Gå til innhold

Piggdekkavgift kontroll?


Anonym2467

Anbefalte innlegg

Hei,

 

bor i Oslo og satt på piggdekkene i dag.

skal ikke bruke bilen så alt for ofte og kommer derfor ikke til å betale sesongavgiften men heller dagsavgift når jeg skal bruke den.

Jeg parkerer bilen i gaten og lurer på om jeg kan få bot dersom de sjekker at bilen ikke har betalt avgiften for den dagen?

Eller kan du kun få bot dersom du blir stoppet og ikke betalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det gjelder mest for kjørende biler, men er i tvil om hva de gjør når bilen har en dagsaktuell p-billett i frontruta. 

Bor i Bergen og er i samme situasjon. Siden i fjor kan man ikke kjøpe dagsbillett på SMS lenger, og siden da har jeg latt være å gjøre opp for meg. Har gått fint så langt.

Anonymkode: 2e3b5...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var motsatt. At de som bare kjører gjennom har større sjanse for å slippe fordi det er svært kjeldent bilene blir stoppet på E18-E6. Mens de som er parkert innenfor avgift sone kan bli sjekket.

Vennina mi pendler til Oslo og sa det var vanlige parkeringsvakter ved jobben hennes som sjekket dette. Så hun valgte å ha sesognkort.

Anonymkode: df950...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym2467 skrev:

Hei,

 

bor i Oslo og satt på piggdekkene i dag.

skal ikke bruke bilen så alt for ofte og kommer derfor ikke til å betale sesongavgiften men heller dagsavgift når jeg skal bruke den.

Jeg parkerer bilen i gaten og lurer på om jeg kan få bot dersom de sjekker at bilen ikke har betalt avgiften for den dagen?

Eller kan du kun få bot dersom du blir stoppet og ikke betalt?

Ja du kan bli ilagt gebyr for manglende piggdekk avgift . Se Oslo kommune for nærmere innformasjon . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få bot dersom du ikke står på langtidsparkering. Står du feks på en plass som er gratis etter klokka 1600 og ikke har betalt oblat denne dagen kan de gi bot fordi du må ha flyttet bilen, eller ville du jo fått en bot før klokka 1600. Men står du på en plass hvor det er lov å stå hele døgnet, kan de ikke gi bot, fordi du uansett kan påstå at bilen har stått der mer enn 24 timer. Men de kan også kjenne på panseret, for å eventuelt finne ut om du nettopp har kjørt. Så de må sannsynliggjøre dette på en eller annen måte. 

Anonymkode: c979a...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tenkt på dette med panseret: I retten vil ikke det fungere som "bevis", med mindre de hadde med seg infrarødmåler med tidsstempel da. Usannsynlig! 

Anonymkode: 2e3b5...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/piggdekkgebyr/

Sitat

Du må betale piggdekkgebyr dersom du kjører med piggdekk i Oslo i perioden 1. november 2016 til og med 23. april 2017. Ellers i året trenger du ikke betale for å kjøre med piggdekk. Du trenger bare å betale for dager du bruker bilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2016 den 20.17, Anonym2467 skrev:

Hei,

 

bor i Oslo og satt på piggdekkene i dag.

Hei

Det er fint for oss alle at du kutter ut piggdekk når du bor i Oslo. De få dagene det er glatt kan du heller kjøre kollektivt.

Anonymkode: f4f9f...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Det er fint for oss alle at du kutter ut piggdekk når du bor i Oslo. De få dagene det er glatt kan du heller kjøre kollektivt.

Anonymkode: f4f9f...2fc

 

Men så er det ikke alle som har råd til å kjøpe seg nye piggfrie dekk til mange tusen kr. Piggdekkene fulgte med bilen vi kjøpte og de ble kjøpt nye i fjor. I tillegg har både jeg og samboer familie som bor plasser hvor piggdekk er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte til sentrum for noen år siden og parkerte. Fikk bot pga ikke betalt piggdekkavgift. Det fortjente jeg selvfølgelig. 

Du skal kunne stå parkert hvor du bor uten at du behøver å betale avgift dersom kommunen din tilbyr deg å betale for de dagene du bruker bilen. 

2 timer siden, Anonym2467 skrev:

 

Men så er det ikke alle som har råd til å kjøpe seg nye piggfrie dekk til mange tusen kr. Piggdekkene fulgte med bilen vi kjøpte og de ble kjøpt nye i fjor. I tillegg har både jeg og samboer familie som bor plasser hvor piggdekk er nødvendig.

Har man ikke råd til å kjøpe alt det som trengs eller er påkrevd når du kjører bil, så har du heller ikke råd til å ha bil. 

Man vet jo at vinteren kommer.... Da burde man fint kunne spart seg opp til nye dekk eller spart til sesongavgiften. De gamle dekkene kan man jo selge på finn om man ikke vil bruke de... 

Bil og alt som hører med er kjempedyrt, den forurenser, tar plass og er en byrde. Derfor bør man gå, sykle, bruke kollektivt for å gjøre det enkelt for seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, November 22, 2016 den 20.17, Anonym2467 skrev:

Hei,

 

bor i Oslo og satt på piggdekkene i dag.

skal ikke bruke bilen så alt for ofte og kommer derfor ikke til å betale sesongavgiften men heller dagsavgift når jeg skal bruke den.

Jeg parkerer bilen i gaten og lurer på om jeg kan få bot dersom de sjekker at bilen ikke har betalt avgiften for den dagen?

Eller kan du kun få bot dersom du blir stoppet og ikke betalt?

Ja, du får bit dersom bilen står parkert ute i avgiftbelagt område uten å ha betalt piggdekkavgift i ruten. Parkeringsvakter kan ilegge kontrollavgift for både feilparkering og piggdekk. Det samme kan politiet. Så her må du enten parkere i lukket og privat garasje eller utenfor piggdekksonen eller betale gebyr/bøter. De kritter og dekkene etter ilagt bot, for å se om bilen blir flyttet, og ilegger ny bot ved neste parkeringsvaktpassering. 

Så her snur du på shillingen og lar daleren gå. 

Anonymkode: 00926...8a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2016 den 6.56, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det gjelder mest for kjørende biler, men er i tvil om hva de gjør når bilen har en dagsaktuell p-billett i frontruta. 

Bor i Bergen og er i samme situasjon. Siden i fjor kan man ikke kjøpe dagsbillett på SMS lenger, og siden da har jeg latt være å gjøre opp for meg. Har gått fint så langt.

Anonymkode: 2e3b5...d14

Du kan kjøpe dagsbillett som du har liggende i bilen til den dagen du trenger det. Les her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.11.2016 den 9.59, AnonymBruker skrev:

Har tenkt på dette med panseret: I retten vil ikke det fungere som "bevis", med mindre de hadde med seg infrarødmåler med tidsstempel da. Usannsynlig! 

Anonymkode: 2e3b5...d14

Man må heller ikke betale piggdekkavgift for å starte bilen. Mange starter bilen selv om de ikke bruker den, spesielt når det er kaldt på vinterstid. Å "kjenne" om panseret er varmt er bare tullprat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym2467 skrev:

 

Men så er det ikke alle som har råd til å kjøpe seg nye piggfrie dekk til mange tusen kr. Piggdekkene fulgte med bilen vi kjøpte og de ble kjøpt nye i fjor. I tillegg har både jeg og samboer familie som bor plasser hvor piggdekk er nødvendig.

Du har valgt en bil med piggdekk. Du har valgt å kjøpe bilen, da får du og kalkulere inn enten en bot minst en gang i uken eller et sesongkort. Har du ikke råd til dette så har du ikke råd til å ha bil, det burde være opplagt for folk flest. 

 

På Wednesday, November 23, 2016 den 7.33, AnonymBruker skrev:

Du kan få bot dersom du ikke står på langtidsparkering. Står du feks på en plass som er gratis etter klokka 1600 og ikke har betalt oblat denne dagen kan de gi bot fordi du må ha flyttet bilen, eller ville du jo fått en bot før klokka 1600. Men står du på en plass hvor det er lov å stå hele døgnet, kan de ikke gi bot, fordi du uansett kan påstå at bilen har stått der mer enn 24 timer. Men de kan også kjenne på panseret, for å eventuelt finne ut om du nettopp har kjørt. Så de må sannsynliggjøre dette på en eller annen måte. 

Anonymkode: c979a...840

Hjelper ikke hvilken offentlig parkering en står på, med mindre bilen er parkert i privat, lukket og låst garasje.

Anonymkode: 00926...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en ide at folk leser det jeg har skrevet??

Jeg kan da ha råd til å ha bil men ikke til å betale 4000-5000 unødvendige kroner til nye dekk når de jeg har er helt perfekte. 

Jeg MÅ parkere i gaten ved leiligheten og lurte på om jeg får bot dersom jeg ikke har betalt den dagen siden jeg bruker bilen skjeldent og vil derfor ikke betale for en hel sesong men heller de dagene jeg må kjøre.

Blir så oppgitt over folk som ikke leser skikkelig og kritiserer folk uten grunn 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Anonym2467 skrev:

Kanskje en ide at folk leser det jeg har skrevet??

Jeg kan da ha råd til å ha bil men ikke til å betale 4000-5000 unødvendige kroner til nye dekk når de jeg har er helt perfekte. 

Jeg MÅ parkere i gaten ved leiligheten og lurte på om jeg får bot dersom jeg ikke har betalt den dagen siden jeg bruker bilen skjeldent og vil derfor ikke betale for en hel sesong men heller de dagene jeg må kjøre.

Blir så oppgitt over folk som ikke leser skikkelig og kritiserer folk uten grunn 🙄

Ja, du får bot. Forklaringen finner du over. 

Anonymkode: 00926...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, du får bot. Forklaringen finner du over. 

Anonymkode: 00926...8a5

Å hvordan kan de gi bot når de ikke aner hvor lenge bilen har stått der da? De har ingen bevis og da kommer de ikke langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...