Gå til innhold

Er det eksamen jeg har på hendene?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Pleier å få tørre hender nå når vinteren kommer, men har aldri hatt slike "utslett" før? 

IMG_1415.JPG

IMG_1416.JPG

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ser ut som utslett som kommer av kulde, iallfall ligner det på det jeg fikk hver eneste vinter. Jeg løste det ved å alltid bruke varme nok hansker eller votter, og da mener jeg hver eneste gang jeg går ut av huset. I tillegg smører jeg hendene med fet krem, jeg bruker Purelan, den er veldig fet og trekker godt inn i huden. Litt klissete til å begynne med, men du trenger ikke mye av den. Tørk av håndflatene (inni hendene) etter å ha massert kremen godt inn oppå hendene. Dette har hjulpet meg, jeg er helt fri kuldeeksem nå og har vært det i flere vintre. Jeg har prøvd utallige håndkremer, men ingen virker så bra som Purelan. 

Anonymkode: bc307...0c4

Skrevet

Har aldri hørt om at man kan få eksamen på hendene, men støtter teori og forslag over :)

Anonymkode: 87712...98e

• Liker 6
Skrevet

Klør det? Det ligner på mitt atopiske eksem. Men mitt begynner slik og ender opp med åpne sår (klør til blods). Jeg behandler hendene med kremer jeg får på resept, behandles året rundt selv uten eksem (forebyggende).

Anonymkode: c997b...176

Skrevet
26 minutter siden, Henschi skrev:

Pleier å få tørre hender nå når vinteren kommer, men har aldri hatt slike "utslett" før? 

IMG_1415.JPG

IMG_1416.JPG

Det err nummeret før eksem. Kalles heshet/hes hud. 

Du avverger og behandler dette med feit krem. Og å bruke votter når du er ute i kulden. Snakk med apoteket og smør deg etter hver håndvask. 

Anonymkode: e7f84...976

Skrevet

Ser ut som mine hender når jeg slurver med kremen. Jeg har visst atopisk eksem, relativ lett versjon tydeligvis.  🤗

Skrevet

Eksamen ....??

Anonymkode: 5f968...e79

Skrevet

Mente selvfølgelig å skrive eksem i overskriften. Tusen takk for mange gode svar og råd! :) 

Skrevet

Flotte negler, jeg er mer enn bare litt misunnelig :)

• Liker 1
Skrevet

Ser ut som atopisk eksem. Prøv med en god krem, og hold deg unna vaskevann og rengjøringsmidler en stund. Virker ikke det: en tur til fastlege å høre..(mulig du må ha hydrokortison for kort periode)

Anonymkode: 255a4...344

Skrevet

Jeg blir sånn på hendene når det er kaldt ute. Det blir borte når det blir varmere ute igjen. Er tørt og rødt. 

Anonymkode: 1f884...230

Skrevet

Uten at jeg er hudlege: Det ser ut som kuldeeksem, jeg får det samme. Det kan være veldig ubehagelig og det hender huden min har sprukket og begynt å blø faktisk. Bruker derfor alltid vanter når det er kaldt.

Skrevet

Regner med at det er auto correct som har spilt deg et puss. Det finnes kremer å få kjøpt, men jeg vet ikke om de er på resept

Skrevet

Det ser ut som eksem, men kan også være kuldeutslett. Sliter selv med dette på hendene, for meg er det ikke årstidsbasert, men når det er kaldt ute får jeg slike flekker som du har i tillegg til den vanlig eksemen min. Den vanlige starter med at jeg klør på hendene og fingrene fordi huden er så tørr, så blir det sprekker, så blir det sår, så blør det. Jeg har vært til hudlege, og bruker nå eksemsalve i form av kortison når det er skikkelig ille og ellers bruker jeg en fet fuktighetskrem. Er flink å smøre meg kontinuerlig i løpet  av dagen med vanlige kremer som ikke er så fete og har på en måte fått mer kontroll på eksemen. Det er i hvert fall noe skikkelig dritt. Vær forsitkig med å vaske hendene for mye, smør gjerne med håndkrem uten parfyme etter vask. Ikke ta på kjemikalier, såper som zalo eller vaskemidler. Om det ikke gir seg ville jeg dratt til legen å fått sjekket opp. De selger hydrokortison uten resept på apoteket, den er ganske  mye svakere enn de du får på resept, kanskje verdt å prøve om det andre ikke funker :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...