Gå til innhold

Hvordan håndtere voldelig barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sitter i kveld med en dårlig følelse. 

Jeg har 2 døtre på 12 og 14 år, det vil si at hun eldste er kommet i puberteten og alt som hører med. 

Tidligere i kveld var jeg nede og hørte skriking som ikke ga seg, så jeg løp opp for å be dem slutte å krangle (noe de har gjort en del opp gjennom årene). Da jeg kom opp så jeg hun eldste holde tak i anklene på lillesøsteren sin mens hun trykket foten sin hardt mot skrittet hennes. Ble helt forferdet og fikk dratt henne vekk... 

Minstejenta hylgråt og har vært i store smerter til hun la seg til å sove, ga henne en ispose og forsøkte å trøste stakkars! Men aner ikke hvordan jeg skal håndtere dette med min eldste datter, at hun kunne gjøre noe slikt mot søsteren sin. Hun har så vidt jeg vet aldri gjort noe mer voldelig enn å klore og lugge da hun var liten. Og regner med hun som jente vet hvor vondt det er å slå eller sette foten i skrittet ville være for søsteren sin! Hva kan jeg si/gjøre? 

Og burde jeg ta yngste jenta med til legen? Må jo ha gjort forferdelig vondt dette her... 

Hilsen forferdet og rådvill mor som trenger svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde heller tatt den eldste til lege

• Liker 7
Skrevet

Hvis det fortsatt er vondt/ubehagelig i dag, ta yngste til lege. 

Ta eldste til lege og be om henvisning til BUP. Ett eller annet ligger bak slike handlinger, spesielt når de er blitt så store og faktisk vet hva de gjør!

Anonymkode: 6172f...4f3

• Liker 7
Skrevet

Ojoj. Det der må du ta alvorlig. Her må det både snakkes og handles. 14-åringen må få en streng reaksjon, men hun bør også kanskje snakke med helsesøster eller lignende alene. Og du/dere må snakke med noen, jeg vet ikke helt hvem? Fastlegen er kanskje et sted å begynne. Familievernkontor? Lillesøster må rett og slett skjermes. 14 år er den strafferettslige lavalder, og det må 14-åringen forstå, at dette ikke er søskenkrangling, urettferdig, hun var berettiget til slikt osv, men at det er VOLD og svært alvorlig. De skal ikke være alene på en stund, og dere og 14-åringen må forstå at hun er rett og slett farlig. Det kan være søskenkrangling som gikk over styr, men at hun gikk så langt og ikke stoppet, er et faresignal som kan tyde på manglende empati, personlighetsforstyrrelser og lignende. Snakk med noen profesjonelle med en gang!

Anonymkode: 6ad10...7b1

Skrevet

Oi, er blir det satt i gang stooore tiltak over søskenkrangel..

En gang ble jeg skikkelig irettesatt av faren min fordi jeg hadde slått en flaske (plastikk) i hodet hennes i bilen. Men sånn i bakrunn hadde hun sitet å plaga meg i føere timer med klyping og spytting. Foreldrene fikk det først med seg da jeg tok igjen. Sånn var det utrolig mange ganger, de fikk det kun med seg når jeg gjorde noe. Kanskje det kan være litt slik  hos dere?

Anonymkode: b0f7c...5a3

• Liker 2
Skrevet

Og foreldra mine klager på meg og søsknene mine dom krangler mye...🙄

Anonymkode: 03208...7b5

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, er blir det satt i gang stooore tiltak over søskenkrangel..

En gang ble jeg skikkelig irettesatt av faren min fordi jeg hadde slått en flaske (plastikk) i hodet hennes i bilen. Men sånn i bakrunn hadde hun sitet å plaga meg i føere timer med klyping og spytting. Foreldrene fikk det først med seg da jeg tok igjen. Sånn var det utrolig mange ganger, de fikk det kun med seg når jeg gjorde noe. Kanskje det kan være litt slik  hos dere?

Jeg fikk også kjeft for at jeg slo broren min en gang - han bet meg så jeg faktisk fikk merke gjennom genseren. Mine foreldres reaksjon i etterkant var helt korrekt - han fikk tilsnakk for å ha bitt, jeg fikk tilsnakk for å ha slått i stedet for å gi beskjed til dem.

Når forelderen som kommer til faktisk må HALE en 14 (!!!) år gammel jente bort fra skrittet til en lillesøster som hyler i smerte, er det gjerne nødvendig med kraftig skyts. Ja, lillesøsteren kan ha vært infam, men det gir ikke storesøster anledning til å utøve grov vold! 

• Liker 5
Skrevet

Dette ville ha førte til store konsekvenser hos oss - nemlig, alt teknisk samt telefon tatt bort en uke.  

Hvis det var ET tilfelle trenger du ikke å involvere BUP (og du får avslag uansett).  Men om dette er en mønstre nå, ville jeg ha begynt å ta det mye mer alvorlig.  

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk også kjeft for at jeg slo broren min en gang - han bet meg så jeg faktisk fikk merke gjennom genseren. Mine foreldres reaksjon i etterkant var helt korrekt - han fikk tilsnakk for å ha bitt, jeg fikk tilsnakk for å ha slått i stedet for å gi beskjed til dem.

Når forelderen som kommer til faktisk må HALE en 14 (!!!) år gammel jente bort fra skrittet til en lillesøster som hyler i smerte, er det gjerne nødvendig med kraftig skyts. Ja, lillesøsteren kan ha vært infam, men det gir ikke storesøster anledning til å utøve grov vold! 

Er ikke sikkeet en 12 og 14 år gammel jente var så opptatt av dette "skrittet." Kanskje lillesøsteren satt å slang beinet borti storesøster så ble storesøster lei og tok igjen uten å tenke på at det var slrittet hun satte beinet i mot. Hvis søster ikke har vist aldre tegn til denne type vold ville jeg ikke lagt så mye i det. Helt ærlig ville jeg sett an situasjonen mer med hva som faktisk gjorde at dette skjedde og hva som skaper andre konflikter.Er jenta sint nok så må man dra de ifra hverandre ja. Er ikke sånn at jenta nødvendigvis var ute  etter å skade lillesøster på den plassen på kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...