Gå til innhold

Hvem "har rett", synes dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og eksen har problemer med å bli enige om hvem som skal ha hvilken jul, med dattera vår på 4.

Vi har forskjellige meninger om hvilke hensyn som bør telle mest.

P.g.a flere samlivsbrudd utover i familiene er det ikke mulig å få det til sånn at begge får det som vi helst vil.

(Dattera vår er jo for liten til å taes med i den diskusjonen).

Under har jeg skrevet ned de to forskjellige synene vi har på saken,- hva mener dere er mest riktig? A eller B's påstand? (Gjerne med noen ord om hvorfor dere mener det også).

A)

Den ene vil ha det sånn at det passer at dattera vår får feiret jul med sine halvsøsken, (på 2,5 og 3,5 år), fordi personen mener det er mest naturlig å først og fremst ta hensyn til de aller nærmeste,- den nye kjernefamilien.

Personen mener også at det blir en umulig kabal å få til å gå opp, hvis det skal tas hensyn til alle utover i storfamilen.

B)

Den andre vil ha det sånn at dattera vår får feire jul med sin onkel, (på 5 år), fordi personen mener det er mest naturlig å ta hensyn til nærmeste slekt.

Personen mener at det blir feil å ta mest hensyn til den nye kjernefamilien, og at denne jo kan ende med å oppløses med tiden

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Søsken er og blir søsken, enten de er halv eller hel. En onkel er ikke så nærmt som en bror eller søster, go det skal taes mindre hensyn til han. Hva som hender senere, er noe man må ta hensyn til senere, men en kan ikke bekymre seg om det nå.

Så jeg ville sagt, at det er mye viktigere å la barnet få feire sammen med søsken. Så jeg går for A :wink:

Skrevet

En skilles vel ikke fra sine halvsøsken selv om kjernefamilien splittes opp?

Er det halvsøsken, som jo er søsken - jeg liker ikke at de er "halve", eller er det ste-søsken du mener? (altså barn mor/fars nye partner har fra annet forhold.)

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg har svart i den andre tråden jeg. For leeeenge siden. Ja, tenk for det så.

Enn å legge ut to tråder.

Skrevet

Jeg synes A går foran, det er nærmeste familie og man kan ikke ata utgangspunkt i at den skal oppløses.

Men jeg synes foreldre bør ha annenhver jul om alt ellers er ved det normale mht deres omsorgsevne, og da kan hun jo se øvrige slekt når den av foreldrene som mener dette er det rette har "sin" jul.

Skrevet

Det vil vel si at i både A og B så er en av foreldrene tilstede.

Det kan jo ikke være slik at den av foreldrene som har fått flere barn skal ha enerett på barnet på grunn av søsken i jula?

En grei løsning er jo annenhver jul hos hver av foreldrene. Så får dere heller trekke lodd om hvem som skal ha ungen i år.

Om A har fått ny familie gir ingen rettigheter/særfordeler. B sin feiring av jul er ikke dårligere eller bedre...........

Trekk lodd - til neste år er det omvendt. Argumentene til både A og B var usannsynlig dårlig, synes jeg

Skrevet

Annen hver jul er rimelig.

Det er klart at det at det har kommet halv/stesøsken ikke skal kunne gjøre at den forelderen som har startet ny familie har "hevd" på barnet julaften.

Det er rimelig at barnet er annenhver jul hos hver av foreldrene. (Om ikke dere velger å gjøre som flere etterhvert har begynt med .. at feks. far .. som er saværsforelder - lager "jul" med sin familie og barnet siste helgen før jul)

Men skal barnet være annenhver jul - må dere jo ta en bestemmelse om "hvem som skal begynne"

Hvis de "nye" barna i den ene forelderens familie er barn som er annenhver jul hos familien - og det er et ønske å feire jul alle sammen - er det vel greit om det blir der barnet feirer jul det året - og så er hos den andre året etter. Men er det barn som vil feire jul der hvert år - har det jo ikke noe å si.

Da er det like stor grunn til at hvor barnet skal være første året bestemmes utfra når den andre forelderen sin familie kan være samlet..

Er det ikke noe som tilsier at en av foreldrene bør "prioriteres" i år .. får dere trekke lodd .. og gjøre det motsatt neste år.

Skrevet

Annenhver jul, men i de to beskrevne forslagene fordeles det slik at barnet får feire med sine søsken.

Gjest mulle7 - ikke innlogget
Skrevet

Synes det er riktig at dere bytter på å ha barnet annenhver julaften, uavhengig av halvsøsken og små-onkler! Det er ikke for ingenting at dette er normen.

Det går eventuelt an å lage en liten alternativ ekstra-"julaften" hos den av forelderen barnet ikke er hos på selve dagen...

Klart det er sårt å ikke ha barnet hos seg på julaften, spesielt første året etter brudd. Hvis dere ikke kan bli enige om hvem som skal begynne, får dere helelr gjøre som noen andre foreslo, nemlig trekke lodd.

Skrevet

Halvsøsken som barnet bor sammen med bør telle først. Halvsøsken som barnet ikke bor sammen med er i mine øyne ikke søsken på lik linje, ei heller nærmere slekt enn fex en onkel.

Dersom barnet bor sammen med andre barn bør barnet i størst mulig grad få feire jul sammen med disse.

I andre tilfeller bør det vel praktiseres annenhver jul.

Skrevet
Halvsøsken som barnet ikke bor sammen med er i mine øyne ikke søsken på lik linje, ei heller nærmere slekt enn fex en onkel.

Men de ER jo i nærmere slekt, for de har jo en felles forelder...

Skrevet

Annenhver jul er det mest rettferdige, og sett fra barnets synspunkt også nest best løsning som ikke innebærer begge foreldre. Husk at barnet vil gjerne være med dere begge!

Den barnet ikke feirer jul med kan ha barnet over nyttårshelgen, slik får barnet vært med begge foreldre i julen.

Vi har en løsning hvor jul er regnet fra lille julaften til og med andre juledag. På den måten får vi en "hel" jul med barnet annen hvert år, samt er nyttårshelgen like lang. Det første året hadde vi annenhver dag, men det ble så stress for ungene følte vi. De ble pakker som ble fraktet hit og dit etter vår vilje. Nå får barna en fin og rolig julefeiring.

Skrevet
Halvsøsken som barnet bor sammen med bør telle først. Halvsøsken som barnet ikke bor sammen med er i mine øyne ikke søsken på lik linje, ei heller nærmere slekt enn fex en onkel.

Så søsken er ikke søsken i dine øyne?

Skrevet

Ett barn - en mamma og en pappa. Det er det ene barnets nærmeste familie.

Diskusjon om halvsøsken osv - kan dere sikkert ta i en anne tråd :roll:

Skrevet

Så søsken er ikke søsken i dine øyne?

For et spørsmål.

Halvsøsken som man ikke bor sammen med har man som regel ikke et like nært forhold til som søsken man bor sammen med. Det vet jeg blandt annet fra grundig egenerfaring. Forøvrig snakket jeg om mine synspunkter, ikke om verdens-sannhetene.

Skrevet
Annenhver jul, men i de to beskrevne forslagene fordeles det slik at barnet får feire med sine søsken.

enig med MRL her.

Søsken enten de er "halve" eller "hele" bør komme i første rekke.

Men det er rettferdig at det er annenhver jul på hvert sted. Så går det an å ha "liksom-jul" en dag i tillegg.

Skrevet

Så hvis ei jente på åtte har en halvbror på halvannet som hun ser annenhver helg skal hun prioritere å feire jul med lillebror fremfor å feire jul med kusinen på åtte som hun ser fire fem gangen i uka...? :o

Skrevet
Så hvis ei jente på åtte har en halvbror på halvannet som hun ser annenhver helg skal hun prioritere å feire jul med lillebror fremfor å feire jul med kusinen på åtte som hun ser fire fem gangen i uka...? :o

Halvsøsken er nærmere slekt enn en kusine. De har jo enten mamma eller pappa felles. Jeg tror ikke det er vanlig å omgås kusiner og fettere 4-5 ganger i uka, men uansett synes jeg foreldre og søsken er viktigere enn onkler, tanter og kusiner.

Dersom jenta på åtte bor hos mor og ser kusinen (og sikkert mors familie) fem ganger i uka, er det etter min mening enda viktigere at hun får feire jul sammen med pappa og lillebroren sin. Forholdet til kusinen vil da sikkert være mer enn sterkt nok selv om de ikke er sammen denne ene dagen i året.

Dersom hverdagen skal være grunnlaget for hvordan høytider skal feires, bør vel de fleste skilsmissebarn tilbringe hver eneste jul, påske og sommer kun hos mor...

Skrevet

For å svare hovedinnlegger mener jeg at det er veldig viktig at halvsøsken får tilbragt høytider sammen, det kan styrke samholdet dem imellom. For søsken som ikke bor sammen i hverdagen er det utrolig viktig at de får "oppleve" at de er søsken, og at de hører sammen.

Forholdet til en onkel er etter min mening ikke så avhengig av om man feirer jul sammen eller ei.

Skrevet

Det spiller da ingen rolle hvem man er "nærmest" i blodsbånd! Det viktigste må da være at barnet får feire jul med de nære personene i hverdagen sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...