AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #1 Skrevet 21. november 2016 Jeg og BF har et veldig dårlig forhold og det er en av grunnene til at jeg dro til utlandet i permisjonen. Måtte bare komme meg bort fra han! N er spørsmålet om jeg skal flytte tilbake hjem eller ikke? Jeg har en meget fleksibel jobb som gjør at jeg bare trenger en data og kan jobe hvor som helst i verden. Utgangspunktet da jeg dro var at vi skulle være her et år, men vi trives her vi bor nå og har endelig fått litt ro rundt oss. Jeg har ingenting til overs for BF og syntes han er en tvers igjennom dårlig person, og ønsker jo ikke egentlig at han skal ha noen jevnlig kontakt med barnet. Han har ikke gjort noen forsøk på å besøke oss her, og han har ikke møtt oss når vi har vært i Norge, selv om jeg sa fra at han godt kunne det. Han er imidlertid fly forbanne for at jeg flyttet og kommer til å bli enda sintere hvis jeg forteller han at jeg ikke kommer hjem. Noen som har noen tips? Anonymkode: 9b561...677
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #2 Skrevet 21. november 2016 Bare husk at det er barnet som har krav på samvær med far. Hvordan du tenker og føler rundt barnefar skal ikke ha innvirkning på forholdet de har eller skal ha, med mindre han ikke er bra for barnet. Anonymkode: d5ba9...1e3 9
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #3 Skrevet 21. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare husk at det er barnet som har krav på samvær med far. Hvordan du tenker og føler rundt barnefar skal ikke ha innvirkning på forholdet de har eller skal ha, med mindre han ikke er bra for barnet. Anonymkode: d5ba9...1e3 Det blir jo opp til meg. Hvis jeg ikke flytter hjem, så blir jo automatisk samværet med far veldig liten. Han har ikke vært noen god far, så det er ikke et stort tap. Ts Anonymkode: 9b561...677 5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #4 Skrevet 21. november 2016 For å være ærlig. Et barn trenger veldig gjerne en pappa, det er mye mer kjært for dem enn hva alle alenemødre egentlig tror. Om han er idiot mot deg, er han idiot mot barnet? Vil du virkelig se ditt eget barn vokse opp uten en pappa ''bare'' fordi du ikke hæler han? Barn som vokser opp uten en pappa vil alltid ha en manglende bit i puslespillet der de vil gruble og spørre. Anonymkode: 8aa90...5b4 5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #5 Skrevet 21. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir jo opp til meg. Hvis jeg ikke flytter hjem, så blir jo automatisk samværet med far veldig liten. Han har ikke vært noen god far, så det er ikke et stort tap. Ts Anonymkode: 9b561...677 Ja nemlig. Det er du som kan avgjøre om barnet skal få et forhold til pappaen sin eller ikke, det var poenget med svaret mitt. Og jeg synes ikke det er riktig mot barnet å frata det pappaen sin hvis det ikke er veldig tungtveiende grunner for det. Jeg tror mange mødre som har egne egoistiske grunner for å flytte vekk forteller seg selv hele tiden at det er til barnets beste. Alle har krav på en mor og en far, og det er synd at den ene forelderen skal ha så mye makt at det blir umulig for den andre å samvær med sitt eget barn. Anonymkode: d5ba9...1e3 5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #6 Skrevet 21. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg og BF har et veldig dårlig forhold og det er en av grunnene til at jeg dro til utlandet i permisjonen. Måtte bare komme meg bort fra han! N er spørsmålet om jeg skal flytte tilbake hjem eller ikke? Jeg har en meget fleksibel jobb som gjør at jeg bare trenger en data og kan jobe hvor som helst i verden. Utgangspunktet da jeg dro var at vi skulle være her et år, men vi trives her vi bor nå og har endelig fått litt ro rundt oss. Jeg har ingenting til overs for BF og syntes han er en tvers igjennom dårlig person, og ønsker jo ikke egentlig at han skal ha noen jevnlig kontakt med barnet. Han har ikke gjort noen forsøk på å besøke oss her, og han har ikke møtt oss når vi har vært i Norge, selv om jeg sa fra at han godt kunne det. Han er imidlertid fly forbanne for at jeg flyttet og kommer til å bli enda sintere hvis jeg forteller han at jeg ikke kommer hjem. Noen som har noen tips? Anonymkode: 9b561...677 En ting til. I overskriften spør du om jeg hadde flyttet på grunn av barnefar. Nei, det hadde jeg ikke gjort, men jeg hadde gjort det for barnet. Om jeg har et dårlig forhold til far, skal ikke barnet mitt lide for det. Anonymkode: d5ba9...1e3 5
Bachata Skrevet 21. november 2016 #7 Skrevet 21. november 2016 Jeg er vokst opp uten mer kontakt med far en sporadiske ferier. Mor valgte å flytte til en annen kant av landet pga manglende tilhørighet og nære der far bodde. Far var ikke en veldig interessert eller god far, og mor likte ham ikke. det gikk greit, men å vokse opp uten en farsfigur har satt sine spor. Jeg savnet å ha en far i nærheten og har fått litt relasjonsproblemer i forhold til menn. Dersom jeg noengang skulle bli alenemor, ville jeg gjort alt som stod i min makt for å bli i nærheten av bf. Og jeg ville gjort det jeg kunne for bra og hyppig samvær mellom barn og far. Så jeg ville ikke flyttet vekk fra far såfremt han ikke var skadelig for barnet. Du sier han ikke har vært en god far, men hvilken sjans har du gitt ham til å være en far da? hvis du flyttet med barnet til utlandet så fort det var født, så har han vel ikke hatt en reell sjans. Er han en fare for barnet? 5
GammelKaktus Skrevet 21. november 2016 #8 Skrevet 21. november 2016 Jeg hadde ikke flyttet, så lenge dere har det greit der dere er så hadde jeg blitt værende hvis jeg trivdes. Når han ikke gidder å treffe barnet når dere er hjemme så er sannsynligheten liten for at han kommer til å stille opp hvis dere skulle flytte hjem. 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #9 Skrevet 21. november 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å være ærlig. Et barn trenger veldig gjerne en pappa, det er mye mer kjært for dem enn hva alle alenemødre egentlig tror. Om han er idiot mot deg, er han idiot mot barnet? Vil du virkelig se ditt eget barn vokse opp uten en pappa ''bare'' fordi du ikke hæler han? Barn som vokser opp uten en pappa vil alltid ha en manglende bit i puslespillet der de vil gruble og spørre. Anonymkode: 8aa90...5b4 Er du helt tett eller? Ts skriver: Han har ikke gjort noen forsøk på å besøke oss her, og han har ikke møtt oss når vi har vært i Norge, selv om jeg sa fra at han godt kunne det. Han er imidlertid fly forbanne for at jeg flyttet og kommer til å bli enda sintere hvis jeg forteller han at jeg ikke kommer hjem." Barnefar er en dårlig far når han ikke har gjort noe som helst for å se ungen sin! Anonymkode: e4ef4...f54 6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #10 Skrevet 21. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: For å være ærlig. Et barn trenger veldig gjerne en pappa, det er mye mer kjært for dem enn hva alle alenemødre egentlig tror. Om han er idiot mot deg, er han idiot mot barnet? Vil du virkelig se ditt eget barn vokse opp uten en pappa ''bare'' fordi du ikke hæler han? Barn som vokser opp uten en pappa vil alltid ha en manglende bit i puslespillet der de vil gruble og spørre. Anonymkode: 8aa90...5b4 En god pappa, en pappa som prioriterer barnet sitt. ingen far er bedre enn en dårlig far, spør du meg... TS Anonymkode: 9b561...677 5
Zienna Skrevet 21. november 2016 #11 Skrevet 21. november 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: En god pappa, en pappa som prioriterer barnet sitt. ingen far er bedre enn en dårlig far, spør du meg... TS Anonymkode: 9b561...677 Og en god mamma er en som legger mest mulig til rette for at barnet skal kunne ha en relasjon til faren sin. Det dukker mange spørsmål opp når jeg leser dette innlegget. Har far hatt en relasjon til barnet tidligere, før dere flyttet? Samværsordning? For om han ikke brydde seg, hvorfor skulle han bli forbannet over at du/dere flyttet? 8
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #12 Skrevet 21. november 2016 32 minutter siden, Zienna skrev: Og en god mamma er en som legger mest mulig til rette for at barnet skal kunne ha en relasjon til faren sin. Det dukker mange spørsmål opp når jeg leser dette innlegget. Har far hatt en relasjon til barnet tidligere, før dere flyttet? Samværsordning? For om han ikke brydde seg, hvorfor skulle han bli forbannet over at du/dere flyttet? Ja hvis den faren er en god far, hvis ikke så er en god mor å beskytte barnet sitt fra en dårlig far. Vi har hatt en relasjon tidligere, vi har aldri hatt en samværsordning da jeg har full foreldrerett. Han er forbannet fordi jeg har mulighet til å gjøre dette. Han vil "vinne" og kontrollere. TS Anonymkode: 9b561...677 4
Zienna Skrevet 21. november 2016 #13 Skrevet 21. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja hvis den faren er en god far, hvis ikke så er en god mor å beskytte barnet sitt fra en dårlig far. Vi har hatt en relasjon tidligere, vi har aldri hatt en samværsordning da jeg har full foreldrerett. Han er forbannet fordi jeg har mulighet til å gjøre dette. Han vil "vinne" og kontrollere. TS Anonymkode: 9b561...677 Hva mener du med full foreldrerett? Barneloven gir alle rettigheter til barn, ikke til foreldrene. Barns viktigste rettighet er at de har RETT til å bli kjent med både mor og far, og at hovedomsorgsperson har PLIKT til å sørge for dette. Altså har du like mye ansvar for å sørge for at barnet ditt blir kjent med barnet, som barnefar har. Har saken deres vært i retten kan ting stille seg annerledes. For det er alltid "barnets beste" som bestemmer barnets bosted, og omfang av samvær med den andre forelderen. 5
Tutta89 Skrevet 21. november 2016 #14 Skrevet 21. november 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja hvis den faren er en god far, hvis ikke så er en god mor å beskytte barnet sitt fra en dårlig far. Vi har hatt en relasjon tidligere, vi har aldri hatt en samværsordning da jeg har full foreldrerett. Han er forbannet fordi jeg har mulighet til å gjøre dette. Han vil "vinne" og kontrollere. TS Anonymkode: 9b561...677 Full foreldrerett(rekner med du mener foreldreansvar?)og samvær er forskjellige ting, de fleste har rett på samvær selv uten foreldreansvar. 4
Bachata Skrevet 21. november 2016 #15 Skrevet 21. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: En god pappa, en pappa som prioriterer barnet sitt. ingen far er bedre enn en dårlig far, spør du meg... TS Anonymkode: 9b561...677 Jeg, som voksent barn, er helt uenig. Såfremt han ikke skader barnet på noen måte. Min far var en dårlig far, han gjorde aldri noe for å ha meg eller ha samvær. Men hvis mamma ikke hadde sørget for at jeg hadde det lille samværet vi hadde, eller faktisk hindret samvær eller snakket stygt om ham, ville jeg på et tidspunkt vært veldig sint på henne. De aller fleste barn ønsker på et tidspunkt å vite hvem foreldrene er, hvorfor ikke den fraværende ville ha noe med det å gjøre. Min far var en dårlig far, men jeg er glad jeg har ham i livet. Han er en bedre bestefar en han var far. Hadde mamma vært imot samvær, ville det skadet meg like mye som hans dårlige far gjorde. Min far var dog aldri voldelig eller farlig Det er unntaket for meg. 3
Peter007 Skrevet 21. november 2016 #16 Skrevet 21. november 2016 (endret) På 21.11.2016 den 16.38, AnonymBruker skrev: Jeg og BF har et veldig dårlig forhold og det er en av grunnene til at jeg dro til utlandet i permisjonen. Måtte bare komme meg bort fra han! N er spørsmålet om jeg skal flytte tilbake hjem eller ikke? Jeg har en meget fleksibel jobb som gjør at jeg bare trenger en data og kan jobe hvor som helst i verden. Utgangspunktet da jeg dro var at vi skulle være her et år, men vi trives her vi bor nå og har endelig fått litt ro rundt oss. Jeg har ingenting til overs for BF og syntes han er en tvers igjennom dårlig person, og ønsker jo ikke egentlig at han skal ha noen jevnlig kontakt med barnet. Han har ikke gjort noen forsøk på å besøke oss her, og han har ikke møtt oss når vi har vært i Norge, selv om jeg sa fra at han godt kunne det. Han er imidlertid fly forbanne for at jeg flyttet og kommer til å bli enda sintere hvis jeg forteller han at jeg ikke kommer hjem. Noen som har noen tips? Anonymkode: 9b561...677 Først og fremst viser du dårlige holdninger. Jeg vil si nærmest barnslige. Du valgte få barn med denne mannen så han kan ikke være så forferdelig? Ble du voldtatt eller noe lignende? Ut fra dine utsagn om han, kan det nesten tyde på dette. Har du tatt med barnet og flyttet i dag er mekling lovpålagt der begger foreldrene har foreldreansvar. Dette forteller hvor strengt det anses i negtativ retning å gjøre det du har gjort. Videre er det nytt at begge foreldrene får foreldreansvar selv om de ikke bor sammen ved fødsel. Tidligere mått far kreve dette. Alle fedre får i utgangspunktet dette. Det har til nå vært slik at far skulle samtykket til utenlandsflytting ved foreldreansvar, slik er det fortsatt. Har han ikke samtykket har du brutt Barnelova på dette området. Men visste far om dette? Denne muligheten? Det er genrelt et delt syn blant norske politikere at bosted barn ikke kan flyttes uten begge foreldrene samtykker. Endret 23. november 2016 av Peter007 2
Peter007 Skrevet 21. november 2016 #17 Skrevet 21. november 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare husk at det er barnet som har krav på samvær med far. Hvordan du tenker og føler rundt barnefar skal ikke ha innvirkning på forholdet de har eller skal ha, med mindre han ikke er bra for barnet. Anonymkode: d5ba9...1e3 Ja det kan sies slik, men det er ikke Ts. som skal avgjøre om far er bra for barnet.
Peter007 Skrevet 21. november 2016 #18 Skrevet 21. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja hvis den faren er en god far, hvis ikke så er en god mor å beskytte barnet sitt fra en dårlig far. Vi har hatt en relasjon tidligere, vi har aldri hatt en samværsordning da jeg har full foreldrerett. Han er forbannet fordi jeg har mulighet til å gjøre dette. Han vil "vinne" og kontrollere. TS Anonymkode: 9b561...677 Jeg ser du skriver far ikke har foreldreansvar nå. Er det noen spesiell grunn til dette?
Boletta Skrevet 21. november 2016 #19 Skrevet 21. november 2016 Det virker jo som om du har bestemt deg og alle svar blitt imøtekommet med sterke motsvar. Hvorfor spør di egentlig? Hva konkret gjør bf til en dårlig far, annet enn at du mener han ikke har gjort nok for å besøke? 1
Bachata Skrevet 22. november 2016 #20 Skrevet 22. november 2016 7 timer siden, Peter007 skrev: Jeg ser du skriver far ikke har foreldreansvar nå. Er det noen spesiell grunn til dette? dersom far ikke er gift eller har samme adresse som mor ved fødsel, får mor automatisk foreldreansvaret alene. Dette kan endres i ettertid, men det må de gjøre selv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå