Gå til innhold

Søvnproblemer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva lan legen og helsevesenet gjøre forutenom medisinering?

Jeg har allerede fulgt opp standardtipsene, neste trinn er legehjelp.

Anonymkode: 9ad09...09a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har du hatt søvnvansker? Hvilke standard-tips har du fulgt? 

Da jeg hadde søvnvansker fant jeg følgende tips:
-Ikke "tell sauer" etter at du har lagt deg.
-Ikke bli liggende i senga når du skjønner at du ikke får sove. Stå opp og gjør noe som kan stresse kroppen din. Dette må ikke være pc, tv, radio, mobil, e.l. da det stresser på feil måte. Sett deg i stua med en bok, smør niste, skriv handleliste
-Ikke se på klokka, det kan stresse deg enda mer
-Soverommet er soverom. Ikke oppholdsrom på dagtid, og om natta skal det også være kun et soverom.
-Vil du lese før du legger deg skal du gjøre det et annet sted enn på soverommet
-Ikke sov på dagtid uten at det er høyst nødvendig. Soving på dagtid forstyrrer nattesøvnen.
-Drypp fem-seks dråper lavendel-olje på hodeputa slik at du kan ligge og lukte på det. Men husk å fokusere på at du skal sove, ikke fokusere på om beroligende lukt fra lavendel-oljen faktisk er "sovemedisinen" din. 

Søvnvansker er i noen tilfeller arvelig. Jeg kjenner ingen i min familie som har søvnvansker. Selv fikk jeg plutselig søvnvansker da jeg var i midten av 20-årene, uten at jeg fant noen forklaring på det. Lenge trodde jeg forklaringen lå i dårlig inneklima i min nye leilighet. Men etter to år flytta jeg fra den leiligheten og til en leilighet med mye bedre inneklima. Søvnvanskene ble ikke bedre av den grunn. Det som til slutt hjalp for meg var alternativ behandling. Altså ikke medisinsk behandling. Kanskje alternativ behandling også kan være løsningen for deg. Du kan få kinesiologi, healing, osteopati, homeopati... Mye alternativt å velge mellom, og en av metodene jeg nevner var løsningen for meg. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva lan legen og helsevesenet gjøre forutenom medisinering?

Jeg har allerede fulgt opp standardtipsene, neste trinn er legehjelp.

Anonymkode: 9ad09...09a

Lite. De sier bare de samme tingene en enten vet/kan google på 30 sekunder/hører til under kjerringråd. "Søvnhygiene", kaldt mørkt soverom, stå opp på samme tid, ingen elektronikk, varm melk med honning, fysisk aktivitet hver dag, ikke kaffi etter 17, dagslys, les bok, drikk jævla kamille te, ikke tenk på at du ikke har sovet og gjør alt du skal uansett hvor kjørt du er på søvnløse dager..

Anonymkode: 8b3c4...429

Skrevet

Anbefaler deg å lese  boken Bedre søvn av Bjørn Botnvatn.

Lykke til :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...