Honnikorn Skrevet 28. november 2016 #21 Skrevet 28. november 2016 En 12 åring bør da strengt tatt sove på den tiden! 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #22 Skrevet 28. november 2016 3 timer siden, Millimani skrev: Hørt om å slå av mobilene når dere legger dere, og å dra ut kontakten på fast-telefonene, hvis dere har fast-telefon? Hva om noen havner på sykehus eller lignende? jeg ville ikke skrudd av telefoner om natten Anonymkode: bf0cb...5d5
Kontormus Skrevet 28. november 2016 #23 Skrevet 28. november 2016 For noen problemer! Hvis en på dø og liv må legge seg tidlig i helgene, og er så redd for å bli vekket, så kan vel far ringe poden FØR han legger seg. 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #24 Skrevet 28. november 2016 Åpenhet er viktig, spesielt når barna begynner å bli store. Hos oss kan de ringe når tid som helst. Vi har fått telefoner, og da snakker vi gjerne 02-03 på natta, fordi 1. De ble påkjørt av en fyllekjører 2. Kjørte utfor veien (politi og ambulanse kom) og da stilte stefar og steonkel faktisk opp og hentet vraket uten å kny. En selvfølge sa de. 3. En venn har drukket for mye, kan vi hente og hjelpe 4. Kommer ikke hjem, sover hos venn 5. Ramla i bekken og ble våt, trenger tørre klær (3 mil en vei dit) 6. "Anne" trenger hjelp kan hun sove hos oss? 7. "Kari" er gravid og trenger hjelp til aborten....bare kom, vi er der for både min og andres barn. Ja det var kun det eldste barnet på snart 20 år, har flere som kommer etter nå og vi håper de og tør ringe. Her ringes det som oftest stefaren for "du fikser alt du Terje". Den åpenheten har krevd en del nattesøvn og styr men vi har hatt igjen for å tåle det og den åpenheten må man jobbe for før de blir for store. Nå som barnet er blitt voksent ser vi at hun er ansvarsfull og til å stole på, en vi er stolt av. Anonymkode: b6bae...1e0
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #25 Skrevet 28. november 2016 Og BTW, meg over. Regelen om å ikke vekke folk har vi og lært bort men den gjelder ikke når de trenger en av oss. Anonymkode: b6bae...1e0
Diamant Skrevet 28. november 2016 #26 Skrevet 28. november 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje slutte å legge deg så tidlig da Anonymkode: fdf21...009 Eller barna kan slutte å være oppe så sent. 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #27 Skrevet 28. november 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke normal folkeskikk å ringe før kl 22, og aller helst før kl 21? Folk har ulik leggetid og det bør respekteres, og det burde heller ikke være noe galt i å lære barnet det før eller siden Anonymkode: c499d...7a9 Dette. Skru av lyden på mobilen et visst tidspunkt. Så lærer ungene fort at de ikke kan ringe dritseint. Anonymkode: fb659...c7f 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #28 Skrevet 28. november 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Skyt meg gjerne, men jeg synes det virker merkelig og nærmest usunt at et stort barn skal ringe hver kveld for å si god natt. Så barnet skal altså ringe til far når det er hos mor - og omvendt - hver bidige kveld? Kun for å si god natt? Kan det være noen issues mellom far og mor som ligger under her? (Jeg regner faktisk med at det ikke er barnets behov men fars behov som styrer, og at det er derfor ts ikke har sagt noe før). Anonymkode: 31720...e2d Usunt faktisk... Jeg synes tvert imot at det høres sunt og bra ut å ha god kontakt barn/foreldre. Og ville si god natt og fortelle om dagen. Jeg ville nok ha avtalt et klokkeslett som seineste tidspunkt for vanlige samtaler og heller presisert at om det var noe veldig viktig så var det ok seinere. Anonymkode: 13680...310 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #29 Skrevet 28. november 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva om noen havner på sykehus eller lignende? jeg ville ikke skrudd av telefoner om natten Anonymkode: bf0cb...5d5 Har man iPhone, kan man bruke "ikke forstyrr" med aktivert "gjentatte anrop". Da vil mobilen ringe ved gjentakende anrop fra samme nummer innen tre minutter. Anonymkode: fb659...c7f 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #30 Skrevet 28. november 2016 7 timer siden, Honnikorn skrev: En 12 åring bør da strengt tatt sove på den tiden! Det heter "strengt talt" Anonymkode: d55a2...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #31 Skrevet 28. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det heter "strengt talt" Anonymkode: d55a2...ecd Nei. Anonymkode: 31720...e2d 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #32 Skrevet 28. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei. Anonymkode: 31720...e2d Jo, det heter Strengt talt, men det kan høres ut som man sier strengt tatt når man sier strengt talt (prøv selv) derfor har mange begynt' å si det de tror de hører. Strengt tatt gir jo overhode ingen mening i noen sammenhenger. Anonymkode: d55a2...ecd
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #33 Skrevet 28. november 2016 http://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/strengt-talt-eller-strengt-tatt/ Forøvrig Ja, barnet burde være i seng. Ja, det må gå an å sette en grense for når barnet kan ringe. En på 12 år vil kunne forstå problemstillingen. Barn i den alderen har godt av å lære seg noen regler for hva som er vanlig. Anonymkode: f300b...a49 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #34 Skrevet 28. november 2016 Kan du ikke bare skru av lyden på telefonen? Anonymkode: e9372...4eb 2
Diamant Skrevet 28. november 2016 #35 Skrevet 28. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke bare skru av lyden på telefonen? Anonymkode: e9372...4eb Jeg tror jeg ville sagt til barnet at han må ringe senest kl 23. For etter det setter jeg tlf på lydløs for da skal jeg sove
skruf Skrevet 28. november 2016 #36 Skrevet 28. november 2016 Jeg slår aldri av telefonen eller har den på lydløs hvis jentene av en eller annen grunn ikke er hjemme. Det er viktig at de kan få tak i meg hvis det er noe. Særlig eldste som er så gammel at hun går på fest. Og som nå har flyttet hjemmefra.. Men hun bruker uansett aldri å ringe for å si godnatt, hun sender melding. Jeg vokste opp med at man ikke ringer til noen etter kl 22, med mindre det er noe ekstremt viktig. Den regelen har nok barna tatt med seg også. I ts sitt tilfelle så må det gå an å snakke med 12-åringen at han ikke kan ringe midt på natta med mindre det er noe kjempeviktig. Send heller ei melding. (og jeg må si at jeg stusser over at en 12-åring er våken halve natta..) 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #37 Skrevet 28. november 2016 Det siste jeg gjør før jeg legger hodet på puta er å skru av tlf. Barna mine er voksne så jeg tror nok de klarer seg uten min hjelp om det skulle være noe, de få timene tlf er avslått. Anonymkode: d55a2...ecd 1
Honnikorn Skrevet 28. november 2016 #38 Skrevet 28. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det heter "strengt talt" Anonymkode: d55a2...ecd Nope, språkrådet sier strengt tatt, eller ærlig talt. http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2009/Spraknytt-12009/Lesarsporsmal/ siste spørsmålet.. Men det var vel ærlig talt ikke det som var oppe til diskusjon her 1
Gjest Sugemerke Skrevet 28. november 2016 #39 Skrevet 28. november 2016 Lag en avtale med barnet om at enten barn eller far ringer senest 22/23 (det som passer).
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #40 Skrevet 28. november 2016 Si at dere kan ringes og si natta kl [barnets leggetid] og at etter dette er det kun nødtelefoner som er tillatt. Snakk med mor om dette også. Anonymkode: d369a...a38
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå