Gå til innhold

Bloggernes ansvar i blogging om kosmetiske behandlinger

Elmarora

Anbefalte innlegg

16 timer siden, Lovelulu skrev:

Hvis dette stemmer bør myndighetsalderen økes da...Loven sier en er voksne når en er 18 år. Er en voksen nok til å ha barn, er en sannelig voksen nok til restylane!

Loven sier INGENTING om at man er VOKSEN når man er 18 år.. Loven sier at man er MYNDIG når man er 18 år.. 
Litt forskjell på å være MYNDIG kontra være VOKSEN

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Strikkeberta skrev:

Loven sier INGENTING om at man er VOKSEN når man er 18 år.. Loven sier at man er MYNDIG når man er 18 år.. 

Nemlig. Jeg har selv to døtre som har vært 18 år. Og de var ikke helt voksne når de var 18 år.

Ingen skal komme å fortelle meg at 18 åringer vet sitt eget beste når det kommer til å ta den store avgjørelsen om de ønsker å ta en kosmetisk behandling eller en operasjon.

Sophie Elise har sagt det mange ganger etter hun passerte 20 år at hun anbefaler ingen som er 18 år til å begynne å ta kosmetsike behandlinger. Hun erkjenner at det ligger i hodet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Rosetelys skrev:

Plastisk kirurgi er jo kosmetisk behandling.

Både plastisk kirurgi go kosmetisk behandling går under kosmetisk behandling.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Rosetelys skrev:

"Either way, anything that refers to a medical procedure that alters your looks temporarily or permanently, is considered plastic surgery." 

https://www.quora.com/Why-is-Botox-considered-plastic-surgery

Plastisk kirurgi er kosmetisk behandling. Om det er operasjon eller midlertidig som feks botox er det kosmetisk behandling. 

Man endrer utseende for å enten bedre funksjon, eller målet kan være et vakrere utseende, eller begge deler.

Tusen takk for oppklaringen på definisjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ms. Daisy skrev:

Synes linjene jeg har i ansiktet er fantastiske. Jeg har noe som heter smilerynker - heller det enn å se ut som en voks dukke. Pener med et levende ansikt enn et som ser stivt ut (min mening). Bloggerne har et ansvar og flertallet som jeg har fått med meg svikter grovt her. 

Det synes jeg også. Og jeg er fornøyd med mitt utseende. Det er mitt utseende som gjør at jeg er meg.

Jeg er enig med deg at det er mye penere enn med et mimikkløst og stivt ansikt.

Og du har et godt poeng at alle bloggere som blogger om kosmetiske behandlinger i form av botoxx, retylane eller operasjoner har ansvar for det de publiserer på bloggene sine. Bloggere som er blinde for den oppgaven er umodne, elendige forbilder og de har ikke evnen i å tenke lengre enn sin egen nese.

Jeg er i harnisk når jeg ser bloggere mellom 35 - 50 år som ukritisk blogger om kosmetiske behandlinger. Og det er fordi mange av dem har egne unger som de skal være gode rollemodeller for. Hva lærer ungene når mor ofte tar botox for å ungå og få rynker. Eller restylane for å få større lepper? Ungene lærer at det er normalt. Hva slags unnskyldning skal mamma si til sin datter når hun blir eldre. Og begynner å spørre om hvorfor moren endrer på utseende sitt? Mor har store forklaringsproblemer til sin datter. Og datteren lærer at det blir normalt å ta kosmetisk behandling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, orfeus skrev:

Mange jenter har fått solid bagasje fra kloke foreldre, men kan likevel være sårbare i puberteten.

Det blir de. Og de sammenlikner seg med andre jevnaldrende. De sammenlikner seg også med sine idoler som de ser opp til.

Det er skremmende å tenke på at mange tenåringsjenter har Kardeshiansøstrene som forbilder. Og at de synes de virker lykkelige og pene. Mange tenåringer ønsker å se ut som søstrene der. Det synes jeg er skummelt å tenke på. Og det er et bevis på at tenåringer som gjerne er usikre har uoppnåelige forbilder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er klart det er forskjell på hårfarging/falske negler/falske vipper og det å faktisk sprøyte noe INN i kroppen. Dersom jeg tar på meg falske vipper, men ikke blir fornøyd, så kan jeg jo bare ta de av. 

Endret av Aintnofun
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
1 minutt siden, Aintnofun skrev:

Det er klart det er forskjell på hårfarging/falske negler/falske vipper og det å faktisk sprøyte noe INN i kroppen. Dersom jeg tar på meg falske vipper, men ikke blir fornøyd, så kan jeg jo bare ta de av. 

Det mener jeg oxo og det går ikke an og sammen likne hårfarging, negle design og vipper opp mot det og ta kosmetiske og ta botox, restilan og en operasjon. Det er dårlig unskyldning for og fra skrive seg ansvar for at dem blogger om sånt på bloggene sine.

Jeg kjøper ikke dem bort forklaringen der men kansje en tenårings jente med dårlig selvbilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aintnofun skrev:

Det kan du teoretisk sett gjøre med fillers også, det finnes produkter som løser dem opp. Botox forsvinner etter maks 3 mnd, på noen mye raskere. Så det er heller ikke permanent eller særlig vanskelig å kvitte seg med; dersom man vil! For det er her det ligger. De angrer ikke. De vil ha mer! 

Silikon kan relativt lett opereres ut igjen, en liten operasjon i forhold til å få satt inn proteser. 

Derfor syns jeg ikke det de noen stor forskjell sett fra permanent perspektivet. 

Det man må se på er istedet graden av inngrep. Når man setter på løshår, negler og vipper så tukler vi bare med det som er døtt. Hår og negler er døtt. 

Men ved fettsuging, bryst op, bukplastikk etc så handler det om store alvorlige operasjoner med en stor risiko for at ting kan gå galt. 

Fillers og botox kommer mellom disse ytterpunkter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Strikkeberta skrev:

Men når man er myndig betyr det at du er i stand til å bestemme over deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aintnofun skrev:

Det kan du faktisk med restylane og juvederm også. Det er sprøyter for å fjerne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Lovelulu skrev:

Men når man er myndig betyr det at du er i stand til å bestemme over deg selv!

Min datter blir 18 år om 6 mnd men jeg vil nok sørge for at hun ikke finner på å gjøre slike ting. Jeg vil fortsette og si hvor nydelig hun er når hun er naturlig. Alt dette folk sprøyter inn i huden er bare tull og vås

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
2 minutter siden, Lapper skrev:

Min datter blir 18 år om 6 mnd men jeg vil nok sørge for at hun ikke finner på å gjøre slike ting. Jeg vil fortsette og si hvor nydelig hun er når hun er naturlig. Alt dette folk sprøyter inn i huden er bare tull og vås

Datteren min som er litt over 1 år skal få høre gjennom hele oppveksten at hun er den fineste skatten og at hun er naturlig pen og det skal hun få inn hver dag sånn at jeg kan hjelpe henne til at hun får tro på at hun er vakker som hun er. 

Dem bloggerne som blogger om at dem sprøyter fanden skapet inn i huden er blåst bak et gjerde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carina Maria
34 minutter siden, Lovelulu skrev:

Det kan du faktisk med restylane og juvederm også. Det er sprøyter for å fjerne også.

Det er ikke det som er saken og tråden handler om alle dem bloggere som ikke er gode forbilder. Hold deg til temaet nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lovelulu skrev:

Jq, men du kan ikke gjøre det hjemme på badet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lapper skrev:

Bloggerene som er åpne om at de benytter seg av kosmetiske behandlinger vet ikke hva de holder på med. For de fraskriver seg et hvert ansvar for å være forbilder og rollemodeller for de unge bloggjentene. Hva de gjør utenom bloggingen sin er revnende likegyldig for meg. Men når de blogger har de har de et stort ansvar for hva de publiserer. Som mor blir jeg sint på bloggere som fritt frem blogger om sine kosmetiske behandlinger. De sprer falsk informasjon til leserene sine. Og den falske informasjonen er løgnene om at du vil bli mye penere om du får større lepper. Eller løgnen om at du vil bli mye lykkeligere når du tar botox slik at du ikke får rynker.

Der sitter det unge bloggjenter og leser innleggene med stor iver. Og de lar seg rive med av det bloggerene skriver.

De unge bloggjentene tenker ikke over at før du er 30 år har du ikke rynker. Og de tenker heller ikke på at det å ha rynker er det mest normale av det normale å ha når et menneske har passert 30 år og oppover. Det er ingen 39 åring som går rundt og ser ut som en 20 åring. Og det er ingen 45 åring som kan se ut som en 25 åring.

Gode forbilder på blogg er de som bærer alderen med stolthet. Og som kan være ærlige om at livet ikke er perfekt.

Det er forståelig at de bloggerene som åpent skriver om sine kosmetiske behandlinger ikke vil være med å signere Vær varsom plakatan. For det vil de tape ansikt på. De har ballet seg inn i den kosmetiske løgnen sin som det er vanskelig å komme ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 timer siden, Lovelulu skrev:

Hold deg til temaet er du snill. Og ikke sitt og kverulere på småting som ikke har noe med tråden å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus

Blir bloggerne forelsket i seg selv etter en plastisk operasjon, innsprøyting av fillers eller stort vekttap? Og får de ikke nok oppmerksomhet i nærmiljøet? Det virker i alle fall slik, hvis man skal dømme etter alle slankebloggene fulle av selfies i utfordrende klær (ingen nevnt, ingen glemt), eller rosablogger med nærbilder av nye pupper, rumper og helt nyinnkjøpt trut. Noen rosabloggere innrømmer til og med at de tar alle virkemidler i bruk for å oppnå kjendisstatus (ingen nevnt, ingen glemt her heller).

Tilbake til trådens tema: Bloggerne har sannelig et ansvar. De har dessverre ikke en redaktør som holder dem i ørene, og kan drive på helt til de blir politianmeldt, men litt fornuft kan man vel forvente enten det dreier seg om annonsering eller fronting av kosmetiske inngrep? De må gjerne skylde på ukebladene alt de orker, men en blogg har altså en annen og nærere stemme enn et glanset ukeblad. Det virker som om rosabloggerne (i varierende alder) lever i sin egen lille verden, at de aldri vokser ut av pikerommet, og at de ser på verden slik en trassig og pubertal trettenåring ser på verden - og ikke vil høre på hva de voksne sier. 

Lenken under går til en undersøkelse visse bloggere bør lese før de uttaler seg så bastant om påvirkning.

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18204/Master_Vedvik.pdf?sequence=1

Endret av orfeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carina Maria skrev:

Det er håpløst og diskutere med love lulu for hun finner på tåplige bortforklaringer. 

Det er jo ikke tåpelige bortforklaringer! Forrige gang jeg var til min behandler fjernet hun litt restylane et sted, fordi det hadde blitt litt for mye. Så hvis en jente på 18 år bestemmer seg for å ta restylane i leppene og angrer seg, kan hun få det tatt bort med en sprøyte. Men det forsvinner jo av seg selv også etter ca 3 mnd.

Endret av Lovelulu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Egentlig er ringen sluttet på et vis da. 

Tenåringsjente sitter på sitt rom og ser andre ufarliggjøre fillers, botox og inngrep. Blindet av øsnket om å bli så pen som dem, sluker hun arguemtasjonen rått." Ikke farlig, ikke nervegift, helt naturlige virkestoffer som finnes i kroppen ellers, alle advarselef er bare sprøyt, alle gjør det, alle blir penere med det, helt ufarlig..." Tenåringsjenta får etterhvert blogg, og har allerede talen klar, ingen problematisering, fordi kunnskapen kommer fra andre bloggere og fra miljøet hun vanker i. Null stress, kjør på, nye tenåringsjenter påvirkes til å tro at dette det gjør alle og det er heeelt ufarlig. 

Som med mye annet får vi ikke svar på hva slags konsekvenser dette har før noen år har gått. Men jeg spår at det vil komme forskning på sammenhenger mellom ulike plager og bruk av både fillers og botox. Best av alt, det vil komme bilder til skrekk og advarsel av folk som har vært storforbrukere av å sprøyte ting inn i kroppen. Først da får vi slutt på galskapen.

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...