Gå til innhold

Føler meg dum.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg føler meg ofte så lite smart. Ser mange her inne og ute i det virkelige liv som er så flinke til å ordlegge seg,formulere seg og har mye kunnskap. Mens jeg ikke klarer å forklare ting på en god måte og det jeg skriver er lett for å misforstås eller så kommer jeg etterpå ,når jeg har fått tid til å reflektere over det jeg har skrevet og sagt, og ser hvor dumt det var. Da er det jo allerede for sent,og folk har stemplet meg som dum.

Tør derfor ikke å delta noe særlig i debatter. Skriver bare i trygge temaer,og i det virkelige liv så holder jeg meg unna. Virker som hjernen er så treig til å oppfatte ting. På grunn av det er jeg redd for at jeg ikke skal klare å fullføre den høyere utdanningen jeg har begynt på. Jeg er dårlig til å formulere meg og alt jeg skriver virker dumt.

Vet ikke om det er noen måte jeg kan bli bedre på dette? Eller må jeg bare leve med at jeg er dum og dårlig til sånnne ting?

Anonymkode: 8af5e...14c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er mangel på trening. Jeg var tause birgitt i alle år og tørte ikke si noe. Nå merker jeg handikappet ved den manglend sosiale treningen. Men de kommer seg nå når jeg daglig prater med kolleger. Både å være morsom og å snakke om smarte ting. Med nyheter, dann deg meniner. Øv deg på å formulere på slike forum som her.

Anonymkode: 2cfd0...4ed

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er mangel på trening. Jeg var tause birgitt i alle år og tørte ikke si noe. Nå merker jeg handikappet ved den manglend sosiale treningen. Men de kommer seg nå når jeg daglig prater med kolleger. Både å være morsom og å snakke om smarte ting. Med nyheter, dann deg meniner. Øv deg på å formulere på slike forum som her.

Anonymkode: 2cfd0...4ed

Så det kan være manglende sosial trening? Det stemmer isåfall veldig bra,og nå har jeg hatt en lengre periode med isolering så det har nok ikke hjulpet.

I den perioden har jeg ikke lest noe særlig nyheter,faglitteratur eller snakket noe særlig med folk.

Det er utrolig vanskelig for jeg føler meg utrolig dum og ofte rar i forhold til andre,men jeg skal jobbe med det og øve på det.

Skrevet

Asbergers?

Anonymkode: 2620a...135

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg ofte så lite smart. Ser mange her inne og ute i det virkelige liv som er så flinke til å ordlegge seg,formulere seg og har mye kunnskap. Mens jeg ikke klarer å forklare ting på en god måte og det jeg skriver er lett for å misforstås eller så kommer jeg etterpå ,når jeg har fått tid til å reflektere over det jeg har skrevet og sagt, og ser hvor dumt det var. Da er det jo allerede for sent,og folk har stemplet meg som dum.

Tør derfor ikke å delta noe særlig i debatter. Skriver bare i trygge temaer,og i det virkelige liv så holder jeg meg unna. Virker som hjernen er så treig til å oppfatte ting. På grunn av det er jeg redd for at jeg ikke skal klare å fullføre den høyere utdanningen jeg har begynt på. Jeg er dårlig til å formulere meg og alt jeg skriver virker dumt.

Vet ikke om det er noen måte jeg kan bli bedre på dette? Eller må jeg bare leve med at jeg er dum og dårlig til sånnne ting?

Du er så visst ikke dum😊 og jeg synes du formulerte deg veldig bra her, så tror nok at det er du som dømmer deg selv litt for hardt her! Meningene dine er like viktig/betyr like mye som alle andres! Klem til deg.

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Asbergers?

Anonymkode: 2620a...135

Jeg vet ikke. Har fått diagnosen sosial angst,men asperger har aldri blitt vurdert.

12 minutter siden, Sh999 skrev:

Du er så visst ikke dum😊 og jeg synes du formulerte deg veldig bra her, så tror nok at det er du som dømmer deg selv litt for hardt her! Meningene dine er like viktig/betyr like mye som alle andres! Klem til deg.

Takk. Det er når jeg skal forklare noe så blir det ofte litt uforståelig eller dumt. Synes det er vanskelig å forklare og forstå kompliserte ting,men kanskje jeg bare trenger øving. I tillegg blir jeg litt irritert når jeg poster teite innlegg her inne,men kanskje jeg er for streng med meg selv.

Skrevet

Er du psykisk syk, utenom sosial angst? 

Jeg har vært psykisk syk store deler av livet, nærmer meg nå 30. Og jeg har alltid følt meg nummen i hjernen, om du forstår hva jeg mener med det. Alltid gått rundt i en tåke, og følt meg dum som et brød, aldri klart å diskutere fordi hjernen har jobbet saktere enn andres. 

I fjor begynte jeg på studiekompetanse, og følte meg stokk dum gjennom hele året, følte ikke jeg kunne noen ting. I år tar jeg de siste fagene, og noe har skjedd i løpet av siste halvdel av forrige skoleår og gjennom sommeren. Denne høsten trenger jeg nesten ikke lese, jeg husker og lærer nesten bare ved det læreren går igjennom i timen. 

Så sosial læring, og at du begynner lese mer, liksom trene opp hjernen, kan hjelpe. Også få hjelp med dine utfordringer. Mestring er en helt utrolig deilig følelse 🙂

Anonymkode: 8997b...e09

Skrevet

Hei TS (og AB over her):. Det er nok helst slik som du selv forteller, at du er streng med deg selv, men bare trenger litt øving. Husk at de som  er smarte og sikre har øvd masse! Jeg tenkte også mens jeg leste 1. innlegget ditt, at du framstår som et intelligent, velformulert og ikke minst reflektert menneske. Refleksjon tar tid, og gir derfor godt grunnlag senere for hva du gir uttrykk for.

Hadde dere virkelig vært dumme, så hadde dere ikke engang lurt på om dere var det. :)

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du psykisk syk, utenom sosial angst? 

Jeg har vært psykisk syk store deler av livet, nærmer meg nå 30. Og jeg har alltid følt meg nummen i hjernen, om du forstår hva jeg mener med det. Alltid gått rundt i en tåke, og følt meg dum som et brød, aldri klart å diskutere fordi hjernen har jobbet saktere enn andres. 

I fjor begynte jeg på studiekompetanse, og følte meg stokk dum gjennom hele året, følte ikke jeg kunne noen ting. I år tar jeg de siste fagene, og noe har skjedd i løpet av siste halvdel av forrige skoleår og gjennom sommeren. Denne høsten trenger jeg nesten ikke lese, jeg husker og lærer nesten bare ved det læreren går igjennom i timen. 

Så sosial læring, og at du begynner lese mer, liksom trene opp hjernen, kan hjelpe. Også få hjelp med dine utfordringer. Mestring er en helt utrolig deilig følelse 🙂

Anonymkode: 8997b...e09

Jeg har ingen andre diagnoser enn sosial angst og depresjon,men jeg har isolert meg i flere år nå og da gikk jeg egentlig rundt i en døs. Leste lite og satt bare foran pc'en stort sett.

Så begynte jeg på høyere utdanning i høst og har følt meg stokk dum siden jeg begynte. Masse fremmedord og kompliserte teorier.

Ja,beveger meg fremover,men sliter veldig med det sosiale enda. Tar små steg. Jeg liker jo egentlig å lese og å lære,men det har vært ganske utfordrende å gå fra ingenting til 100% studie.

Skrevet
4 minutter siden, Tsunade skrev:

Hei TS (og AB over her):. Det er nok helst slik som du selv forteller, at du er streng med deg selv, men bare trenger litt øving. Husk at de som  er smarte og sikre har øvd masse! Jeg tenkte også mens jeg leste 1. innlegget ditt, at du framstår som et intelligent, velformulert og ikke minst reflektert menneske. Refleksjon tar tid, og gir derfor godt grunnlag senere for hva du gir uttrykk for.

Hadde dere virkelig vært dumme, så hadde dere ikke engang lurt på om dere var det. :)

Takk,så hyggelig :)

Ja,men da får jeg bare fortsette å øve og jobbe med det.

• Liker 1
Skrevet

Hei! 

Jeg vet hvordan det er! Jeg ble gjennom barndommen og tenårene mobbet for å være stille. Så fort jeg sa noe så ble jeg mobbet for å være dum, derfor holdt jeg heller munn og ble mobbet for å være stille isteden. Jeg var en person av få ord gjennom denne tiden og også hele videregående. Jeg var utrolig redd for å snakke og si noe dumt. Nå hadde jo selvfølgelig mobbingen gjort at jeg ble ekstremt usikker og hadde veldig dårlig selvtillit. Jeg hadde ofte lyst til å prate og være sosial, men jeg følte at jeg låste meg helt. Jeg var for redd til å si noe. Redd for å si noe dumt og bli gjort til latter. 

Det har hjulpet mye med terapi og jeg er mye mer sosial idag. Jeg har blitt god til å ordlegge meg og få frem meningene mine. Har jo fått øvd veldig på dette i terapi. Nå går jeg i gruppeterapi og får utfordret meg selv enda mer. 

Kanskje terapi også kunne være noe for deg? 

Skrevet

Med sosial angst er hjernen konstant overarbeidet, og man har alltid to tanker i hodet samtidig som man foretar seg noe, som smalltalk f.eks. Kanskje er du også flinkere i diskusjoner etter noen glass vin, da det roer sentralnervesystemet. Tror angsten er mye av grunnen til problemet ditt, jeg virker stokkdum i perioder med mye sosialangst, og folk rundt meg tror det samme om vi møtes under angstfylte omstendigheter. 

Anonymkode: 819f6...fe0

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk,så hyggelig :)

Ja,men da får jeg bare fortsette å øve og jobbe med det.

Jepp! Det tar tid, men det er det verdt! Tror at vi som skriver her i tråden har vært gjennom litt jobb ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...