Gå til innhold

Går det an å takke nei til en jobb?

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Hvis man har vært på intervju til en jobb man har søkt på - og det viser seg at jobben ikke er som man trodde - er det akseptert at man takker nei om man blir tilbudt jobben da?

Og bør man ringe og si i fra straks man vet at man kommer til å takke nei om man blir tilbudt jobben, eller venter man bare til et evt. tilbud kommer?

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det heter seg vel at en ikke kan takke nei til en jobb om en vil ha arbeidsledighetstrygd men det er kanskje bare jobber aetat deler ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i din fulle rett til å si nei.

Jeg ville ha ventet til tilbudet kom. Ikke si nei med én gang. Be om en dag eller to betenkningstid - hvis jobben er litt interessant. Tenk deg godt om før du sier et endelig nei.

Er dette i tilknytning til AETAT og arbeidsledighetstrygd ville jeg forhørt meg hvilke konsekvenser et nei vil få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg sjekke opp med aetat, liv - men sånn i praksis så bør vel ikke aetat en gang få vite at jeg har søkt på gjeldende jobb, langt mindre at jeg har takket nei til den...

Dette med et par dagers betenkningstid hørtes veldig fornuftig ut - kanskje saken vil stille seg litt anderledes om jeg først blir tilbudt jobben? Takk for godt tips, Orakel! :)

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da fullt akseptabelt å takke nei til en jobb! Og jeg er enig, Aetat vet jo ikke at du har søkt akkurat denne jobben og fått tilbudet. Hvis du vil vite hvordan reglene er, står det mye om det inne på Aetats nettside.

En annen ting er at HVIS du skulle få tilbudet, så forhør deg nøye om jobben, og se om de evt. har mulighet til å tilpasse den mer til dine ønsker før du sier endelig nei. - Og jeg ville absolutt ha ventet til jeg fikk tilbudet, før jeg evt. takket nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har vært på intervju til en jobb man har søkt på - og det viser seg at jobben ikke er som man trodde - er det akseptert at man takker nei om man blir tilbudt jobben da?

Jeg synest absolutt du skal takke nei om jobben ikke er som du trodde. Men det kan gjerne være greitt å se hvilket tilbud de kommer med først. :wink:

Jeg vil vel tro at en arbeidsgiver tross alt er best tjent med en som har lyst på stillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer vel an på om du er i jobb nå når du søker, eller om du er arbeidsledig. I førstnevnte tilfelle tror jeg det er helt greit om du takker nei (men vent på tilbud først). Hvis du er i AETAT sine hender så bør du nok sjekke med dem først, så ikke dagpengene ryker. :-(

Dessuten er det vanligvis greiere å søke jobb når du alt HAR en, så medmindre jobben er sånn at du vet du kommer til å avsky den, så kan det være en ide å takke ja og så søke seg videre om et år eller to. (Kanskje ikke helt snilt vis a vis arbeidsgiver, men endringer skjer jo fort i dagens arbeidsliv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er i AETAT sine hender så bør du nok sjekke med dem først' date=' så ikke dagpengene ryker. :-( [/quote']

Tviler veldig sterkt på om Aetat får vite om en takker nei til en stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er aetat som tilbyr/formidler en jobb til deg, kan du si nei inntil tre ganger, så vidt jeg vet. Det var i allefall slik før. Da ryker i såfall dagpengene.

Om det er en jobb du søker på utenom aetat og ikke sier noe om det til aetat, så skal ikke det ha noe å si om du sier nei til den.

Så vidt jeg vet da :)

Takk for sist, forresten :D

*klems* :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, folkens! :)

Dette er en jobb jeg har funnet via aetats nettsider, men aetat vet ikke at jeg har søkt på jobben.

Jeg får vente å se om jeg får tilbudet før jeg gjør noe mer.

Dette er en jobb i skolen, og det er ikke mulig å tilpasse jobben etter ønske. Det kom fram enkelte ting under intervjuet som gjør at jeg føler at jeg ikke er kompetent til jobben. Og jeg vet med sikkerhet at om jeg hadde visst detaljene rundt jobben med en gang, så hadde jeg aldri i verden søkt på den.

Men da er det altså full akseptert å takke nei, og jeg bør altså ikke føle at jeg må ringe å si i fra før jeg evt. får et tilbud.

Takk for hjelpen!

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...