AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #1 Skrevet 28. november 2016 Jeg orker snart ikke mer. Orker ikke hundeholdet mitt... Jeg har en større rase, en familie hund og en bruksrase. Målet var å trene lydighet , kanskje agility, spor og selvsagt ha en turhund. Jeg bor i byen med 30 minutters kjøring til byheiene. Når han var valp prøvde jeg så godt jeg kunne å sosialisere han og synes det gikk greit. Når han kom i puberteten begynte problemene og i 1,5 års alderen kunne vi ikke møte andre hunder på tur. Han utagerer på hunder, tisper og hanner og valper. Jeg har gått på kurs, jeg har hatt adferdspesialist og fått et treningsopplegg, men det er ikke fremgang. Etter hvert utagerte han på alle hunder også på treninger og konkurranser og jeg kan ikke drive med det. Hver gang jeg møter andre hunder må jeg helst springe unna før han ser de, men hvis jeg ikke har sjanse håper jeg det er en lyktestolpe i nærheten jeg kan ta båndet rundt, fordi nesten 50 kg hund er mye å holde igjen.... Jeg må lufte han i nabolaget klokken halv 6 på morgenen, da er det få hunder ute. Jeg går kun tur i heiene (til og med da må jeg være forsiktig, fordi det kan være turgåere med hund der) og har nesten mistet kontakten med alle hundevennene mine da min ikke går overens med noen. Nå er han 3 år og jeg kjenner jeg klarer ikke mer. Har også prøvd kjemisk kastrering, men det hjalp ingen ting. Jeg er ikke glad i hunden lengre, den begrenser så meget mitt liv. Jeg klarer ikke å leve slik i 10 år til... Jeg er redd for å omplassere han, jeg kan ikke unne noen å ha det slik. Men er jeg egoistisk som tenker på å avlive? Anonymkode: e9318...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #2 Skrevet 28. november 2016 Kanskje noen som har greie på hund kunne overta han? Ta godt vare på han inntil du får omplassert. Anonymkode: 8eaab...d6b 22
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #3 Skrevet 28. november 2016 Omplassering ja. Hunden trenger nok noen som er mer villig til å jobbe med den og som vil vær glad i den. Synes det er en ting å drepe et friskt dyr, og forhåpentligvis vis er ikke dette noe dyrleger er villig til å gjøre. Anonymkode: b083e...c6c 21
Gjest gjest- silje Skrevet 28. november 2016 #4 Skrevet 28. november 2016 Er han farlig? Altså at mister du en dag kontrollen, så henger han i strupen på en annen hund? Noen kaller bjeffing for utagering, mens i min verden så er utagering "brøling", flekking av tenner og fråding, altså at utageringen er et sterkt tegn på at han kommer til å angripe. Hvor på skalaen ligger din hund?
Epiphany Skrevet 28. november 2016 #5 Skrevet 28. november 2016 Vil aldri støtte avlivning av en frisk hund, bare fordi du ikke klarer eller orker å ta vare på han lengre. Håper ikke du finner veterinær som er villig til å gjøre dette. En hund er et levende vesen, ikke en leke man kan kaste bort når man går lei. Forstår forøvrig at du har prøvd flere tiltak, og at ingenting fungerer. Da tenker jeg at neste steg vil være å omplassere han til mennesker som har erfaring med utagerende hunder. Hunder merker når eiere har gått lei av de. Jeg merker selv at når jeg har en tøff dag, så påvirker dette valpen min. Ta godt vare på han inntil du har funnet et godt hjem til han. 12
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #6 Skrevet 28. november 2016 Jeg tenker at avlivning er et realistisk alternativ. Død hund lider ikke, og hunden din har det ikke bra som den har det nå. Omplassering er ikke så lett som det høres ut. Hunden er som den er, og du har åpenbart gjort alt du har kunnet for å hjelpe den. Risikoen for at hunden ender opp som kasteball er stor; da er det bedre å avlive. Men jeg skjønner at det er vanskelig å tenke den tanken, har adferdsspesialisten en teori på hvorfor hunden oppfører seg som den gjør? Hva med å forsøke en annen adferdsspesialist, som en siste utvei før en eventuell avlivning vurderes? Anonymkode: c0725...e38 19
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #7 Skrevet 28. november 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje noen som har greie på hund kunne overta han? Ta godt vare på han inntil du får omplassert. Anonymkode: 8eaab...d6b Kanskje, men jeg er redd for å gi noen så mye problemer. Er også redd ingen vil ha en slik hund. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Omplassering ja. Hunden trenger nok noen som er mer villig til å jobbe med den og som vil vær glad i den. Synes det er en ting å drepe et friskt dyr, og forhåpentligvis vis er ikke dette noe dyrleger er villig til å gjøre. Anonymkode: b083e...c6c Jeg er villig, jeg har jobbet med problemet siden det oppstod. Aner ikke hvor mange ti tusen jeg har brukt på å gå på kurs og adferdspesialister. Står ikke på pengene, ei heller viljen. 3 minutter siden, gjest- silje skrev: Er han farlig? Altså at mister du en dag kontrollen, så henger han i strupen på en annen hund? Noen kaller bjeffing for utagering, mens i min verden så er utagering "brøling", flekking av tenner og fråding, altså at utageringen er et sterkt tegn på at han kommer til å angripe. Hvor på skalaen ligger din hund? Ja, det mener jeg. Han bjeffer, drar og er sterk. Før så utagerte han kun i bånd, ellers unngikk han bare alle hunder løst. Men så Fløy han på en hund når de var løse (i en helt ok hilsesituasjon) og jeg har ikke turt å ha han løs heller. En gang det var vått og glatt på gresset dro han meg over ende og angrep en forbipasserende hund. Vi var på kurs da og heldigvis var instuktøren kjapp med å dra han vekk. Den andre hunden var (heldigvis) svær og gikk derfra med noen hårløse skrammer. Men kun fordi instruktøren var så kjapp. Anonymkode: e9318...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #8 Skrevet 28. november 2016 6 minutter siden, Epiphany skrev: Vil aldri støtte avlivning av en frisk hund, bare fordi du ikke klarer eller orker å ta vare på han lengre. Håper ikke du finner veterinær som er villig til å gjøre dette. En hund er et levende vesen, ikke en leke man kan kaste bort når man går lei. Forstår forøvrig at du har prøvd flere tiltak, og at ingenting fungerer. Da tenker jeg at neste steg vil være å omplassere han til mennesker som har erfaring med utagerende hunder. Hunder merker når eiere har gått lei av de. Jeg merker selv at når jeg har en tøff dag, så påvirker dette valpen min. Ta godt vare på han inntil du har funnet et godt hjem til han. Han er en grei hund ellers, ok med mennesker og sånn. Er bare så vanskelig når det bor flere hunder i denne verdenen... Jeg kan ikke selge huset heller og flytte på landet. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at avlivning er et realistisk alternativ. Død hund lider ikke, og hunden din har det ikke bra som den har det nå. Omplassering er ikke så lett som det høres ut. Hunden er som den er, og du har åpenbart gjort alt du har kunnet for å hjelpe den. Risikoen for at hunden ender opp som kasteball er stor; da er det bedre å avlive. Men jeg skjønner at det er vanskelig å tenke den tanken, har adferdsspesialisten en teori på hvorfor hunden oppfører seg som den gjør? Hva med å forsøke en annen adferdsspesialist, som en siste utvei før en eventuell avlivning vurderes? Anonymkode: c0725...e38 De mener han er fryktaggressiv og løsningen har vært masse kindereggmetode, lang avstand, å unngå å møte på hunder i det hele tatt slik at adferden ikke blir forsterket. Jeg kunne prøvd en annen hundeskole, men er redd for å komme til noen som mener det blir riktig å legge han i bakken og vise hvem som er sjef... Anonymkode: e9318...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #9 Skrevet 28. november 2016 Jeg syns du bør diskutere dette med veterinæren og de du har vært i kontakt med for å trene hunden. Jeg ville først forsøkt omplassering, men også vært dønn ærlig om problemet. Kanskje trenger hunden en person som er en naturlig leder. Hunder er som barn, de trenger en fast hånd og tålmodighet. Avliving bør være siste utvei. Anonymkode: 9ce9a...b95 8
Epiphany Skrevet 28. november 2016 #10 Skrevet 28. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han er en grei hund ellers, ok med mennesker og sånn. Er bare så vanskelig når det bor flere hunder i denne verdenen... Jeg kan ikke selge huset heller og flytte på landet. De mener han er fryktaggressiv og løsningen har vært masse kindereggmetode, lang avstand, å unngå å møte på hunder i det hele tatt slik at adferden ikke blir forsterket. Jeg kunne prøvd en annen hundeskole, men er redd for å komme til noen som mener det blir riktig å legge han i bakken og vise hvem som er sjef... Anonymkode: e9318...d8e Finnes flere mennesker i Norge som er villige til å ta til seg en redd hund som trenger hjelp. Jeg personlig mener at det alltid er håp! Ikke gi opp. Opplys at hunden har problemer og at den trenger eiere som er informerte om rasen og har erfaring. 12
