignes med et budsjett for en familie. Alt skal dekkes via budsjettet, fra mat til toalettpapur. Budsjettene er trange og avhengig av antall pasienter, uavhengig av pasientenes faste 75 % innbetaling. Man kan heller ikke normalt sett bytte sykehjem når man har fått tildelt fast plass. Da må man ta beboeren hjem igjen og søke på nytt og håpe på et annet sykehjem, noe som er å spille bingo på flere måter. Hvor man får plass neste gang er et lotteri, man er avhengig av å være den med størst behov neste gang en plass blir ledig fordi den som hadde plassen er død. Dere som klager over at 75 % av trygden går inn til kommunen, hva mener dere en syk og svekket sykehjemsbeboer trenger penger utover lommepenger til? De fleste sykehjem disponerer og lommepengene til beboerne, fordi de er for svekket til å ta hånd om pengene selv, og sykehjem vil ikke ha store beløp liggende på rommene. Mange pårørende kjøper ekstra tjenester utenfra, som luftetur ut, mat og andre tjenester fra ulike tilbydere. TS kan og utmerket godt ta med seg et stykke mat til sin far både for variasjon og for ekstra mat. Mitt inntrykk er imidlertid her at dette er en tenkt og ikke en reell situasjon, ellers ville ts hatt litt mer kunnskap om faktiske forhold enn hva hun gir uttrykk for. Når dette og er den andre forelderen hun har på sykehjem så blir saken enda mer merkelig. Anonymkode: 814e2...855 Hvordan skal noen som jobber på gulvet vite hvordan budsjettet er?
Maleficenta Skrevet 1. desember 2016 #45 Skrevet 1. desember 2016 9 timer siden, Marillia skrev: Min bestefar er dement, men i fysisk god form, og egentlig ganske klar innimellom. Han er heldig og bor i et bokollektiv, de får god mat, ofte hjemmelaget/hjemmebakt og han er veldig fornøyd med både mat og behandling. Det er kun beboere som klarer å gå selv, spise selv osv som bor der, og det virker som om de ansatte har god tid til både å snakke med beboere, hjelpe de med stell osv. Jeg er klar over at han har vært veldig heldig med tildeling av plass, og har sett andre sykehjem der mat og tid til beboere er langt, langt dårligere. Må si det siste skremmer meg, og jeg kan ikke akkurat si jeg gleder meg til å bli gammel. En annen her i tråden skrev noe om hvordan det blir for de som er 60 år i dag og vant med å dusje... Jeg grøsser bare ved tanken på hvordan de vil føle det i fremtiden kontra de som er såpass gamle nå at de er mer vant med full kroppsvask hver dag og dusj 1-2 ganger i uken.... Om bestefaren din skullevære uheldig å falle og brkke lårhalsen og blir mer pleietrengende en periode må jo han og på et sykehjem. Han bor jo ikke på sykehjem nå
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #46 Skrevet 1. desember 2016 På 30. november 2016 den 18.12, AnonymBruker skrev: TS her : Syns jo selv at min far lukter når han ikke får vasket/dusjet mer enn 2. hver uke, men føler ikke at jeg kan si dette når han er tilstede, så må finne et tidspunkt når jeg får pleierne for meg selv. Syns det er så uverdig å behandle eldre slik ! De har betalt sine skatter hele sitt liv, ofte fra de var ungdommer. Og så fratas de 75% av pensjonen når de kommer på sykehjem fordi de er sliten etter mange år med jobb og familie. Og hva får de ? Et rom med plass til seng, et par stoler og et bord og TV, og eget bad (hipp hurra!!). Min far får 3 (!) måltider, og brødmåltidene er da tre halve tynne skiver hvorav to er med syltetøy. Det fordi om jeg har sagt at han liker både ost, leverpostei, kjøttpålegg og er veldig glad i "grønt" på maten. Det får han, så vidt jeg har sett, aldri. Og på toppen av det hele er det altså dusjing på et minimumsnivå !! Jeg syns det er en skam, men skal absolutt prøve å forholde meg høflig og saklig for å få bedret forholdene for min far. Anonymkode: 06de7...6aa Problemet, ts, er at vi koster så sinnssykt mye mer enn vi betaler i skatt. Eksempelvis: et barn i en standard norsk barnehage: 150.000 per år. Det er et helt normalt, friskt barn. Har det diagnoser kan summen lett doblest. Skolebarn (uten diagnoser) koster 100.000 per barn. Og da snakker vi en voksen per 30 barn i noen timer midt på dagen. Plassen på aldershjem koster ikke staten/kommunen 20 000 per måned. Den koster over 50 000 per måned. Og da er det basic hjelp, fasiliteter og hygiene. Jeg ville nok, om jeg var dere, tatt en samtale med de ansatte om dette med nok mat og hjelp til dusjing. I denne samtalen er det veldig ok om du foreslår hva dere som familie er villig til å hjelpe til med - det kan være å lage til kveldsmat en dag i uka, stille en turgruppe for en to-tre personer eller annet som er til hjelp. Eldredugnad kommer, nemlig, så det er best å være klar. Når du og jeg blir gamle, da vil mye, mye mer skje på dugnad og via elektroniske hjelpemidler. Og husk: det er helt lov å installere seg med kveldsmat hjemmefra til far om dere vil det. Det er jo for helsetilsynet, ikke maten, han er der. PS: om dere vil ta opp matstellet så er det kommuneadministrasjonen sentralt som skal ha det brevet, ikke institusjonen. De ansatte vet godt at de serverer ikke helt ok mat, men det de som bestemmer trenger ikke vite at de på akkurat ditt senter fusker med oppfølging av kommunens ernæringsplan for eldre. Anonymkode: 83b51...e9e
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #47 Skrevet 1. desember 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet, ts, er at vi koster så sinnssykt mye mer enn vi betaler i skatt. Eksempelvis: et barn i en standard norsk barnehage: 150.000 per år. Det er et helt normalt, friskt barn. Har det diagnoser kan summen lett doblest. Skolebarn (uten diagnoser) koster 100.000 per barn. Og da snakker vi en voksen per 30 barn i noen timer midt på dagen. Plassen på aldershjem koster ikke staten/kommunen 20 000 per måned. Den koster over 50 000 per måned. Og da er det basic hjelp, fasiliteter og hygiene. Jeg ville nok, om jeg var dere, tatt en samtale med de ansatte om dette med nok mat og hjelp til dusjing. I denne samtalen er det veldig ok om du foreslår hva dere som familie er villig til å hjelpe til med - det kan være å lage til kveldsmat en dag i uka, stille en turgruppe for en to-tre personer eller annet som er til hjelp. Eldredugnad kommer, nemlig, så det er best å være klar. Når du og jeg blir gamle, da vil mye, mye mer skje på dugnad og via elektroniske hjelpemidler. Og husk: det er helt lov å installere seg med kveldsmat hjemmefra til far om dere vil det. Det er jo for helsetilsynet, ikke maten, han er der. PS: om dere vil ta opp matstellet så er det kommuneadministrasjonen sentralt som skal ha det brevet, ikke institusjonen. De ansatte vet godt at de serverer ikke helt ok mat, men det de som bestemmer trenger ikke vite at de på akkurat ditt senter fusker med oppfølging av kommunens ernæringsplan for eldre. Anonymkode: 83b51...e9e Herregud for noen summer det beregnes. Altså, beboerne bor på et lite rom, før tre måltider pr dag, medisiner og stell. Og det skal koste 50 000 kr i mnd? Det kan ikke stemme. Det samme sier jeg til den over her som mener det koster 100 000 pr elev i året på skolen, Altså, ungene er 6 timer på skolen om dagen, uten mat. De sitter i et oppvarmet rom og blir undervist av stort sett en lærer av gangen, og dette skal koste 8300 kr i mnd på elev? Ganger vi det med 30 som er vanlig i et klasserom, så blir det 249 000 kr i mnd. Kom igjen da, hvordan kan det være mulig. Anonymkode: 87829...4d6 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #48 Skrevet 1. desember 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud for noen summer det beregnes. Altså, beboerne bor på et lite rom, før tre måltider pr dag, medisiner og stell. Og det skal koste 50 000 kr i mnd? Det kan ikke stemme. Det samme sier jeg til den over her som mener det koster 100 000 pr elev i året på skolen, Altså, ungene er 6 timer på skolen om dagen, uten mat. De sitter i et oppvarmet rom og blir undervist av stort sett en lærer av gangen, og dette skal koste 8300 kr i mnd på elev? Ganger vi det med 30 som er vanlig i et klasserom, så blir det 249 000 kr i mnd. Kom igjen da, hvordan kan det være mulig. Anonymkode: 87829...4d6 Hva tror du vedlikehold av bygningene koster? Vaktmestertjenester? Vaskeri? All helsehjelpen de får? En liten bandasje koster 50 kroner. Utstyr er kjempedyrt. Ser at AB har skrevet at en sykehjemsplass koster 600.000. Hos oss er det estimert til rundt 800.000... Anonymkode: 27eae...e9a 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #49 Skrevet 1. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva tror du vedlikehold av bygningene koster? Vaktmestertjenester? Vaskeri? All helsehjelpen de får? En liten bandasje koster 50 kroner. Utstyr er kjempedyrt. Ser at AB har skrevet at en sykehjemsplass koster 600.000. Hos oss er det estimert til rundt 800.000... Anonymkode: 27eae...e9a Altså mellom 60.000 og 70.000 per måned for en plass... Anonymkode: 27eae...e9a
Knut Berg Skrevet 1. desember 2016 #50 Skrevet 1. desember 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: de med de laveste pensjonene dekker nok ikke kostnadene ved å bo på sykehjem. Det kan du trygt seie, ikkje dei med gode pensjonar heller, betalar det som det kostar. I min kommune kostar ein sjukeheimsplass 60 000 i månaden-
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #51 Skrevet 1. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva tror du vedlikehold av bygningene koster? Vaktmestertjenester? Vaskeri? All helsehjelpen de får? En liten bandasje koster 50 kroner. Utstyr er kjempedyrt. Ser at AB har skrevet at en sykehjemsplass koster 600.000. Hos oss er det estimert til rundt 800.000... Anonymkode: 27eae...e9a Altså mellom 60.000 og 70.000 per måned for en plass... Anonymkode: 27eae...e9a
Maleficenta Skrevet 1. desember 2016 #52 Skrevet 1. desember 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså mellom 60.000 og 70.000 per måned for en plass... Anonymkode: 27eae...e9a Hæ. Det er jo ikke mange som har 60000 å rutte med hvermnd
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #53 Skrevet 1. desember 2016 2 minutter siden, Maleficenta skrev: Hæ. Det er jo ikke mange som har 60000 å rutte med hvermnd Altså, det er det det koster samfunnet, men ikke det pasienten betaler. Anonymkode: 27eae...e9a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #54 Skrevet 1. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tror du vedlikehold av bygningene koster? Vaktmestertjenester? Vaskeri? All helsehjelpen de får? En liten bandasje koster 50 kroner. Utstyr er kjempedyrt. Ser at AB har skrevet at en sykehjemsplass koster 600.000. Hos oss er det estimert til rundt 800.000... Anonymkode: 27eae...e9a Da er det billigere for kommunen og la de gamle på hotell, så sant de klarer å stelle seg selv. Anonymkode: 87829...4d6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #55 Skrevet 1. desember 2016 På 11/30/2016 den 7.08, AnonymBruker skrev: Min far er kommet på sykehjem, og vi har oppdaget at han kun får dusje hver 14. dag. Både vi og han syns dette er altfor lite. Prøver å finne noe på nettet om dette for å kunne "slå i bordet" med overfor sykehjemmet slik at antallet kan økes. Finnes det regler/forskrifter for dette ? Hva er det "vanlige" erfarer dere som har også har nære på sykehjem ? Vi kan selvsagt dusje han selv, men tenker at det beste for han er å få begynne dagen med en dusj ihvertfall en gang i uken. Skal vi hjelpe til, må han slite med å skulle kle av og på seg igjen. En annen ting er at det er DYRT å være på sykehjem. Min far betaler over kr 20 000 i måneden ! Da burde dusj 1 gang i uken være et minimum. Anonymkode: 06de7...6aa Dette høres uverdig og sjokkerende ut, synes jeg. Det skulle bare mangle om man ikke skal kunne få dusje/bli dusjet en gang i uken!! Unner ingen slike forhold som du beskriver her! : - ( Anonymkode: 09922...fa2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #56 Skrevet 1. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet, ts, er at vi koster så sinnssykt mye mer enn vi betaler i skatt. Eksempelvis: et barn i en standard norsk barnehage: 150.000 per år. Det er et helt normalt, friskt barn. Har det diagnoser kan summen lett doblest. Skolebarn (uten diagnoser) koster 100.000 per barn. Og da snakker vi en voksen per 30 barn i noen timer midt på dagen. Plassen på aldershjem koster ikke staten/kommunen 20 000 per måned. Den koster over 50 000 per måned. Og da er det basic hjelp, fasiliteter og hygiene. Jeg ville nok, om jeg var dere, tatt en samtale med de ansatte om dette med nok mat og hjelp til dusjing. I denne samtalen er det veldig ok om du foreslår hva dere som familie er villig til å hjelpe til med - det kan være å lage til kveldsmat en dag i uka, stille en turgruppe for en to-tre personer eller annet som er til hjelp. Eldredugnad kommer, nemlig, så det er best å være klar. Når du og jeg blir gamle, da vil mye, mye mer skje på dugnad og via elektroniske hjelpemidler. Og husk: det er helt lov å installere seg med kveldsmat hjemmefra til far om dere vil det. Det er jo for helsetilsynet, ikke maten, han er der. PS: om dere vil ta opp matstellet så er det kommuneadministrasjonen sentralt som skal ha det brevet, ikke institusjonen. De ansatte vet godt at de serverer ikke helt ok mat, men det de som bestemmer trenger ikke vite at de på akkurat ditt senter fusker med oppfølging av kommunens ernæringsplan for eldre. Anonymkode: 83b51...e9e 1. Hvem er det som utfører denne "dugnaden"og hva skal lokke folk til dugnad......? 2. Ernæringsplan: følger ikke kommunen oppom ernæringen er bra? 3. Helsetilsyn/mat: hører ikke de to tett sammen?! Ikke det ene uten det andre, osv.?! 4. Det beste er nok å klare seg 100% selv og med sine nære frem til siste dag. Sykehjem høres grusomt ut. Anonymkode: 09922...fa2
Knut Berg Skrevet 1. desember 2016 #57 Skrevet 1. desember 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det billigere for kommunen og la de gamle på hotell, så sant de klarer å stelle seg selv. Hvis dei gamle kan stelle seg sjølve, kan dei jo bu heime, og det kostar ikkje kommunen ei krone. Ingen grunn til å søle bort pengar på hotell. 3
Ms. Steele Skrevet 1. desember 2016 #58 Skrevet 1. desember 2016 Dere, vi må huske på flere ting her. For det første så er ikke de gamle (født i 1930-1945 årene) og kanskje yngre ikke vant til å dusje så ofte. Min mor som er født i dette tidsrommet syns det er direkte unødvendig å dusje mer enn hver 14. Dag. Hun er nøye med hygienen, men vasker seg like bra foran servanten. Så for det andre så blir man faktisk like ren med klutvask som i en dusj. De gamle blir vasket godt i ansiktet, på hender, under armene og i skrittet. Husk også at eldre ikke svetter på samme måte som yngre. At et gammelt menneske begynner å lukte på et pleiehjem er derimot bekymringsverdig, men vi må bare ikke påtvinge våre egne dusjvaner på de eldre. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #59 Skrevet 1. desember 2016 Eldreomsorgen i Norge er en skam. Rett og slett helt utrolig at dette ikke får konsekvenser for de som styrer i dette landet. Man trenger ikke være morder når man kan sakte men sikkert ta livet av de eldre på den mest groteske måten. Håper straffen kommer for en dag, for det gjør den. Anonymkode: 5d712...f33
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #60 Skrevet 1. desember 2016 Hos oss får de ikke lenger vedtak på hyppigheten på dusj, for da er det ikke avvik de ukene de ikke får dusjet.Som flere her sier, så har bemanningen mye å si for hvor mye hjel pasientene får. Ja, det er uverdig og en stor stor skam at våre eldre som har jobbet og slitt og sørget for at vi idag har den velferden vi har selv blir avspist med smuler - som de i tillegg betaler i syre sommer for. Anonymkode: 9cbe4...7b7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå