AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #1 Del Skrevet 30. november 2016 Min far er kommet på sykehjem, og vi har oppdaget at han kun får dusje hver 14. dag. Både vi og han syns dette er altfor lite. Prøver å finne noe på nettet om dette for å kunne "slå i bordet" med overfor sykehjemmet slik at antallet kan økes. Finnes det regler/forskrifter for dette ? Hva er det "vanlige" erfarer dere som har også har nære på sykehjem ? Vi kan selvsagt dusje han selv, men tenker at det beste for han er å få begynne dagen med en dusj ihvertfall en gang i uken. Skal vi hjelpe til, må han slite med å skulle kle av og på seg igjen. En annen ting er at det er DYRT å være på sykehjem. Min far betaler over kr 20 000 i måneden ! Da burde dusj 1 gang i uken være et minimum. Anonymkode: 06de7...6aa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 30. november 2016 #2 Del Skrevet 30. november 2016 Dette bør du ta opp med avd.sykepleier. Om det er noen spesifikke regler på det er jeg usikker på, men har han ønske om å dusje en gang i uken så bør han få det. Der jeg jobber så dusjer beboerene en gang i uken som oftest, vi har 3stk som dusjer hver morgen. Bortsett fra en så trenger alle hjelp til å få dusjet seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meley Skrevet 30. november 2016 #3 Del Skrevet 30. november 2016 Han bør absolutt få dusje 1 gang i uken minst. oftereved behov. der jeg jobber så dusjer vi to stk hver morgen, da får alle dusje gjennom uka. å dusjes oftere ved behov for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryd30 Skrevet 30. november 2016 #4 Del Skrevet 30. november 2016 Jeg tror dessverre det er vanlig på sykehjem å dusje hver 14 dag og få klyx hver 4.dag om de ikke har hatt avf... Iallfall var det slik når jeg var i praksis på sykehjem for noen år siden... Husker jeg spurte hvorfor de ikke fikk dusje oftere, men fikk da til svar at eldre mennesker ikke var vant til å dusje så ofte (!!) De får jo ofte helstell i seng, men det kan jo ikke sammenlignes med en dusj :/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #5 Del Skrevet 30. november 2016 Som pleier på sykehjem er jeg enig. Der jeg har vært har det alltid vært en gang per uke, og jeg er helt enig i st annenhver uke høres altfor lite ut. Dessverre er det ofte bemanningen som avgjør. Det vil si at det ikke hjelper å slå i bordet på avdelingen. De skulle nok gjerne vært flere på jobb de også, men de har ikke avgjørelsemakten der.. Du bør ta det opp med de, for de bringer det videre. Men ta det opp som en bekymring. Ikke kjeft og krev, de er nok enige med deg. Si at du ser det tar på pappaen din. Det er ikke verdig å ikke la mennesker føle seg rene på så lang tid. Det er reelle bekymringer du kommer med. Av og til kan det løses med dusj på en annen tid av døgnet (morgenen er den mest hektiske tiden på dagen, og det er virkelig ikke sikkert de kan presse inn mer der uten mer bemanning), og av og til kan de kun bringe bekymringene videre. Hjelper det ikke første gang kan du ta litt kraftigere i neste gang. Man skal ikke måtte miste all livsglede fordi man havner på sykehjem, selvfølelsen er viktig. Anonymkode: 2a1ed...146 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #6 Del Skrevet 30. november 2016 Sånn på stående fot tror jeg det er pasientrettighetsloven § 2-1 a andre ledd som fastsetter at pasienten har krav på "nødvendig" helsehjelp. Dere må altså argumentere for at han begynner å lukte, får utslett, flass eller lignende ved at han bare dusjer annenhver uke. Nå vet jeg ikke hvordan det fungerer på sykehjem, men i hjemmesykepleien har brukerne vedtak på dusj (og alt annet vi gjør). Dette er enkeltvedtak som kan påklages etter reglene i forvaltningsloven. Jeg kan snoke litt på lovdata for deg senere i ettermiddag hvis jeg får tid og overskudd. (med forbehold om at jeg tar feil, kan ingenting om helserett) Anonymkode: 9d54b...9cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest moreno Skrevet 30. november 2016 #7 Del Skrevet 30. november 2016 Tror nok ikke dusjing er enkeltvedtak på sykehjem. Grunnen til at det er det i hjemmesykepleien er vel fordi de hjemmeboende har forskjellige behov som varierer veldig, og vedtakene blir deretter. Snakk med avdelingsledelsen, legg fram bekymringen fra dere og din far. Etter loven er det nok "lovlig" nettopp fordi han vaskes på annen måte jevnlig, men dersom han selv ønsker oftere dusjing synes jeg dere skal ta det opp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #8 Del Skrevet 30. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min far er kommet på sykehjem, og vi har oppdaget at han kun får dusje hver 14. dag. Både vi og han syns dette er altfor lite. Prøver å finne noe på nettet om dette for å kunne "slå i bordet" med overfor sykehjemmet slik at antallet kan økes. Finnes det regler/forskrifter for dette ? Hva er det "vanlige" erfarer dere som har også har nære på sykehjem ? Vi kan selvsagt dusje han selv, men tenker at det beste for han er å få begynne dagen med en dusj ihvertfall en gang i uken. Skal vi hjelpe til, må han slite med å skulle kle av og på seg igjen. En annen ting er at det er DYRT å være på sykehjem. Min far betaler over kr 20 000 i måneden ! Da burde dusj 1 gang i uken være et minimum. Anonymkode: 06de7...6aa Velkommen til virkelighetens verden, og hvordan eldre blir behandlet. Egenbetaling er regler i kommunene for, dusjing gjøres etter behov og hva de ansatte har tid til. Å slå i bordet medfører neppe noe annet enn at den som slår får vondt der vedkommende har slått, og at resten av familien blir ansett som kravstore. Anonymkode: 814e2...855 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #9 Del Skrevet 30. november 2016 Jeg er kronisk syk og får hjelp i hjemmet. Jeg kan velge mellom klutevask en gang i uken og dusj hver tredje uke, eller dusj annenhver uke. Dette er fast i kommunen min, man kan kun få oftere dusjhjelp om man har spesielle behov og legeerklæring. Anonymkode: 3c075...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #10 Del Skrevet 30. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er kronisk syk og får hjelp i hjemmet. Jeg kan velge mellom klutevask en gang i uken og dusj hver tredje uke, eller dusj annenhver uke. Dette er fast i kommunen min, man kan kun få oftere dusjhjelp om man har spesielle behov og legeerklæring. Anonymkode: 3c075...e76 Hva? Det er jo helt hårreisende! (No pun intended) Kan jeg spørre om hvordan det går i praksis? Blir ikke håret ditt veldig fett, for ikke å snakke om resten av kroppen? Bare å ignorere det utidige spørsmålet mitt om du ikke ønsker å svare, altså. Anonymkode: 9d54b...9cd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #11 Del Skrevet 30. november 2016 Der jeg jobber dusjer alle 1 gang i uken. Noe mindre kan ikke jeg ser for meg kan være så hygienisk. Jeg syns mange av dem begynner å lukte sterkt etter bare noen dager, så dette ville jeg tatt opp med avdelingslederen. Anonymkode: 8789b...19f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #12 Del Skrevet 30. november 2016 Det vanlige er vel en gang i uken. Har jobbet steder hvor noen får dusje opptil tre ganger i uken fast også. Anonymkode: ad5b3...1c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #13 Del Skrevet 30. november 2016 TS her : Syns jo selv at min far lukter når han ikke får vasket/dusjet mer enn 2. hver uke, men føler ikke at jeg kan si dette når han er tilstede, så må finne et tidspunkt når jeg får pleierne for meg selv. Syns det er så uverdig å behandle eldre slik ! De har betalt sine skatter hele sitt liv, ofte fra de var ungdommer. Og så fratas de 75% av pensjonen når de kommer på sykehjem fordi de er sliten etter mange år med jobb og familie. Og hva får de ? Et rom med plass til seng, et par stoler og et bord og TV, og eget bad (hipp hurra!!). Min far får 3 (!) måltider, og brødmåltidene er da tre halve tynne skiver hvorav to er med syltetøy. Det fordi om jeg har sagt at han liker både ost, leverpostei, kjøttpålegg og er veldig glad i "grønt" på maten. Det får han, så vidt jeg har sett, aldri. Og på toppen av det hele er det altså dusjing på et minimumsnivå !! Jeg syns det er en skam, men skal absolutt prøve å forholde meg høflig og saklig for å få bedret forholdene for min far. Anonymkode: 06de7...6aa 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #14 Del Skrevet 30. november 2016 Jeg blir helt sjokkert jeg. Han kunne jo nesten ha bodd på hotell for 20 000 i mnd, og så blir han behandlet på denne måten. Blir også bekymret for de som ikke har 20 000 kr utbetalt i mnd og trenger sykehjemsplass, som de som har minste ytelse. Eller er det slik at hele pensjonen går dit uavhengig av størrelsen på pensjonen? Anonymkode: 87829...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #15 Del Skrevet 30. november 2016 Nei, dette er ikke bra. Men husk at slike sykehjem ofte er rimelig underbemmanet. Anonymkode: 975bc...94c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #16 Del Skrevet 30. november 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her : Syns jo selv at min far lukter når han ikke får vasket/dusjet mer enn 2. hver uke, men føler ikke at jeg kan si dette når han er tilstede, så må finne et tidspunkt når jeg får pleierne for meg selv. Syns det er så uverdig å behandle eldre slik ! De har betalt sine skatter hele sitt liv, ofte fra de var ungdommer. Og så fratas de 75% av pensjonen når de kommer på sykehjem fordi de er sliten etter mange år med jobb og familie. Og hva får de ? Et rom med plass til seng, et par stoler og et bord og TV, og eget bad (hipp hurra!!). Min far får 3 (!) måltider, og brødmåltidene er da tre halve tynne skiver hvorav to er med syltetøy. Det fordi om jeg har sagt at han liker både ost, leverpostei, kjøttpålegg og er veldig glad i "grønt" på maten. Det får han, så vidt jeg har sett, aldri. Og på toppen av det hele er det altså dusjing på et minimumsnivå !! Jeg syns det er en skam, men skal absolutt prøve å forholde meg høflig og saklig for å få bedret forholdene for min far. Anonymkode: 06de7...6aa Der mistet du min sympat. Det er ikke de materielle tingene som koster mest, men bygg, døgnbemanning og arbeidet de ansatte utfører. Gjerne det usynlige arbeidet på en hel avdeling totalt sett. Noen løper faktisk beina av seg for å hjelpe, og har ikke tid til å dusje pasienter som din far ukentlig. Derfor er det som det er. Anonymkode: 814e2...855 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #17 Del Skrevet 30. november 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der mistet du min sympat. Det er ikke de materielle tingene som koster mest, men bygg, døgnbemanning og arbeidet de ansatte utfører. Gjerne det usynlige arbeidet på en hel avdeling totalt sett. Noen løper faktisk beina av seg for å hjelpe, og har ikke tid til å dusje pasienter som din far ukentlig. Derfor er det som det er. Anonymkode: 814e2...855 Jeg kan ikke se at ts har skrevet noe feil over her. Hun anklager da ikke de ansatte for hvordan hennes far har det på pleiehjemmet, men systemet. Anonymkode: 87829...4d6 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #18 Del Skrevet 30. november 2016 Jeg forstår deg godt TS. Jeg jobbet som assistent på sykehjem og blir helt rystet over alt jeg ser. Pasientene betaler såpass mye for å bo på sykehjem også blir de behandlet på den måten. Frokosten består som sagt av tre halve skiver med syltetøy og et glas melk. Det er det liksom. Skivene er like tynne som flatbrød. Når jeg er på jobb så prøver jeg så godt jeg kan å pynte skivene med tomater, agurk, salatblader osv. Lager i tillegg smoothie, lapper eller frukt inni mellom måltidene. De fleste pasientene sier ikke ifra når de er sultne. Får helt vondt av meg hvor lite mat de får. Noen pasienter spiser gjerne kvelds kl 18:00 og da får de ikke mat før gjerne kl 10:00 neste morgen. Uff. Jobber nå i hjemmesykepleien. En av grunnene til det er at jeg blir flau når jeg skulle servere maten på sykehjemmet. Middagen er det minst av. Der måtte vi dele fiskestykkene i 2 for å passe på at det var nok til alle. Om noen ville ha mer så hadde vi ikke det. Var sikkert ikke mere enn 70 g fisk til hver pasient. Du burde ta dette opp med sjef eller avdelingsleder. Det er helt normalt å tilby dusj en gang i uken. Ingen skal måtte lukte i sitt eget hjem. I tillegg ser jeg også at det er viktig at pårørende følger opp pasientene. Pynt gjerne på rommet. Sett inn bilder som gjør at det føles litt mer som et hjem. Noen sitter der uten en eneste møbel. En ting til.... KOM PÅ BESØK. Det er så mange pasienter som sitter på rommene sine hele døgnet. Anonymkode: 05d84...e00 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #19 Del Skrevet 30. november 2016 Gi beskjed om at han ønsker å dusje 1-2 ganger i uken. Tror det er standar 1 g pr 14 dag, eller en gang i uken. Så må dere gi beskjed hvis han ønsker mer Anonymkode: 5edb1...e33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melatonin Skrevet 30. november 2016 #20 Del Skrevet 30. november 2016 Hos oss har vi noen som dusjer hver uke og noen som dusjer hver 14. Dag. Noen har faste hårvask dager. Vi prøver å få til å hjelpe de som vil dusje hver uke. Mang er faktisk fornøyd med å dusje hver 14.dag, de får nesten full kroppsvask hver morgen. Men målet er å få til hver uke når vi blir omorganisert. Med 16 pasienter som må ha hjelp hver morgen og 4 pleiere så blir tiden knapp, og når det ikke er dusj på rom så blir det litt ekstra tid ut og inn. Men vi strekker oss langt for å få til. Noen får tilbud om å dusje på kveld hvis vi ikke kan på dagtid. Andre ønsker og behov prøver vi og å få til, 90% av tiden får vi det til. Vi løper gjerne beina av oss for å strekke til, men tiden rår vi ikke over. dusj hver 14.dag på institusjoner med lite bemanning er vanlig desverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå