Sølje Skrevet 25. november 2016 #1 Skrevet 25. november 2016 Min datter er ca. 1,5 år gammel og har gått i barnehage i litt over tre måneder. Den siste måneden har det blitt nærmest umulig for meg å hente henne i barnehagen uten at hun får et utbrudd der hun kaster seg bakover og gråter/hyler enten i gangen i barnehagen eller rett etter at vi har kommet hjem. Jeg er usikker på akkurat hva som trigger oppførselen, men det skjer også av og til hjemme hvis hun er utålmodig. Samboeren min får også noen av disse utbruddene av og til, men de er stort sett rettet mot meg som mamma. Jeg har forsøkt å la henne ligge på gulvet uten at hun får viljen sin, men da kan hun holde på i både 10, 15, 20 og 30 minutter. Ofte plukker jeg henne opp og bærer henne rundt, selv om hylingen noen ganger fortsetter selv da og pupp blir siste utvei. Jeg forsøker å hele tiden være mild og rolig rundt henne og forsøker også å avlede med sang, leker, barne-tv osv. Hun trives ellers godt i barnehagen og er en blid jente ellers, om enn veldig bestemt. Er det noen som har noen tips til hvordan man best takler slike utbrudd?
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #2 Skrevet 25. november 2016 Vent. Forsøk gjerne å avlede om du ser at hun er på vei inn i et raserianfall, men når katastrofen er et faktum er det ikke annet å gjøre enn å stå på ditt. Benevn følelsene hennes, lær henne ordene for det hun kjenner på. De gangene hun kommer hjem uten raserianfall, kan du forsøke å tilby pupp med én gang dere kommer hjem, før hun blir sint? Det kan lære henne at rolig henting = mammakos med pupp når dere kommer hjem. Forsøk samtidig å unngå å gi henne pupp for å roe henne i et raserianfall. Det er mye lettere å lære barn hva de skal gjøre enn hva de ikke skal gjøre - dvs at hun kjapt kan lære at 'når jeg blir sint får jeg pupp' og tilsvarende 'hvis jeg er rolig får jeg pupp'. Gi henne gjerne nærhet og trøst når hun er sint. Sannsynligvis er det et utslag av at hun er sliten og kanskje sulten. Kan du gi henne en smoothie/kavring eller noe sånt mens dere kler på i barnehagen? Altså før hun går i svart? Gi masse ros og oppmerksomhet på det hun gjør som er bra - selv filleting som 'så kjapp du var å komme med foten når jeg skulle ta på skoen'. Er du nøye på å forberede? Benevne hva som skal skje steg for steg etter hvert? 'Nå skal jeg pakke sekken, så skal vi kle på deg, så drar vi hjem.' 'Når vi kommer hjem skal vi kle av og så kan vi kose litt i sofaen.' Uansett er det tøft å være 1.5 år, viljesterk og ha vanskelig for å få sagt hva man har tenkt - det pleier å løsne litt etter hvert som språket kommer ☺ Anonymkode: 37bc9...bc7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå