Gå til innhold

Celleforandring og HPV

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har fått påvist lavgradig celleforandring og skal ta ny prøve om 6 måneder. Vet noen her om det er vanlig å bli testet for HPV samtidig som man tar celleprøve? Har spurt på legesenteret om jeg var HPV-positiv, men det sto ikke noe om det i papirene, kun at det skulle testes om 6 mnd. Helsesekretæren mente det var blitt testet, men det sto ikke svart på hvitt HPV postitivt. Hadde jo vært kjekt å vite om man har dette viruset eller ei :) 

Anonymkode: cf702...501

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror ikke dem tester det før om 6 mnd, om du fortsatt da har celleforandringer. Ellers får du spørre legen om han kan teste deg. 

Anonymkode: 4831f...2c2

Skrevet

I brevet jeg fikk sto det uklart.

Der sto det at jeg sannsynligvis var smittet av viruset fordi jeg hadde (groveste typen) celleforandringer. Så tydeligvis blir man ikke sjekket. Selv ikke da de koniserte meg (håper du slipper dette). Etter koniseringen sto det bare i infobrevet at inngrepet var utført og at jeg, igjen, sannsynligvis ikke var bærer av HPV viruset lenger. Så fikk jeg brev en god stund etter koniseringen igjen der de hadde funnet celleforandringer på kanten av den ene biten med hud som de fjernet ved koniseringen og at jeg må ta ny celleprøve, men det sto ingenting om HPV viruset i det brevet i det hele tatt. 

Du må nok ta en egen test. Det synes jeg er litt rart, men... Føler at HPV er drysset ned. Rart det ikke er større fokus. Klamydia kan gjøre deg steril, men HPV kan gi kreft og død liksom...

Anonymkode: 1834f...c90

Skrevet

Kontakt fastlegen og be om en HPV-test - med utskrift. Det kan lønne seg å gjøre det privat.

Jeg tok den privat for noen år siden og har fortsatt papiret der det står negativt for alle 29 variantene. Legen gjorde det i forkant av at jeg tok vaksinen.

Anonymkode: 325dd...196

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der sto det at jeg sannsynligvis var smittet av viruset fordi jeg hadde (groveste typen) celleforandringer. Så tydeligvis blir man ikke sjekket. Selv ikke da de koniserte meg (håper du slipper dette). Etter koniseringen sto det bare i infobrevet at inngrepet var utført og at jeg, igjen, sannsynligvis ikke var bærer av HPV viruset lenger. Så fikk jeg brev en god stund etter koniseringen igjen der de hadde funnet celleforandringer på kanten av den ene biten med hud som de fjernet ved koniseringen og at jeg må ta ny celleprøve, men det sto ingenting om HPV viruset i det brevet i det hele tatt. 

Du må nok ta en egen test. Det synes jeg er litt rart, men... Føler at HPV er drysset ned. Rart det ikke er større fokus. Klamydia kan gjøre deg steril, men HPV kan gi kreft og død liksom...

Jeg har spurt gynekologen gjentatte ganger om å få ta vaksine når jeg er der i forbindelse med celleforandringer,  men hun sier bare at vi tar det neste gang. jeg synes også det er utrolig vanskelig å få svar på om jeg faktisk har hpv (er der hvert halvår pga disse celleforandringene), det er egentlig vanskelig å få et klart og tydelig svar om noe som helst. det er jo ganske viktig at man vet om man er smittet eller ikke, tenker jeg. Skjønner ikke hvorfor de skal være på tilbakeholdne med informasjon, det er som om alt skal holdes hemmelig, selv for de involverte😑

Anonymkode: cf052...fff

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det bevist at hpv direkte kan føre til kreft? Er det ikke flere hundre typer hpv virus hvorav 2 ellernoe muligens kan være farlige?

Skrevet
På Monday, November 21, 2016 den 15.34, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har fått påvist lavgradig celleforandring og skal ta ny prøve om 6 måneder. Vet noen her om det er vanlig å bli testet for HPV samtidig som man tar celleprøve? Har spurt på legesenteret om jeg var HPV-positiv, men det sto ikke noe om det i papirene, kun at det skulle testes om 6 mnd. Helsesekretæren mente det var blitt testet, men det sto ikke svart på hvitt HPV postitivt. Hadde jo vært kjekt å vite om man har dette viruset eller ei :) 

Celleprøve er en type prøve der legen gjøre en liten avskrapning av hudceller fra livmorhalsen. Avskrapningen av hudceller legges på et stykke glass, fikseres og sendes til patologisk undersøkelse. Der ser patologen på om det er normale celler eller unormale hudcelle, teller og beregner antall unormale celler, dersom de finner dette og graderer resultatet etter bestemte regler. 

Hpv er et virus. Jeg vil tro det er en annen prøve som sendes til virologisk lab. Dersom det taes en slik prøve. Når du er kommet så langt at du har celleforandringer så du neppe i aldersgruppen for Hpv vaksine. Da er det ikke særlig interessant om du har viruset i en prøve eller ikke, fordi du høyst sannsynlig har eller har hatt viruset. Derfor vil jeg anta at legen din har vurdert det som helt unødvendig å undersøke deg for Hpv virus. 

Anonymkode: fecb3...37c

Skrevet

Merkelig. Jeg fikk påvist viruset med DNA sekvensering fra prøve tatt av livmorhalsen uten å måtte spørre om det. Men det er mulig det var fra en biopsi og ikke den vanlige celleprøven. Men ring og hør om de ikke kan ta en slik prøve da vel? Eller om du kan få utskrift fra prøvesvarene dine.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Celleprøve er en type prøve der legen gjøre en liten avskrapning av hudceller fra livmorhalsen. Avskrapningen av hudceller legges på et stykke glass, fikseres og sendes til patologisk undersøkelse. Der ser patologen på om det er normale celler eller unormale hudcelle, teller og beregner antall unormale celler, dersom de finner dette og graderer resultatet etter bestemte regler. 

Hpv er et virus. Jeg vil tro det er en annen prøve som sendes til virologisk lab. Dersom det taes en slik prøve. Når du er kommet så langt at du har celleforandringer så du neppe i aldersgruppen for Hpv vaksine. Da er det ikke særlig interessant om du har viruset i en prøve eller ikke, fordi du høyst sannsynlig har eller har hatt viruset. Derfor vil jeg anta at legen din har vurdert det som helt unødvendig å undersøke deg for Hpv virus. 

Anonymkode: fecb3...37c

Man kan ha andre HPV-varianter enn de mest aggressive og man kan få utbytte av HPV-vaksinen som beskytter mot disse selv om man har hatt en type HPV-infeksjon. Alder og tidligere celleforandringer (som ganske mange har uten at det er farlig) betyr ikke at man er ekskludert fra å ta vaksinen. :) 

Anonymkode: 223bd...9de

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Syns det er rart jeg plutselig skulle hatt HPV nå, har hatt samme partner i 5 år og ingen celleforandringer for 3 år siden. 

Vet at man må ha HPV for å i det hele tatt utvikle kreft, så derfor jeg lurer litt! Tanken om utroskap fra mannen kommer jo også, selvom jeg tror dette er usannsynlig.. 

heldigvis bare milde celleforandringer! Men allikevel,ville helst hatt ingen! 

Ts

Skrevet

Hvor gammel er du? Celleforansringer skyldes i 98 %HPV,så det er nok det. Det tar ofte flere år å utvikle celle forandringer, så du kan ha hatt dette mye lenger! Hilsen medisin student

Anonymkode: 2e96a...02f

Skrevet

Jeg er 29! Skal sies at jeg hadde en del partnere før mannen min, så burde vel ikke være veldig overrasket. Men trodde HPV forsvant etter 6-24 mnd av seg selv? 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...