Gå til innhold

Dusj av eldre i sykehjem

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir helt sjokkert jeg. Han kunne jo nesten ha bodd på hotell for 20 000 i mnd, og så blir han behandlet på denne måten.
Blir også bekymret for de som ikke har 20 000 kr utbetalt i mnd og trenger sykehjemsplass, som de som har minste ytelse.
Eller er det slik at hele pensjonen går dit uavhengig av størrelsen på pensjonen? 

Anonymkode: 87829...4d6

Tror det varierer fra kommune til kommune hvor mye som betales for sykehjemsplass, men her er det ihvertfall slik at det automatisk trekkes 75% av utbetalt pensjon, og resterende er "lommepenger". Det trekkes 80% av evnt annen pensjon. Det er altså ikke en flat sum, man betaler "etter evne". Og det er for så vidt greit, men det er kvaliteten på det kommunen tilbyr sine innbyggere jeg reagerer på. Skulle likt å sett det bystyremedlemmet som ville trives i min fars hverdag.

Anonymkode: 06de7...6aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der mistet du min sympat. Det er ikke de materielle tingene som koster mest, men bygg, døgnbemanning og arbeidet de ansatte utfører. Gjerne det usynlige arbeidet på en hel avdeling totalt sett. Noen løper faktisk beina av seg for å hjelpe, og har ikke tid til å dusje pasienter som din far ukentlig. Derfor er det som det er. 

Anonymkode: 814e2...855

Jeg har selv jobbet i helsesektoren og er fullt klar over at det er et slit. Poenget mitt er at når kommunen krever såpass mye i betaling for en sykehjemsplass, så har innbyggerne krav på at mottatt ytelse står i forhold til det tjenesten koster. For ikke å snakke om den menneskelige faktoren her : dette er "siste stopp", da burde opplevelsen være så god som det er mulig å gjøre den !

• Liker 2
Skrevet

Satsene for egenbetaling er satt sentralt, og det er selvfølgelig en øvre grense for hvor mye som skal betales (det er veldig få som har så stor pensjon og formuesgoder at dette gjør seg gjeldende).

Jeg jobber også i Hjemmesykepleien, men med fortid fra skjermet avdeling på sykehjem. Kjenner meg på ingen måte igjen i det som beskrives over her. Der jeg jobbet fikk beboerne så mye brødmat de ville, med ønsket pålegg (felles frokost). Om noen fremsatte ønsker om noe vi ikke hadde, ble det skrevet på handleliste. Middagen kom fra eget sentralkjøkken og var tilpasset hver enkelt. De fikk full kroppsvask hver morgen, og dusj ukentlig, eller etter behov.

Å klage på sykehjemmene og de som jobber der er helt borti natta! Det er kommunepolitikerne som står bak de manglende ressursene, for det er det det dreier seg om. De som jobber der flyr beina av seg for å rekke over alt, og gjør så godt de kan med de midlene de har!

Anonymkode: dd6dd...faa

• Liker 5
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min far er kommet på sykehjem, og vi har oppdaget at han kun får dusje hver 14. dag. Både vi og han syns dette er altfor lite. Prøver å finne noe på nettet om dette for å kunne "slå i bordet" med overfor sykehjemmet slik at antallet kan økes. Finnes det regler/forskrifter for dette ? Hva er det "vanlige" erfarer dere som har også har nære på sykehjem ?

Vi kan selvsagt dusje han selv, men tenker at det beste for han er å få begynne dagen med en dusj ihvertfall en gang i uken. Skal vi hjelpe til, må han slite med å skulle kle av og på seg igjen. En annen ting er at det er DYRT å være på sykehjem. Min far betaler over kr 20 000 i måneden ! Da burde dusj 1 gang i uken være et minimum.

1 gang i uka syns jeg de burde fått til. De har gjerne lite kapasitet. For få ansatte. Mye sykdom blant ansatte... osv

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kronisk syk og får hjelp i hjemmet. Jeg kan velge mellom klutevask en gang i uken og dusj hver tredje uke, eller dusj annenhver uke. Dette er fast i kommunen min, man kan kun få oftere dusjhjelp om man har spesielle behov og legeerklæring. 

Anonymkode: 3c075...e76

Hæ? Da jeg hadde praksis i sykehjem var det da klutevask hver dag for de som ikke fikk dette til selv og dusj x 1 i uka i tillegg. Sykt. Velg mellom klutevask en gang i uka bare eller dusj annenhver uke? Så du skal gå å føle deg skitten en hel uke i strekk? Hva med tannstell? Det vet jeg ofte blir neglisjert av sykehjem og hjemmesykepleie

• Liker 1
Skrevet

Er 20000 i mnd for sykehjemsplass normalt? Jeg trodde det var typ 4000...

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke se at ts har skrevet noe feil over her. Hun anklager da ikke de ansatte for hvordan hennes far har det på pleiehjemmet, men systemet.

Anonymkode: 87829...4d6

Hva er feil og rett i en diskusjon? Reflekter litt over spørsmålet. 

Når ts klager over at kommunen "tar" 75 % av pasientens alderspensjon så forsvant min sympati. Uansett hvor man bor så betaler man husleie/fellesutgifter eller andre utgifter ved det å bo. Man betaler normalt og for mat, medisiner, strøm, og andre dagligutgifter. Ts får det til å høres ut som om faren blir "ranet" på sykehjemmet i tillegg til at han ikke får hoteloppdekning på matbordet og heller ikke hjelp med dusj. Det er sykehjem og ikke hotel faren bor på, må. (Uten at jeg dermed er enig i at dusj en gang hvert jubelår er ok.)

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er feil og rett i en diskusjon? Reflekter litt over spørsmålet. 

Når ts klager over at kommunen "tar" 75 % av pasientens alderspensjon så forsvant min sympati. Uansett hvor man bor så betaler man husleie/fellesutgifter eller andre utgifter ved det å bo. Man betaler normalt og for mat, medisiner, strøm, og andre dagligutgifter. Ts får det til å høres ut som om faren blir "ranet" på sykehjemmet i tillegg til at han ikke får hoteloppdekning på matbordet og heller ikke hjelp med dusj. Det er sykehjem og ikke hotel faren bor på, må. (Uten at jeg dermed er enig i at dusj en gang hvert jubelår er ok.)

Jeg synes selv det er en hårreisende sum. Jeg trodde ærlig talt ikke det var så høy sum som ble betalt til sykehjemmene? Jeg har selv jobbet på sykehjem, og hvis de betaler såpass mye så er det en SKAM. Selvsagt skal faren til ts få dusj en gang i uken. Selsvagt skal faren få lov å spise det han vil. Ts har helt rett, og jeg lurer på, TS, om dere har mulighet å bytte sykehjem? Er dette sykehuset veldig underbemannet? Jeg er sjeleglad for at min bestemor kom på et bra pleiehjem. Dette var selvsagt i en annen kommune enn den jeg jobbet og bodde i.

Anonymkode: 7e8c0...bc4

• Liker 5
Skrevet

Shit dagens godt voksne i 60 åra som om en 20 års tid er klare for sykehjemmet kommer til å slite. De er jo vant med daglig dusj

• Liker 1
Skrevet

20 tusen! Er det sant?? Her var det mye frem og tilbake gitt. Piggene ute osv. Takk til TS! Dette må det settes lys på. En ting er hvordan det er her og der. Vi må vise de eldre mer respekt og mer kvalitet på tjenestene. Og vi må tørre å si i fra. 1 dusj i uka burde være minimum. 

Men det jeg aller mest føler nå er at jeg ikke har lyst å bli gammel.

• Liker 1
Skrevet

TS igjen : til dere som mener jeg klager på de ansatte : det gjør jeg ikke. Men iløpet av de siste årene har begge foreldrene mine vært innom ulike sykehjem i kortere eller lengre perioder, og det er forskjeller i både hvor mye vask pasientene får, og hvordan og hvor mye mat som serveres. Jeg vil tro at sykehjemmene får dekket sine utgifter per pasient/beboer med et fast beløp fra kommunen, og da må jeg stille spørsmål ved hvordan disse pengene forvaltes ved det enkelte sykehjem når det er så store forskjeller. At de ansatte gjør så godt de kan, tror jeg absolutt. Men de økonomisk ansvarlige ved sykehjemmene forvalter altså penger innbetalt av pasientene svært ulikt, og det er ikke riktig. Derfor var utgangspunktet mitt et spørsmål om det fantes noen forskrifter som ga noen minstekrav. 

Det som ihvertfall har fremkommet iløpet av denne tråden, er at det er veldig store forskjeller i hva våre eldre får igjen for pengene de betaler inn. Og jeg syns jo det er rart at om noen mener at jeg ikke skal trekke frem at eldre faktisk betaler ganske mye for en sykehjemsplass. I vårt dagligliv ellers tenker vi vel over hva vi får igjen for pengene våre, og vi vil sterkt vurdere å bytte ut noe vi ikke er fornøyd med. Dessverre er sykehjemsplasser et knapphetsgode, og det er ikke slik at det bare er å bytte om en ikke er helt fornøyd. I tillegg til at et eldre menneske kanskje ikke tåler slik flytting.

Jeg besøker min far flere ganger i uken, og jeg syns det er forferdelig trist å se hvordan systemet behandler våre eldre i siste del av deres liv. 

• Liker 3
Skrevet

De sykehjemmene eller bo og omsrogsenter som jeg kjenner til så har det vært en regel om at alle skulle få dusje en gang i uken. Praksis var derimot noe helt annet. 

Jeg ville tatt det opp med ledelsen, og gir det ikke resultat så bring det videre. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen : til dere som mener jeg klager på de ansatte : det gjør jeg ikke. Men iløpet av de siste årene har begge foreldrene mine vært innom ulike sykehjem i kortere eller lengre perioder, og det er forskjeller i både hvor mye vask pasientene får, og hvordan og hvor mye mat som serveres. Jeg vil tro at sykehjemmene får dekket sine utgifter per pasient/beboer med et fast beløp fra kommunen, og da må jeg stille spørsmål ved hvordan disse pengene forvaltes ved det enkelte sykehjem når det er så store forskjeller. At de ansatte gjør så godt de kan, tror jeg absolutt. Men de økonomisk ansvarlige ved sykehjemmene forvalter altså penger innbetalt av pasientene svært ulikt, og det er ikke riktig. Derfor var utgangspunktet mitt et spørsmål om det fantes noen forskrifter som ga noen minstekrav. 

Det som ihvertfall har fremkommet iløpet av denne tråden, er at det er veldig store forskjeller i hva våre eldre får igjen for pengene de betaler inn. Og jeg syns jo det er rart at om noen mener at jeg ikke skal trekke frem at eldre faktisk betaler ganske mye for en sykehjemsplass. I vårt dagligliv ellers tenker vi vel over hva vi får igjen for pengene våre, og vi vil sterkt vurdere å bytte ut noe vi ikke er fornøyd med. Dessverre er sykehjemsplasser et knapphetsgode, og det er ikke slik at det bare er å bytte om en ikke er helt fornøyd. I tillegg til at et eldre menneske kanskje ikke tåler slik flytting.

Jeg besøker min far flere ganger i uken, og jeg syns det er forferdelig trist å se hvordan systemet behandler våre eldre i siste del av deres liv. 

Det er ikke slik at sykehjemmene beholder pengene hver beboer betaler (eller trekkes). Dette går nok inn i kommunekassen, som fordeler dem ut igjen etter behov. Eller, skulle vi hatt det slik at det var et inntektskrav for å få plass på visse sykehjem?

Alle betaler naturligvis ikke like mye, de med de laveste pensjonene dekker nok ikke kostnadene ved å bo på sykehjem. Og som tidligere nevnt, det jobber en hel del mennesker der som skal ha lønn (selv om de er for få). 

Anonymkode: dd6dd...faa

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verken ts eller personen oppi tråden som hevder hun har jobbet på sykehjem ser ut til å ha kunnskap om hvordan verken budsjett eller systemet med sykehjem fungerer. 

Sykehjem får et budsjett fra kommunen, (vi har 428 kommuner i Norge). Kommunene styres igjen av staten og vårt nå kritiske statsbudsjett i Oslo. Pengene fra pasientene, 75 % av pensjon går inn til kemneren i kommunen og dermed inn på den store felleskontoen for kommunen. Der får de ansatte sin lønn. Kommunen gir sykehjemmet et budsjett, for hele sykehjemmet som kan sammenlignes med et budsjett for en familie. Alt skal dekkes via budsjettet, fra mat til toalettpapur. Budsjettene er trange og avhengig av antall pasienter, uavhengig av pasientenes faste 75 % innbetaling. 

Man kan heller ikke normalt sett bytte sykehjem når man har fått tildelt fast plass. Da må man ta beboeren hjem igjen og søke på nytt og håpe på et annet sykehjem, noe som er å spille bingo på flere måter. Hvor man får plass neste gang er et lotteri, man er avhengig av å være den med størst behov neste gang en plass blir ledig fordi den som hadde plassen er død. 

Dere som klager over at 75 % av trygden går inn til kommunen, hva mener dere en syk og svekket sykehjemsbeboer trenger penger utover lommepenger til? De fleste sykehjem disponerer og lommepengene til beboerne, fordi de er for svekket til å ta hånd om pengene selv, og sykehjem vil ikke ha store beløp liggende på rommene. 

Mange pårørende kjøper ekstra tjenester utenfra, som luftetur ut, mat og andre tjenester fra ulike tilbydere. TS kan og utmerket godt ta med seg et stykke mat til sin far både for variasjon og for ekstra mat. 

Mitt inntrykk er imidlertid her at dette er en tenkt og ikke en reell situasjon, ellers ville ts hatt litt mer kunnskap om faktiske forhold enn hva hun gir uttrykk for. Når dette og er den andre forelderen hun har på sykehjem så blir saken enda mer merkelig. 

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min far er kommet på sykehjem, og vi har oppdaget at han kun får dusje hver 14. dag. Både vi og han syns dette er altfor lite. Prøver å finne noe på nettet om dette for å kunne "slå i bordet" med overfor sykehjemmet slik at antallet kan økes. Finnes det regler/forskrifter for dette ? Hva er det "vanlige" erfarer dere som har også har nære på sykehjem ?

Vi kan selvsagt dusje han selv, men tenker at det beste for han er å få begynne dagen med en dusj ihvertfall en gang i uken. Skal vi hjelpe til, må han slite med å skulle kle av og på seg igjen. En annen ting er at det er DYRT å være på sykehjem. Min far betaler over kr 20 000 i måneden ! Da burde dusj 1 gang i uken være et minimum.

Forstår deg svært godt! Når det er sagt så tror jeg det er vanlig med dusj hver 14.dag, men at de får vasket seg hver eneste dag! Blir dog ikke det samme som en dusj. Det går mest på bemanningen, tror jeg, så få pleiere som regel, og det sier seg selv at det er umulig å gjennomføre dusj på alle så ofte da. Dvs det hadde gått, men da måtte det gå utover andre ting, og måltider forskjøvet mye osv. Men forstår deg så svært godt med din mening! Burde være slik at man fikk det slik man ønsket, med den prisen man betaler, men det gjør man altså dessverre ikke. Prat med avdelingsleder, eller primærpleier, dere får sikkert til en ordning, spesielt om han og dere er fleksible mht dusjkrav/ønsker, at han eks kan få hjelp til den dusjen i en rolig periode på dagen, og kanskje ikke akkurat på morgenen når alle skal opp og stelle seg, da er det ofte mange steder (dessverre) en kamp mot klokken mht å bli klare til frokostserveringen. Pårørende som står på for sine kjære, får oftere og flere gjennomslag til det positive for sine, så stå på for din far! :hjerte:

Skrevet

Der jeg jobbet var det veldig dårlig bemanning. MEN de fikk dusje en gang i uken, pluss de gangene vi følte at de trengte en dusj. Samme et annet sted jeg jobbet tidligere. Én gang i uken er det jeg var vant med, ikke mindre - uansett bemanning.

Dersom en ikke ville dusje, kan man ikke tvinge en, men motivere, og oppmuntre til dusjing. NULL tvang uten spesielt vedtak, eller dersom det ikke er fare for helse.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Verken ts eller personen oppi tråden som hevder hun har jobbet på sykehjem ser ut til å ha kunnskap om hvordan verken budsjett eller systemet med sykehjem fungerer. 

Sykehjem får et budsjett fra kommunen, (vi har 428 kommuner i Norge). Kommunene styres igjen av staten og vårt nå kritiske statsbudsjett i Oslo. Pengene fra pasientene, 75 % av pensjon går inn til kemneren i kommunen og dermed inn på den store felleskontoen for kommunen. Der får de ansatte sin lønn. Kommunen gir sykehjemmet et budsjett, for hele sykehjemmet som kan sammenlignes med et budsjett for en familie. Alt skal dekkes via budsjettet, fra mat til toalettpapur. Budsjettene er trange og avhengig av antall pasienter, uavhengig av pasientenes faste 75 % innbetaling. 

Man kan heller ikke normalt sett bytte sykehjem når man har fått tildelt fast plass. Da må man ta beboeren hjem igjen og søke på nytt og håpe på et annet sykehjem, noe som er å spille bingo på flere måter. Hvor man får plass neste gang er et lotteri, man er avhengig av å være den med størst behov neste gang en plass blir ledig fordi den som hadde plassen er død. 

Dere som klager over at 75 % av trygden går inn til kommunen, hva mener dere en syk og svekket sykehjemsbeboer trenger penger utover lommepenger til? De fleste sykehjem disponerer og lommepengene til beboerne, fordi de er for svekket til å ta hånd om pengene selv, og sykehjem vil ikke ha store beløp liggende på rommene. 

Mange pårørende kjøper ekstra tjenester utenfra, som luftetur ut, mat og andre tjenester fra ulike tilbydere. TS kan og utmerket godt ta med seg et stykke mat til sin far både for variasjon og for ekstra mat. 

Mitt inntrykk er imidlertid her at dette er en tenkt og ikke en reell situasjon, ellers ville ts hatt litt mer kunnskap om faktiske forhold enn hva hun gir uttrykk for. Når dette og er den andre forelderen hun har på sykehjem så blir saken enda mer merkelig. 

Dette er en meget reell situasjon, og jeg beklager min uvitenhet. 

Du har tydeligvis kunnskap om kommuneøkonomi, og det er jo bra! Men har du de senere år hatt foreldre som er blitt alvorlig syke, som du har måtte følge til leger, sykehusinnleggelser, søke om den minste tjeneste i hjemmet for, og til slutt følge den ene til graven og ta deg av sorgen og alt det praktiske for den andre ?? I tillegg til egne barn, jobb osv ?? Da er det ikke mye tid igjen til å finlese kommuneøkonomi !

Jeg ønsker det beste for min far nå i hans siste år (kanskje bare måneder ?), og da er dusj en gang i uken et minstekrav ! Når dette ikke lar seg gjøre innenfor sykehjemmets budsjett, da er det fullt lov å stille seg kritisk til forvaltningen av pengene, hvor nå enn de kommer ifra.

• Liker 4
Skrevet

Da jeg jobbet på sykehjem varierte det mellom hver dag til annenhver uke - alt etter avdelingen. Det var derimot en grundig vask av ansikt, overkropp og nedentil hver dag. Mer enn det var det så vidt tid til med underbemanning hver dag, og det er desverre alt for dårlig. 

Det som derimot var fint oppi det hele var at enkelte hadde støttekontakt som kom og gav dusj og pleie for velværen til personenene.

Anonymkode: c559a...49c

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en meget reell situasjon, og jeg beklager min uvitenhet. 

Du har tydeligvis kunnskap om kommuneøkonomi, og det er jo bra! Men har du de senere år hatt foreldre som er blitt alvorlig syke, som du har måtte følge til leger, sykehusinnleggelser, søke om den minste tjeneste i hjemmet for, og til slutt følge den ene til graven og ta deg av sorgen og alt det praktiske for den andre ?? I tillegg til egne barn, jobb osv ?? Da er det ikke mye tid igjen til å finlese kommuneøkonomi !

Jeg ønsker det beste for min far nå i hans siste år (kanskje bare måneder ?), og da er dusj en gang i uken et minstekrav ! Når dette ikke lar seg gjøre innenfor sykehjemmets budsjett, da er det fullt lov å stille seg kritisk til forvaltningen av pengene, hvor nå enn de kommer ifra.

:hjerte::klem:

• Liker 2
Skrevet

Det er vel ikke bare pensjonen det blir trekt 75% av men hvis den som bor på sykehjem har formue så trekkes det et veldig høyt prosentbeløp av formuen også. En formue som man gjerne har brukt et langt liv på å spare opp som skal bli fordelt mellom arvingene når den dagen kommer.  

Anonymkode: 02649...591

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...