Gå til innhold

Syk mann

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mannen min er så mye syk, og sånn har det i grunnen alltid vært i løpet av de ti årene vi har vært sammen. Det er ofte veldig diffuse plager, som vondt i hodet, vondt i ledd, kvalm, trøtt, og han har dessuten en del problemer med magen (vekselvis forstoppet/diaré osv). Jeg tror han har vært utredet for en hel del, han går i hvert fall stadig til legen (minimum en gang i måneden) og det er blitt tatt diverse prøver av han. Av det jeg kjenner til, har han i hvert fall fått sjekket hormon-nivåer, vitamin-nivåer og stoffskiftet. Legen hans finner imidlertid ingenting som skal være galt.

Han er ganske overvektig (bmi på ca 33), og jeg har prøvd å snakke med han om at plagene muligens kan ha en sammenheng med overvekten. Vet at legen hans også har nevnt dette for han. Han vil ned i vekt, og har også gått ned en del, men er som sagt fortsatt overvektig. Vet egentlig ikke helt hvorfor han er såpass overvektig, jeg selv og barna våre er normalvektige, vi har et sunt kosthold med grove karbohydrater, magert kjøtt og masse grønnsaker. Pga små barn har vi også en forholdsvis aktiv livsstil.

I hvert fall, jeg begynner å slite med å mobilisere sympati for mannen min hver eneste gang han er syk nå.. Når legen ikke finner noe som helst, blir det lett til at jeg føler at han bare gjør seg til og overdriver når han enda en gang begynner å klage over diffuse smerter/slitenhet. Og spesielt fordi han alltid har vært sånn- og moren hans også er sånn, tenker jeg ofte at det bare sitter i hodet..

Men det er selvfølgelig ikke sikkert at det er det som er tilfelle- kanskje er det jo et eller annet som feiler han.. hva tror dere andre her? Høres det ut som at det kan være noe legen ikke har sjekket som han bør utredes for? Eller kan det ha sammenheng med overvekten? Eller kanskje bare sosial arv fra moren?

Hilsen "sliten-av-å-alltid-måtte-dra-lasset-fordi-mannen-er-syk"...

Anonymkode: 87d85...7bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å kutte ut laktose og gluten.

jeg har barn som sliter mye med magen, og i disse dager har vi kuttet ut melk. Usikker på om det vil gi resultater. Gluten kommer etter.

vi har sjekket for allergier 

men det kan jo også være arv her, siden du veit det det om moren. Få han henvist til psykolog

skjønner det tærer på

Anonymkode: 99820...e40

Skrevet

IBS? 

Hvordan er blodtrykket?

Søvn? 

Insulintoleranse? (Det som kommer før Diabetes) 

Lav testosterone? 

Alt over er egentlig "normalt" å finne i overvektige mannfolk i 30-40 åra, og da de sjeldent kommer alene, så kan det bli en hel klynge med symptomer. 

Anonymkode: 634fb...2f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...