AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #1 Skrevet 28. november 2016 Jeg har et stebarn på 12 år, foreldrene har 50/50 ordning. Barnet ringer for å si natta hver kveld det ikke er hos oss, i ukedagene er det jo greit fordi hen legger seg litt før oss stort sett. Men i helgene ringer hen gjerne etter kl 12 på natten, noen ganger også etter kl 1. Stort sett hver fredag og lørdag skjer dette, når barnet er hos den andre forelderen eller sover hos venner. Vi pleier å legge oss mellom 2230 og 2400 i helgene, og blir som regel vekt av denne telefonen. Er det greit å be min samboer om å snakke med barnet og si at man ikke kan ringe etter 2230-2300 tiden? Jeg blir alltid vekt og irriterer meg over dette da jeg sliter med å sovne igjen. Barnet kan jo feks sende melding i stede, det hender at barnet gjør det når hen synes det er flaut å si god natt/glad i deg foran venner. Anonymkode: 3008f...71d 4
EvaLena Skrevet 28. november 2016 #2 Skrevet 28. november 2016 (endret) Ja, det skader ikke at barnet lærer seg litt telefonvett. Mine barn får ikke lov å ringe meg etter visse klokkeslett og det aksepterer de. Hvis de absolutt MÅ, så får de jo lov selvsagt. Endret 28. november 2016 av EvaLena 35
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #3 Skrevet 28. november 2016 Far kan selv ringe når han legger seg for å si god natt. Men litt merkelig at du skal måtte be han om det, kanskje han synes den telefonen er koselig å få, selv om han vekkes? Du må jo bare forklare han at du ikke vil bli vekket, så får han evt sove på et annet rom eller sitte oppe til barnet har ringt, om det ikke går at han ringer barnet. Anonymkode: 6ced5...7a6 12
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #4 Skrevet 28. november 2016 Jeg ser problemet, og det spiller jo ingen rolle om det er stebarn eller andre som ringer -TS blir vekket og sliter med å sovne igjen. Her ville jeg bedt mannen be barnet om å ringe før dere legger dere, evt. kan far ringe barnet for å si god natt før dere legger dere. Anonymkode: b308f...3db 28
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #5 Skrevet 28. november 2016 Kanskje slutte å legge deg så tidlig da Anonymkode: fdf21...009
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #6 Skrevet 28. november 2016 Vi snakker med våre barn hver kveld, og om de ikke har ringt før vi skal legge oss, ringer vi til dem. Unntaket er hvis det er noe viktig. (Sykdom, fest, mareritt eller lignende ) Kunne det vært en løsning for dere også? Anonymkode: 47b49...1e3 2
Gjest Marillia Skrevet 28. november 2016 #7 Skrevet 28. november 2016 Jeg ser også problemet, har relativt voksne barn selv, og synes det er irriterende å bli vekt. Stebarn eller egne barn spiller ingen rolle, jeg sliter med å sove etter å ha blitt vekt, så jeg hadde ikke likt det. Foreslår som ab over, be mannen gi beskjed om ikke å ringe etter et visst klokkeslett, og be han heller ringe sønnen selv i helgene før dere legger dere.
Eliza Doalot Skrevet 28. november 2016 #8 Skrevet 28. november 2016 Jeg synes det er helt OK å lære barn litt telefonvett, enten det er egne barn, stebarn eller andre barn. Problemet løses jo også veldig enkelt ved at far tar natta-telefonen til barnet når han legger seg, 12
Gjest Marillia Skrevet 28. november 2016 #9 Skrevet 28. november 2016 Akkurat nå, Marillia skrev: Jeg ser også problemet, har relativt voksne barn selv, og synes det er irriterende å bli vekt. Stebarn eller egne barn spiller ingen rolle, jeg sliter med å sove etter å ha blitt vekt, så jeg hadde ikke likt det. Foreslår som ab over, be mannen gi beskjed om ikke å ringe etter et visst klokkeslett, og be han heller ringe sønnen selv i helgene før dere legger dere. Glemte å ta med; vi som har større barn/ungdommer som nå er mer sent ute i helgene har denne løsningen: overnatting hos feks kjæreste sender de mld på fb om, likedan er det noe mer "uviktig" de må spørre om sender de mld på fb og ikke sms, må de hentes ringer de.
