Gå til innhold

Første menstruasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 13 som for omtrent et døgn siden fikk min første menstruasjon. Problemet er at jeg synes jeg blør utrolig mye og ukontrollerbart. Jeg opplever at jeg må bytte bind omtrent hvert 90 minutt. Selv om jeg brukte nattbind og stram truse inatt, så klarte jeg allikevel å søle utover madrassen og dyna. 

Imorgen skal jeg til pappaen min, som vet at jeg har fått mensen, men allikevel blir det veldig kleint om jeg får blod i senga hos ham. Har dere noen tips for å unngå dette? 

Imorgen skal jeg også være på skolen for første gang med mensen (Jeg har vært hjemme pga. Forkjølelse) Når jeg må bytte så bind så ofte må jeg nok gjøre det i hvert friminutt. Jeg er også litt redd for at blodet skal renne gjennom buksa, hva skal jeg gjøre for å forhindre dette?

På forhånd takk!

Anonymkode: 5ff10...fee

Videoannonse
Annonse
Gjest Epiphany
Skrevet

Tampong + bind. Tampongen vil i første omgang ta alt blodet, men om du blør litt mye vil det ikke blø igjennom, da du har bind i tillegg. 

Skrevet

Den aller første menstruasjonen kan være sånn. Mye blod og ofte mye lenger enn den vil bli senere (kanskje oppi to uker..)

Du kan også oppleve at menstruasjonen kommer uregelmessig/forsvinner i perioder i allefall 6 måneder/ett år.

Hvis du lærer deg å bruke tampong, kan du bruke bind og tampong sammen for å få ekstra beskyttelse. Da merker du gjerne når du blør gjennom tampongen og vet at du har bindet å gå på før du blør gjennom klærne. 

Anonymkode: 4ece5...9b5

• Liker 2
Skrevet

Legg et stort håndkle (som du bretter så du får 2 lag) under lakenet, i rumpeområdet. Da får du ikke flekker på madrassen, og kommer det noe på lakenet kan du bare legge det i vask med engang og si at du sølte noe på det. 

Anonymkode: 9d84c...3fe

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde det også slik når jeg fikk mensen som ung.

men se om du kan prøve tampong og sett eventuelt klokka til å ringe ett par ganger de to første nettene slik at du kan skifte bind/tampong.

En annen ting jeg vil råde deg til om du blør mye ved mensen,er og sjekke jernlager i kroppen. Kanskje ingen fare nå men jeg må ta jerntabletter nesten bestandig. 

Anonymkode: fab06...b1f

Skrevet

Si fra til læreren, så får du lov til å gå på do i timen. Bytt heller for ofte enn for sjeldent. Ta gjerne på en ekstra lang genser som dekker rumpa, eller knyt en genser rundt livet da er det ingen som ser det om du skulle være uheldig og blø gjennom. Bruk også mørke bukser.

Anonymkode: e220a...e08

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Epiphany skrev:

Tampong + bind. Tampongen vil i første omgang ta alt blodet, men om du blør litt mye vil det ikke blø igjennom, da du har bind i tillegg. 

Til en jente med sin første mens, anbefaler du ikke tampong. 

Det er ikke sikkert du blør like mye i morgen, de første dagene kommer det mest, også avtar det litt før det bare er litt blod som kommer. 

Håndkle i senga er lurt. På skolen kan du jo ta med deg en ekstra truse og langbukse i sekken? I tilfellet det går galt? Det kan og være at du blør ekstra mye fordi du har lav blodprosent/HB eventuelt i kombinasjon med lave jernlagre. Hva sier mamma? 

Anonymkode: 00739...cf1

• Liker 3
Gjest Epiphany
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert du blør like mye i morgen, de første dagene kommer det mest, også avtar det litt før det bare er litt blod som kommer. 

Håndkle i senga er lurt. På skolen kan du jo ta med deg en ekstra truse og langbukse i sekken? I tilfellet det går galt? Det kan og være at du blør ekstra mye fordi du har lav blodprosent/HB eventuelt i kombinasjon med lave jernlagre. Hva sier mamma? 

Neivel. Jeg startet rett på, så skjønte ikke problemet, beklager. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan må ikke råde ts å prøve tamponger? Jeg prøvde det ut før jeg fikk mensen. At du ikke brukte det med en gang betyr ikke at ingen gjorde det;)

Ts, sov med et håndkle under rompa, gå med klær som dekker rompa og gå på do mellom timene for å sjekke om du må skifte :) ordner seg sikkert. Har du noen venninner du kan snakke om dette her med? Jeg merker ikke alltid om jeg blør gjennom og ber venninner sjekke buksa min av og til::P ta med en ekstra bukse og truse på skole sånn for sikkerhets skyld:)

Skrevet

Det er uansett ikke anbefalt å sove med tampong.

Veldig mange 13-åringer vil heller ikke bruke tampong da det er fremmed for dem og litt "skremmende". Dessuten kan tamponger være kronglete å få på plass for så unge jenter. 

Mest sannsynlig vil blødningen avta innen helga ts. Det er verst de første dagene, fra dag 3 så dabber det ofte av. Om natta så kan du bruke to nattbind; overlapp sånn at du får bindet godt oppover mot rumpa og likedan foran. For å holde det ekstra godt på plass så kan jeg anbefale ei stram truse oppå den trusa som du har nattbindene i. Da unngår du at det forflytter seg så mye. Legg også en håndduk under deg om natta. 

Hvis du blør mye i morgen så kan du bruke nattbind på skolen. Bindene er så tynne nå at det vil ikke synes igjennom buksa. Bruk gjerne ei bukse med lommer så har du et ekstra bind i lomma. Mange synes det er flaut å finne frem bind fra skolesekken for å ta med seg inn på do. Men har du det i lomma så er det ingen som ser hva du skal gjøre. 

• Liker 1
Skrevet

Mange fine råd du får over her! Husk at det er ingen grunn til å engste seg over at du blør mye, det er helt vanlig i starten og gjerne en god stund inn i det første året. Om du føler deg komfortabel med å prøve ut tamponger etterhvert, så vil jeg anbefale merket tampax hvor tampongen har et hylster som hjelper deg å sette den på plass. Da trenger du ikke å stikke fingeren inn i skjeden og det kan være litt enklere. 

Dette kommer til å gå veldig fint :) Om du er usikker på noe og ikke vil snakke med foreldrene dine om det, gå til helsesøster på skolen. Hun har taushetsplikt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...