Gå til innhold

Har ikke råd til psykolog

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kinkig situasjon. Jeg har unger, og er mye sjuk selv. Jeg får ikke alltid mulighet til å avbestille en time 24t før. Plutselig er en av (barnehage-) ungene syke, og jeg må være hjemme ned barnet. Da må jeg faktisk ringe samme dag, med én gang det åpner. Får regning på 690 kroner. Det har jeg rett og slett ikke råd til! Er ikke psykologer for småbarnsmødre- og fedre? Kun for de som sliter psykisk, men som har jernhelse ellers? Vi får mye sykdom fra barnehagen og jeg får det alltid verst. Dårlig immunforsvar. 

Så sitrer og tenker at jeg må kutte det ut.. erfaringer?

Anonymkode: 60165...ac0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta med deg barnet, eller be om telefontime?

Anonymkode: 117dd...f43

• Liker 1
Skrevet

Sluttet hos psykolog pga dette. Jeg har frikort og ikke råd til å drive å betale for ingenting. 

Anonymkode: ba195...25e

• Liker 1
Skrevet

Da må du faktisk kreve at far tar ungene mens du er hos psykolog, det går også fint an å gå dit selv om formen ikke er tipp topp.

Anonymkode: 1eeec...881

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er en plass du kan gå når du er syk, så er det til leger. Hvis legen skulle ta på seg det økonomiske tapet, så har ikke legen råd til å drive. Det er ikke bare du som avbestiller. Det sier seg selv at det er vanskelig å få nye pasienter til å stille opp og ta din plass på noen timers varsel. 

Anonymkode: 8135f...63d

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må du faktisk kreve at far tar ungene mens du er hos psykolog, det går også fint an å gå dit selv om formen ikke er tipp topp.

Jeg er ikke så god på å gå 2 kilometer i bratt oppoverbakke når jeg har 40 i feber, alltid..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke så god på å gå 2 kilometer i bratt oppoverbakke når jeg har 40 i feber, alltid..

Si meg, hvor hjelpeløs klarer du egentlig å gjøre deg selv? Hvis du ikke klarer å gå ut en sjelden gang, så avbestiller du og betaler det det koster. Hvis du er småpjusk, syns det er for langt å gå og ikke har bil, ja da tar du taxi. Det er sannsynligvis billigere enn å avbestille. Hvordan klarer du egentlig å ivareta barn med den utrolig hjelpeløse innstillingen din?

• Liker 5
Gjest gjestvest
Skrevet

Hei TS

Jeg forstår at din situasjon er psykisk, fysisk, og økonomisk vanskelig. Jeg ville i første omgang forsøkt å gjøre noe med de økonomiske vanskene i forbindelse med terapi. Dette vil kunne bidra til en avlastning, og belaste deg mindre også i forhold til de psykiske vanskene. 
Ut fra det du opplyser om hva gjelder kostnadene til terapeutisk behandling forstår jeg det slik at du går til en privat behandler. Dette har du ikke råd til. Jeg ville funnet en terapeut som har kommunal avtale. Disse tar rundt 350,- i timen. Det er halve det du betaler nå. Og når du har opparbeidet deg nok til å få frikort vil timene være gratis. 

https://helfo.no/frikort-for-helsetjenester-egenandelstak-1

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kinkig situasjon. Jeg har unger, og er mye sjuk selv. Jeg får ikke alltid mulighet til å avbestille en time 24t før. Plutselig er en av (barnehage-) ungene syke, og jeg må være hjemme ned barnet. Da må jeg faktisk ringe samme dag, med én gang det åpner. Får regning på 690 kroner. Det har jeg rett og slett ikke råd til! Er ikke psykologer for småbarnsmødre- og fedre? Kun for de som sliter psykisk, men som har jernhelse ellers? Vi får mye sykdom fra barnehagen og jeg får det alltid verst. Dårlig immunforsvar. 

Så sitrer og tenker at jeg må kutte det ut.. erfaringer?

Alle har råd til psykolog, det koster maks rundt 2000,- per år.

Skrevet
4 minutter siden, gjestvest skrev:

Ut fra det du opplyser om hva gjelder kostnadene til terapeutisk behandling forstår jeg det slik at du går til en privat behandler. Dette har du ikke råd til. Jeg ville funnet en terapeut som har kommunal avtale. Disse tar rundt 350,- i timen. Det er halve det du betaler nå. Og når du har opparbeidet deg nok til å få frikort vil timene være gratis. 

Nei, det koster 690,- hvis man ikke møter til timen. Man kan ha med seg barnet, ta timen telefonisk osv. Ingen grunn til å syte over prisene når man selv ikke følger opp terapien.

Skrevet
3 minutter siden, gjestvest skrev:

Hei TS

Jeg forstår at din situasjon er psykisk, fysisk, og økonomisk vanskelig. Jeg ville i første omgang forsøkt å gjøre noe med de økonomiske vanskene i forbindelse med terapi. Dette vil kunne bidra til en avlastning, og belaste deg mindre også i forhold til de psykiske vanskene. 

https://helfo.no/frikort-for-helsetjenester-egenandelstak-1

Ja, det koster rundt 350,- timen hvis du møter opp. Hvis du ikke kan møte og ikke får sagt fra 24 t før betaler du et "straffegebyr". Det ligger på 690 kroner. Dette beløpet må også betales selv om pasienten har frikort og egentlig ikke ville betalt noe som helst om hen møtte opp. Det er en svakhet i systemet når det kommer til de som ofte blir akutt syk/har barn som blir syke el.

TS: har du forsøkt å forklare situasjonen til behandleren din? Noen ganger slipper man også gebyret om man ringer så fort man vet man ikke kan møte og forklarer situasjonen.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Havregrynet skrev:

TS: har du forsøkt å forklare situasjonen til behandleren din? Noen ganger slipper man også gebyret om man ringer så fort man vet man ikke kan møte og forklarer situasjonen.

Hvorfor kan ikke TS ta timen telefonisk? Aldri møtt en behandler som ikke godtar det, især med de nye reglene for gebyr.

Skrevet

Jeg hadde sykt barn en dag, men fikk ordnet pass til han slik at jeg kunne dra på timen. Da sa psykologen at har jeg sykt barn så tells det som gyldig. Dvs bare å ringe når det åpner for å forklare også slipper jeg å betale for ikke oppmøte. Det er på vanlig dps. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
16 timer siden, nytale skrev:

Nei, det koster 690,- hvis man ikke møter til timen. Man kan ha med seg barnet, ta timen telefonisk osv. Ingen grunn til å syte over prisene når man selv ikke følger opp terapien.

Det stemmer at pasienter må betale for timen selv om de har frikort og avlyser, men private terapeuter har mye strengere regler. . For det første har TS ikke råd til å betale de timene hun går dit. For det andre har terapeuter med kommunal avtale en tendens til å vise en bedre forståelse, og finne andre løsninger. 

Endret av teblad
Skrevet
8 minutter siden, nytale skrev:

Alle har råd til psykolog, det koster maks rundt 2000,- per år.

Feil! Selv med frikort må man betale dobbel egenandel for timer en ikke møter til altså 690kr. Selv har jeg betalt mange, mange1000 mer en jeg skal i nødvendig helsehjelp på grunn av at jeg ikke er stabil nok til å kunne forutse formen min flere dager frem i tid i tide og evt. avbestille timer. På grunn av dette systemet måtte jeg slutte i behandling. Jeg hadde ikke råd til det. Problematikken ts sikter til er et allment problem som gjelder alle som sliter psykisk og går i behandling.  

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, teblad skrev:

Det stemmer at pasienter må betale for timen selv om de har frikort og avlyser, men private terapeuter har mye strengere regler. . For det første har TS ikke råd til å betale de timene hun går dit. For det andre har terapeuter med kommunal avtale en tendens til å vise en bedre forståelse, og finne andre løsninger. 

Tull. I verste fall kan man ta timen per telefon. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Feil! Selv med frikort må man betale dobbel egenandel for timer en ikke møter til altså 690kr. Selv har jeg betalt mange, mange1000 mer en jeg skal i nødvendig helsehjelp på grunn av at jeg ikke er stabil nok til å kunne forutse formen min flere dager frem i tid i tide og evt. avbestille timer. På grunn av dette systemet måtte jeg slutte i behandling. Jeg hadde ikke råd til det. Problematikken ts sikter til er et allment problem som gjelder alle som sliter psykisk og går i behandling.  

Nei, du kan alltids ta timen per telefon. Null stress.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På grunn av dette systemet måtte jeg slutte i behandling. Jeg hadde ikke råd til det. Problematikken ts sikter til er et allment problem som gjelder alle som sliter psykisk og går i behandling.  

Merkelig at jeg aldri har opplevd dette? Du må jo forklare din situasjon for behandler.

Skrevet
Akkurat nå, nytale skrev:

Nei, du kan alltids ta timen per telefon. Null stress.

Det er ikke null stress. Mulig du får det. Men da kan du betrakte deg selv som heldig med en fleksibel psykolog. Er det offentlig eller privat praktiserende? Jeg spurte om mulighet for behandling via skype før jeg sluttet. Ble blankt avslått og gav opp. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke null stress. Mulig du får det. Men da kan du betrakte deg selv som heldig med en fleksibel psykolog. Er det offentlig eller privat praktiserende? Jeg spurte om mulighet for behandling via skype før jeg sluttet. Ble blankt avslått og gav opp. 

Min er offentlig, jeg har selvsagt forklart situasjonen. Jeg har ikke engang barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...