Millimani Skrevet 28. november 2016 #10 Skrevet 28. november 2016 Hørt om å slå av mobilene når dere legger dere, og å dra ut kontakten på fast-telefonene, hvis dere har fast-telefon? 6
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #11 Skrevet 28. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi snakker med våre barn hver kveld, og om de ikke har ringt før vi skal legge oss, ringer vi til dem. Unntaket er hvis det er noe viktig. (Sykdom, fest, mareritt eller lignende ) Kunne det vært en løsning for dere også? Anonymkode: 47b49...1e3 Det skal jeg si til far at han kan gjøre, så får de eventuelt avtale et "seneste tidspunkt" også. Hvis det er noe viktig hadde jeg aldri sakt noe på det, jeg prater ofte med barnet selv for å si god natt og synes dette er koselig. Men etter jeg har lakt meg er det ikke koselig å bli vekket. Synes det er en uting å ringe folk midt på natten og at det er noe så store barn kan lære. Men så synes jeg det er litt sårt å "sette regler" for de også, det er jo pappa'n til barnet liksom. Anonymkode: 3008f...71d 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #12 Skrevet 28. november 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Far kan selv ringe når han legger seg for å si god natt. Men litt merkelig at du skal måtte be han om det, kanskje han synes den telefonen er koselig å få, selv om han vekkes? Du må jo bare forklare han at du ikke vil bli vekket, så får han evt sove på et annet rom eller sitte oppe til barnet har ringt, om det ikke går at han ringer barnet. Anonymkode: 6ced5...7a6 Både jeg og far synes det er koselig å si god natt osv til barnet. Jeg skal prate med far om dette, takk for råd Anonymkode: 3008f...71d
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #13 Skrevet 28. november 2016 Er det ikke normal folkeskikk å ringe før kl 22, og aller helst før kl 21? Folk har ulik leggetid og det bør respekteres, og det burde heller ikke være noe galt i å lære barnet det før eller siden Anonymkode: c499d...7a9 15
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #14 Skrevet 28. november 2016 Skyt meg gjerne, men jeg synes det virker merkelig og nærmest usunt at et stort barn skal ringe hver kveld for å si god natt. Så barnet skal altså ringe til far når det er hos mor - og omvendt - hver bidige kveld? Kun for å si god natt? Kan det være noen issues mellom far og mor som ligger under her? (Jeg regner faktisk med at det ikke er barnets behov men fars behov som styrer, og at det er derfor ts ikke har sagt noe før). Anonymkode: 31720...e2d 11
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #15 Skrevet 28. november 2016 Vi har sagt til barna at de ikke skal ringe folk mellom kl 21:00 og 09:00, ikke før 10:00 i helger. Dette gjelder også oss foreldre når de er borte så lenge det ikke er noe viktig selvfølgelig. Det er vel normal folkeskikk som barna bør kunne? Stedatteren vår ringte ofte etter at hun ble storesøster og var hos mammaen sin og da sa vi ikke senere enn 19:00 så begge kunne sove Anonymkode: 3010b...cad 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #16 Skrevet 28. november 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skyt meg gjerne, men jeg synes det virker merkelig og nærmest usunt at et stort barn skal ringe hver kveld for å si god natt. Så barnet skal altså ringe til far når det er hos mor - og omvendt - hver bidige kveld? Kun for å si god natt? Kan det være noen issues mellom far og mor som ligger under her? (Jeg regner faktisk med at det ikke er barnets behov men fars behov som styrer, og at det er derfor ts ikke har sagt noe før). Anonymkode: 31720...e2d Barnet ringer av egen fri vilje hver kveld, både jeg og far synes dette er koselig. At et barn på 12 har behov for å fortelle om dagen sin, hver dag anser jeg som normalt og ikke skadelig. Barnet trenger kansje mer bekreftelse på kjærlighet enn noen andre barn, men ingen er like og det synes jeg er helt greit. Vil uansett tro at dette er noe barnet vokset av seg etter hvert. Anonymkode: 3008f...71d 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #17 Skrevet 28. november 2016 Er det bare jeg som reagerer at barnet ikke sover på den tiden. Vi har 12 åring i huset og han legger seg maks 23.00 i helgene. Hvis barna mine hadde ringt etter 12 så hadde jeg blitt livredd for at nor alvorlig har skjedd. Det er ingen som skal ringe midt på natten for å prate, vanlig folkeskikk. Anonymkode: c404b...eb4 10
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #18 Skrevet 28. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Skyt meg gjerne, men jeg synes det virker merkelig og nærmest usunt at et stort barn skal ringe hver kveld for å si god natt. Så barnet skal altså ringe til far når det er hos mor - og omvendt - hver bidige kveld? Kun for å si god natt? Kan det være noen issues mellom far og mor som ligger under her? (Jeg regner faktisk med at det ikke er barnets behov men fars behov som styrer, og at det er derfor ts ikke har sagt noe før). Anonymkode: 31720...e2d Barna mine er 22 og 24 år, og de ringer meg hver kveld for å fortelle om dagene sine, høre hvordan dagen vår har vært , og si god natt. Jeg er snart 50, og ringer min mor daglig for å høre hvordan hennes dag har vært, og fortelle om min dag. Mannen min gjør det samme til sin mor. Hva er galt med det? Anonymkode: 47b49...1e3 3
Sirah Skrevet 28. november 2016 #19 Skrevet 28. november 2016 Ærlig talt, det spiller da ingen rolle om det er stebarn, egne barn, en full onkel eller en barndomsvenninne. Folk som ringer midt på natten er irriterende uansett. Ta en prat med barna om at det ikke er lov å ringe sent på kvelden. Det er normal høflighet. Fortell at de så klart må få lov til å ringe dersom det er krise, men at det å si natta til pappa og stemor fint kan gjøres før klokken 22:00. 11
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #20 Skrevet 28. november 2016 Ungen har ikke vondt av å lære seg telefonvett. Forøvrig er det bare koselig, synes jeg at han ønsker å ringe hver kveld. Det høres ut som en koselig tradisjon. Så lenge han ikke ringer så fryktelig seint. Anonymkode: f532f...839 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå