AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #1 Skrevet 21. november 2016 Min datter er 18 år og jeg kan derfor ikke tvinge henne med til legen, så derfor spør jeg om tips og veiledning her. Hun spiser i skolehverdager bare ett måltid om dagen. Hun hater frokost, så det spiser hun ikke. Hun rekker aldri lage matpakke til lunsj, og liker ikke "kaste bort" penger på kantinematen. De dagene hun kommer tidlig hjem fra skolen (4 ganger i uka), lager hun seg et lite måltid, så da klarer hun verken spise middag eller kveldsmat. De dagene hun slutter sent og middagen er klar når hun kommer hjem spiser hun både middag og kveldsmat. Alt i alt spiser hun egentlig i gjennomsnitt ett måltid om dagen, i tillegg til å snike seg inn på kjøkkenet etter godteri, potetgull og kjeks. Hun har veldig sterkt søtsug, og det hjelper ikke hjemme søtsakene i huset, hun finner de likevel. Finner hun ikke søtsaker tyr hun til salt og sitron. Og når hun småspiser slik usunn mat får hun selvsagt heller ikke spist noe til de måltidene hun egentlig skal spise. Hun har fått sterke konsetrasjonsvansker, har fått betydlig dårligere hukommelse, har lite enegi og sover mye - Dermed går selvsagt skolearbeidet også ganske dårlig. Hun har i tillegg begynt å stamme og klarer ikke snakke helt ordentlig lenger slik som før. Hun stresser mye og er blitt en del aggressiv. Hun våkner flere ganger om natten helt forvirret hvir hun mister oversikt over tid (tror klokka er 8 på morgenen når klokka egentlig er 3 på natta) Tror hun i det siste har tenkt mye på hvordan kroppen også ser ut. Hun veier vistnok 45kkg, men det er fordi hun er lav og det passer til høyden. Likevel har hun lagt på seg en del det siste året pga. mye usunne søtsaker - Hun klarer ikke kontrollere søtsuget i det hele tatt. Selvsagt at fettet lagt seg på magen og lårene til de grader at hun har fått strekkmerker (vektøkningen kom brått, selvom hun veier lite. Hun gikk opp 5kg i løpet av noen få måneder). Folk gar kommentert veltøkningen, og det er hun ikne glad for. Jeg er klar over at hun er 18 år, men hun er fortsatt barnet mitt. Det er fortsatt mitt ansvar som mor å hjelpe og veilede henne. Det er tydelig at hun sliter, men jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal hjelpe henne. Lurer derfor på hvordan jeg kan hjelpe? Hun sier selv hun vil begynne å ta med lunsj på skolen, men vet ikke hva hun skal ta med. Hun er veldig kresen: Hun spiser/drikker på ingen måte meieriprodukter. Liker ikke grønnsaker i brød over lengre tid fordi brødet blir ekkelt og kvalmende av den saftige/våte grønnsaken. Hater brødskive. Knekkebrød blir fort mykt. Vil ikke ta med hjemmelaga salat fordi det ikke smaker godt... Er kjempe frustrert og lei meg. Helt siden vgs. har hun hatt en dårligere livskvalitet, men det er først nå jeg har åpnet øynene og lagt merke til hvor ille det står til med henne. Anonymkode: d8f0f...4c6 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #2 Skrevet 21. november 2016 Slutt å kjøpe godteri, kjeks og potetgull. Lag matpakke sammen hver kveld. Anonymkode: 9d619...e12 7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #3 Skrevet 21. november 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min datter er 18 år og jeg kan derfor ikke tvinge henne med til legen, så derfor spør jeg om tips og veiledning her. Hun spiser i skolehverdager bare ett måltid om dagen. Hun hater frokost, så det spiser hun ikke. Hun rekker aldri lage matpakke til lunsj, og liker ikke "kaste bort" penger på kantinematen. De dagene hun kommer tidlig hjem fra skolen (4 ganger i uka), lager hun seg et lite måltid, så da klarer hun verken spise middag eller kveldsmat. De dagene hun slutter sent og middagen er klar når hun kommer hjem spiser hun både middag og kveldsmat. Alt i alt spiser hun egentlig i gjennomsnitt ett måltid om dagen, i tillegg til å snike seg inn på kjøkkenet etter godteri, potetgull og kjeks. Hun har veldig sterkt søtsug, og det hjelper ikke hjemme søtsakene i huset, hun finner de likevel. Finner hun ikke søtsaker tyr hun til salt og sitron. Og når hun småspiser slik usunn mat får hun selvsagt heller ikke spist noe til de måltidene hun egentlig skal spise. Hun har fått sterke konsetrasjonsvansker, har fått betydlig dårligere hukommelse, har lite enegi og sover mye - Dermed går selvsagt skolearbeidet også ganske dårlig. Hun har i tillegg begynt å stamme og klarer ikke snakke helt ordentlig lenger slik som før. Hun stresser mye og er blitt en del aggressiv. Hun våkner flere ganger om natten helt forvirret hvir hun mister oversikt over tid (tror klokka er 8 på morgenen når klokka egentlig er 3 på natta) Tror hun i det siste har tenkt mye på hvordan kroppen også ser ut. Hun veier vistnok 45kkg, men det er fordi hun er lav og det passer til høyden. Likevel har hun lagt på seg en del det siste året pga. mye usunne søtsaker - Hun klarer ikke kontrollere søtsuget i det hele tatt. Selvsagt at fettet lagt seg på magen og lårene til de grader at hun har fått strekkmerker (vektøkningen kom brått, selvom hun veier lite. Hun gikk opp 5kg i løpet av noen få måneder). Folk gar kommentert veltøkningen, og det er hun ikne glad for. Jeg er klar over at hun er 18 år, men hun er fortsatt barnet mitt. Det er fortsatt mitt ansvar som mor å hjelpe og veilede henne. Det er tydelig at hun sliter, men jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal hjelpe henne. Lurer derfor på hvordan jeg kan hjelpe? Hun sier selv hun vil begynne å ta med lunsj på skolen, men vet ikke hva hun skal ta med. Hun er veldig kresen: Hun spiser/drikker på ingen måte meieriprodukter. Liker ikke grønnsaker i brød over lengre tid fordi brødet blir ekkelt og kvalmende av den saftige/våte grønnsaken. Hater brødskive. Knekkebrød blir fort mykt. Vil ikke ta med hjemmelaga salat fordi det ikke smaker godt... Er kjempe frustrert og lei meg. Helt siden vgs. har hun hatt en dårligere livskvalitet, men det er først nå jeg har åpnet øynene og lagt merke til hvor ille det står til med henne. Anonymkode: d8f0f...4c6 Hvor lav snakker vi her? 160 cm feks og 45 kilo er undervekt. 150 cm og 45 kilo er normalvekt. Vil hun ha sunnere kropp bør hun startet med trening, vanlig kost og kutte godis. Matlyst kommer og går. Ville kanskje lurt på om hun er deprimert siden hun sover lite, sliter med konsentrasjon og spiser lite. Anonymkode: 1acae...429 2
Forundret.. Skrevet 21. november 2016 #4 Skrevet 21. november 2016 Pakk ned noen knekkebrød om det er det hun liker i en litt større matboks, oppi der legger du også en liten boks med det smøret dere bruker, litt pålegg i folie og litt grønnsaker/ salat i folie sånn at hun smører maten på skolen. På den måten holder ting seg mer fresh. 1
lb Skrevet 21. november 2016 #5 Skrevet 21. november 2016 Eggerøre eller omelett kanskje? Evt kan dere bake grove horn sammen, med skinke inni for eksempel, det er hvert fall noe mat. Prøv å sett deg ned med henne og se på oppskrifter sammen på nettet. Du har helt sikkert prøvd, men prøv å snakke med henne og vis at du er der uansett og forstår at livskvaliteten hennes kanskje ikke er helt på topp nå. Jeg hadde det sånn som datteren din selv for en 5-6 år siden, og det tok dessverre lang tid før jeg turte å fortelle noe til foreldrene mine. Håper det blir bedre snart! 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #6 Skrevet 21. november 2016 Jeg veide 41 kilo som 18åring og er 159cm. Nå veier jeg 45 kilo. Det er tynt men ikke noe ille. Jeg er også kresen, foretrekker kantinemat men det blir for dyrt. Brødskive blir man lei av. Er ingenting å gjøre med det. Anonymkode: 6c747...c62
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #7 Skrevet 21. november 2016 Prøv frukt og fruktsmoothies til frokost. Anonymkode: c1ac6...028 1
LiljaMarie Skrevet 22. november 2016 #8 Skrevet 22. november 2016 Kan matpakken av og til lages kvelden før? Lefse med ost og pølse, grove vaffler, ret i koppen og ha med vann, frukt. Det hun liker. Hun bør nok sjekke vitaminer, kan være skummelt med mangler. Hun må forstå at den negative sirkelen må snus. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #9 Skrevet 22. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror hun i det siste har tenkt mye på hvordan kroppen også ser ut. Hun veier vistnok 45kkg, men det er fordi hun er lav og det passer til høyden. Likevel har hun lagt på seg en del det siste året pga. mye usunne søtsaker - Hun klarer ikke kontrollere søtsuget i det hele tatt. Selvsagt at fettet lagt seg på magen og lårene til de grader at hun har fått strekkmerker (vektøkningen kom brått, selvom hun veier lite. Hun gikk opp 5kg i løpet av noen få måneder). Folk gar kommentert veltøkningen, og det er hun ikne glad for. Anonymkode: d8f0f...4c6 Dette høres merkelig ut. Det kan da ikke stemme at hun har lagt på seg 5 kg i løpet av få måneder når hun spiser kun 1 måltid pr dag? (Hvor mye søtsaker spiser hun pr dag?) Og selvfølgelig får man søtsug når kroppen får for lite mat Anonymkode: f089a...5fc 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #10 Skrevet 22. november 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg veide 41 kilo som 18åring og er 159cm. Nå veier jeg 45 kilo. Det er tynt men ikke noe ille. Jeg er også kresen, foretrekker kantinemat men det blir for dyrt. Brødskive blir man lei av. Er ingenting å gjøre med det. Anonymkode: 6c747...c62 Dette er bare tull! Så klart, om man får i seg den næringen man trenger er det ikke et problem, man kan spise bare et eller to måltid til dagen og være sunn og frisk, men det er tydelig at det ikke er tilfelle her. Ts: Mye mat kan lages klart i forveien, slik at det er lett å ta med seg om morgenen. Omelett med diverse grønnsaker, ost, kanskje litt skinke etc. synes jeg er godt å spise kaldt. Jeg spiser gjerne middagsrester til lunsj. Om det ikke er noen mulighet til å varme opp så finnes det også ting som er godt å spise kaldt. Smoothies som lages ferdig i forveien er veldig godt og lett å få i seg. Tilsett gjerne f.eks. avokado, kokosmelk, yoghurt, egg og/eller havregryn for å gi et mer fullstendig måltid. Yoghurt er enkelt og raskt å spise, pålegg kan pakkes for seg og knekkebrød kan smøres på skolen. Prøv kjøleskapsgrøt til frokost? Prøv å være litt kreativ i matveien, og velg mat som både er fristende og mettende, slik at behovet for usunn småspising reduseres. Ikke fokuser på vekt, men på helse og overskudd. Til slutt lurer jeg på om det kan være slik at din datter har et litt anstrengt forhold til kropp og mat? Prøv å ta det opp med henne? Som sagt, ikke la vekten være fokuset. Foreslå om det er behov for det at hun kan snakke med noen og få hjelp? Anonymkode: ddcd1...1b0 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #11 Skrevet 22. november 2016 Det er rart å søke råd fra fremmede på internett i slike alvorlige saker. Hadde det vært meg, hadde jeg snakket med profesjonelle (bl.a legen) om dette Anonymkode: f089a...5fc 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #12 Skrevet 22. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun har fått sterke konsetrasjonsvansker, har fått betydlig dårligere hukommelse, har lite enegi og sover mye - Dermed går selvsagt skolearbeidet også ganske dårlig. Hun har i tillegg begynt å stamme og klarer ikke snakke helt ordentlig lenger slik som før. Hun stresser mye og er blitt en del aggressiv. Hun våkner flere ganger om natten helt forvirret hvir hun mister oversikt over tid (tror klokka er 8 på morgenen når klokka egentlig er 3 på natta) . Helt siden vgs. har hun hatt en dårligere livskvalitet, men det er først nå jeg har åpnet øynene og lagt merke til hvor ille det står til med henne. Anonymkode: d8f0f...4c6 Dette må du snakke med lege om snarest! Anonymkode: f089a...5fc 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #13 Skrevet 22. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun spiser i skolehverdager bare ett måltid om dagen. Hun hater frokost, så det spiser hun ikke. Hun rekker aldri lage matpakke til lunsj, og liker ikke "kaste bort" penger på kantinematen. De dagene hun kommer tidlig hjem fra skolen (4 ganger i uka), lager hun seg et lite måltid, så da klarer hun verken spise middag eller kveldsmat. De dagene hun slutter sent og middagen er klar når hun kommer hjem spiser hun både middag og kveldsmat. Anonymkode: d8f0f...4c6 I en periode fra nå av, ville jeg ha spandert kantinematen på henne. Hun må være feilernært grunnet at hun har spist så lite mat over lang tid. Hun bør absolutt undersøkes av lege. Og dere bør sette dere ned sammen og planlegge lunsjmat som hun kan tenke seg å ha med seg. Anonymkode: f089a...5fc 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #14 Skrevet 22. november 2016 Dette problemer er nok mer komplisert enn at det kan løses på kg. Jeg tenker at det kan være en av flere ting. For eks - overspising der hun prøvre å kompensere ved å spise et måltid om dagen. Men hun klarer ikke holde seg unna å dytte i seg søtsaker så derfor går hun opp i vekt -aspergerdiagnsoe der hun har problemer med smak og konsistens av mange mattyper og har derfor problem med å spise dem - dårlige opplevelser med mat i barndommen der hun har utviklet angst for å spise en rekke matvarer og holder seg til noen få, kjente matretter - stress/ depresjon der hun har varierende matlyst og/ eller trøstespiser - depresjon kan være fra langvarig stress eller traumer, mobbing osv Sannsynligvis må hun til lege, og hun trenger nok mer behandling enn du kan gi henne alene Anonymkode: dcc68...40b 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #15 Skrevet 22. november 2016 Klart man mister lysten på ordentlig mat hvis man spiser mye søtsaker. Spørsmålet er vel heller om hu sulter seg med vilje og sprekker på søtsakene, noe som kan være begynnelsen på en alvorlig spiseforstyrrelse, særlig da hun spiser dette i smug. Hvis det er det at hun ikke orker å kjøpe eller lage mat må du vel klare å finne på noe hun vil spise på skolen? Middagsreser eller salat hun kan spise når hun kommer hjem? Fruktsalat hvis hun er avhengig av noe søtt? Anonymkode: ea144...112
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #16 Skrevet 22. november 2016 Jeg ville forsøkt å diske opp med skolemat til skolen, og da ikke brødmat. Wraps kan være godt og sunt, pastasalater, omelett, frokostmuffins, fruktsalat ved siden av, osv. Anonymkode: 28ff5...d90
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #17 Skrevet 22. november 2016 Som en annen skriver, kan dette være et uttrykk for dypereliggende psykologiske årsaker. Derfor må man heller søke råd hos helsepersonell. Noen i denne tråden fokuserer på rent praktiske tiltak for at hun skal spise riktigere (smooties, lage niste på forhånd osv) uten å se at det kan ligge noe mer under. Det er slike svar man ofte får på et forum, uten å søke råd fra profesjonelle. Det viktige er å finne ut av årsaken, så kan man sette opp tiltak senere. Anonymkode: 8e49a...b71
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #18 Skrevet 22. november 2016 For det første bør du overtale henne en tur til legen, så bestill time til henne og bli med! Du må kanskje sitte på venterommet, men inn til legen skal hun. Du kan gjerne snakke med legen på forhånd angående spisingen, stress, dårlig søvn, blodsukkerproblemer etc så han kan stille de rette spørsmålene! Ellers er det godt mulig hennes problemer hovedsaklig skyldes feilernæring. Med et dårlig kosthold og i kombinasjon med stress, får man problemer og vitamin/mineralmangler viser seg gjerne gjennom depresjoner, søvnvansker, slapphet, konsenstrajonsvansker etc. Jeg ville nok forseslått tilskudd av både vitaminer og jern. Det er også viktig å få et mer balansert kosthold og spise jevnlig så hun kan få kontroll på blodsukkeret. Det minsker også sukkerhungeren, så absolutt verdt innsatsen. Det er heller ikke uvanlig å legge på seg og få mer former i den alderen, men igjen, det kan også skyldes søvn, stress etc. Anonymkode: 87119...ab9
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #19 Skrevet 22. november 2016 Det er noe som heter frivillig tvang. Si at hvis hun ikke blir med til legen så får du henne innlagt. Så lite næring gjør at hodet hennes ikke funker pga for lite fett for hjernen. Den kutter ut alt som er energikrevende, og tenking er en av de. Derfor klarer hun ikke selv å se at hun må til legen. Hun kommer til å bli alvorlig syk om du ikke gjør grep NÅ Anonymkode: 3c596...f9e
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #20 Skrevet 22. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er noe som heter frivillig tvang. Si at hvis hun ikke blir med til legen så får du henne innlagt. Så lite næring gjør at hodet hennes ikke funker pga for lite fett for hjernen. Den kutter ut alt som er energikrevende, og tenking er en av de. Derfor klarer hun ikke selv å se at hun må til legen. Hun kommer til å bli alvorlig syk om du ikke gjør grep NÅ Anonymkode: 3c596...f9e Nei, men skal ikke true med å få henne innlagt før man vet at noe er alvorlig galt! Det kan både skape trass og dårlig relasjon til mor i etterkant Anonymkode: 28ff5...d90
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå