Gå til innhold

Diesel partikkelfilter.


Gjest AvocadoMelon

Anbefalte innlegg

Gjest AvocadoMelon

Trenger litt hjelp av noen som kan litt om dette. Jeg har diesel bil og partikkelfilter lampa har begynt og lyse sammen med systemlampa. Dette har skjedd før da det noen ganger blir litt mye småkjøring, da har jeg tatt meg en langtur på 30-40 min på høy hastighet og lavt gir. mens jeg da kjører stopper lampa. (og jeg kjenner det "napper" litt i bilen når lampa slukkes) 

Nå lyser lampa igjen og jeg la ut på en lang tur, jeg kjørte i 1,5 time på høy hastighet i lavt gir. Lampa gikk ikke bort og bilen drar dårlig.. må ha gassen i bånn for å komme opp i 90. 

så mitt spørsmål er... verksted neste? kan det også ha noe med at jeg burde ha en olje skift snart? er det noe måte å finne ut av selv om filteret er tett? og hvorfor renset det ikke seg selv på langturen? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AvocadoMelon skrev:

Trenger litt hjelp av noen som kan litt om dette. Jeg har diesel bil og partikkelfilter lampa har begynt og lyse sammen med systemlampa. Dette har skjedd før da det noen ganger blir litt mye småkjøring, da har jeg tatt meg en langtur på 30-40 min på høy hastighet og lavt gir. mens jeg da kjører stopper lampa. (og jeg kjenner det "napper" litt i bilen når lampa slukkes) 

Nå lyser lampa igjen og jeg la ut på en lang tur, jeg kjørte i 1,5 time på høy hastighet i lavt gir. Lampa gikk ikke bort og bilen drar dårlig.. må ha gassen i bånn for å komme opp i 90. 

så mitt spørsmål er... verksted neste? kan det også ha noe med at jeg burde ha en olje skift snart? er det noe måte å finne ut av selv om filteret er tett? og hvorfor renset det ikke seg selv på langturen? 

 

Det høres ut for at det kan være EGR ventilen din som har satt seg fast. Den styrer eksosen inn i motoren igjen når NOx blir for høyt ved høye temperaturer. Hadde det slik med min bil også for litt over ett år siden. Den dro dårlig, helt plutselig, og når jeg gassa på begynte glødelampa å blinke. Etter å stoppa motor, starta oppe igjen, var den borte. Men trekkrafta var borte. Men plutselig gikk den fint, og det var som di ser, et lite nøkk i bilen når det skjedde. Satte den på verksted og fikk fiksa det på garantien. Hva de gjorde aner jeg ikke :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har så mye småkjøring burde du kanskje bytte til bensinbil.. fryktelig forurensende å kjøre rundt i kald dieselbil..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28. november 2016 den 17.16, AvocadoMelon skrev:

Trenger litt hjelp av noen som kan litt om dette. Jeg har diesel bil og partikkelfilter lampa har begynt og lyse sammen med systemlampa. Dette har skjedd før da det noen ganger blir litt mye småkjøring, da har jeg tatt meg en langtur på 30-40 min på høy hastighet og lavt gir. mens jeg da kjører stopper lampa. (og jeg kjenner det "napper" litt i bilen når lampa slukkes) 

Nå lyser lampa igjen og jeg la ut på en lang tur, jeg kjørte i 1,5 time på høy hastighet i lavt gir. Lampa gikk ikke bort og bilen drar dårlig.. må ha gassen i bånn for å komme opp i 90. 

så mitt spørsmål er... verksted neste? kan det også ha noe med at jeg burde ha en olje skift snart? er det noe måte å finne ut av selv om filteret er tett? og hvorfor renset det ikke seg selv på langturen? 

 

Sorry to say ... Fikk tilsvarende varsel i min aygo. Regningen kom på 14000!!! Den høye prisen skyldes at bilen er liten og det tok derfor lang tid å skifte filteret. Ingen hadde fortalt meg at diesel biler ikke er beregnet for småturer, et paradox er at størrelsen og motoren i Aygo ikke passer til noe annet en "bykjøring" 

Anonymkode: d9d97...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2016 den 18.07, AnonymBruker skrev:

Sorry to say ... Fikk tilsvarende varsel i min aygo. Regningen kom på 14000!!! Den høye prisen skyldes at bilen er liten og det tok derfor lang tid å skifte filteret. Ingen hadde fortalt meg at diesel biler ikke er beregnet for småturer, et paradox er at størrelsen og motoren i Aygo ikke passer til noe annet en "bykjøring" 

Anonymkode: d9d97...262

Første gang jeg hører at liten = dyrere reperasjoner. Vanligvis er det motsatt!

Greie med dieselfiltre er at det er forskjellige teknologi ute og går her.

På de enkleste så skal soten brennes ut ved høye temperaturer. Det betyr regelmessig kjøring i høyere hastigheter med høye turtall i noen minutter.

Kjører man franske biler så pleier de å ha en tilsetning i filteret som gjør samme brenningen ved småkjøring.

Anonymkode: 9c82f...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...