Gå til innhold

Døde kattunger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har da vært med på en fødsel av døde kattunger idag. de ble kastet i matsøpla. jeg ble litt sånn :o , men hvor gjør man egentlig av katttunger som er døde? groteskt spørsmål å stille, men det har jeg lurt på i hele dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville begravd dem i hagen eller skogen.

• Liker 2
Skrevet

Katten min fikk en dødfødt i vår, og siden vi bor midt i byen var det enklest å la den gå i søpla. Hadde jeg hatt barn og/eller bodd på landet ville jeg nok begravd den og lagd en liten seremoni utav det. Hadde det vært en eldre katt, som jeg hadde ett forhold til, vile jeg nok også begravd/kremert den. Skal innrømme at det føltes litt rart å kaste den, men jeg har ett nokså praktisk syn på det med liv og død.

Skrevet

Jeg kjenner at jeg vemmes av tanken på å kaste et dyr i spøla. Jeg er veldig glad i dyr og spes katter, kanskje det er derfor, for jeg synes det er ganske naturlig å skylle gullfisken i do når den dør. Fisker blir aldri "fullverdige" dyr for meg..

• Liker 2
Skrevet

Champagne, jeg reagerte på samme måte som du føler det med å kaste katter i søpla. kjente jeg ble litt kvalm av tanken. dessuten hadde jeg lyst til å ta dem ut derfra og se om det kunne bli litt mer liv i dem etterhvert :sjenert: syns de kastet dem litt fort i søpla..

Skrevet

Var det en venninne som kastet dem i søpla? Jobber du på en dyreklinikk??

Åååå som jeg savner å ha katt. De er verdens vakreste skapninger. Jeg har store planer om å fjernadoptere en hos dyrebeskyttelsen, selvom alle vennene mine synes det er merkelig og ber meg heller fjernadoptere et barn.

• Liker 3
Skrevet

Jeg var hos en venn. og da jeg kom dit fødte katten deres og faren kastet kattungene. så nei, jeg jobber ikke på dyreklinikk (tror ikke jeg hadde klart å se lidende dyr hver dag).

Vi adopterte en kattunge fra dyrebeskyttelsen for ikke så lenge siden. han er nydelig. jeg elsker katter.

Skrevet

Jeg kunne aldri kastet en død katt i søpla, den ville blitt begravet sammen med de andre kattene.

• Liker 1
Skrevet

Kastet døde kattunger i søpla????

Det sier så utrolig mye om de menneskene som gjør dette. Jeg blir sjokkert, og ufattelig trist av å høre om sånne ting.

Håper bare det ikke var barn til stede som så hvordan de døde dyrene ble behandlet.

• Liker 1
Skrevet
dessuten hadde jeg lyst til å ta dem ut derfra og se om det kunne bli litt mer liv i dem etterhvert :sjenert: syns de kastet dem litt fort i søpla..

Da skjønner jeg bedre at du reagerte, dersom det ble gjort rett etter at de ble født. Det er nokså vanlig at noen av kattungene i ett kull må "gjenopplives" etter fødselen, fordi de har fått slim i lungene. Men sannsynligvis er det desverre litt for lettvindt å la være å gjøre det, dersom kullet ikke er planlagt...

Da katten min fødte fant jeg ikke den døde kattungen før morgenen etter, og da var den allerede begynt å bli kald og stiv, men jeg skjekket den selvsagt grundig før jeg gav den opp.

Skrevet

Det er fint at det er flere som reagerer. jeg syns ungene ble gitt opp altfor fort.. og mamman gikk rundt etterpå og lette etter ungene sine :-?

Skrevet

Var alle kattungene "døde" og ble kastet? Dersom det er noen i ett kull som er døde kan man godt ta dem vekk med en gang man er sikker på at de er døde, men dersom hele kullet er dødt bør moren iallfall få ha en unge hos seg til hun har skjønt at den er død.

Skrevet

Alle ungene ble kastet bort. først ble det født to og de ble kastet. så gikk hun rundt en stund til hun født to til og de ble kastet kort tid etterpå.

Skrevet

Ok, da er jeg enig med deg, det høres alt for forhastet ut, i tillegg til at det er veldig brutalt gjort mot kattemor. Høres ut som en veldig lettvindt "løsning" på at katten har blitt gravid ved ett uhell.

Skrevet

For øvrig så er jeg ganske sikker på at man kan levere døde kattunger/påkjørte katter hos en veterinerklinikk. Så tar de seg av dem på samme måte som de gjør med dyr som dør på klinikken.

Jeg er veldig glad i dyr, men må innrømme at jeg har et veldig rasjonelt forhold til hva man gjør i slike tilfeller. Og om søppeldunken er det eneste alternativet, må man jo bare gjøre det desverre.

Men om katten vår hadde dødd mens vi bodde i byen hadde vi nok tatt oss en diskret tur ut i marka med en spade.

• 6 år senere...
Skrevet

Hei!

Vi hadde 4 kattunger inntil igår, men desverre så døde den ene.De er ca 8 uker gamle!

Jeg gikk ned fra en krakk, og så den desverre ikke på vei ned så jeg tråkket på den. Opplevelsen var helt grusom for hele familien, og det var blod overalt og vi ble alle preget situasjonen.

Jeg begravde kattungen før kattemor fikk sett at den var død. I ettertid var nok ikke dette det rette å gjøre, da kattemor har gått rundt å snust over alt i hele natt. Jeg går utifra at kattemor leter etter den siste av ungene sine, for de merker sånt?

Hvordan pleier katter å bli i etterkant, når en av ungene blir borte?

hilsen David

Skrevet

Tja, jeg vet ikke om det alltid er det rette å la katten få beholde døde kattunger. Da jeg var ca 10 år var jeg kattepasser for naboen mens han var på ferie, og katten deres fikk unger akkurat da... 2 friske og en dødfødt. Jeg kom ikke stort lenger enn til å konstantere at den var dødfødt før moren begynte å spise den. Jeg vil mye heller se en død kattunge kastet i søpla enn spist av sin egen mor, for å si det sånn...

AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg vet ikke om det alltid er det rette å la katten få beholde døde kattunger. Da jeg var ca 10 år var jeg kattepasser for naboen mens han var på ferie, og katten deres fikk unger akkurat da... 2 friske og en dødfødt. Jeg kom ikke stort lenger enn til å konstantere at den var dødfødt før moren begynte å spise den. Jeg vil mye heller se en død kattunge kastet i søpla enn spist av sin egen mor, for å si det sånn...

Tenk om vi mennesker skulle gjort det samme...

Skrevet

Kjenner jeg blir litt trist ja, selv om det er små kattunger det er snakk om. Det har noe med respekt for liv å gjøre synes jeg. Jeg kaster jo selv døde mus og fugler som katten kommer inn med, så sant hun ikke spiser dem opp. Det er ikke med lett hjerte, men jeg kan ikke kremere alle sammen heller. :fnise: Men det blir noe annet med dyr du har et forhold til. Og i dette tilfellet har de jo iallefall et forhold til moren..

En gang for mange år siden var jeg ute tidlig en morgen og lette etter katten min, da jeg fikk se en død katt i veikanten. Først fikk jeg hjertet i halsen da jeg trodde det var min egen, men når jeg kom nærmere, så jeg at det var en som lignet.

Jeg antok at den hørte til i et av rekkehusene nedenfor veien der jeg fant den, og at den hadde vært på vei hjem. Så jeg pakket den inn i jakka mi (gammel jakke) og bar den med meg og ringte på.

Jeg fikk treff på andre huset, der far kom ut med to smårollinger i hælene. Jeg fikk med meg far utenfor og viste han katten. Han fastslo totalt likegyldig at det var deres katt, og "bare hiv den i restavfallsdunken du." Og dette sto barna og hørte på før han bare gikk inn igjen og lukket døra. Han ville tydeligvis ikke ha noe mer med det å gjøre.. Det sier ikke så rent lite om hvilket forhold de ble opplært til å ha til dyrene der i gården.. :sukk: Det var en voksen katt t.o.m. Det var så uendelig trist! :tristbla:

Han fikk noen gode ord fra meg og fikk beholde jakka mi tullet rundt seg. Jeg måtte gråte noen modige tårer når jeg tenkte på hvilke farer han hadde krysset for å komme hjem til dem han var glad i, til tross for at han sikkert ikke hadde fått noen særlig gjensynsglede noen gang..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...