AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #1 Skrevet 20. november 2016 Noen forslag? Ikke kom med det vanlige, hadde jeg kunnet spist det hadde jeg gjort det. Anonymkode: 746ff...078
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #2 Skrevet 20. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Noen forslag? Ikke kom med det vanlige, hadde jeg kunnet spist det hadde jeg gjort det. Anonymkode: 746ff...078 Det blir litt lettere å svare deg skikkelig om du forteller hva av "det vanlige" du ikke kan spise. Anonymkode: 1b0f7...948 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #3 Skrevet 20. november 2016 Du kan ha omtrent hva som helst i aspik: Kokte grønsaker, sjømat, fisk, kokt egg, kjøtt, skiver av leverpostei, ost. Veldig våte ting egner seg ikke så godt. Det eneste du ikke kan ha i aspik er rå ananas, rå kiwi, rå papaya og andre ting som hindrer gele i å stivne. Det store spørsmålet er hva som blir godt sammen. Anonymkode: d8de0...881
Tiriltunge Skrevet 21. november 2016 #4 Skrevet 21. november 2016 Jeg pleier å ha i erter, tomat, egg, asparges og oliven.
Jerry Lee Skrevet 21. november 2016 #5 Skrevet 21. november 2016 Reker, fiskepudding, erter, gulrøtter, krepsehaler... Øh..blir jo gammaldags cabare, det. Nesten. Så blir jeg vel Harrystemplet igjen... Jaja. Samma, det. Det er godt. 😜
Ny Bruker Skrevet 21. november 2016 #6 Skrevet 21. november 2016 Kylling, hermetiske grønne erter og gulerot
applestories Skrevet 21. november 2016 #7 Skrevet 21. november 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ha omtrent hva som helst i aspik: Kokte grønsaker, sjømat, fisk, kokt egg, kjøtt, skiver av leverpostei, ost. Veldig våte ting egner seg ikke så godt. Det eneste du ikke kan ha i aspik er rå ananas, rå kiwi, rå papaya og andre ting som hindrer gele i å stivne. Det store spørsmålet er hva som blir godt sammen. Anonymkode: d8de0...881 Mitt store spørsmål er hvorfor i himmelens navn mennesker synes det er en god ide å putte matvarer i gele? Aspik og kabaret er virkelig et av livets store mysterier for meg... 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #8 Skrevet 21. november 2016 1 minutt siden, applestories skrev: Mitt store spørsmål er hvorfor i himmelens navn mennesker synes det er en god ide å putte matvarer i gele? Aspik og kabaret er virkelig et av livets store mysterier for meg... Jeg synes kabaret er godt om det er laget på gode, ferske råvarer, men dessverre får man ofte amerikansk blanding, fiskeboller, reker fra lake og sleip hvit asparges fra glass. (Eggene pleier være OK.) Dessuten liker jeg best at det er mye fyll og bare såvidt nok aspik til å holde det sammen. Jeg har sett at noen oppskrifter bruker litt hvitvin og/eller sitron i aspiken *), og det høres absolutt ut som en god ide. Jeg har aldri laget kaberet, men om jeg skulle prøvet meg tror jeg jeg hadde brukt ingredienser som nypillede reker, kokt laks eller ørret, fersk grønn eller hvit asparges, kokt egg, ferske sprø gulrøtter (gulrotblomster til pynt langs kanten?), fersk sprø blomkål, frosne erter (frosne erter har høy kvalitet), og kanskje lobnobs (ikke fiskeboller eller crabsticks). I aspiken hadde jeg som sagt gjerne brukt hvitvin og/eller sitronsaft for å heve det litt ekstra. *) Bare for å presisere noe mange tar feil av: Kabaret er den ferdige retten, mens aspik er selve geleen. Anonymkode: 1b0f7...948
applestories Skrevet 21. november 2016 #9 Skrevet 21. november 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes kabaret er godt om det er laget på gode, ferske råvarer, men dessverre får man ofte amerikansk blanding, fiskeboller, reker fra lake og sleip hvit asparges fra glass. (Eggene pleier være OK.) Dessuten liker jeg best at det er mye fyll og bare såvidt nok aspik til å holde det sammen. Jeg har sett at noen oppskrifter bruker litt hvitvin og/eller sitron i aspiken *), og det høres absolutt ut som en god ide. Jeg har aldri laget kaberet, men om jeg skulle prøvet meg tror jeg jeg hadde brukt ingredienser som nypillede reker, kokt laks eller ørret, fersk grønn eller hvit asparges, kokt egg, ferske sprø gulrøtter (gulrotblomster til pynt langs kanten?), fersk sprø blomkål, frosne erter (frosne erter har høy kvalitet), og kanskje lobnobs (ikke fiskeboller eller crabsticks). I aspiken hadde jeg som sagt gjerne brukt hvitvin og/eller sitronsaft for å heve det litt ekstra. *) Bare for å presisere noe mange tar feil av: Kabaret er den ferdige retten, mens aspik er selve geleen. Anonymkode: 1b0f7...948 Men hvorfor lager man kabaret? Smaker aspiken godt? Er det for å bevare matvarene lenger? Fordi det ser fint ut? Jeg tror jeg bare har smakt det da min bestemor laget det, så det må være over 20 år siden. Jeg husket aldri hva det het (glemmer det fortsatt innimellom (men visste ihvertfall at kabaret er retten og aspik geleen!) så jeg lurer oppriktig på hvorfor man lager kabaret i dag.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #10 Skrevet 21. november 2016 23 minutter siden, applestories skrev: Men hvorfor lager man kabaret? Smaker aspiken godt? Er det for å bevare matvarene lenger? Fordi det ser fint ut? Jeg tror jeg bare har smakt det da min bestemor laget det, så det må være over 20 år siden. Jeg husket aldri hva det het (glemmer det fortsatt innimellom (men visste ihvertfall at kabaret er retten og aspik geleen!) så jeg lurer oppriktig på hvorfor man lager kabaret i dag. Kabaret lages av seg selv hvis du for eksempel koker kyllign i lite vann eller svinekjøtt. På grun av fettet og gelatinen (som er egentlig svinefett), så stivner buljongen når den blir kaldt. Vil tro at historisk sett ble matrestene plasser i kulde/kjøleskap. Folk smakte senere og det var godt. Jeg elsker det om vinteren. Men jeg er ikke norsk, så vi lager ikke med geleplater eller gelepulver. Lager fra bunnen av med bare kjøtt og gulerot/erter. De andre grønnsakene føles bare kunstig i denne retten. Godt med varm potetstappe som smelter kabaret på samme tellerken, og noe salat ved siden. Anonymkode: b2cb9...ed8 1
Fru Uperfekt Skrevet 21. november 2016 #11 Skrevet 21. november 2016 1 time siden, applestories skrev: Mitt store spørsmål er hvorfor i himmelens navn mennesker synes det er en god ide å putte matvarer i gele? Aspik og kabaret er virkelig et av livets store mysterier for meg... Det er godt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå