Gå til innhold

På hvilken side opp midtgangen

Anbefalte innlegg

Skrevet

På vilken side, i mitt tilfelle min far, skal jeg gå opp midtgangen? Er det en regel på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ganske så sikker på at jeg gikk til høyre for min far...

Skrevet

Presten vår sa at for han så var det hipp som happ. Siden jeg skulle ende opp på venstre side, så var jo det mest praktisk, men om jeg på død og liv ville gå på høyre, så skulle ikke han ødelegge for det ønsket :ler:

m

Gjest blyg(ikke logget inn)
Skrevet

Hei. Jeg gikk på min fars venstre side.. dette fordi:

De som tilhørte min side av familien satt på venstre side i kirken, min far er ikke min partner (det er når man er et par at kvinnen skal gå på høyre side av mannen) og han skulle gi meg bort til min mann, slik at vi ble et par.

Når jeg da gikk ut igjen, gikk jeg på min manns høyre side, altså fortsatt nærmest min slekt, og nå som et par. Presten hadde dette som en logisk forklaring, men han påpekte at det er ingen bestemt regel på dette.. det var bare hans måte å tolke side-valget på.

Konklusjon: gjør som du vil... det er ingen fasit på dette spørsmålet.

blyg :)

Skrevet
Hei. Jeg gikk på min fars venstre side.. dette fordi:

De som tilhørte min side av familien satt på venstre side i kirken, min far er ikke min partner (det er når man er et par at kvinnen skal gå på høyre side av mannen) og han skulle gi meg bort til min mann, slik at vi ble et par.

Når jeg da gikk ut igjen, gikk jeg på min manns høyre side, altså fortsatt nærmest min slekt, og nå som et par. Presten hadde dette som en logisk forklaring, men han påpekte at det er ingen bestemt regel på dette.. det var bare hans måte å tolke side-valget på.

Konklusjon: gjør som du vil... det er ingen fasit på dette spørsmålet.

blyg :)

Ja, tror jeg også vil gå på venstre side av min far :)

Skrevet
Presten vår sa at for han så var det hipp som happ. Siden jeg skulle ende opp på venstre side, så var jo det mest praktisk, men om jeg på død og liv ville gå på høyre, så skulle ikke han ødelegge for det ønsket :ler:

m

Vi også. Var mest praktisk sånn :-)

Skrevet

Jeg gikk på høyre side av far inn, og på høyre side av min mann ut, og det gikk helt fint. Sannsynligvis gjør det det samme hvilken side man går på

:ler:

Noen gjester synes det er stas å se på kjolen (og bruden inni...), og på den måten fikk jeg gått nærmest min manns familie/venner (på venstre side sett fra alteret) på vei inn, og min egen familie/venner (på høyre side sett fra alteret ) på vei ut.

Dette er forøvrig en ting det kan være greit å tenke gjennom sammen med hvor man skal sitte ved alteret. Det kan være lurt å tenke gjennom på forhånd hvor man skal bevege seg i kirken hvis man har litt slep på kjolen: det er liksom litt vanskeligere enn vanlig både å gå bakover, å snu seg og for andre å gå rundt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...