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #11 Skrevet 28. november 2016 Hvor mye fysisk aktivitet får hunden i det daglige? Kunne det være en ide at ny eier blir en mann som er veldig fysisk aktiv i naturen hver dag? En hund som får mye aktivitet vil ikke ha energi til å utagere mot andre dyr etterhvert. Anonymkode: 9ce9a...b95 5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #12 Skrevet 28. november 2016 Dersom hunden din kan være farlig for andre hunder syntes jeg faktisk ikke avlivning er en helt syk ide. Dere som er så i mot dette; Syntes dere det er greit om andre hunder blir skadet eller til og med drept av denne hunden? Og hva om det er et barn som går tur med den andre hunden, havner i mellom og blir bitt, syntes dere det er greit også? Her ville jeg nok tatt kontakt med diverse organisasjoner som driver med omplassering og hørt om noen av de er villige til å ta hunden. Det kan jo hende en annen eier kan få bukt med problemet. Ellers ville jeg tatt dette opp med veterinæren din. Anonymkode: 92d08...1d8 33
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #13 Skrevet 28. november 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er en grei hund ellers, ok med mennesker og sånn. Er bare så vanskelig når det bor flere hunder i denne verdenen... Jeg kan ikke selge huset heller og flytte på landet. De mener han er fryktaggressiv og løsningen har vært masse kindereggmetode, lang avstand, å unngå å møte på hunder i det hele tatt slik at adferden ikke blir forsterket. Jeg kunne prøvd en annen hundeskole, men er redd for å komme til noen som mener det blir riktig å legge han i bakken og vise hvem som er sjef... Anonymkode: e9318...d8e Hvorfor mener du det er så feil å "legge han i bakken og vise hvem som er sjef"? Det du gjør nå fungerer jo åpenbart ikke. Hva ville en hund gjort dersom en annen hund truet ens dominans? Anonymkode: 92d08...1d8 14
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #14 Skrevet 28. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye fysisk aktivitet får hunden i det daglige? Kunne det være en ide at ny eier blir en mann som er veldig fysisk aktiv i naturen hver dag? En hund som får mye aktivitet vil ikke ha energi til å utagere mot andre dyr etterhvert. Anonymkode: 9ce9a...b95 I helgene går jeg 3-4-5 timers lange turer. I hverdagen holder jeg meg til 2-3 timer. Spor også hvis jeg får noen til å legge ut for meg. Det er en rase som ikke nødvendigvis må gå timesvis med tur, men ettersom den eneste hjernetrimmen blir triks og noe spor, har det blitt lange turer.... Anonymkode: e9318...d8e 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #15 Skrevet 28. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor mener du det er så feil å "legge han i bakken og vise hvem som er sjef"? Det du gjør nå fungerer jo åpenbart ikke. Hva ville en hund gjort dersom en annen hund truet ens dominans? Anonymkode: 92d08...1d8 Fordi jeg er opptatt av å være oppdatert på hundetrening, metoder og teorier. Jeg har vært nødt til å legge han i bakken, men da kun fordi jeg ikke hadde hatt sjangs til å holde han igjen i møte med en annen hund. Han forstår ikke at jeg er mer eller mindre sjef for det om... Å legge hunden i bakken har vært min brannslukking når vi etter å ha tatt alle slags forhåndsregler likevel møter på en hund. Anonymkode: e9318...d8e 15
Epiphany Skrevet 28. november 2016 #16 Skrevet 28. november 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom hunden din kan være farlig for andre hunder syntes jeg faktisk ikke avlivning er en helt syk ide. Dere som er så i mot dette; Syntes dere det er greit om andre hunder blir skadet eller til og med drept av denne hunden? Og hva om det er et barn som går tur med den andre hunden, havner i mellom og blir bitt, syntes dere det er greit også? Her ville jeg nok tatt kontakt med diverse organisasjoner som driver med omplassering og hørt om noen av de er villige til å ta hunden. Det kan jo hende en annen eier kan få bukt med problemet. Ellers ville jeg tatt dette opp med veterinæren din. Anonymkode: 92d08...1d8 Så klart mener jeg ikke det er greit om en hund er så farlig at den kan komme til å skade andre mennesker/dyr eller i verste fall drepe, men jeg mener ikke at en burde ty til avlivning før en har prøvd å omplassere minst to ganger. Hunden trenger en eier som har erfaring med utagerende og angstfylte hunder, og som kan hjelpe den. Tenker at kanskje TS ikke er den rette til å fikse problemet, men masse applaus for at hen har prøvd! 4
Reveenka Skrevet 28. november 2016 #17 Skrevet 28. november 2016 Jeg tenker det må være lov å si at nok er nok jeg. Denne hunden lever trolig med mye redsler siden den går rett i angrepsmodus bare den ser andre hunder. Det er ikke et godt liv for en hund, til tross for all god trening og oppfølgning. Noen ganger er det rett og slett slik at enkelte hunder ikke har gode genetiske forutsetninger for klare å leve med den ekstreme hundetetthet vi har i dagens samfunn. Og en død hund lider ikke. Personlig synes jeg ingenting om å omplassere problemhunder. Det blir det samme som å sende problemet videre og dette er - helt ærlig - ikke en hund jeg vil møte på luftetur med min. Jeg kjenner flere som jobber og har jobbet med omplassering og nei - det er ikke flust av kompetente eiere som står klare for å jobbe med en stor fryktaggressiv hund. De som virkelig vet hva det innebærer av jobb har som regel lært av erfaring og går ikke på nytt inn i et slik eierforhold. All ære til TS som virkelig har stått på for hunden sin, men kanskje du skal sette strek nå? Det er også en gave å kunne gi hunden sin fred. 35
ArtyFarty Skrevet 28. november 2016 #18 Skrevet 28. november 2016 Hva slags rase er det? Noen raser er for spesielt interesserte, og de som faktisk har kompetansen ønsker ikke nødvendigvis å overta en problemhund. Har du vært i kontakt med oppdretter for hjelp? 4
Ruccula Skrevet 28. november 2016 #19 Skrevet 28. november 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor mener du det er så feil å "legge han i bakken og vise hvem som er sjef"? Det du gjør nå fungerer jo åpenbart ikke. Hva ville en hund gjort dersom en annen hund truet ens dominans? Anonymkode: 92d08...1d8 Dette er en super god ide om du er ute etter å ødelegge hunden totalt og faktisk få en aggressiv hund! Hundetrening har heldigvis kommet lenger enn disse huleboer teoriene vi hadde på 70 tallet som for lengst er avkraftet som effektive!!! 22
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #20 Skrevet 28. november 2016 33 minutter siden, Reveenka skrev: Jeg tenker det må være lov å si at nok er nok jeg. Denne hunden lever trolig med mye redsler siden den går rett i angrepsmodus bare den ser andre hunder. Det er ikke et godt liv for en hund, til tross for all god trening og oppfølgning. Noen ganger er det rett og slett slik at enkelte hunder ikke har gode genetiske forutsetninger for klare å leve med den ekstreme hundetetthet vi har i dagens samfunn. Og en død hund lider ikke. Personlig synes jeg ingenting om å omplassere problemhunder. Det blir det samme som å sende problemet videre og dette er - helt ærlig - ikke en hund jeg vil møte på luftetur med min. Jeg kjenner flere som jobber og har jobbet med omplassering og nei - det er ikke flust av kompetente eiere som står klare for å jobbe med en stor fryktaggressiv hund. De som virkelig vet hva det innebærer av jobb har som regel lært av erfaring og går ikke på nytt inn i et slik eierforhold. All ære til TS som virkelig har stått på for hunden sin, men kanskje du skal sette strek nå? Det er også en gave å kunne gi hunden sin fred. "gi hunden fred" = drepe den og kvitte seg med problemet! Jeg tenker at folk som synes det er greit å ta livet av et frisk individ som trenger tillitt og trening ikke bør ha ansvar for noe levende. Jeg har også en problemhund som krever enormt med tilrettelegging. Men jeg skal love deg at hun har et verdig liv, det er meg det går utover. Men den dagen jeg valgte å få hund så påtok jeg meg den risikoen at ikke alt blir perfekt. Anonymkode: 6de46...54b 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå