Gå til innhold

Hvordan takle svigermor?

Fremhevede innlegg

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke tilfellet her i alle fall. Dersom man har problemer med venninner kan man unngå å treffe dem, men det som er så spesielt med svigerfamilien er at man er nødt til og omgås. Jeg tror heller det er derfor det ofte oppstår problemer :) Jeg liker ikke og være rundt mennesker som trekker meg ned og generelt har en negativ energi, det er det som er problemet mitt. Så spørsmålet er hvordan man imøtegår en slik type oppførsel, helst for å stoppe den? Skal man si i fra eller ikke? Osv.
Du er kanskje svigermor selv, så jeg tar gjerne i mot tips fra deg!

Anonymkode: 859ef...652

Det er bare en myte at en MÅ omgås svigerfamilien. Det er ingen som må noe som helst:P

Anonymkode: 9d530...868

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss er det min mor som er slik ovenfor min mann. Aldri et spm eller noen som helst interesse for hvordan han har det, men heller sånne passiv-aggressive kommentarer som du nevner. Det har nok rot i en spesifikk konflikt, men oppførselen hennes er allikevel helt på trynet og sliter veldig på vårt forhold til henne (og jeg tror ikke hun forstår at hun også setter meg i en skvis mellom de to, men jeg tard helt klart parti med min mann). Jeg har lurt mye på om vi skal konfrontere henne etc, men har vel landet på at vi trolig ikke får forandret henne uansett. Hun blir egentlig bare verre og verre etterhvert som hun blir eldre, og jeg tror løpet er kjørt. Vi biter rett og slett i oss det meste, og snakker mye med hverandre for å få ut litt frustrasjon. 

Anonymkode: 3d311...e86

Med mindre hun er så gammel at hun begynner å bli dement, er det ikke sikkert at det er alderen som gjør henne verre. Det kan like gjerne være at hun trenger sterkere virkemidler for å finne tilfredsstillelse i mobbingen sin, og den får jo aldri konsekvenser for henne, hun får bare ture fram!

Folk som mobber, mishandler og neglisjerer sine nærmeste, pleier å  ta kraftigere i med tiden, selv om de er unge.

Ta rådet du fikk over, ts. Det er velprøvd, også i settinger som f.eks familie og vanskelige arbeidskolleger. Det finnes også bøker om å takle vanskelige mennesker på andre måter enn å gå i direkte konflikt. Hvert stikk hun får inn gir henne skadefryd, hvis hun hver gang blir spurt om hva hun mener vil hun kanskje forstå at andre ser hva hun gjør og at hun stempler seg selv med atferden heller enn deg. I hvertfall vil hun se at situasjonen blir ubehagelig for henne, slik at det koster mer å gi etter for skadelysten. Antagelig er hun egentlug sjalu på deg og vil derfor rakke ned på deg i egne og andres øyne. 

Ikke bare hold ut. Datteren din kommer til å se at farmor er slem med mamma, og ha vondt av deg.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss er det min mor som er slik ovenfor min mann. Aldri et spm eller noen som helst interesse for hvordan han har det, men heller sånne passiv-aggressive kommentarer som du nevner. Det har nok rot i en spesifikk konflikt, men oppførselen hennes er allikevel helt på trynet og sliter veldig på vårt forhold til henne (og jeg tror ikke hun forstår at hun også setter meg i en skvis mellom de to, men jeg tard helt klart parti med min mann). Jeg har lurt mye på om vi skal konfrontere henne etc, men har vel landet på at vi trolig ikke får forandret henne uansett. Hun blir egentlig bare verre og verre etterhvert som hun blir eldre, og jeg tror løpet er kjørt. Vi biter rett og slett i oss det meste, og snakker mye med hverandre for å få ut litt frustrasjon. 

Anonymkode: 3d311...e86

Så trist lesning :( Er du sikker på at det ikke kunne hjulpet om du, som datteren til denne personen, forsiktig prøvde å nevne det du forteller her?

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke hun er interessert eller ønsker å høre på det du sier. Desverre. :( virker jo sånn. Gi det tid.

Anonymkode: 5c118...17a

Det har du rett i!

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også en vanskelig svigermor, og har prøvd alt. Løsningen vår ble at mannen tar det meste av kontakt, og jeg er veldig nøytral og tilbaketrukket når vi treffes. Noe annet virker dårlig.

Klem fra meg.

Anonymkode: 4c51f...4ae

Tusen takk, jeg skal forsøke å ha mindre kontakt samt være mer nøytral. Stor klem tilbake til deg :klem:

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med hun som skriver at du må sette deg i respekt. 
Har selv en svigermor fra H....  
Enig i å bruke metoden når hun kommer med stikk med å få henne til å konkretisere når hun kommer med stikk. 
"HÆ? Hva mener du nå? Forklar deg!". 
Jeg synes også at mannen din skal si til sin mor at dersom hun ikke respekterer regelene dere har overfor datteren deres, så kan hun ikke være sammen med henne heller. 
Ellers råder jeg deg til å bruke samme metode mot henne. Overse henne totalt i samtaler. Snakk masse med svigerfar og de andre som er der. Le og vær i sprudlende humør, mens du behandler svigermor som luft. Og kommer hun med et stikk da, så vet du hva du skal gjøre ;)
Lykke til!

Anonymkode: af7b2...055

Tusen takk for rådet! Og klem til deg som sliter med det samme.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare en myte at en MÅ omgås svigerfamilien. Det er ingen som må noe som helst:P

Anonymkode: 9d530...868

Det er sant, men jeg prøver av hensyn til samboeren min og datteren vår. Jeg kan selvfølgelig prøve å begrense det litt mer, slik at jeg ikke alltid behøver å være med :) 

2 timer siden, Biloba skrev:

Med mindre hun er så gammel at hun begynner å bli dement, er det ikke sikkert at det er alderen som gjør henne verre. Det kan like gjerne være at hun trenger sterkere virkemidler for å finne tilfredsstillelse i mobbingen sin, og den får jo aldri konsekvenser for henne, hun får bare ture fram!

Folk som mobber, mishandler og neglisjerer sine nærmeste, pleier å  ta kraftigere i med tiden, selv om de er unge.

Ta rådet du fikk over, ts. Det er velprøvd, også i settinger som f.eks familie og vanskelige arbeidskolleger. Det finnes også bøker om å takle vanskelige mennesker på andre måter enn å gå i direkte konflikt. Hvert stikk hun får inn gir henne skadefryd, hvis hun hver gang blir spurt om hva hun mener vil hun kanskje forstå at andre ser hva hun gjør og at hun stempler seg selv med atferden heller enn deg. I hvertfall vil hun se at situasjonen blir ubehagelig for henne, slik at det koster mer å gi etter for skadelysten. Antagelig er hun egentlug sjalu på deg og vil derfor rakke ned på deg i egne og andres øyne. 

Ikke bare hold ut. Datteren din kommer til å se at farmor er slem med mamma, og ha vondt av deg.

Tusen takk for godt råd :klemmer: Det var litt det jeg lurte på med opprettelsen av denne tråden, om jeg skulle fortsette som før (ignorere det) eller møte henne med slike typer teknikker. Jeg heller mer og mer mot sistnevnte etter det flere av dere har skrevet her.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så trist lesning :( Er du sikker på at det ikke kunne hjulpet om du, som datteren til denne personen, forsiktig prøvde å nevne det du forteller her?

Det har du rett i!

Tusen takk, jeg skal forsøke å ha mindre kontakt samt være mer nøytral. Stor klem tilbake til deg :klem:

Tusen takk for rådet! Og klem til deg som sliter med det samme.

Haha min er helt lik. I begynnelsen kom hun til pss, satt seg ned og snakket bare til samboeren min og ignorerte meg. Jeg tok pc med meg og lukket døren på soverommet. Det reagerte hun på og lurte på hvor jeg forsvant. Samboeren er pysa og tør ikke å si i fra. Nå når hun kommer da står jeg på døren eller i gangen og sier at han er ikke hjemme og at jeg er alene. Da kommer hun ikke inn.

Anonymkode: 564d3...5f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...