Gå til innhold

Hunden min HATER sele

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 24.11.2016 den 0.07, AnonymBruker skrev:

Hun kommer alltid ut i gangen hun...:fnise: helt gira når hun skjønner vi skal gå tur. Men så tar jeg fram den forbanna selen og helvete er løs!! Hehe men ja har sett etter billige seler på ebay så tenkte jeg skulle måle henne å få bestilt en billig en :)

Ikke så lenge siden hun var å fikk vaksine + helsesjekk. Jeg hadde vel merket det i andre situasjoner og? Hun er veldig flink til å vise hvis hun har smerter

Anonymkode: a4ba9...a18

De færreste veterinærer er gode på å se og kjenne etter låsninger med mindre de har mer utdannelse innen fysioterapi, kiropraktikk eller osteopati. Mindre hunder har lettere for å få en trøkk enn store og det kan over tid være med på å utvikle låsninger og feilbelastninger. Hva slags kroppsform hunden har er også viktig for hva slags sele den burde gå med.   

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min ble "redd" selen etter jeg kjøpte Y sele, den var litt trang i hodet. Og han liker ikke når ting blir trangt over hodet. Halsbånd har aldri vært noe problem. Så jeg har brukt gobiter fra begynnelse til slutt. Og bytta til den enklere sele. Så nå går det fint. :) 

Anonymkode: 14b0b...b46

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min ble "redd" selen etter jeg kjøpte Y sele, den var litt trang i hodet. Og han liker ikke når ting blir trangt over hodet. Halsbånd har aldri vært noe problem. Så jeg har brukt gobiter fra begynnelse til slutt. Og bytta til den enklere sele. Så nå går det fint. :) 

Anonymkode: 14b0b...b46

Samme som har skjedd her, bare det var et dekken som var trangt over hodet... men jeg har sett meg ut en sånn step in sele som jeg skal ut å kjøpe i morgen :) 

Anonymkode: a4ba9...a18

Skrevet

Jeg tror du kan gjøre deg selv en bjørnetjeneste ved å "bare være bestemt" med en hund som allerede løper huset rundt fra selen. Det høres ut som vel så mye styr som det å skape en positiv assosiasjon. Mange hunder reagerer på å få ting over hodet, og kanskje kan dere øve på å håndtere hodet før du introduserer selen? Når jeg har hunder som er redde og ikke vil ha bånd eller sele nær seg (jobber frivillig på et shelter hvor det kommer noen slike innom i blant), jobber jeg masse med å gi godbiter og ros hver gang de går nær båndet (vi bruker gjerne lasso-bånd på disse hundene) og prøver å mate dem med en stas godbit som tar litt tid (gjerne noe som smuldrer litt, slik som kjøttboller eller hundepølse) mens jeg tar båndet over hodet. Det er nok lurt å være trygg og bestemt og ikke dille unødvendig, men samtidig viktig å gi hunden frihet til å velge selv å gå med på dette. Og det tar ikke såååå lang tid å skape positive assosiasjoner til sela - særlig ikke hvis du klasker til med skikkelig luksus-godbiter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...