Gå til innhold

Ønsker bare dyre julegaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er det snart jul igjen og da er må det kjøpes julegaver! Kjøper julegaver med glede til småbarn, men jeg føler ikke at det jeg vil kjøpe er "nok." Har en i familien som sender ønskeliste for barna hvert år og gavene er dyre, ingen av ønskene har en prislapp på under 500-600 NOK. Dette syns jeg blir dyrt ettersom jeg har mange gaver å kjøpe. Er dette helt urimelig?

Anonymkode: d5250...0f6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen min sin bror gjør det samme, og ikke bare for barna, men ønskene til seg selv og konen også! I fjor ønsket de seg noe til flere tusen kroner, tror de fikk det og!

Skrevet

Du får tenke at det bare er en ØNSKEliste. Til folk med dyre ønsker gir jeg heller et gavekort eller noe billigere som man "alltids" har bruk for.

Anonymkode: a63cb...885

• Liker 15
Skrevet
Akkurat nå, Pås skrev:

Mannen min sin bror gjør det samme, og ikke bare for barna, men ønskene til seg selv og konen også! I fjor ønsket de seg noe til flere tusen kroner, tror de fikk det og!

Syns det er ganske tullete at voksne holder på sånn. Å ønske dyre gaver og spesifisere hvilke merker som er "akseptable." .. 

• Liker 12
Skrevet

Hos oss lager vi ønskelister med gaver i alle prisklasser. I den listen står alt vi ønsker og trenger, og derfor kan giverne bestemme prisklasse selv. Dessuten kan de velge å slå seg sammen med flere, og kjøpe en av de dyrere gavene. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde gitt blanke i slike julegavelister og kjøpt det jeg hadde råd til å gi. Var det ikke bra nok så blir det ingen gave neste jul.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Syns det er ganske tullete at voksne holder på sånn. Å ønske dyre gaver og spesifisere hvilke merker som er "akseptable." .. 

Helteit! På min side har vi satt en max-grense for hva vi voksne skal gi til hverandre, så tar vi den utfordringen det er å finne noe fint/praktisk/nyttig for den summen.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får tenke at det bare er en ØNSKEliste. Til folk med dyre ønsker gir jeg heller et gavekort eller noe billigere som man "alltids" har bruk for.

Anonymkode: a63cb...885

Det er bare veldig rart at noen får seg til å skrive slike ønskelister for barna, det er det jeg tenker mest på. Jeg kjøper ikke "billige" gaver, men ønsker ikke å bruke så store summer på noen få gaver.

Skrevet

Det er da det er greit å lage noe som er nyttig til dem! 😉 

Fínt og hjemmelaget, du bestemmer hva det koster, og kan ikke Bytte.  👍😂

Jeg er vanligvis helt for å bytte altså, men hvis alt under 500 er for dårlig.... da blir jeg litt trassen. 😆

• Liker 3
Skrevet

Jeg syntes det er ganske frekt å ønske seg dyre gaver. du får hva du gir. har gitt beskjed til voksne i familien at de ikke trenger gi gave til meg og jeg gir ikke til dem, kun til barna .  Vi er for gamle til å bytte penger.

Anonymkode: 4a3bb...d9f

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Teddi skrev:

Hos oss lager vi ønskelister med gaver i alle prisklasser. I den listen står alt vi ønsker og trenger, og derfor kan giverne bestemme prisklasse selv. Dessuten kan de velge å slå seg sammen med flere, og kjøpe en av de dyrere gavene. 

Den dagen jeg får barn, kommer jeg aldri til å ønske dyre gaver av andre. Det er tross alt mine barn, det er ikke meningen at andre skal kjøpe det du ikke har råd til. Julegaver er en stor utgift i nov/des, men jeg syns det er hyggelig å glede andre med gaver - og da trenger det ikke å være kostbare gaver. 

Ønskelisten i fjor var:

Snowboard, mobiltelefoner, ipad, mini flatskjerm, vintersko (adidas performance), t-skjorte, et par dvd-er, etc.

Jeg har ikke lyst til å kjøpe enten t-skjorte eller en dvd, så da kjøper jeg noe helt annet, som koster mer enn en t-skjorte, men mindre enn en snowboard. 

Skrevet
10 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg hadde gitt blanke i slike julegavelister og kjøpt det jeg hadde råd til å gi. Var det ikke bra nok så blir det ingen gave neste jul.

Har aldri opplevd at noen klager, men føler likevel ikke at det jeg gir er bra nok. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri opplevd at noen klager, men føler likevel ikke at det jeg gir er bra nok. 

Skjønner hva du mener.

Skrevet
11 minutter siden, Pås skrev:

Helteit! På min side har vi satt en max-grense for hva vi voksne skal gi til hverandre, så tar vi den utfordringen det er å finne noe fint/praktisk/nyttig for den summen.

Ja, burde hatt en maksgrense. Disse ønsker jo dyre ting til seg selv også. Skulle kjøpt et skjerf til vedkommende og fikk høre at "ønsker meg ikke slike billige skjerf." 

Skrevet

Forventer vedkommende at at en person bruker 5-600 kroner på en gave, eller tenker han/hun at man heller kan spleise? Om man går flere sammen, trenger det jo ikke bli så dyrt..

Selv bruker jeg av og til litt ekstra de gangene barna ønsker seg noe spesielt, men da får de gjerne en rimeligere gave når de har bursdag. Ser dilemmaet ditt, absolutt, men er jo kjekt om de får noe de ønsker seg også. Selv om jeg må si at det hadde vært greit å sette opp noen rimeligere gaver på ønskelista også.

Anonymkode: 48b90...c82

Skrevet

Er det vanlig å sende ut ønskelister til jul, uoppfordret? Jeg hadde blitt temmelig paff om noen sendte meg en sånn, skal jeg være ærlig. Noe annet blir det hvis man spør og får en slags liste som respons, men ønskelister uoppfordret forbinder jeg med bryllup. Jeg hadde kjent på følelsen av at det var mer en slags bestillingsliste enn en ønskeliste. Nå vet jeg ikke hvor involverte barna er i foreldrenes utsending av slike lister, men å venne barn til å skrive og sende ut ønskelister til alt og alle, er jeg også kritisk til. Vil ikke det skape mer og feil forventning enn godt er, rundt hva gaver er, og bidra til et uheldig forhold til forbruk, kjøpepress osv? 

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at det er helt greit å sende ønskeliste (litt rart om det er uoppfordret kanskje), men at man ikke kan forvente eller forlange at andre holder seg til den. Hadde det ikke vært noe på ønskelisten i vår prisklasse hadde de fått noe annet, rett og slett.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å skrive dyre gjenstander på en ønskeliste til andre enn samboer. Hadde ikke likt at andre skulle bruke så mye penger på en gave

Anonymkode: 93cf4...4c2

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er igrunn det, men om man ønsker seg vintervotter til ungene er det greit at man tipser om et merke som faktisk er vanntett! 

Anonymkode: f2ef9...b16

Skrevet

Jeg synes det var veldig mye.. hva er deres relasjon? Til mine tantebarn gir jeg nok for 500 kr, men ønsker egentlig å gi for mindre.

Anonymkode: f2ef9...b16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...