AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #1 Skrevet 27. november 2016 Vet Ikke om dette var riktig kategori for denne tråden, men jeg prøver. Det er noen ting som har blitt mer tydelig for meg personlig den siste tiden ettersom jeg selv er veldig lite dømmende og noe jeg har oppdaget som jeg ikke har forstått om meg selv, enormt aksepterende for alle typer mennesker, inkludert andres feil og mangler. Ettersom tiden går ser jeg hvor få andre mennesker som har disse egenskapene genuint. Dette med å dømme andre er noe vi alle gjør på forskjellige plan. Det jeg Ikke greier å fatte er disse menneskene som virkelig ikke gir andre en sjanse hvis de har et handikap for eksempel. Hørte nylig om en eldre mann som avviser og ikke vil ha noenting å gjøre med sin søster fordi hun har en medfødt ryggskade?!? Hva i alle dager? Finnes det virkelig mennesker som tenker på denne måten? Mulig det er jeg som er naiv men er dette mer normalt enn vi liker å tro? Hva mener dere? Er dette mangel på empati? Anonymkode: a522d...879
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #2 Skrevet 27. november 2016 Kan ikke si noe basert på det eksempelet du gir. Men på generelt grunnlag kan jeg si at mennesker dømmer mye og negativt. Det er ikke alltid så merkbart før man selv havner i en situasjon som andre dømmer. Som for eks at man blir delvis ufør eller blir sammen med en kjæreste som har en trøblete fortid. Mennesker er veldig enkle og dømmer veldig lett, prøv heller å fokusere på at du ikke er en som dømmer så lett og at du kanskje kan gjøre hverdagen til individer bedre. Om du begynner å fokusere på hvor enkle mennesker er kommer du til å gå under Anonymkode: bca84...dbf 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #3 Skrevet 27. november 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke si noe basert på det eksempelet du gir. Men på generelt grunnlag kan jeg si at mennesker dømmer mye og negativt. Det er ikke alltid så merkbart før man selv havner i en situasjon som andre dømmer. Som for eks at man blir delvis ufør eller blir sammen med en kjæreste som har en trøblete fortid. Mennesker er veldig enkle og dømmer veldig lett, prøv heller å fokusere på at du ikke er en som dømmer så lett og at du kanskje kan gjøre hverdagen til individer bedre. Om du begynner å fokusere på hvor enkle mennesker er kommer du til å gå under Anonymkode: bca84...dbf Det er ikke noe jeg fokuserer spesielt på, men etter siste tids observasjoner så er det noe jeg har blitt mer oppmerksom på. Hvis det er et problem jeg har så er det heller å finne folk jeg føler er likesinnede og tenker på samme måte som meg, men det er faktisk vanskelig! Veldig mange har en agenda eller bruker andre for å pleie eget såret ego. Anonymkode: a522d...879
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #4 Skrevet 27. november 2016 Etter jeg ble syk har ikke forholdet til familien vert like bra, det er selvfølgelig trist ja. Tror det har med mangel på forståelse å gjøre. Anonymkode: d91e2...554
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #5 Skrevet 27. november 2016 Er sant det du sier, men det med å dømme "de andre" er så inngrodd i menneskets psyke at det er umulig å unngå helt. Nå sitter jo vi her og prøver å understreke at vi er bedre enn gruppen som dømmer andre, som de gjør med andre gruoper de syns er kritikkverdige av en eller annen grunn. Satt på spissen, men sånn er det. Dette har blitt forsket mye på, og det skal nok veldig mye bevisst arbeid og forståelse av egen psykologi til for å unngå å være "en som dømmer" (selv om alle gjør det i en eller annen grad). Tror det viktigste er å være bevisst på det selv, ha empati og prøve å se verden fra de andres ståsted. De som ikke vil/klarer det, får man heller ta avstand fra. Anonymkode: c5075...23c 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #6 Skrevet 28. november 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er sant det du sier, men det med å dømme "de andre" er så inngrodd i menneskets psyke at det er umulig å unngå helt. Nå sitter jo vi her og prøver å understreke at vi er bedre enn gruppen som dømmer andre, som de gjør med andre gruoper de syns er kritikkverdige av en eller annen grunn. Satt på spissen, men sånn er det. Anonymkode: c5075...23c Noen måter å dømme på er mer nøyaktige enn andre. Dersom du tenker at en turner må være sprek så har du nok mer riktig enn om du sier at hun må ha en spiseforstyrrelse. Der er grader, ikke all dømming er likestilt Anonymkode: bca84...dbf
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #7 Skrevet 28. november 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen måter å dømme på er mer nøyaktige enn andre. Dersom du tenker at en turner må være sprek så har du nok mer riktig enn om du sier at hun må ha en spiseforstyrrelse. Der er grader, ikke all dømming er likestilt Anonymkode: bca84...dbf Såklart. Det jeg mente er at dømming er et grunnleggende uttrykk for identitetsutvikling og selvbilde og ikke noe som nødvendigvis har utspring i noe ondt (kanskje heller noe vondt). Anonymkode: c5075...23c
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #8 Skrevet 28. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Såklart. Det jeg mente er at dømming er et grunnleggende uttrykk for identitetsutvikling og selvbilde og ikke noe som nødvendigvis har utspring i noe ondt (kanskje heller noe vondt). Anonymkode: c5075...23c Om faren din ikke mener å være anti-homofili, så endrer ikke dette konsekvensene det har for omgivelsene og andre mennesker. Mange mennesker som er kjipe uten å mene det, ser ikke at det skal være oppløftende, tvert imot Anonymkode: bca84...dbf
Aamu Skrevet 28. november 2016 #9 Skrevet 28. november 2016 Det er mange som mangler empati, mye på grunn av at samfunnet idag er slik det er. Gamlehjemmet tar seg av mora di når hun er gammel, du slipper unna. Trenger ikke å bry deg. Før i tiden måtte man i større grad ta seg av sin egen familie. Man var til og med storfamilier på gård, og bodde sammen, det ser man sjeldent idag. Relasjonene har endret seg, og det som er verst av alt er at "jeg'et" er i fokus; egoismen skal dominere livet. Sånn er samfunnet. Du skal tenke på deg selv, og kun deg selv. Du skal tenke litt på barna dine, men for det meste skal barnehagen og skolen tenke mest på barna dine.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #10 Skrevet 28. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om faren din ikke mener å være anti-homofili, så endrer ikke dette konsekvensene det har for omgivelsene og andre mennesker. Mange mennesker som er kjipe uten å mene det, ser ikke at det skal være oppløftende, tvert imot Anonymkode: bca84...dbf Nei, men du har generelt større sjanse å få han til å endre mening hvis du tar det med i betraktningen i en diskusjon f.eks. istedet for å gå til motangrep på bakgrunn av at han er et grunnleggende umoralsk menneske. Finnes vel alltids eksteme eksempler det er vanskelig å forholde seg til uansett. Anonymkode: c5075...23c
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #11 Skrevet 28. november 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men du har generelt større sjanse å få han til å endre mening hvis du tar det med i betraktningen i en diskusjon f.eks. istedet for å gå til motangrep på bakgrunn av at han er et grunnleggende umoralsk menneske. Finnes vel alltids eksteme eksempler det er vanskelig å forholde seg til uansett. Anonymkode: c5075...23c Nei, det har ingenting å si for om et menneske vil endre seg eller ikke, det er helt andre faktorer som spiller inn der. Noen mennesker er fornøyde med å ha sine fordommer. Jeg har aldri sagt noe om umoralsk eller å gå til angrep heller, nå drar du inn helt andre ting. Hva er det du tror jeg har snakket om egentlig? Anonymkode: bca84...dbf
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #12 Skrevet 28. november 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det har ingenting å si for om et menneske vil endre seg eller ikke, det er helt andre faktorer som spiller inn der. Noen mennesker er fornøyde med å ha sine fordommer. Jeg har aldri sagt noe om umoralsk eller å gå til angrep heller, nå drar du inn helt andre ting. Hva er det du tror jeg har snakket om egentlig? Anonymkode: bca84...dbf Ville klargjøre at jeg ikke syns det er greit/ikke har konsekvenser, var redd jeg hadde formulert meg litt dumt. Var ikke ment som direkte svar til det du skrev. Anonymkode: c5075...23c
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #13 Skrevet 28. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ville klargjøre at jeg ikke syns det er greit/ikke har konsekvenser, var redd jeg hadde formulert meg litt dumt. Var ikke ment som direkte svar til det du skrev. Anonymkode: c5075...23c Okei, da skjønner jeg Anonymkode: bca84...dbf
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #14 Skrevet 28. november 2016 1 time siden, Aamu skrev: Det er mange som mangler empati, mye på grunn av at samfunnet idag er slik det er. Gamlehjemmet tar seg av mora di når hun er gammel, du slipper unna. Trenger ikke å bry deg. Før i tiden måtte man i større grad ta seg av sin egen familie. Man var til og med storfamilier på gård, og bodde sammen, det ser man sjeldent idag. Relasjonene har endret seg, og det som er verst av alt er at "jeg'et" er i fokus; egoismen skal dominere livet. Sånn er samfunnet. Du skal tenke på deg selv, og kun deg selv. Du skal tenke litt på barna dine, men for det meste skal barnehagen og skolen tenke mest på barna dine. Det at eldre kan få plass på gamlehjem er da en bra ting. Jeg synes ikke det høres særlig bra ut å måtte bo hele storfamilien samlet, uten avlastning. Men mange kan nok bli flinkere til å besøke slektningene som bor på gamlehjem. Anonymkode: 26d43...777
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #15 Skrevet 28. november 2016 1 time siden, Aamu skrev: Det er mange som mangler empati, mye på grunn av at samfunnet idag er slik det er. Gamlehjemmet tar seg av mora di når hun er gammel, du slipper unna. Trenger ikke å bry deg. Før i tiden måtte man i større grad ta seg av sin egen familie. Man var til og med storfamilier på gård, og bodde sammen, det ser man sjeldent idag. Relasjonene har endret seg, og det som er verst av alt er at "jeg'et" er i fokus; egoismen skal dominere livet. Sånn er samfunnet. Du skal tenke på deg selv, og kun deg selv. Du skal tenke litt på barna dine, men for det meste skal barnehagen og skolen tenke mest på barna dine. De som er i fullt arbeid tenker ikke en gang på seg selv, de tenker på alle de fremmede som de utfører en jobb for, og så må de tenke litt på seg selv for å klare det. Anonymkode: 95777...79f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå