Gå til innhold

Gastric Sleeve slankeoperasjon i utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har fått utført gastric sleeve slankeoperasjon i utlandet? Jeg har BMI på rett under 35 og ingen følgesykdommer så får ikke godkjent operasjon i det offentlige helsesystemet. 

Før dere sier "tren mer og spis mindre" så er det ikke bare så enkelt. For hver kilo jeg går ned så går jeg to opp igjen, og jeg klarer ikke å finne sultfølelsen igjen. Jeg trenger hjelp til å endre livet og livsstilen, men utrolig at du må vente så lenge først

vurderer å gjøre det i Thailand. Noen som har erfaringer?

Anonymkode: d1b61...91e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Operasjon i utlandet medfører risiko for smitte av MRSA. Det er ansvarsløst både ovenfor deg selv og alle de du da eventuelt kan smitte når du kommer hjem. 

Det er så enkelt at du må spise mindre. Bare slutt å spis så mye usunt. Spis sunt og tell kalorier. 

Anonymkode: 5cece...aaa

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Operasjon i utlandet medfører risiko for smitte av MRSA. Det er ansvarsløst både ovenfor deg selv og alle de du da eventuelt kan smitte når du kommer hjem. 

Det er så enkelt at du må spise mindre. Bare slutt å spis så mye usunt. Spis sunt og tell kalorier. 

Ikke hvis du velger skikkelige sykehus. 

Det er ikke så enkelt nei. Dette vil jaffal hjelpe med å minske sjansen for økt vekt. Selvfølgelig legges kostholdet om, og så fælt er det heller ikke nå, men jeg trenger mer hjelp enn "tell kalorier"

Skrevet

Jeg har en venninne som fikk operasjon privat i Norge med bmi på 30,1. Ikke skjønner jeg hvordan hun fikk det gjennom, hun har ingen sykdommer og fikk ikke dette dekket. 

Så om du går til privat så får du nok gjennomført operasjon.

Anonymkode: bbdd1...9e0

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så enkelt nei. Dette vil jaffal hjelpe med å minske sjansen for økt vekt. Selvfølgelig legges kostholdet om, og så fælt er det heller ikke nå, men jeg trenger mer hjelp enn "tell kalorier"

Vet du egentlig hva MRSA er for noe? Det virker ikke sånn siden du skriver "ikke hvis du velger skikkelige sykehus". Du kan like gjerne bli smittet på det beste sykehuset i England som på en shady sykehus i Thailand. MRSA er noe dritt som vi ikke ønsker i Norge, for det er ikke mulig å behandle siden det er resistent. Du kan selvsagt også bli smittet av mye annet inkludert tuberkulose. Synes du det er verdt en slankeoperasjon i utlandet om du får multiresistent tuberkulose f.eks? Synes du at det er greit å føre dette til Norge og smitte andre?

Gå til fastlegen og få hjelp til kostholdsomlegging. Selvsagt er det så enkelt at du bare må kutte det usunne og spise mindre kcal. Hvordan tror du egentlig kroppen funker? 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet du egentlig hva MRSA er for noe? Det virker ikke sånn siden du skriver "ikke hvis du velger skikkelige sykehus". Du kan like gjerne bli smittet på det beste sykehuset i England som på en shady sykehus i Thailand. MRSA er noe dritt som vi ikke ønsker i Norge, for det er ikke mulig å behandle siden det er resistent. Du kan selvsagt også bli smittet av mye annet inkludert tuberkulose. Synes du det er verdt en slankeoperasjon i utlandet om du får multiresistent tuberkulose f.eks? Synes du at det er greit å føre dette til Norge og smitte andre?

Gå til fastlegen og få hjelp til kostholdsomlegging. Selvsagt er det så enkelt at du bare må kutte det usunne og spise mindre kcal. Hvordan tror du egentlig kroppen funker? 

Så klart vet jeg hva MRSA er for noe og det finnes allerede i norge. Det er min kropp, så når jeg velger et sykehus som er godkjent av ambassaden, norske forsikringer og nav så regner jeg med at sjansene mine er nokså gode

Det er tydelig at du ikke sliter med vekten siden du er så bastant. Kan du ikke gå å legge fram regla di en annen plass?

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som fikk operasjon privat i Norge med bmi på 30,1. Ikke skjønner jeg hvordan hun fikk det gjennom, hun har ingen sykdommer og fikk ikke dette dekket. 

Så om du går til privat så får du nok gjennomført operasjon.

Anonymkode: bbdd1...9e0

Åja! Slik jeg har lest har de også satt grensen på høyere BMI. Jeg skal sende de en mail for å være sikker. Pengene er liksom ikke problemet, men jeg vil ikke ha flere års ventetid som du må igjennom med det offentlige

Skrevet

Joda, det er så enkelt som spis mindre, tren mer. Det er ikke så lett, men det ER så enkelt, og det er det slankeoperasjonen kommer til å tvinge deg til å gjøre. Du trenger ikke basere deg på sultfølelse, den er like upålitelig som motivasjon, viljestyrke, operasjoner og alt annet som folk leter etter og håper på istedenfor å ta tak i oppgavene med å endre spisevaner og tankegang. Porsjoner ut normale porsjoner med mat - hverken for mye eller for lite - og spis det, og ikke noe annet, og gjør det lenge, så går du ned i vekt, og enda viktigere: da går du ikke opp igjen etterpå, fordi du bare fortsetter med det du allerede gjør. 

Anonymkode: 7b8f8...cd2

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har fått utført gastric sleeve slankeoperasjon i utlandet? Jeg har BMI på rett under 35 og ingen følgesykdommer så får ikke godkjent operasjon i det offentlige helsesystemet. 

Før dere sier "tren mer og spis mindre" så er det ikke bare så enkelt. For hver kilo jeg går ned så går jeg to opp igjen, og jeg klarer ikke å finne sultfølelsen igjen. Jeg trenger hjelp til å endre livet og livsstilen, men utrolig at du må vente så lenge først

Den risikoen hadde jeg adri vurdert å ta. Fastlegen er pliktig til å hjelpe deg med å gå ned i vekt. 

Anonymkode: e92d8...c63

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har tatt GBP i utlandet, og der utfører de også GS. Angrer ikke. Profesjonelt firma med oppfølging på privatklinikk i Norge, topp moderne sykehus i et annet europeisk land med noen av europas dyktigste kirurger (de sendes ofte på kurs og er ledende på metoden), supert støtteapparat her i Norge etterpå, vi har egne, lukkede og hemmelige grupper på Facebook for alle opererte, matgrupper, gravidgrupper, treningsgrupper.. Jeg er kjempefornøyd. En sånn oppfølging ville jeg ikke fått på norske sykehus.

Det de som aldri har slitt med overspising eller fedme ikke evner å forstå er at det ikke er så enkelt. Hadde det vært enkelt hadde ingen slitt med overvekt, da hadde alle vært tynne. Ikke bry deg om sånne, de har null kunnskap og føler seg bedre når de får komme med synsingen sin. Vær klar over at det alltid kan oppstå komplikasjoner i etterkant av et slikt inngrep, uavhengig av hvilket sykehus du tar det på, og at du må være psykisk innstilt på endringen for at det skal fungere. Du må være forberedt på at det er en del matvarer du kanskje aldri noensinne kan spise igjen, at du ikke kan drikke til maten, at du kan bli veldig dårlig av en del mat - dette vet man aldri før etter operasjon. 

Hvilket firma driver i Thailand? Har de mange norske kunder? 

EDIT: Bør kanskje nevne at jeg nok var vesentlig større enn deg da jeg tok operasjon (og hadde prøvd både ernæringsfysiolog, PT, fastlegehjelp og x antall dietter), og jeg synes ikke at folk som veier typ 70-80 kg og er 170 cm høye skal ha slankeoperasjon. Klarer du deg uten er det selvfølgelig det aller beste, og slankeoperasjon er ikke en quick fix med et garantert resultat.

Endret av Strixvaria
  • Liker 5
Skrevet

Kan du ikke heller bruke pengene på en kostholdsveileder/PT eller coach (for å finne ut hvorfor du ikke klarer å leve sunt og ikke minst få motivasjon og verktøy til å gjøre dette)?

Hva har skjedd med samfunnet vårt? Folk eter seg ihjel i denne delen av verden og har alle mulige rare forklaringer på hvorfor "mindre energi inn enn hva som går ut i energi" ikke funker for dem.

Anonymkode: ff724...c4c

• Liker 3
Skrevet

Altså: Tren regelmessig. Faste dager, faste tider. Spis regelmessig etter klokken. Riktig sammensatte måltider.

Få hjelp til å få satt opp en "oppskrift" du kan følge.

OPERERE magesekken for et slikt problem med din BMI? I all verden..

Anonymkode: ff724...c4c

• Liker 1
Skrevet

TS, du skriver at penger ikke er problemet. Hva med da heller å kjøpe deg annen hjelp? Personlig trener og oppfølging på den fronten, ernæringsfysiolog, lege og psykolog? 

Anonymkode: 9c7e4...be5

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, Strixvaria skrev:

Jeg har tatt GBP i utlandet, og der utfører de også GS. Angrer ikke. Profesjonelt firma med oppfølging på privatklinikk i Norge, topp moderne sykehus i et annet europeisk land med noen av europas dyktigste kirurger (de sendes ofte på kurs og er ledende på metoden), supert støtteapparat her i Norge etterpå, vi har egne, lukkede og hemmelige grupper på Facebook for alle opererte, matgrupper, gravidgrupper, treningsgrupper.. Jeg er kjempefornøyd. En sånn oppfølging ville jeg ikke fått på norske sykehus.

Det de som aldri har slitt med overspising eller fedme ikke evner å forstå er at det ikke er så enkelt. Hadde det vært enkelt hadde ingen slitt med overvekt, da hadde alle vært tynne. Ikke bry deg om sånne, de har null kunnskap og føler seg bedre når de får komme med synsingen sin. Vær klar over at det alltid kan oppstå komplikasjoner i etterkant av et slikt inngrep, uavhengig av hvilket sykehus du tar det på, og at du må være psykisk innstilt på endringen for at det skal fungere. Du må være forberedt på at det er en del matvarer du kanskje aldri noensinne kan spise igjen, at du ikke kan drikke til maten, at du kan bli veldig dårlig av en del mat - dette vet man aldri før etter operasjon. 

Hvilket firma driver i Thailand? Har de mange norske kunder? 

EDIT: Bør kanskje nevne at jeg nok var vesentlig større enn deg da jeg tok operasjon (og hadde prøvd både ernæringsfysiolog, PT, fastlegehjelp og x antall dietter), og jeg synes ikke at folk som veier typ 70-80 kg og er 170 cm høye skal ha slankeoperasjon. Klarer du deg uten er det selvfølgelig det aller beste, og slankeoperasjon er ikke en quick fix med et garantert resultat.

Takk for fint svar 

jeg vet godt at dette ikke er en quick fix eller at jeg kan leve uten hemninger etter operasjonen. Jeg har også forsøkt det meste av dietter, og har greie resultat helt til jeg får opp mange kilo mer enn jeg gikk av. Denne operasjonen vil forhåpentligvis jaffal hjelpe meg til å ikke gå opp mer i vekt, men hjelpe å holde den mer stabil og som bonus gå ned i vekt. Jeg har også brukt PT og trener så ofte jeg kan, men jeg får det ikke til. 

Skal sjekke ut selskaper i europa. I thailand er det ikke selskap, men du kan 'kjøpe' operasjonen på sykehuset etter gjennomgang og godkjenning av fysisk og psykisk tilstand - samme som privat i norge

Skrevet

Hvis ikke penger er problemet, hvorfor ikke bare gjøre det i Norge? Jeg gjorde det på Gjøvik og betalte 86000. Jeg hadde heller ikke fått dekket det offentlig da bmi en min var på 33 og ellers frisk. Jeg har ikke angret en dag! Nå noen mnd senere er jeg 25 kg lettere og har endelig begynt å se på meg selv med positive øyne! 

Anonymkode: 1c885...ab8

Skrevet

Standarden på sykehuset har ingenting å si for om du får MRSA eller ikke, her har du misforstått grovt. Det er også langt verre resistente bakterier du kan ende opp med enn mrsa, og de kan i verste fall drepe deg om de kommer i såret.

Hvis penger ikke er et problem så syns jeg du skal gjøre det i Norge, er flere klinikker som gjør dette for ca 100 000. Det mange ikke er klar over er at det oftere enn man skulle tro blir komplikasjoner i etterkant, og da ønsker du ikke å sitte i Thailand med en reiseforsikring som ikke dekker selvvalgt kirurgi (noe ingen gjør) og måtte ende opp med regningen selv. 

Anonymkode: 0991b...692

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fint svar 

jeg vet godt at dette ikke er en quick fix eller at jeg kan leve uten hemninger etter operasjonen. Jeg har også forsøkt det meste av dietter, og har greie resultat helt til jeg får opp mange kilo mer enn jeg gikk av. Denne operasjonen vil forhåpentligvis jaffal hjelpe meg til å ikke gå opp mer i vekt, men hjelpe å holde den mer stabil og som bonus gå ned i vekt. Jeg har også brukt PT og trener så ofte jeg kan, men jeg får det ikke til. 

Skal sjekke ut selskaper i europa. I thailand er det ikke selskap, men du kan 'kjøpe' operasjonen på sykehuset etter gjennomgang og godkjenning av fysisk og psykisk tilstand - samme som privat i norge

Jeg ville ikke ha gjort det på den måten, det synes jeg høres veldig sketchy ut. De kan godt være flinke, men du får jo ingen oppfølging etterpå, og du vil være helt alene der nede. Det firmaet jeg brukte har en ordning med likemann, dvs. en tidligere operert er med på turen nedover og man pleier å reise sammen en 3-4 stk, også kan du ha med deg ledsager for en billig penge. Det satte jeg veldig pris på, for h*n som var operert kunne svare på masse spørsmål og var til stede for oss i dagene etter operasjonen. De fra firmaet har også egne ansatte der nede som snakker norsk og språket i landet, og de kom innom sykehuset og passet på at vi hadde det bra. Og selv om det nå er over 3 år siden jeg ble operert kan jeg når som helst ringe klinikken i Norge og få hjelp til hva det måtte være. Det er en stor trygghet å vite at du har leger, sykepleiere og andre som du alltid kan spørre om du lurer på noe. Og jeg har hatt noen komplikasjoner, og opplevd at de tok det på alvor (ikke noe pga selve operasjonen, men ting som har skjedd flere år etterpå) - og de Facebook-gruppene er også fine, for man kan spørre andre opererte, man kan dele oppskrifter, treningstips og alt mulig annet.

Jeg tror at når man har kommet til det punktet at man må anerkjenne at man ikke klarer dette uten operasjon, så vet man det med seg selv. Send meg gjerne PM om du vil - det er ikke alle detaljer jeg vil legge ut her åpent på forumet. :) 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skjer det egentlig at du går ned en kg og går to opp igjen? Skjer dette når du spiser nøyaktig like mye? Teller du kalorier? Og, har du blitt utredet for insulinresistens? 

Anonymkode: fbbbc...ffe

Skrevet

Så klart vet jeg hva MRSA er for noe og det finnes allerede i norge. Det er min kropp, så når jeg velger et sykehus som er godkjent av ambassaden, norske forsikringer og nav så regner jeg med at sjansene mine er nokså gode

Det er tydelig at du ikke sliter med vekten siden du er så bastant. Kan du ikke gå å legge fram regla di en annen plass?

Det finnes i svært liten grad i Norge fordi vi isolerer alle som har vært innlagt på sykehus i utlandet de siste 12 mnd dersom disse trenger en sykehusinnleggelse og tester de for MRSA. Et godkjent sykehus betyr ikke at det er lav smitterisiko, men du bryr deg tydeligvis kun om å gå ned i vekt og driter i risikoene og at du kan smitte andre når du kommer tilbake. Det er jo sånt som dette som gjør at vi får mer MRSA i Norge, og jeg synes det er direkte egoistisk. 

Du kan få hjelp i Norge til å gå ned i vekt. Hadde jeg vært overvektig hadde jeg vel ikke kunne sagt at det er enkelt å være normalvektig. Det er bare å spise mindre. Igjen så må du nesten forklare hvordan du tror kroppen fungerer dersom du ikke mener du går ned i vekt av å innta mindre enn det du bruker av energi. (Og fettforbrenning vil heller ikke skje dersom du alltid har fullt glukoselager) 

• Liker 2
Skrevet

Hei. Jeg er sleeve operert i Norge hos KFK. Hadde noe lavere BMI enn deg og tok det privat. Skjønner veldig godt at du ønsker operasjon, men vil anbefale å tenke deg om to ganger. Jeg har vært veldig uheldig og kan  nesten ikke spise noen ting før jeg får diaré. Når jeg tenker tilbake nå, ønsker jeg heller å ha de kiloene ekstra, enn å bli hemmet så mye sosialt som det jeg blir etter operasjonen. 

Har du sjekket ut KFK Gjøvik, de er noe billigere enn andre som utfører sleeve og de er veldig flinke. Personlig tror jeg ikke jeg hadde turt å ta den operasjonen i utlandet. Ikke bare pga fare for MRSA, men også fordi formen er ganske elendig en stund etterpå. Lang flytur når man ikke er i form. 

Ønsker deg lykke til😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...