AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #1 Skrevet 21. november 2016 Jeg må spare penger, mye penger. Jeg har 3400 kr igjen etter regninger. Jeg hadde 4200 kr og har klart meg helt fint på 1000 kr uken. Men nå så skal husleien opp og jeg må spare for harde livet. Jeg har tenkt å ha et budsjett på 50 kr dagen. Er jeg på butikken så kan jeg bare bruke 50 kr. Så klart. Er det vaskemiddel på tilbud og jeg må ha det. Så må jeg kjøpe det. Eller andre ting som er dyrt og varer lenge. Som hvitost. Det vil ikke gå inn under 50 kr-budsjettet. Jeg tenker at 50 kr er gjennomførbart. Så fremt at jeg passer på å regne ut riktig. Nå husker jeg ikke alle prisene i hodet. Her er eksempler på noen greie middager til maks 50 kr dagen. Melk koster 20 kr. En liter melk brukes la oss si 4 ganger. Det blir 5 kr per måltid. Kjøttdeig koster 20 kr. En pakke er to måltider (jeg deler det opp alltid). 10 kr per måltid. Stekesmør koster 10 kr. Det er mange måltider, men la oss si det blir 5 kr per måltid (overdrevent). Ost: 50 kr, la oss si 5 måltider før det blir tomt. Det blir 10 kr. Pasta koster 10 kr for en halvkilo tror jeg. Billig ihvertfall, men la oss si 5 kr per måltid. Krydder varer lenge og er billig, det tar jeg ikke med. Lasagne: Melk, smør, ost og kjøttdeig. Toro Lasagne pakke. Det blir 5 + 10 + 5 + 5 + 20 kr = 45 kr Lasagne er nok til to dager. Så rester neste dag. Det blir under 25 kr per dag. Pasta: Paste, pastasaus (kjøpt på tilbud). Det blir: 5 kr + 10 kr = 15 kr. Jeg kan også tilsette skinke (30 kr for bogskinke, 2 måltider) = 15 + 15 = 30 kr. Pasta: Bogskinke, pasta, ost og dressing (koster 20 kr flasken, 5 kr per måltid) Det blir: 15 + 5 + 5 + 5 = 30 kr Spagetti: Smør, kjøttdeig, Ost, saus (kjøpt på tilbud, 20 kr for 4 pk) 5 + 10 + 5 + 10 kr = 30 krDette er fire eksempler. Det funker det. Er jeg helt på bærtur? Er 50 kr per dag for all mat og hygiene innafor? Når jeg kjøper f.eks kjøttdeig, så har jeg to måltider. Kjøper jeg pølser så blir det flere måltider. Så de dagene hvor jeg har noe hjemme i fryser, kjøleskap og kjøkkenskap så kan jeg kjøpe tannkrem, sjampo og slike ting som da går inn i den 50-lappen. Prisene over er noe overdrevet, så det å kjøpe tannkrem på tilbud når det trengs går fint. Anonymkode: afc20...038
vscare Skrevet 21. november 2016 #2 Skrevet 21. november 2016 50kr dagen er helt innafor, MEN jeg vil anbefale deg å droppe ferdigmat som Toro lasagne og ferdig pastasaus, og erstatte kjøttdeig med bønner, kikerter eller linser der det lar seg gjøre, masse penger å spare på det (pluss at det er sunnere). Prøv også til en grad å unngå matretter som "krever" ost da det er ekstremt dyrt og gjør et ganske stort innhogg i budsjettet ditt. Å vegetarisere deler av ukesmenyen er penger spart, noe jeg selv fant ut da jeg ble student, så det vil jeg absolutt anbefale, og det samme gjelder å droppe ferdigprodukter fra Toro og Knorr og liknende og heller lage ting fra bunnen Lykke til! 11
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #3 Skrevet 21. november 2016 Er det kun middagene du har beregnet her? Hva med frokost, lunsj og kveldsmat? Anonymkode: f0835...841 3
Gjest chisandra Skrevet 21. november 2016 #4 Skrevet 21. november 2016 Jeg tenker at det går helt fint i en begrenset periode, f.eks. et par-tre uker. Men over tid blir det vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #5 Skrevet 21. november 2016 Et billig og lettvindt middagstips: 1 boks bønner (er svært proteinrikt) i tomatsaus, varmes sammen et par grillpølser el.l. Kommer seg på under 10 kr for middagsretten Anonymkode: f0835...841 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #6 Skrevet 21. november 2016 Handle inn matvarer fra utenlandske butikker, slik som linser, kikerter, frukt, grønnsaker og ris. Prisen er mye lavere enn i vanlige, norske matbutikker, og du kan feks. ha linser ved siden av kjøttdeig, da får du plutselig middag som varer kanskje 3 dager istedet for 2. Men dette er litt avhengig av hvor sulten du er da, og om du bruker mye energi i løpet av en dag Anonymkode: ea045...fc5 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #7 Skrevet 21. november 2016 Jeg vil anbefale Bjørns lettkokte havregryn og Husman knekkebrød til de andre måltidene (billig og næringsrikt). Også kikerter som andre nevnte. Lag falaffel feks av kikertene Anonymkode: f0835...841 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #8 Skrevet 21. november 2016 Og gå på Kiwi og kjøp til halv pris diverse pålegg og middagsingredienser Anonymkode: f0835...841 1
vscare Skrevet 21. november 2016 #9 Skrevet 21. november 2016 1 minutt siden, chisandra skrev: Jeg tenker at det går helt fint i en begrenset periode, f.eks. et par-tre uker. Men over tid blir det vanskelig. Som en som har levd på et ukesbudsjett på 300kr (riktignok eksludert såpe og toalettpapir og slikt) i godt over et år vil jeg si at det ikke er noe problem i det hele tatt så lenge man planlegger skikkelig 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #10 Skrevet 21. november 2016 1,75 liter ekstra lett melk koster ca 23 kr, så vidt jeg husker. Hvis du kan bruke svinekjøttdeig så koster det 10 kr for 220g på Rema denne uka. Ost koster 60 kr for 1 kg på Joker. 1 Grandiosa koster 25 kr på Bunnpris, den blir god med litt ketchup og krydder, f.eks. Chili explosion som koster 30 kr på Spar denne uka. Grandiosa og ost er det stor sjanse for at blir utsolgt, men du kan spørre om lapp på Joker. Med enkle middager er det lett å holde seg under 50 kr. Anonymkode: 7ad06...5b1 1
Tvist Skrevet 21. november 2016 #11 Skrevet 21. november 2016 Som student hadde jeg nudler til middag i blant før stipendet kom. 5 kr for en middag. Men ikke fullverdig akkurat, så ikke spis det for ofte. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #12 Skrevet 21. november 2016 Akkurat nå, vscare skrev: 50kr dagen er helt innafor, MEN jeg vil anbefale deg å droppe ferdigmat som Toro lasagne og ferdig pastasaus, og erstatte kjøttdeig med bønner, kikerter eller linser der det lar seg gjøre, masse penger å spare på det (pluss at det er sunnere). Prøv også til en grad å unngå matretter som "krever" ost da det er ekstremt dyrt og gjør et ganske stort innhogg i budsjettet ditt. Å vegetarisere deler av ukesmenyen er penger spart, noe jeg selv fant ut da jeg ble student, så det vil jeg absolutt anbefale, og det samme gjelder å droppe ferdigprodukter fra Toro og Knorr og liknende og heller lage ting fra bunnen Lykke til! takk for tips. Liker Toro og Knorr, fordi det er enkelt å få oversikt over økonomien. Dessuten så kjøper jeg det aldri til fullpris. For det å kjøpe alle ingrediensene separat blir så komplisert. For eksempel, litt ketchup her, litt av det krydderet, en halv hvitløksfedd her. Også må jeg jo passe på å bruke opp alle råvarene, slik at det ikke må kastes. Det krever alt for mye planlegging, og om jeg vet at jeg skal ha kjøttkaker på Fredag, allerede på Mandag. Da klarer jeg ikke å spise kjøttkaker på fredag, fordi jeg har gått å tenkt på det. Det går bedre om jeg ikke planlegger så lenge i forveien. Jeg vet at en pakke grillpølser er 2-3 måltider. Da kan jeg ha det i spaghetti, med potetmos, grønnsaker og potet eller med pommes frittes. Flere forskjellige måltider altså. Samme gjelder ost, kjøttdeig osv. Jeg vet at det blir spist opp, fordi det kan brukes til så mangt. En pakke lasagne er 20 kr, så er det melk, smør, ost og kjøttdeig. De tre siste er ingredienser som kan brukes til så mye. Jeg kjøper aldri hvitost dersom det ikke er på tilbud. Jeg kjøper det som er på tilbud, punktum. Og aldri revet eller skivet, fordi kilosprisen er høyere. Jeg betaler aldri mer enn 25 kr for lasagne eller andre toro og knorr produkter. Potet, gulrot og grønnsaker er maks 20 kr. Per måltid altså. Maks 20 kr for kjøtt. Jeg lager kjøttboller og kjøttkaker selv. Fordi det blir billig og enkelt. Synes det er dyrt å kjøpe slikt selv, og det er så himla enkelt å lage selv. Jeg er dessverre ikke noe glad i linser eller bønner. Har prøvd det ut. Liker ikke konsistensen. Ang frokost, lunsj, mellommåltider og kveldsmat. Jeg spiser yoghurt til frokost og kvelds. Eneste jeg liker, er ikke glad i brødmat. Det går så klart inn i 50-lappen også. ts Anonymkode: afc20...038
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #13 Skrevet 21. november 2016 Har du forsøkt å blande linser eller bønner inn i kjøttdeigen for å fylle opp litt mer? Men hvis du ikke liker det, så skal ikke jeg mase:) Du kan ellers blande inn spinat i kjøttdeigen, eller revne gulrøtter/rødbeter/selleri, og andre rotgrønnsaker slik at du blir god og mett. Poteter går også an å raspe og blande inn i kjøttdeigen. Liker du supper? Betasuppe er et veldig billig, men godt måltid, og så kan du jo ha i noe ekstra som du selv bestemmer. Et par pølsebiter eller lignende. Anonymkode: ea045...fc5
_popcorn_ Skrevet 21. november 2016 #14 Skrevet 21. november 2016 det er absolutt fult mulig http://www.aftenposten.no/osloby/Levde-sunt-pa-250-kroner-i-uken-136748b.html Jeg gikk igjennom ganske mange av oppskriftene som kom inn i den konkurransen, og det var overraskende hvor mye man kan spise for 250,-. Flere fikk til og med inn noen øl på det budsjettet! Men det krever mye planlegging da. Det finnes også en kokebok som er laget for studenter som bor alene, hvor det er lagt opp til billig og rask mat, som likevel er næringsrik og sunn. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #15 Skrevet 21. november 2016 38 minutter siden, _popcorn_ skrev: det er absolutt fult mulig http://www.aftenposten.no/osloby/Levde-sunt-pa-250-kroner-i-uken-136748b.html Jeg gikk igjennom ganske mange av oppskriftene som kom inn i den konkurransen, og det var overraskende hvor mye man kan spise for 250,-. Flere fikk til og med inn noen øl på det budsjettet! Men det krever mye planlegging da. Det finnes også en kokebok som er laget for studenter som bor alene, hvor det er lagt opp til billig og rask mat, som likevel er næringsrik og sunn. Jeg bruker ofte å google student + oppskrifter eller mat. Så det høres ut som at 50 kr faktisk er mulig. Så da ska jeg begynne med det. Fra i dag av. I dag blir det nudler og kyllingfilet til middag, for de som lurer. Godt og billig. ts Anonymkode: afc20...038 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #16 Skrevet 21. november 2016 Ikke kjøp posemat og ferdigretter. Selv om det virker billig i butikken, er det både billigere og mer næringsholdig å lage det selv. Lag store porsjoner med kjøttsaus, så har du til pasta, lasagne og pizza. Bak også brød selv. Brødvarer er veldig kostbart. Anonymkode: 063c9...e62 4
Tvist Skrevet 21. november 2016 #17 Skrevet 21. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke kjøp posemat og ferdigretter. Selv om det virker billig i butikken, er det både billigere og mer næringsholdig å lage det selv. Lag store porsjoner med kjøttsaus, så har du til pasta, lasagne og pizza. Bak også brød selv. Brødvarer er veldig kostbart. Anonymkode: 063c9...e62 Hun spiser jo ikke brød.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #18 Skrevet 21. november 2016 Er det forresten virkelig mulig å leve på nøyaktig 50, - kroner dagen hvis man tenker seg at man starter helt fra "scratch"? Dvs. at man ikke eier noe som helst av mat eller drikke i hjemmet sitt, og heller ikke krydder, smør eller olje, og skal kjøpe seg akkurat nok mat for én dag - er det mulig? Og kan dere gi meg et eksempel på hvordan dere i så fall hadde løst det? (Hvis ts mener at jeg kupper tråden, så si ifra, så kan jeg opprette en egen tråd et annet sted). Anonymkode: ea045...fc5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #19 Skrevet 21. november 2016 4 timer siden, _popcorn_ skrev: det er absolutt fult mulig http://www.aftenposten.no/osloby/Levde-sunt-pa-250-kroner-i-uken-136748b.html Jeg gikk igjennom ganske mange av oppskriftene som kom inn i den konkurransen, og det var overraskende hvor mye man kan spise for 250,-. Flere fikk til og med inn noen øl på det budsjettet! Men det krever mye planlegging da. Det finnes også en kokebok som er laget for studenter som bor alene, hvor det er lagt opp til billig og rask mat, som likevel er næringsrik og sunn. Den artikkelen er fra 2012. Det har vært minimum 8% stigning i KPI siden da. Så 50 kr i 2012 tilsvarer minst 54 kr i dag. Dessuten sier studentene at de spiste en god del vegetarisk i perioden med minimalt med penger, noe som blir vanskelig for TS som ikke liker bønner og linser (noe som er en svært viktig kilde til næringsstoffer når man kutter i kjøttforbruket. Anonymkode: a5e56...23a 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #20 Skrevet 21. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det forresten virkelig mulig å leve på nøyaktig 50, - kroner dagen hvis man tenker seg at man starter helt fra "scratch"? Dvs. at man ikke eier noe som helst av mat eller drikke i hjemmet sitt, og heller ikke krydder, smør eller olje, og skal kjøpe seg akkurat nok mat for én dag - er det mulig? Og kan dere gi meg et eksempel på hvordan dere i så fall hadde løst det? (Hvis ts mener at jeg kupper tråden, så si ifra, så kan jeg opprette en egen tråd et annet sted). Anonymkode: ea045...fc5 Det er kanskje/nesten mulig. For meg. Fordi jeg kan lett spise spaghetti pasta med kjøttdeig, med litt ketchup på. To dager på en uke, for så å ha 100 kr til å kjøpe mat til andre dager. Mat som ikke er én porsjon. Men for andre. Tviler. Med tanke på at normale folk skal ha frokost, lunsj og middag. ts Anonymkode: afc20...038
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå