Gå til innhold

Kjøp av brukt el-bil!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva bør jeg se etter? Noen tips? Hvor lang levetid har batteriene? Har prøvd å undersøke litt, men leser mye forskjellig, og mye diffuse svar...

Anonymkode: d14b1...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nettopp, alt med elbil er bare difust. Det er alt for kort tid til å si de går lengre på batteriene enn hva garantien sier. For alle som har en mobiltlf veit at batteriet blir dårligere etter som årene går, samme med en elbil. Og den dagen den pakka ryker, og ingen garanti dekker, koster det! Dyreste er nok Tesla, der koster den 300.000,- å skifte. Men sikkert noe billigere på de med mindre kapasitet. Jeg ville styrt unna inntil videre.

Dessuten, det er nå mange brukte elbiler på finn.no, men, hva har de kjøpt igjen de som selger de? Det hadde vært gøy å vite.

Har i dag også vært innslag på nyhetene om lading hjemme av elbil. Det er ikke noe lurt i det hele tatt å bare plugge bilen til det kontaktpunktet som finnes i garasje eller ute. Det er stor fare for brann, siden det er en noe høy og konstant belastning av en kurs, som også går via diverse koblingsbokser. For å gjøre det helt sikkert, må det legges opp egen kurs, med korrekt jordfeilbryter. 

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/23/2016 den 15.58, AnonymBruker skrev:

Hva bør jeg se etter? Noen tips? Hvor lang levetid har batteriene? Har prøvd å undersøke litt, men leser mye forskjellig, og mye diffuse svar...

Anonymkode: d14b1...280

Sjekk garantiordninger og priser på skifte av batteripakker.

Anonymkode: ca0d0...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎11‎.‎2016 den 15.58, AnonymBruker skrev:

Hva bør jeg se etter? Noen tips? Hvor lang levetid har batteriene? Har prøvd å undersøke litt, men leser mye forskjellig, og mye diffuse svar...

Anonymkode: d14b1...280

Tror aller først du skal vurdere eget behov. Ingen biler dekker alle behov men hvis 7 mil hver dag holder blir Tesla P90 overkill.

Litt skummelt å kjøpe nå som mange modeller oppgraderes. VW skal satse stort, Toyota har signalisert at de kommer til å utvikle for alvor. Samtidig har Leaf 1 generasjon nettopp havnet under 100.000 streken. Og de første elbilene skal videre ned når GM kommer med sin Ampera  og Tesla 3 endelig kommer. Begge med minst 40 mils rekkevidde. Begge disse har flere tusen har forhåndsbestilte i Norge.

Samtidig må man må man jo kjøpe engang. Man kan ikke sitte å vente i evighet på den beste bilen heller. Foreløpig ser forøvrig batteriene å holde. Men "garantien" på batterier gjelder ofte inntill 70% av ny kapasitet . Så et batteri med 75% blir godkjent.

Hvis Tesla batteri er nede i 300.000 så er det bra, de kostet ca. 430.000 i starten. Leaf batteri kostet ca.90.000. Så det kan se ut de batteri prisene er på veg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.11.2016 den 15.58, AnonymBruker skrev:

Hva bør jeg se etter? Noen tips? Hvor lang levetid har batteriene? Har prøvd å undersøke litt, men leser mye forskjellig, og mye diffuse svar...

Anonymkode: d14b1...280

Slapp av elbil er mye mindre skummelt å kjøpe på bruktmarkedet enn fossilbiler. Her er det nemlig mange tusen færre mekaniske deler som kan gå galt. Slik er det penge å spare.

Velg noen elbiler i din prisklasse og prøvekjør dem. Ta det derfra så får du se hva du liker.

Anonymkode: c0816...f0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2016 den 17.09, tdm900 skrev:

Har i dag også vært innslag på nyhetene om lading hjemme av elbil. Det er ikke noe lurt i det hele tatt å bare plugge bilen til det kontaktpunktet som finnes i garasje eller ute. Det er stor fare for brann, siden det er en noe høy og konstant belastning av en kurs, som også går via diverse koblingsbokser. For å gjøre det helt sikkert, må det legges opp egen kurs, med korrekt jordfeilbryter. 

Å, det er stor fare for brann i ICE biler også gutt. Bla deg ned til du finner en tabell, hvor mange av brannene er branner i elbiler?

Det er korrekt at man bør ha egen kurs for lading av elbilen sin, men det er ikke noe skal, De ladekablene man får med bilene i dag gir også max 10 ampere. Det er et uproblematisk strømtrekk. Husk at mange om vinteren har varmeovner permanent tilkoblet akkurat samme type kontakt 24 timer i døgnet, og de trekker ca det samme i strøm. Det er dog visse fordeler med bedre dimensjonerte industrikontakter til lading av bilen, de tåler høyere vedvarende strømtrekk (da lader bilen raskere også), og de er mer mekanisk robuste, så da tåler de røffere bruk i mange år. Dedikerte ladestasjoner man man også få, men det er egentlig overkill. En blå industrikontakt (helst på egen kurs om mulig) er mer enn nok.

Anonymkode: 219ea...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2016 den 10.10, AnonymBruker skrev:

Prøv elbilforumet :) 

Anonymkode: 84cd2...b48

Beste forslaget i hele tråden.

Anonymkode: 219ea...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...