Gå til innhold

HJELP! Noe er galt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Har bestilt legetime, men jeg følte for å høre om noen andre har hatt lignende problem.

Jeg har forstoppelse, jeg har også merket en bule i vagina. Den er myk, og hardere noen plasser. Det har skjedd en gang før, men da gikk det over etter noen dager. Nå er bulen litt hardere, men fortsatt myk og det er ikke mulig å ha sex grunnet at bulen fører til at det er trangt. Kan det være tykktarmen som presser mot vagina? Har noen opplevd noe lignende. Slim og blod har også kommet ut i avføring. 

Jeg er 20 år og har ikke født. 

Anonymkode: 577f4...b6c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde noe lignende, har født tidligere så legene sa at det var fremfall av fremre skjedevegg og litt fremfall i bakre skjedevegg, men det hadde jo noe med fødsel å gjøre. 

Skrevet

Hvor er denne bulen? Er den foran mot magen, eller bak mot tarmen, eller i sidene eller rett opp? Det kan være alt fra vaginalt prolaps til at det sitter en stor, hard avføringsklump i endetarmen din. Er blodet rødt og friskt, eller svart? Det kan absolutt være så mangt. Jeg tenker også at hvis du hadde hatt en større blødning i mage-tarmkanalen ville du ikke vært forstoppet, fordi blodet ville gjort at avføringen hadde sklidd ut. Det kan være alt mulig rart, så helt umulig å si, men det kan være du skal inn til en coloskopi. 

Anonymkode: 0727f...c59

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er denne bulen? Er den foran mot magen, eller bak mot tarmen, eller i sidene eller rett opp? Det kan være alt fra vaginalt prolaps til at det sitter en stor, hard avføringsklump i endetarmen din. Er blodet rødt og friskt, eller svart? Det kan absolutt være så mangt. Jeg tenker også at hvis du hadde hatt en større blødning i mage-tarmkanalen ville du ikke vært forstoppet, fordi blodet ville gjort at avføringen hadde sklidd ut. Det kan være alt mulig rart, så helt umulig å si, men det kan være du skal inn til en coloskopi. 

Anonymkode: 0727f...c59

Buken er bak mot tarmen litt til venstre, blodet er lyst (litt rosa). Er så nervøs!! 

Skrevet

Hvorfor tar du ikke en tlf til legevakten? Fortell det samme som du har forklart her, så tar de en vurdering. Kanskje de vil ha deg inn nå for en sjekk. Kontakt iallefall fastlege imorgen. 

Tror det er tarmen som er oppfylt som du kjenner. Men, du bør ha hjelp få orden på forstoppelsen.

Anonymkode: b26ea...e14

Skrevet

Spis mye mere vannholdig frukt og grønnsaker. Drikk et stort glass med vann og en halv presset sitron i flere ganger til dagen, gjerne to om morgenen. Kutt ut brød en periode og se om det blir bedre. Snakker av erfarning.

Anonymkode: 115c5...508

Skrevet

Hvorfor tar du ikke en tlf til legevakten? Fortell det samme som du har forklart her, så tar de en vurdering. Kanskje de vil ha deg inn nå for en sjekk. Kontakt iallefall fastlege imorgen. 

Tror det er tarmen som er oppfylt som du kjenner. Men, du bør ha hjelp få orden på forstoppelsen.

Anonymkode: b26ea...e14

Har ikke rukket å bytte fastlege til stedet jeg bor nå. Så ringte til sykehuset sin legevakt og spurte om det var mulig å få snakket med en lege. Det er ikke meningen å krenke noen, men kvinnen som tok telefonen avviste dette med en gang, og sa jeg kunne snakke med hun og forklare situasjonen. Kunne også høre sukkingen og hun var ganske frekk i replikkene. Jeg sa det jeg har skrevet her og hun sa jeg kunne komme på legevakten noen dager senere og trekke kølapp. Fikk heller ikke forklart ferdig før hun avviste det helt. Vet dette er noe man skal ta til fastlegen, men det tar litt tid å bytte fastlege. Og ble heller ikke noe roligere av måten hun håndterte situasjonen. Men har full forståelse for at det er travelt på legevakten og at jeg ikke ble førsteprioritert :) 

Skrevet

Spis mye mere vannholdig frukt og grønnsaker. Drikk et stort glass med vann og en halv presset sitron i flere ganger til dagen, gjerne to om morgenen. Kutt ut brød en periode og se om det blir bedre. Snakker av erfarning.

Nei, nei, nei. Kom deg til lege. Ikke "kutt brød" og driv med selvdiagnostisering før du har blitt sjekket sv helsepersonell. Først når de har utelukket alvorlige ting kan du begynne med slik eksprimentering. 

Anonymkode: cc6ed...d06

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du også bule? Takk for tipset! Skal prøves :) Men bulen jeg er mest nervøs over :o 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke rukket å bytte fastlege til stedet jeg bor nå. Så ringte til sykehuset sin legevakt og spurte om det var mulig å få snakket med en lege. Det er ikke meningen å krenke noen, men kvinnen som tok telefonen avviste dette med en gang, og sa jeg kunne snakke med hun og forklare situasjonen. Kunne også høre sukkingen og hun var ganske frekk i replikkene. Jeg sa det jeg har skrevet her og hun sa jeg kunne komme på legevakten noen dager senere og trekke kølapp. Fikk heller ikke forklart ferdig før hun avviste det helt. Vet dette er noe man skal ta til fastlegen, men det tar litt tid å bytte fastlege. Og ble heller ikke noe roligere av måten hun håndterte situasjonen. Men har full forståelse for at det er travelt på legevakten og at jeg ikke ble førsteprioritert :) 

Da bør du møte opp, ikke ringe, og hvis du møter det hespetreet igjen, så si at du har alvorlige symptomer du må få sjekket ut av lege, og at det er uforsvarlig av henne å avvise deg. Pass på å lese navnet hennes på skiltet, og di at du har krav på nødvendig helsehjelp i følge Pasientrettighetsloven. Du vil måtte ta kontakt med Pasientombudet om hun avviser deg igne. Men sannsynligvis slipper du å snakke med samme person.

Møtte en slik en gang jeg hadde symptomer på blodforgiftning. De er satt til å sile ut syke og ikke syke folk uten at de er kompetente nok.

Anonymkode: f2c74...813

Skrevet

Lyst blod sammen med avføring er somregel hemoroider som har sprukket litt. Ganske så vanlig og ufarlig. men hvis det er veldig ofte kan det utvikle seg til anal fissur eller "sprekk I ringen" om du vil.. det kan være litt problematisk. 

Bulen høres ut som forstoppelse. Gå på apoteket og kjøp et klyster og litt hemoroide krem. Så tar du en tur til legen hvis det ikke blir bedre:)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør du møte opp, ikke ringe, og hvis du møter det hespetreet igjen, så si at du har alvorlige symptomer du må få sjekket ut av lege, og at det er uforsvarlig av henne å avvise deg. Pass på å lese navnet hennes på skiltet, og di at du har krav på nødvendig helsehjelp i følge Pasientrettighetsloven. Du vil måtte ta kontakt med Pasientombudet om hun avviser deg igne. Men sannsynligvis slipper du å snakke med samme person.

Møtte en slik en gang jeg hadde symptomer på blodforgiftning. De er satt til å sile ut syke og ikke syke folk uten at de er kompetente nok.

Anonymkode: f2c74...813

Blir helt oppgitt av sånne som hun. Alle må ha rett på å få sjekket opp... Håper virkelig jeg slipper å møte hun i morgen!! Og at det blir tatt på alvor. Så ekkelt og ubehagelig å gå rundt å engste seg! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...