Gå til innhold

Får nesten panikk....


Vekt74

Anbefalte innlegg

Jeg blir snart vettaskremt av alle her som planlegger alt til minste detalj. begynner å bekymre meg for alt jeg ikke har gjort, eller i det hele tatt ikke tenkt på... Gifter meg ikke før 14 september, men likevel, her er det jo folk som har planlagt alt et år i forveien...

Bordpynten er det fjellstuen som ordner med, buketten bestilles av min samboer, kakene bakes av de driftige damene rundt oss, kirken pyntes av venninner, forlovere ordner med sangene. Trodde det meste var i boks, men etter å ha lest innleggene på forumet finner jeg ut at det er så mye jeg ikke har tenkt på, bl.a. program i kirken og ved bordet, ekstra borddekorasjoner, detaljerte ønskelister, selskapsleker, underholdning, rikholdige barmenyer osv. Er jeg den eneste som tar det enkelt, og blir det for enkelt? Hadde liksom tenkt meg et litt gammeldags bryllup, der gjestene underholder seg selv sammen med oss, åpen bar med kun det mest nødvendige, og salmene hengt opp på tavle i kirka. Vet at smaken er forskjellig, men er det noen andre som skal ha det som meg eller er jeg den eneste??? Er litt redd for at jeg har glemt noe...

Klem Vekten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde ikke noe underholding annet enn musikk (CD).

Baren bestod av vin, øl, brus, cognac, baileys og en smule whiskey.

Vi hadde program i kirken, laget to dager før, for den ene salmen stod i en annen salmebok, så vi ville slippe at alle fikk to.

Borddekorasjonene bestod av roseblader (silke) og lys. Ikke noe bestilte svære saker.

Ønskelister hadde vi, etter ønske fra gjestene.

Man trenger ikke noe program ved bordet. Sangheftet er nok, og toastmasteren (hvis dere skal ha noen) har i oppdrag å binde sammen måltidet.

Det høres ikke ut som om du har glemt noe. Kanskje en vase/potte som du kan sette blomstene i i selskapslokalet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt gode råd til alle sammen: man bør ikke plablegge ned til hver minste detalj. Til å begynne med gjorde vi virkelig det, alt skulle være 100% perfekt og alt skulle stemme såååå godt med hverandre. Men ettersom tiden har gått har vi skjønt det at det faktisk ikke er alle detaljene som spiller noen rolle. Vi har derfor droppet en del ting som vi i utgangspunktet tenkte på, og det spiller ikke lenger noen rolle for oss om ikke engangskameraene passer helt i fargen, om vi ikke har mange nok borddekorasjoner, ikke kirken pyntet med uenselig mange blomster eller om vi ikke har servietter som passer perfekt i fargen. Jeg tør påstå at det ikke er noen som hadde lagt merke til alle disse detaljene allikevel, det har iallfall aldri jeg gjort når jeg har vært i bryllup. Det er rundt brudeparet fokusen er, og jeg tror det er viktig å huske på at alle detaljene ikke alltid er det viktigste. Skal man planlegge seg i hjel, tror jeg også sjansen er større for at man kan bli litt skuffet over selve gjennomføringen.

Det lureste er å få tak i en slik bryllupsplanlegger (finnes mange slike på nett) slik at man har noen punkter å gå ut i fra når man skal planlegge alt sammen. Kryss av etterhvert som ting blir ferdig. Når listen er avkrysset, så har man fått med seg de viktigste tingene og bryllupet vil bli kjempeflott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

Vekt 74 ta det helt med ro! Det virker som om du har det viktigste i boks! Man trenger ikke å gå så fryktelig i detalj! Det enkle er ofte vel så bra!

Vi skal ha vielse ute i det fri. Denne seremonien skal være meeeeget enkel. Ingen brudemarsj, ingen salmer. Til middagen har vi fått ordnet det slik at menyen blir lest opp, dermed slapp jeg å lage menyoversikt 8) Borddekorasjonene skal floristen ta seg av. Vet bare at det blir markblomster, men det er alt. Det eneste jeg har bestemt av blomster er brudebuketten. Har laget noen enkle bordkort skrevet ut på pc. Musikken er musikk tatt opp på minidisc. Jeg prøver å holde det enkelt. Man behøver ikke å stelle i stand masse underholdning for gjestene. Det er faktisk en del av gjestenes oppgave å prøve å selv skape en god stemning!

Poenget er at dere er fornøyd. Du MÅ ikke kopiere andres bryllup. Bruk heller disse sidene til forslag og som oppslagsverk. Ikke få panikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår litt hva du mener. Da jeg begynte å besöke disse sidene i januar, fikk jeg helt bakoversveis! Jeg begynte å tro at jeg var alt for sent ute med alt, siden enkelte hadde plukket ut servietter 2 år i forveien! Har etterhvert innsett at alle planlegger ut fra egen lyst og de ressurser man har. For de som synes at alt dette er skikkelig moro å plundre med, skjönner jeg veldig godt at de har lyst til å dröye det ut i det lengste, teste ut forskjellige ting og ha god tid til alle bestemmelser.

For min del var aldri det så veldig viktig, jeg fins ikke nevenyttig, og alle de ideene som ser så fantastiske ut inni hodet mitt, forandrer drastisk form etter at hendene har värt innblandet! :-? Så jeg har startet med mange gode ideer, som har vist seg å väre totalt nyttelöse, for så å ende opp med å bestille dem ferdige fra USA i stedet...

Har ikke noe kirkeprogram, inget sanghefte, ingen meny eller festprogram. Har nå brukt 2 måneder, ved hjelp av andres hender, på å lage forholdsvis stilige bordkort, og dett var dett av "trykksaker". Vi har hatt så mange andre store ting å tenke på i forbindelse med å arrangere et tokulturelt bryllup, at vi ikke har fått tid til å henge oss opp i alle detaljene. All underholdning i forbindelse med festen er lagt i hendene på forloverne, og regner med at de tar hand om det. Svigermor fixer alle blomster, duker, servise, bestikk, og pynt av matbordet, så enda mindre bekymring for meg.

Det er vel bare å innse at for noen er dette veldig viktig, og de synes det er rasende morsomt. Kanskje hadde jeg også syntes det, dersom jeg faktisk var i stand til å beholde tålmodigheten lenge nok til å lage ting selv. All beundring og äre til de som klarer å planlegge alle de perfekte små detaljene, men for noen av oss andre passer det bare ikke, så da får vi klare oss med et litt enklere arrangement. Blir sikkert bra det også...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...