Gå til innhold

Hvem "har rett", synes dere?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det spiller da ingen rolle hvem man er "nærmest" i blodsbånd! Det viktigste må da være at barnet får feire jul med de nære personene i hverdagen sin.

Du mener mao at jeg i min oppvekst heller burde feire jul med bestevenninden min i huset ved siden av enn å feire med familien i Risør, hvis det var det jeg ønsket som liten?

For mange er julen nettopp en slik høytid der man lærer barn sin familie som bor litt unna å kjenne, av betydning for senere i livet. Når skulle det ellers vært?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

Vår datter på 3 har og en onkel på 5 år, og noen hær sier at en onkel er lengre ut i familien og skal taes mindre hensyn til... Jeg tror ikke det stemmer, man må se ann forholdet mellom barnet og de nye søskenene og mellom barnet og onkelen. Vår tulle og hennes onkel er som søsken fullt ut, både i kjærlighet og krangel, for oss ville det vært utenkelig å skille de to i julen. MEN jeg sier ikke at det er det rette selv om vi velger å gjøre det slik, det jeg mener er at man må se forholdene ann og ta et valg selv om det er vanskelig. Jeg ville bare valgt annethvert år og om så trukket lodd om hvor første julen skal feires... Og husk å stå for valget dere gjør ovenfor barnet slik at henne ikke føler at mor/far blir lei seg for at hun feirer jul borte fra en av dere....

Gjest Anonymous
Skrevet

Annenhver jul er det mest vanlige. Det er jeg enig i dersom barnet er like knyttet til begge foreldrene. Da har det ikke noe å si hvem som utover foreldrene feirer jul sammen med dem.

Forøvrig synes jeg det var en utrolig korttenkt kommentar over her om at den nye familien til barnet muligens kan bli oppløst med tiden. Det kan da virkelig hvilken familie som helst.

Skrevet

For et spørsmål.

Halvsøsken som man ikke bor sammen med har man som regel ikke et like nært forhold til som søsken man bor sammen med. Det vet jeg blandt annet fra grundig egenerfaring. Forøvrig snakket jeg om mine synspunkter, ikke om verdens-sannhetene.

der har du og jeg to helt forskjellige erfaringer på det området der!

Skrevet

:o ja ja jeg synest nå at alternativ a er det alternativet jeg ville gått for. Skal barnet få et godt forjold til sine halvsøsken så må di få møtest og feire jul og slikt sammen...Ellers blir de jo ikke kjent med hverandre :-)

Skrevet

jeg skjønner ikke hvordan man skal kunne ta stilling til et sånnt spørsmål her, uten å vite noe mer rundt omstendighetene... Tenk på barnets beste, hvor det ville trives best, det er vel det som skal kose seg!

Hvis dette er likt, så trekk lodd, og annenhver etter det!

Skrevet

Takk for mange svar. Vil bare si at barna er STEsøsken,- ikke halvvsøsken, skrev litt feil der.. :oops:

Og,- vi skal feire annenhver jul, så klart, det er bare å finne ut hvilken jul hun skal være hvor.

Skrevet

Julaften er kanskje den dagen i året som det er trasigst og være uten ditt barn. Det går ikke an å måle hvem som er viktigst av onkel, stesøsken osv.

Trekk lodd om hvor barnet skal være i år, så får det en rettferdig start, så må alle parter bare leve med det! Tøfft, -men sant!

Skrevet

Og,- vi skal feire annenhver jul, så klart, det er bare å finne ut hvilken jul hun skal være hvor.

For meg virker alternativ A som det mest logiske, men dersom det er umulig å bli enig så er vel det beste å trekke lodd.

Gjest Anonymous
Skrevet

I min familie er det også stesøsken. Vi har valgt å ha alle barna her annenhver jul, og så annenhver alene. Kanskje det kunne være et utgangspunkt for din eks og hans nye samboer?

Skrevet

Stakkars stakkars barn sier jeg.

Synes det er trist å høre om sånt jeg, der det er samlivsbrudd over hele linja, og ste søsken her, halv søsken der og fire sett med foreldre og steforeldre :-(

Håper noe sånt aldri skjer med min familie.

Når det er sagt synes jeg ikke ste-søsken er så nærme familie - med mindre det er her hun bor til daglig?

Skrevet

Synes det er trist å høre om sånt jeg, der det er samlivsbrudd over hele linja, og ste søsken her, halv søsken der og fire sett med foreldre og steforeldre :-(

Du behøver faktisk virkelig ikke å synes så fryktelig synd på jenta vår. Det er klart at det ikke er en drømmesituasjon når en familie ikke kan fortsette å bo sammen, men det trenger heller ikke nødvendigvis å være så grusomt.

Det kommer faktisk veldig mye ann på hva foreldrene gjør for å lette dette for barna , og hvordan ting blir gjort.

Vår datter har fått en veldig myk overgang, og har hele tiden blitt innprentet at foreldrene hennes fremdeles bryr seg om hverandre, og ikke minst om henne.

Når det gjelder de nye besteforeldrene, stesøsken, og øvrig stefamile som er kommet til, er jo dette kun en berikelse for henne. Dette gir hun uttrykk for selv. Er vel ikke noe å synes synd på, at et barn får flere besteforeldre?! Hun beholder jo selvfølgelig alle de hun hadde fra før!

Nei, det er jo få som går å drømmer om skillsmisse i familien, men for de som opplever å bo i et hjem som ikke er lykkelig, fordi mor og far ikke har det godt sammen,- kan faktisk skillsmisse være et lykkeligere alternativ.

I vårt tilfelle har vi i alle fall fått det bedre alle sammen, både med oss selv, og oss imellom. (Inkludert dattera vår.)

Når det er sagt synes jeg ikke ste-søsken er så nærme familie - med mindre det er her hun bor til daglig?

Gjest Anonymous
Skrevet

I og med vi ikke vet hvilket forhold hun har til sine nye stesøsken og sin onkel på 5 år, så synes jeg det egentlig er umulig å si.

Om dere ikke klarer å bli enige, så sier jeg som flere andre: Trekk lodd. Ha datteren deres annenhver jul.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, ikke sant :roll:

For dette problemet er jo virkelig helt forferdelig. Ikke tenk på at 3/4 av alle barn i verden sulter i hjel med foreldrene til vitner..... Nei, det er virkelig helt forferdelig at mange barn i Norge kommer fra splittede familier. Faktiskt kan det gjøre barn sterkere rustet i fremtiden. Alt med sine fordeler og bakdeler, alt.

Friske barn i Norge, som har gode foreldre er det ikke synd om, samme hva slags familie de kommer fra.

Skrevet

Du mener mao at jeg i min oppvekst heller burde feire jul med bestevenninden min i huset ved siden av enn å feire med familien i Risør, hvis det var det jeg ønsket som liten?

For mange er julen nettopp en slik høytid der man lærer barn sin familie som bor litt unna å kjenne, av betydning for senere i livet. Når skulle det ellers vært?

Nei, det mener jeg ikke. Jeg mener at argumentet om at barnet bør feire med onkel fremfor stesøsken ettersom de tross alt deler blod er svakt. Jeg mener at barnet bør feire jul med stesøsken eller onkel, uavhengig av blod. Kanskje barnet i dette tilfellet bør fere med stesøsken og onkel annen hvert år.

Skrevet

Ja, ikke sant :roll:

For dette problemet er jo virkelig helt forferdelig. Ikke tenk på at 3/4 av alle barn i verden sulter i hjel med foreldrene til vitner..... Nei, det er virkelig helt forferdelig at mange barn i Norge kommer fra splittede familier. Faktiskt kan det gjøre barn sterkere rustet i fremtiden. Alt med sine fordeler og bakdeler, alt.

Friske barn i Norge, som har gode foreldre er det ikke synd om, samme hva slags familie de kommer fra.

Hva har dette med saken å gjøre?

Vi diskuterer ikke sultende barn i afrika i denne tråden :o :roll:

Skal du komme trekkende med det argumentet der i hver diskusjon, blir vel enhver problemstilling ubetydelig?

Irriterende

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...