Gå til innhold

"Fake marsipan"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det som ikke er laget av ekte mandler.. kan mande- og (eller) nøtteallergikere spise dem? 

 

Anonymkode: de0ad...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som ikke er laget av ekte mandler.. kan mande- og (eller) nøtteallergikere spise dem? 

 

Anonymkode: de0ad...e01

så lenge et produkt er fri for det allergenet man reagerer på så sier det seg jo selv at man kan spise det

Anonymkode: 4816b...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

så lenge et produkt er fri for det allergenet man reagerer på så sier det seg jo selv at man kan spise det

Anonymkode: 4816b...b00

Ja. Men så kommer spørsmålet jeg trodde var åpenbart, men som ikke var det antakeligvis..

Er det mandler i fake marsipan?

Anonymkode: de0ad...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Men så kommer spørsmålet jeg trodde var åpenbart, men som ikke var det antakeligvis..

Er det mandler i fake marsipan?

Anonymkode: de0ad...e01

Se på innholdsfortegnelsen, det er eneste måte å finne det ut. Det kan også tenkes at det er spor av mandler i "marsipan" uten mandler, men det skal også være merket.

Anonymkode: 43bfd...c54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Men så kommer spørsmålet jeg trodde var åpenbart, men som ikke var det antakeligvis..

Er det mandler i fake marsipan?

Anonymkode: de0ad...e01

Hadde du skrevet det sånn hadde det vært åpenbart ja,men hi var ikke særlig åpenbart. 

Her kommer noen fra meg som burde vært åpenbart.Hovedingediensen i marispan er mandler,så hvis det er fake så vil vel det da si at det er uten mandler. Det kalles forøvrig falsk marsipan og er ment fordi de som er allergisk mot mandler.

Anonymkode: 4816b...b00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du skrevet det sånn hadde det vært åpenbart ja,men hi var ikke særlig åpenbart. 

Her kommer noen fra meg som burde vært åpenbart.Hovedingediensen i marispan er mandler,så hvis det er fake så vil vel det da si at det er uten mandler. Det kalles forøvrig falsk marsipan og er ment fordi de som er allergisk mot mandler.

Anonymkode: 4816b...b00

"For de som er allergiske mot mandler"? Det selges jo i butikken, som marsipan. De fleste som ikke tåler mandler unngår marsipan.

Anonymkode: de0ad...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Emera skrev:

Her er en oppskrift på falsk marsipan. 

Fant ikke ut om mandeldråper ikke inneholder mandler.. men de gjør ikke det da?

Anonymkode: de0ad...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se på innholdsfortegnelsen, det er eneste måte å finne det ut. Det kan også tenkes at det er spor av mandler i "marsipan" uten mandler, men det skal også være merket.

Anonymkode: 43bfd...c54

Tror ikke det er påbudt med merking, faktisk. Men det finner man jo fort ut da.

Anonymkode: de0ad...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kalles forøvrig falsk marsipan

Anonymkode: 4816b...b00

Hvor står det hen? 

Anonymkode: de0ad...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det hen? 

Anonymkode: de0ad...e01

Hvor det står at det heter falsk marsipan? Det er en gammel, innarbeidet norsk betegnelse for noe som ser ut som og har liknende konsistens og smak som marsipan, men som ikke inneholder mandler. Oppskriften er å finne i diverse gamle kokebøker. Jeg vet ikke hvor gamle, men mamma laget det i alle fall på tidlig 70-tall. 

Siden oppskriften er fra lenge før det ble så mye fokus på allergier som det er nå var vel det opprinnelige poenget med falsk marsipan at det kostet mindre og var raskere å lage enn ekte marsipan. Så det lønner seg nok å undersøke skikkelig om mandeldråper inneholder noe som allergikere kan reagere på før man serverer det for en nøtteallergiker, selv om det ser ut som mange allergioppskrifter bruker mandeldråper. 

Anonymkode: 15905...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"For de som er allergiske mot mandler"? Det selges jo i butikken, som marsipan. De fleste som ikke tåler mandler unngår marsipan.

Anonymkode: de0ad...e01

Falsk marsipan.altså uten mandler for de som er alergiske. Inn med teskje!

Anonymkode: 4816b...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det hen? 

Anonymkode: de0ad...e01

Google er en fin greie.

Anonymkode: 4816b...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor det står at det heter falsk marsipan? Det er en gammel, innarbeidet norsk betegnelse for noe som ser ut som og har liknende konsistens og smak som marsipan, men som ikke inneholder mandler. Oppskriften er å finne i diverse gamle kokebøker. Jeg vet ikke hvor gamle, men mamma laget det i alle fall på tidlig 70-tall. 

Siden oppskriften er fra lenge før det ble så mye fokus på allergier som det er nå var vel det opprinnelige poenget med falsk marsipan at det kostet mindre og var raskere å lage enn ekte marsipan. Så det lønner seg nok å undersøke skikkelig om mandeldråper inneholder noe som allergikere kan reagere på før man serverer det for en nøtteallergiker, selv om det ser ut som mange allergioppskrifter bruker mandeldråper. 

Anonymkode: 15905...05d

Den kan vi :) Er alergisk mot mandler,men mandelessesn går fint da dette er syntetisk fremstilt så det innholder ikke det alergenet som gjør at jeg reagerer på mandler

Anonymkode: 4816b...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den kan vi :) Er alergisk mot mandler,men mandelessesn går fint da dette er syntetisk fremstilt så det innholder ikke det alergenet som gjør at jeg reagerer på mandler

Anonymkode: 4816b...b00

Så bra! :) 

Anonymkode: 15905...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som ikke er laget av ekte mandler.. kan mande- og (eller) nøtteallergikere spise dem? 

 

Anonymkode: de0ad...e01

Mandel er ikke en nøtt, men belgfrukt.

Anonymkode: 63d39...5f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mandel er ikke en nøtt, men belgfrukt.

Anonymkode: 63d39...5f6

Erdunåsåsikkerpådetda? 

Det er helt greit å korrigere på andre, men da bør man være litt i overkant av 50 % sikker på at korreksjonen ikke fører til en ny feil. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...