Gå til innhold

Folatmangel og tilskudd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har i flere år hatt folatmangel og har også manglet B12. Jeg har tatt TrioBe daglig, men nå er det tomt. Har vel vært ca 1-2 uker uten. Det jeg lurer på er hvordan dette egentlig fungerer. Fyller lagrene seg opp når jeg tar TrioBe eller blir det tomt så fort jeg slutter å ta det? Har tidligere også tatt B12-sprøyter, men på grunn av allergisk reaksjon måtte jeg slutte. Grunnen til at jeg lurer er at jeg de siste dagene har hatt veldig vondt i hodet. Jeg kan selvfølgelig bare be legen om å fornye resepten, men tenkte jeg skulle høre her om noen vet hvordan kroppen tar til seg tilskuddet først :)

Anonymkode: 105da...350

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må du snakke med legen din om. Blodprøvene dine må tolkes over tid, for å kunne svare. 

Anonymkode: b4357...24f

Skrevet

Har du vært flink å spise mat som er rikt på folat og B12 mens du har tatt triobe? Det gjorde jeg, og fortsatte med det også etter at det var tomt for tabletter, og har dermed ikke hatt de plagene siden.

Anonymkode: 69bea...363

Skrevet

Hos meg funker ikke b12 i tablettform, rett og slett fordi tarmen ikke tar det opp. Var litt bekymret da jeg fikk b9-mangel i tillegg. Gikk heldigvis fint å ta det i tablettform.

For litt siden tok jeg blodprøver for å sjekke om lagrene var tømt etter 3 måneder uten sprøyte, da var de rukket å bli noe lave og måtte da ta sprøyte igjen. Eneste måten jeg har gjort det på. Merker på en måte når b12 blir lav, får lettere depresjoner og blir veldig sliten. Merker du noe til dette? Ikke alle må gå på b12 hele livet. Ville kanskje tatt en måneds pause og tatt blodprøver og forhørt meg litt med lege om videre behandling av mangel.

Skrevet

Det er som resten sier. Når du først har mangel vil man som oftest få mangel igjen når man slutter med medisiner, men det finnes de som etterhvert klarer seg uten. Eneste måten å finne det ut på er en blodprøve, dog mange vil merke det på formen ganske raskt.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar :) Skulle normalt sett fått i meg nok B12 og folat via kosten, men det er mistanke om sykdom/betennelse i tarmen som gjør at det ikke tas opp. Får oppfølging fra både fastlege og sykehus. Lurte bare på om noen visste hvordan det fungerer. Tenker jeg skal ta nye blodprøver i desember eller januar, så får jeg evt. bestille ny resept etter det. Men tenkte bare at det kanskje var for kort tid til at nivåene har blitt lave igjen.

Anonymkode: 105da...350

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...