AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #1 Del Skrevet 23. november 2016 Mange ganger har jeg opplevd at trailersjåfører oppfører seg som idioter på veiene. De tror de er så tøffe fordi de har verdens mest harry kjøretøy, og bryter veitrafikklovene rett som det er. Er det 70km/t som er fartsgrensen og du ligger i 72km/t (i forhold til hva det er på din speedometetmåler, enkelte biler (som min bil) viser den faktiske fartsgrensen på speedometeret, andre biler viser litt for lite. Der kjenner du din bil best!) så legger de seg helt oppi ræva på bilen din, tuter, blinker med lysa, truer og plager. Ordentlig sånn drittsekkoppførsel. Jeg skal ikke påstå at de som kjører trailere er mindre intelligente, eller dumme for den saks skyld, men det må jo være "spesielle" mennesker som holder på sånn? Anonymkode: 85642...dc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #2 Del Skrevet 23. november 2016 De er i trafikken på fulltid og har ofte tidspress, det er klart man kjører litt annerledes enn en privatsjåfør.. Anonymkode: 3dc4c...310 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 23. november 2016 #3 Del Skrevet 23. november 2016 De kjører da ikke værre enn en del som kjører personbil! Du legger bare lettere merke til de for doningen er så stor. Det er også vanskeligere for de å kjøre forbi, derfor er det enkelte som prøver å presse de foran til å øke farten der samme sjåfør i en privatbil hadde kjørt forbi. For ikke å snakke om at du trolig ikke merker alle de som kjører skikkelig! Å jobbe som langtransportsjåfør er et hardt yrke. Mange dager i strekk på veien, vekk fra kjente og kjære. Jeg liker ikke de som kjører som griser, men jeg er ytterst takknemlig for at det finnes folk som gidder å ha den jobben. Jeg setter pris på å få mat i butikken, drivstoff til bilen, pakker i posten, og så videre. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 23. november 2016 #4 Del Skrevet 23. november 2016 Kjæresten min kjører lastebil og er ofte helt matt over hvordan personbilister kjører. Stygge forbikjøringer, folk som kjører langt under fartsgrensen, men samtidig nekter å slippe forbi, "rykk og napp"kjøring osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #5 Del Skrevet 23. november 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange ganger har jeg opplevd at trailersjåfører oppfører seg som idioter på veiene. De tror de er så tøffe fordi de har verdens mest harry kjøretøy, og bryter veitrafikklovene rett som det er. Er det 70km/t som er fartsgrensen og du ligger i 72km/t (i forhold til hva det er på din speedometetmåler, enkelte biler (som min bil) viser den faktiske fartsgrensen på speedometeret, andre biler viser litt for lite. Der kjenner du din bil best!) så legger de seg helt oppi ræva på bilen din, tuter, blinker med lysa, truer og plager. Ordentlig sånn drittsekkoppførsel. Jeg skal ikke påstå at de som kjører trailere er mindre intelligente, eller dumme for den saks skyld, men det må jo være "spesielle" mennesker som holder på sånn? Anonymkode: 85642...dc1 Om du opplever dette som et stort problem vil jeg tippe du ikke har fullt så god kontroll på speedometeret ditt som du innbiller deg. Trailersjåfører flest oppfører seg helt normalt i trafikken. Anonymkode: b97cf...4ba 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #6 Del Skrevet 23. november 2016 Som lastebilsjåfør er noe av det som irriterer meg mest personbilsjåfører som skal skal presse seg forbi når jeg skal rygge eller utføre en vanskelig manøvrering i forbindelse med en varelevering eller noe sånt.. Også skal de tute og vise fingeren fordi de blir heftet 5-20 sekunder i sin travle hverdag.. Som selfølgelig har det myyye mer travelt enn meg😉 Anonymkode: 5d239...f2c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #7 Del Skrevet 24. november 2016 På 23.11.2016 den 9.44, AnonymBruker skrev: De er i trafikken på fulltid og har ofte tidspress, det er klart man kjører litt annerledes enn en privatsjåfør.. Anonymkode: 3dc4c...310 Tidspresset gir jeg faen i. Man skal følge trafikkreglene. Anonymkode: 85642...dc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #8 Del Skrevet 24. november 2016 23 timer siden, Juniper skrev: De kjører da ikke værre enn en del som kjører personbil! Du legger bare lettere merke til de for doningen er så stor. Det er også vanskeligere for de å kjøre forbi, derfor er det enkelte som prøver å presse de foran til å øke farten der samme sjåfør i en privatbil hadde kjørt forbi. For ikke å snakke om at du trolig ikke merker alle de som kjører skikkelig! Å jobbe som langtransportsjåfør er et hardt yrke. Mange dager i strekk på veien, vekk fra kjente og kjære. Jeg liker ikke de som kjører som griser, men jeg er ytterst takknemlig for at det finnes folk som gidder å ha den jobben. Jeg setter pris på å få mat i butikken, drivstoff til bilen, pakker i posten, og så videre. Jo, det gjør de. De kjører mye verre! De er f.eks verre til å legge seg opp i ræva på bilen din. Tro meg, jeg har sett personbiler gjøre det samme, men langt sjeldnere. Kan være, som du sier, at de ikke klarer å kjøre forbi så lett. Men så kommer spørsmålet: HVORFOR I H3LVETE SKAL MAN KJØRE FORBI NÅR BILEN FORAN OVERHOLDER FARTSGRENSEN, OG VEL SÅ DET? Det er faktisk strengt forbudt å kjøre i 90 i en 70-sone, og du bør ikke forsvare det! Anonymkode: 85642...dc1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #9 Del Skrevet 24. november 2016 19 timer siden, Chroma skrev: Kjæresten min kjører lastebil og er ofte helt matt over hvordan personbilister kjører. Stygge forbikjøringer, folk som kjører langt under fartsgrensen, men samtidig nekter å slippe forbi, "rykk og napp"kjøring osv. Ja, han er vel den typen.. Er han sur fordi noen ligger i 72 km/t når fartsgrensen (GRENSEN) er på 70 km/t? Anonymkode: 85642...dc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epiphany Skrevet 24. november 2016 #10 Del Skrevet 24. november 2016 Jeg har opplevd at yrkessjåfører aller flest er flinkere enn personbiler når det kommer til regler og oppførsel. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #11 Del Skrevet 24. november 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du opplever dette som et stort problem vil jeg tippe du ikke har fullt så god kontroll på speedometeret ditt som du innbiller deg. Trailersjåfører flest oppfører seg helt normalt i trafikken. Anonymkode: b97cf...4ba Jeg opplever det ikke som et problem, annet enn med trailersjåfører. Er du dum, eller later du som? Må le ass.. Speedometeret mitt er testet godt, og vel så det. Det viser reell fart. Dvs at jeg ligger 2 km over fartsgrensen. Ikke min feil at du har en ræva bil som viser feil, men du bør ikke tro at alle andre biler er like dårlige Hadde jeg ligget 5 km under fartsgrensen, så kunne jeg forstått at folk ble irriterte, men (det er et stort MEN her) det er fortsatt ikke lov å true biler foran. Det er ikke FARLIG å ligge i 65 i 70-sone f.eks. Selv om jeg personlig ikke gjøre det. Anonymkode: 85642...dc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #12 Del Skrevet 24. november 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Som lastebilsjåfør er noe av det som irriterer meg mest personbilsjåfører som skal skal presse seg forbi når jeg skal rygge eller utføre en vanskelig manøvrering i forbindelse med en varelevering eller noe sånt.. Også skal de tute og vise fingeren fordi de blir heftet 5-20 sekunder i sin travle hverdag.. Som selfølgelig har det myyye mer travelt enn meg😉 Anonymkode: 5d239...f2c Det høres irriterende ut. Anonymkode: 85642...dc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 24. november 2016 #13 Del Skrevet 24. november 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, han er vel den typen.. Er han sur fordi noen ligger i 72 km/t når fartsgrensen (GRENSEN) er på 70 km/t? Anonymkode: 85642...dc1 Neida, mer de som ligger i 50. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #14 Del Skrevet 24. november 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg opplever det ikke som et problem, annet enn med trailersjåfører. Er du dum, eller later du som? Må le ass.. Speedometeret mitt er testet godt, og vel så det. Det viser reell fart. Dvs at jeg ligger 2 km over fartsgrensen. Ikke min feil at du har en ræva bil som viser feil, men du bør ikke tro at alle andre biler er like dårlige Hadde jeg ligget 5 km under fartsgrensen, så kunne jeg forstått at folk ble irriterte, men (det er et stort MEN her) det er fortsatt ikke lov å true biler foran. Det er ikke FARLIG å ligge i 65 i 70-sone f.eks. Selv om jeg personlig ikke gjøre det. Anonymkode: 85642...dc1 Nå trodde jeg det var akkurat trailersjåfører vi snakket om i denne tråden, men så er jo jeg dum også da. La meg utdype: Jeg tilbringer daglig i underkant av en time på en vei som har en av landets største andeler av tungtrafikk. Jeg har likevel aldri opplevd at trailersjåfører oppfører seg på den måten du beskriver, selv ikke når jeg kjører pent og pyntelig uten å overanstrenge min lille 69-hesters motor for å tyne de siste dråpene ut av tanken for å nå frem til nærmeste bensinstasjon. På bakgrunn av dette synes jeg ikke problemstillingen i hovedinnlegget ditt virker 100 % realistisk, og jeg valgte å svare ut i fra en antakelse om at du begikk en ærlig feil. Men svarene og formuleringene dine har nå lykkes i å få meg til å revurdere den oppfatningen, så jeg ber herved om tilgivelse for at jeg forsøkte å så tvil om speedometeret ditt. Anonymkode: b97cf...4ba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 25. november 2016 #15 Del Skrevet 25. november 2016 (endret) Har vel opplevd en gang hvor en lastebilsjåfør "presset" meg ut, slik at det ble en farlig forbikjøring (ikke veldig farlig, men ble veeeeeldig kort igjen før feltene slo seg sammen). Etter det har jeg tenkt litt, nope, jeg lar deg kjøre forbi når jeg ser det passer. Ellers, tungtransportsjåfører; jeg elsker! å ligge bak dem, spesielt på 2-veis (Larvik - Arendal). Jeg føler meg tryggere med de på veien, fordi jeg vet at de kan kjøre, og hastigheten er fin, og det går i "samme fart" hele tiden. Nå har jeg blitt lært opp til å kjøre av en som kjørte tungtransport i 20 år, og har derfor lært meg noen gode triks som de kjenner igjen dersom a) de ligger for nærme eller b) takk for turen eller c)hilse Så får jeg bare håpe at de liker å ha meg susene bak (men aldri så nærme at jeg ligger i noe blindsone) og "takker" for turen når de skal forsette, og jeg skal svinge av. Som regel kjører jeg etter dem når det er sent på kvelden, og få biler ute. Tenker at det sikkert er fint for dem å ha litt selskap, og jeg føler meg trygg ved å ha en forran meg dersom vi kommer til områder hvor lyset har gått (fordi de har så sinnsykt sterke fjernlys) .. nå ble det litt rambling. POENGET; Min personlige erfaring, kjører de bedre og tryggere enn de fleste personbilder. De tar sjanser de og, men tilgjengeld, vet jeg at de vet hva de holder på med. (Norske, som er vandt med å kjøre på alle typer underlag) Jeg kan kjøre helt fint, selv uten en lastebil foran meg, bare så det er nevnt, men syntes det er "koselig" å ha litt selskap på veien, og hvor jeg bare kan slappe av og følge etter. Edit; Kom på en historie til som involverer en privatbil, du kommer kjørende nedover Larvik (eller prosgrunn?) uansett, det står tydelig fareskilt; KORT PÅKJØRINGSFELT! Ser at det kommer en lastebil med tilhenger (så styr, henger + henger) og jeg ville ikke ta sjansen på å kjøre forbi, da halve bilen allerede var ute i mitt felt, og resten på rampen. Bilen bak klikker fullstendig med blinking og tuting og får det til å virke som at jeg har gjort noe helt forjævlig. Nå vet jeg at disse bruker lang tid på å få opp farten, og dersom de kommer i en høy fart på påkjøringsrampen, viker du uansett, da de har som nevnt lenger ned her, lenger bremselengde enn det jeg har. Jeg ser lastebilen og bremser ned, slik at føreren SER at jeg gir han plass. Det hadde fysisk ikke vært mulig å kjøre forbi på det tidspunktet. Fikk så panikk av bilen bak og oppførselen hans, at når det tilbød seg å kjøre inn til siden, gjorde jeg det. Var på nippet til å grine, og resten av turen ned til Arendal satt jeg med en klump i halsen. Det stod mellom å bli most og presset over i motsatt kjørefelt, bremse ned og la han få plassen (med stor irritasjon til han bak) og kjøre trygt eller blitt med i en stor kollisjon. Bremset ned langsomt, så at han kom i høy fart som nevnt, og planla ut i fra det. Så.. hva ville dere ha gjort? Sikkert vanskelig å sette seg i situasjonen, men det er forsatt noe jeg enda tenker på. Legger ved en illustrasjon av situasjonen; http://i.imgur.com/HVoSXSH.jpg Endret 25. november 2016 av dillyduzit 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #16 Del Skrevet 25. november 2016 har selv vært yrkessjåfør i typisk personbil, og derav kjørt mye, og jeg har gang på gang blitt skremt i forbindelse med trailer/tungtransport. Skjønner virkelig ikke folk at det er LIVSFARLIG å hive seg inn rett foran en tungtransport? Skjønner virkelig ikke folk at trailere har en blindsone? Skjønner virkelig ikke folk at trailere har lengre bremselengde? Skjønner virkelig ikke folk at trailere trenger lengre tid på akselerasjon? Skjønner virkelig ikke folk at trailere trenger mer plass enn personbiler? Herregud det er mange idioter på veien, og de fleste kjører personbiler! Anonymkode: 7e722...66d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #17 Del Skrevet 25. november 2016 Jeg kjører alltid ett par km over fartsgrensa (har sjekket at speedometeret viser korrekt fart) og hvis noen legger seg tett opptil meg bak så senker jeg farten noe. Jeg er veldig flink til å slippe forbi mennesker som liker å bryte fartsgrensa, men unngår bevisst å gjøre dette for mennesker som ligger tett opptil bilen min bak. Nå har jeg aldri opplevd at noen har tutet og blinket, men hadde noen gjort det så ville jeg antagelig vist fingeren til de og senket farten ytteligere Anonymkode: ade7c...91a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sorbus Skrevet 25. november 2016 #18 Del Skrevet 25. november 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du dum, eller later du som? Må le ass.. Speedometeret mitt er testet godt, og vel så det. Det viser reell fart. Dvs at jeg ligger 2 km over fartsgrensen. Anonymkode: 85642...dc1 Hvordan tester man dette? Testet godt? Altså flere ganger med ulike variabler? Det gjør de nemlig ikke på merkeverkstedet ditt.... De kan si at de kan det, men bilsportsutøvere løper ikke akkurat på det lokale ford-verkstedet for å være sikker.... Stoppet i laserkontroll AKKURAT idet du så på speedometeret? Tre ganger? Uansett. Jeg har vært yrkessjåfør selv (ikke trailer), og jeg synes privatbilister oppfører seg langt mer skremmende enn trailersjåfører. Husk at de har en langt mer omfattende utdannelse enn deg på veien. Er du for eksempel sikker på bremselengden på din bil avhengig av fart og tyngde på bilen? Alltid!? Klarer du å beregne andres? I tillegg sitter de høyt og oversiktlig og leser trafikken på en helt annen måte enn privatbilister. De er tross alt på veien "hele tiden" og øvelse gjør mester.... De er fullt klar over at de sitter med opptil 50 tonn "drapsmaskin". De er opptatt av å unngå ulykker, da de så vel vet hvilke konsekvenser dette har. De har ikke lyst til å drepe noen. Og de har ikke lyst til å miste levebrødet sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 29. november 2016 #19 Del Skrevet 29. november 2016 På 24.11.2016 den 10.56, AnonymBruker skrev: Jo, det gjør de. De kjører mye verre! De er f.eks verre til å legge seg opp i ræva på bilen din. Tro meg, jeg har sett personbiler gjøre det samme, men langt sjeldnere. Kan være, som du sier, at de ikke klarer å kjøre forbi så lett. Men så kommer spørsmålet: HVORFOR I H3LVETE SKAL MAN KJØRE FORBI NÅR BILEN FORAN OVERHOLDER FARTSGRENSEN, OG VEL SÅ DET? Det er faktisk strengt forbudt å kjøre i 90 i en 70-sone, og du bør ikke forsvare det! Anonymkode: 85642...dc1 Speedometeret på en lastebil er mer korrekt enn på en personbil. mulig du kjører saktere enn du tror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 29. november 2016 #20 Del Skrevet 29. november 2016 (endret) "6 days on the road, and Imma gonna make it home tonight!" - Dave Dudley. Endret 29. november 2016 av Jerry Lee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå