AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #21 Skrevet 28. november 2016 Så lenge han fortalte det i opplærings øyemed og ikke mobbe /trakassering f.eks se hvor dum mamma var som glemte vikepliken så ser jeg ikke problemet . Anonymkode: 65563...e33
Gjest Newroz Skrevet 28. november 2016 #22 Skrevet 28. november 2016 (endret) Har brukere på KG noen sinne vært så enige? Jeg stiller meg bak alle som har sagt sin mening før i tråden, og stiller meg som mange undrende til hvorfor dette skal være noe å skjule. Endret 28. november 2016 av Newroz
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #23 Skrevet 28. november 2016 Helt enig med resten her. Noe av det jeg er nøye på er å fortelle min 11-åring at alle har lov å gjøre feil, og at det er det vi lærer av. Vi snakker om sånne ting når det gjelder alt mulig, alt fra lekser som glemmes, kriminelle som har tatt feil valg i livet, og feil i trafikken som er skumle. Ikke minst feil jeg gjør, jeg tror og mener at det vil gjøre mitt barn bedre rustet til å takle når han gjør feil i livet sitt. Anonymkode: f4d23...254 1
Leifr Skrevet 29. november 2016 #25 Skrevet 29. november 2016 Ja. Vikeplikten er til for å holdes. Man kan heller anse det som flaks at det bare ble materielle skader.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #26 Skrevet 29. november 2016 Hva med å bruke dette til å lære sønnen din at man kan innrømme feil. At man kan lære av de og stå for det man har gjort. Viktig lærdom! Anonymkode: efe40...745 1
Sirah Skrevet 29. november 2016 #27 Skrevet 29. november 2016 10 timer siden, Newroz skrev: Har brukere på KG noen sinne vært så enige? Jeg stiller meg bak alle som har sagt sin mening før i tråden, og stiller meg som mange undrende til hvorfor dette skal være noe å skjule. Haha det skjer ikke ofte, men KG glimter til innimellom
lillemy02 Skrevet 29. november 2016 #28 Skrevet 29. november 2016 Synes det var flott at faren sa det han sa jeg. Det er greit for barnet å vite at mamma også gjør feil. I tillegg lærer han at om man gjør uoppmerksomme feil så kan det ha ganske alvorlige konsekvenser. Det betyr ikke at han ikke synes synd på deg men at dette er noe han kan ta viktig lærdom av en 10 åring er ikke liten lenger og forstår mye. Hvorfor ville du lyve om det? Var det fordi du var flau?
a l'orange Skrevet 29. november 2016 #29 Skrevet 29. november 2016 19 timer siden, Stellia skrev: Sist uke var jeg skikkelig uheldig, holdt ikke vikeplikten i et kryss, og bilen fra høyre kjørte i meg. Var alene i bilen. Det var lite dramatikk rundt det, men middels materielle skader på bilen min. Samboer og jeg har en sønn på 10 år. Faren kjørte ham på skolen i dag, og da hadde de snakket om uhellet. Sønnen min hadde sagt "stakkar mamma!", men samboeren min hadde sagt at dette var min feil, og at jeg ikke holdt høyreregelen (noe ikke 10-åringen har noe kjennskap til, selvsagt). Dette fortalte sønnen vår meg. Jeg fortalte samboeren min umiddelbart etter uhellet at vi ikke sier noen til sønnen vår hvem sin feil dette var, men skjulte selvsagt ikke skadene på bilen (som forresten ikke blir brukt). Det er ikke nødvendig for ham å vite. Hva mener dere? Hvordan hadde dere reagert på samboer? Jeg er (kanskje den eneste som) er helt enig med deg. Man forteller ikke barn at foreldrene kjører uvørent. Det handler ikke om opplysning, det handler om å sette en skrekk i et barn for at det kan skje igjen - enten når du kjører alene eller når du kjører han eller din mann. Så jeg er enig i at dette burde han ikke ha sagt. Det sagt, så kan du ikke ro deg unna her inne med at du var uheldig. Det å overholde vikeplikten handler ikke om hell eller uhell, gjør det vel? Bra det gikk bra denne gangen! 2
Gjest Epiphany Skrevet 29. november 2016 #30 Skrevet 29. november 2016 Tenker kanskje at du burde fortalt sønnen din at det var din feil, fremfor at din samboer sa det. Da kunne du vist din sønn at alle gjør feil, selv mamma, og at du er ærlig om det.
Eliza Doalot Skrevet 29. november 2016 #31 Skrevet 29. november 2016 Jeg er også enig med den store majoriteten her. Jeg ser ingen grunn til at barnet ikke skal få vite at du var skyld i ulykken. Av det kan barnet lære at: - alle gjør feil i blant - gjør vi feil må vi stå for det, og ta konsekvensene av det - uoppmerksomhet kan få konsekvenser Det er lærdom som de fleste barna jeg kjenner har behov for.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #32 Skrevet 29. november 2016 5 timer siden, a l'orange skrev: Jeg er (kanskje den eneste som) er helt enig med deg. Man forteller ikke barn at foreldrene kjører uvørent. Det handler ikke om opplysning, det handler om å sette en skrekk i et barn for at det kan skje igjen - enten når du kjører alene eller når du kjører han eller din mann. Så jeg er enig i at dette burde han ikke ha sagt. Fikk du med deg at det gjelder en tiåring? Kunne til dels vært enig med deg om det var barn på 4-5 år som ikke har forutsetningen til å tenke rasjonelt. Om barnet får en skrekk av det, så kanskje mor får en skrekk av å se barnets frykt, og dermed kjører mer forsiktig fremover? Hva er skadelig med å ha respekt for trafikken? Hvis man skal unngå å fortelle ting fordi ungene kan "få satt en skrekk i seg" så er det rett og slett putesying. De leser om mord, branner og dødsfall overalt nå, på supernytt og på nettaviser. Vi hverken kan eller skal skjerme de for at mennesker påvirker egne liv. Sovner du fra stekeovnen, ja, da kan det hende huset brenner ned. Driter du i vikeplikten, ja, da kan det hende du blir påkjørt. En tiåring skal virkelig takle slike ting helt fint, og litt ekstra respekt mot ting som kan drepe har ingen vondt av. Anonymkode: f4d23...254
a l'orange Skrevet 29. november 2016 #33 Skrevet 29. november 2016 (endret) AnonymBruker skrev (På 29.11.2016 den 17.39): Fikk du med deg at det gjelder en tiåring? Kunne til dels vært enig med deg om det var barn på 4-5 år som ikke har forutsetningen til å tenke rasjonelt. Om barnet får en skrekk av det, så kanskje mor får en skrekk av å se barnets frykt, og dermed kjører mer forsiktig fremover? Hva er skadelig med å ha respekt for trafikken? Hvis man skal unngå å fortelle ting fordi ungene kan "få satt en skrekk i seg" så er det rett og slett putesying. De leser om mord, branner og dødsfall overalt nå, på supernytt og på nettaviser. Vi hverken kan eller skal skjerme de for at mennesker påvirker egne liv. Sovner du fra stekeovnen, ja, da kan det hende huset brenner ned. Driter du i vikeplikten, ja, da kan det hende du blir påkjørt. En tiåring skal virkelig takle slike ting helt fint, og litt ekstra respekt mot ting som kan drepe har ingen vondt av. Anonymkode: f4d23...254 Da vil jeg si at du vet fint lite om 1) at tiåringer også er barn 2) om barns psyke, og om hva som gjør de redd Endret 29. november 2020 av a l'orange
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #34 Skrevet 29. november 2016 7 minutter siden, a l'orange skrev: Da vil jeg si at du vet fint lite om 1) at tiåringer også er barn 2) om barns psyke, og om hva som gjør de redd Selv om du skriver en fin liten avhandling til meg om din mening om saken - anonyme bruker - så er jeg ikke enig med deg i det du skriver. Og hvorfor er det så farlig for deg egentlig, at jeg ikke er enig? Nesten alle andre i tråden er det jo. Og viss du leser ellers på KG så finner du flusst med foreldre som tror at barn tåler alt mulig og at de bare har godt av å ristes og skremmes litt. Og vet du hva? Den holdningen til barn skremmer meg. Selv om jeg er godt voksen. Jeg hadde tiåring for noen år siden, hersketeknikker kommer du ikke langt med. Anonymkode: f4d23...254
a l'orange Skrevet 29. november 2016 #35 Skrevet 29. november 2016 (endret) ⭐️ Endret 29. november 2020 av a l'orange
Invicta Skrevet 29. november 2016 #36 Skrevet 29. november 2016 Hvis Ts og samboer var enige om å ikke si noe, og så sa han det likevel, synes jeg det er respektløst. Hvis dere ikke var enige, tenker jeg det er OK å fortelle, men også OK å la være. Hadde det vært meg, hadde jeg ønsket å fortelle selv. Jeg tror også jeg hadde engstet meg for at barnet skulle være redd for å kjøre bil med meg senere, derfor viktig hvordan denne informasjonen kom fram.
Purple Basil Skrevet 29. november 2016 #37 Skrevet 29. november 2016 Jeg er enig med deg, trådstarter. Unødvendig av far å si det. Han skulle latt deg fortelle det selv.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #38 Skrevet 29. november 2016 Greit å lære barn at å slurve med trafikkreglene kan få dumme konsekvenser. Gutten kan også ha snakket om ulykken og klaget på den dumme mannen som kjørte på mammaen hans. Da passet det gjerne greit å fortelle hvem sin feil det var. Men jeg er enig i at TS gjerne kunne få fortalt det selv. Anonymkode: 77308...4d7
lillemy02 Skrevet 30. november 2016 #39 Skrevet 30. november 2016 Men var Ts og mann enige?? Eller sa Ts at hun ikke ville at han skulle si hvem det var og så var faktisk ikke mannen enig i det?? For det kan hende Ts opfattet det slik men at mannen da tydelig var uenig med henne
Mb26 Skrevet 30. november 2016 #40 Skrevet 30. november 2016 Føler det blir litt feil ovenfor sønnen din å bastant fokusere på hvem sin feil det var, det er bedre å si det på en litt annen måte, f.eks "mamma var litt uheldig å kjørte ut i krysset før hun skulle, slik at den andre bilen ikke rakk å bremse", selvom det ikke vil være usunt for barnet å vite at foreldre også gjør feil da :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå