Gå til innhold

Øresus

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i mange år hatt øresus, men aldri så intenst som nå. Vanligvis har det bare vært påfallende når jeg er sliten. Og gjerne etter en del alkohol og konsert/høyt lydnivå. 

Men nå er det der hele tiden og veldig intenst. Det er så slitsomt. Jeg blir helt sprø. Beste er å gå med musikk i øra. Men det føles ikke så lurt å prøve å overdøve susingen heller. 

Jeg er noe stressa fortiden og har en gammel nakkeskade. Lurer på om det er årsaken? 

Er det noen her med erfaring med øresus? Hvordan opplever dere dette? Hva hjelper? 

Jeg skal til lege og jeg venter på time hos manuellterapeut. Men må vente noen uker på time. I mellomtiden prøver jeg bare å overleve den jævla susingen uten å klikke. Kan magnesium hjelpe? Noe annet jeg bør vurdere? 

Anonymkode: 37bce...ad7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt tinnitus i ca ti år. Men jeg er heldig som ikke plages av det. 

Styrkes varierer med kulde, alkohol, stress og andre ting. Det første årene var det bare på det ene øret, og med en tydelig tone. Etterhvert har det skiftet over på begge ørene og blitt mer sus. Men det kan variere, flytte seg og helt forsvinne i perioder. 

Jeg har egentlig aldri kommet over noe som virkelig hjelper. Jeg tror dessverre det er en ganske stor mental komponent i både årsak og "behandling"

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i mange år hatt øresus, men aldri så intenst som nå. Vanligvis har det bare vært påfallende når jeg er sliten. Og gjerne etter en del alkohol og konsert/høyt lydnivå. 

Men nå er det der hele tiden og veldig intenst. Det er så slitsomt. Jeg blir helt sprø. Beste er å gå med musikk i øra. Men det føles ikke så lurt å prøve å overdøve susingen heller. 

Jeg er noe stressa fortiden og har en gammel nakkeskade. Lurer på om det er årsaken? 

Er det noen her med erfaring med øresus? Hvordan opplever dere dette? Hva hjelper? 

Jeg skal til lege og jeg venter på time hos manuellterapeut. Men må vente noen uker på time. I mellomtiden prøver jeg bare å overleve den jævla susingen uten å klikke. Kan magnesium hjelpe? Noe annet jeg bør vurdere? 

Strategi: 

1. Sørg for at nakke-rygg-kjeve er avspent. Om nødvendig ved å oppsøke massasje, ta varme bad, kle på deg varme omslag før du går ut etc.. Spenninger her både kan og vil forverre tinnitus, til tider dramatisk.

2. Unngå ørepropper. Må du ha lyd for å beholde vett og forstand: det er bedre med lyd i rommet. Høy lyd og "nær" lyd er begge kjente triggere

3. Det finnes private leger i Norge. En behøver ikke vente i kø dersom dette går utover livskvalitet eller annet. Tvert imot er mange arbeidsgivere mer enn villige til å spytte i (eller de har helseforsikring på sine ansatte..) dersom plagene påvirker produktiviteten din.

Anonymkode: 68897...ebc

Skrevet

Jeg har tinnitus og nedsatt hørsel pga. tumor på på balansenerven. Nakke og kjeveproblemer kan føre til tinnitus, men dessverre så er det ofte slik at tinnitusen har kommet for å bli. Men, mulig at behandling av muskelplager kan lindre problemet til en viss grad. Det eneste som hjelper meg er høreapparat, har en type apparat som styres via en app på iphone. Da kan jeg høre på musikk/radio og naturlyder for å få fokuset bort fra ulydene i hodet og slipper å bruke hodetelefoner, ganske smart i grunn ;) Telefonsamtaler kommer også automatisk inn på høreapparatene. Har du tatt hørselstest? Mange legger ikke merke til at de har nedsatt hørsel. Kan legge til at dagens høreapparat er veldig små og nesten usynlige, noe som kanskje er litt viktig for oss som er unge og hører dårlig. 

Dersom det ikke er noe galt med hørselen din ville jeg uansett testet ut disse appene med naturlyder, de er fine å bruke når man skal slappe av/sove. Min favorittapp heter; Wildfullness.

Anonymkode: c6b36...399

Skrevet

Takk for gode svar. Jeg skal få behandling igjen snart. Problemer er at min behandler er sykemeldt akkurat nå. Skal være tilbake om to uker. Jeg sliter med låsninger i nakken. 

Jeg har nedsatt hørsel på ett øre. Det som suser mest. Har en trang sinus. Noe som også har gjort at jeg ga opp dykking da jeg ikke får utligna. 

Håper det går over med behandling. Men det er godt å høre at det finnes hjelpemidler :) 

Skrevet

Har tinnitus (konstant) på det ene øret og tidvis på begge. Nedsatt hørsel på det angrepne øret. Det vil nok ikke gå over, dessverre. 

Anonymkode: 7c814...0a8

Skrevet

Her er det en feilkonstruksjon på oss mennesker. Kroppen er helt utrolig, men at den selv klarer å produsere noe så unyttig som øresus, er håpløst. 

Ønsker bare at det skal si "popp" og så forsvant det. Akkurat som om man skulle hatt en dott i øret. 

• Liker 1
Skrevet
På 26.11.2016 den 13.30, stan skrev:

Jeg har hatt tinnitus i ca ti år. Men jeg er heldig som ikke plages av det. 

Styrkes varierer med kulde, alkohol, stress og andre ting. Det første årene var det bare på det ene øret, og med en tydelig tone. Etterhvert har det skiftet over på begge ørene og blitt mer sus. Men det kan variere, flytte seg og helt forsvinne i perioder. 

Jeg har egentlig aldri kommet over noe som virkelig hjelper. Jeg tror dessverre det er en ganske stor mental komponent i både årsak og "behandling"

Det du sier her, støttes av nyere forskning:  Tinnitus

Jeg har kraftig øresus som har vært økende i mange år, ørespesialister har insistert på at jeg må ha vært utsatt for høy lyd/smell og at det har utløst tinnitusen. Men jeg vet at jeg ikke har vært utsatt for noe sånt. Det har kommet gradvis og like gradvis har hørselen blitt dårligere. Stress/utmattelse over tid tror jeg er årsaken, jeg har også andre helseplager pga. dette. 

Anonymkode: 7a2c1...326

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det du sier her, støttes av nyere forskning:  Tinnitus

Jeg har kraftig øresus som har vært økende i mange år, ørespesialister har insistert på at jeg må ha vært utsatt for høy lyd/smell og at det har utløst tinnitusen. Men jeg vet at jeg ikke har vært utsatt for noe sånt. Det har kommet gradvis og like gradvis har hørselen blitt dårligere. Stress/utmattelse over tid tror jeg er årsaken, jeg har også andre helseplager pga. dette. 

Anonymkode: 7a2c1...326

Jeg vet på minuttet når det startet. Jeg stod ute i vinterkulda og pratet med en kollega. Jeg var litt tynnkledd, og der og da startet det. Jeg regner med at det var kulden som trigget det. Nå har det gått 12 år. 

Skrevet

Her startet det med trang øregang og bihuler. Og så et jævla smell da jeg stod rett ved en høyttaler på et raveparty som ble sprengt. Merka problemet tydlig da jeg prøvde å dykke. Det går rett og slett ikke uten at jeg får store smerter. 

Jeg må lære meg noen teknikker for å takle dette mao. Kan være det er konstant men siden jeg nå er sliten også er mer sensitiv? 

Selv med TV på her hjemme så er pipingen overdøvende. 

Skrevet

Man lærer å glemme det. Hodet har en utrolig evne til å 'dekke' over det. Har hatt øresus siden jeg var barn og det ble værre når jeg var ute på utesteder, når jeg var i Spania hadde de så fryktelig høy musikk. Det har gått 10 år siden da, det er der enda men roet seg litt og jeg tenker ikke på det lenger. Det beste er å lære å leve med det, etterhvert glemmer du at det er der. 

Anonymkode: 24bfb...366

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...