Gå til innhold

Hva er det engelske ordet "Leverage" på norsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

...

Endret av Honey Dew
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
På 11/27/2016 den 13.23, Koteletten skrev:

Eg lurer på ka det engelske ordet "Leverage" er på norsk, i en mekanisk forstand.

innflytelse eller

the action or advantage of using a lever:

Using ropes and wooden poles for leverage, they haul sacks of cement up the track.
Endret av Coronas
Skrevet
På 27.11.2016 den 19.42, stan skrev:

Det viser jo at andre språk kan uttrykke ting klart og konsist, det som det norske språket ikke kan.

Leverage sier meg mye mer enn hevarmvirkning. At det er vanskelig å finne andre ord for et ord kan jo nettopp bety at ordet er tydelig og klart.

I dette tilfellet er det norske språket mer konsist siden vi bruker mer spesifikke ord. Hvis et ord kan bety mange forskjellige ting så er det mindre konsist, ikke mer.

Anonymkode: 93bb2...af7

Skrevet
På 2.12.2016 den 21.25, stan skrev:

@Jus sanguinis mener at nordmenn ikke behersker språket sitt godt nok? Har du lest Hamsun?

Har du forstått den nasjonalistiske arven etter Hamsun, Bjørnson og Wergeland?

Jeg er nysgjerrig på om du kan utdype hva som skjedde med språket i Norge for 800 år siden. Det er mulig jeg har glemt noe av historien, eller kanskje jeg sov i den timen.

Det norske språket ble invadert av innvandrere. Spørsmålet blir hvorfor vi skal tillate at det skjer igjen?

Å kun beherske norsk er jo i seg selv svært ekskluderende.

Hvilket er nettopp det som skaper en flerspråklig verden.

Norsk er et lite språk, at det tenkes spennende tanker på andre språk må man jo forvente. Så for en liten nasjon som Norge er det svært fornuftig å lære seg andre språk. 

I så måte er det mer fornuftig å bevare sin nasjonale egenart. 

Jeg tror vi utvider vår horisont og forståelse i kontakt med andre kulturer, særlig om vi er trygg på og stolt av egen kultur.

Nettopp, særlig om vi er trygg på og stolt av egen kultur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...