AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #1 Skrevet 20. november 2016 Kom hjem fra sykehuset etter operasjon i magen i går. Har mye vondt. 5-åringen er vanskelig og sur fordi han ikke får ligge/sitte oppå meg(?!). Vi har forklart han dette med operasjonen utallige ganger; snakket om hvordan man blir etterpå osv. Har de ingen forståelse? Løsningen blir visst å legge seg /sitte på et eget rom i tiden fremover. Huff... Anonymkode: 77e7a...3df
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #2 Skrevet 20. november 2016 De fleste 5åringer har ikke så stor forståelse. Dette, og empati, må læres. De fleste småbarn ser først seg selv og sine egne behov. Ditt barn ser sitt eget behov for nærhet først og skjønner ikke helt dette med at akkurat nå kan ikke mamma. Det er en endring og en, i et 5åringshode, en avisning. Og da blir han sur. En 5åring er et lite barn som lever akkurat her og nå, de har ikke konsekvenstenkning, de er sine følelser og de tenker først på egne behov. Du er voksen og klarer helt sikkert å tilpasse deg. Barnet vil sakte, men sikkert lære disse tingene etterhvert som han vokser til. God bedring Anonymkode: 3a55f...7c3 4
Silfen Skrevet 20. november 2016 #3 Skrevet 20. november 2016 Klart at en femåring bør forstå dette. 11
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #4 Skrevet 20. november 2016 Jeg tror en femårig kan være redd i en slik situasjon,og at det kommer til uttrykk ved at han virker sur fordi han ikke vet hvordan han skal håndtere det. God bedring :-) tror det går seg til. Om du orker kanskje han kan sitte ved siden av deg og så kan dere lese en bok en liten stund? Eller gjøre noe annet sammen? Tegne eller pusle puslespill? Eller be han hjelpe til med noe? Hente tøfler eller et glass vann eller et teppe? Anonymkode: daf69...f5f 5
Sushi Skrevet 20. november 2016 #5 Skrevet 20. november 2016 Har dere lært ham empati da? Høres jo veldig merkelig ut at et så stort barn ikke viser hensyn og forstår at moren hans har vondt. Ville øvd mye på dette framover! Kan det være noe annet som plager ham? 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #6 Skrevet 20. november 2016 Jeg har tenkt litt mer. Skjedde det akutt? Da synes jeg det er veldig naturlig at han ble redd. Visste dere om det på forhånd og snakket om hva som skulle skje? Da tror jeg det er lettere for en femåring å være empatisk. Jeg kjenner voksne menn(esker) som blir aggressive når de er utrygge og redde. Empati kan ikke tvinges frem hos noen. Hverken voksne eller barn. Forståelse gjør at det vokser frem, men vi modnes i forskjellige tempo :-) Anonymkode: daf69...f5f 1
Gjest Epiphany Skrevet 20. november 2016 #7 Skrevet 20. november 2016 Empati er noe som veldig ofte må læres. Er han slik i alle situasjoner hvor en burde vise empati, eller er dette den første gangen dere legger merke til det?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #8 Skrevet 20. november 2016 Empati utvikles ofte ikke ordentlig før etter 6-års alder. Før den tid er det vanskelig å kunne forestille seg at mamma har det vondt, for han kjenner det jo ikke selv. Empatien må utvikles, spør f.eks hvordan han tror det ville være å ha veldig vondt i magen. Hvordan han skulle ønske han ble behandlet om han hadde vondt. Be om å får "trøst" fra han siden du har det vondt. Anonymkode: 6505a...09a 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #9 Skrevet 20. november 2016 TS her. Som nevnt i startinnlegget- vi har snakket mye om det i forkant- og ja dette har han visst om i lang tid. Føler at jeg alltid har forsøkt å lære bort empati til han. Anonymkode: 77e7a...3df 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #10 Skrevet 20. november 2016 Han tester vel ut: Er ditt magevondt viktigere enn ham? Ja, du har sagt " ikke ligg oppå meg", da vil han gjerne vite: Mener du alvor? Hvorfor? Hva skjer hvis han ligger oppå deg? Vil du avvise ham? Siden det er presisert at akkurat det ikke er lov akkurat nå, får han et akutt og nytt behov for akkurat det (hkanskje han aldri ville tenkt på det ellers). Istedet bør du presisere: "Nå som jeg er nyoperert og har så vondt i magen, kan du sitte inntil meg i armkroken/ligge ved siden av meg. Åh, så flott å ha en så stor gutt som kan leke alene, gi forsiktige klemmer, hente et glass vann, Det hjelper masse når man har vondt i magen!" Anonymkode: ae942...ec8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #11 Skrevet 20. november 2016 2 timer siden, Sushi skrev: Har dere lært ham empati da? Høres jo veldig merkelig ut at et så stort barn ikke viser hensyn og forstår at moren hans har vondt. Ville øvd mye på dette framover! Kan det være noe annet som plager ham? Empati er noe man er født med. Anonymkode: 237e7...296 1
Sushi Skrevet 20. november 2016 #12 Skrevet 20. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Empati er noe man er født med. Anonymkode: 237e7...296 Man (de fleste i alle fall) er født med evnen til empati, men det må læres og utvikles som alt annet. God tilknytning, samspill osv. 8
Athene Skrevet 20. november 2016 #13 Skrevet 20. november 2016 Det er i alle fall ikke unormalt Passer selv ofte nieser/nevøer i den alderen, og empatien er litt "av og på". Her er det mange ting som kan spille inn, som for eksempel redsel, som nevnt over. Fortsett å forklare, og vær tålmodig. Ros når han tar hensyn. Dette lærer han etterhvert. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #14 Skrevet 20. november 2016 En 5 åring er for liten til å forstå rekkevidden av at du er operert. Han eller henne føler usikkerhet fordi du som vanligvis er tryggheten er redusert. Jeg er helt sikker på at barnet ditt har empati. Det er faktisk typisk at de blir mer masete når slike ting skjer, de vil prøve å få tilbake kontrollen og føle at alt er som før. Og selv om de forstår der og da at mamma har vondt, så glemmer de det rett etterpå. Ikke legg for mye i dette. Det er mye bedre at andre voksne overtar for mor litt og hjelper barnet så barnet ikke blir for opptatt av at mamma skal være som før. Anonymkode: 69ab0...9cf 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #15 Skrevet 20. november 2016 La han se bandasjen og vis han hvor du har vondt. Og istedet for å si at han ikke må sitte/ligge på magen din så fortell ham hvor han kan sitte, i armkroken e.l. Anonymkode: 439e9...409 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #16 Skrevet 21. november 2016 Min femåring har ikke empati når hun hsr fokus på egne behov. Hvis hun trenger en klem, så spiller det ingen rolle for henne hvor vondt mamma har. Derimot når hun føler seg helt ok, så har hun masse empati og omsorg hvis jeg får vondt/er syk. Fortell ham hva han kan gjøre, og legg vekt på hvor godt det er. 'Jeg skulle gjerne hatt deg oppå meg, men akkurat nå er det for vondt. Kom og ligg i armkroken min, så kan vi kose slik, det er også godt.' Anonymkode: 87751...8f4
Chenet Skrevet 21. november 2016 #17 Skrevet 21. november 2016 http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/hjerneforskning-pa-barn-1426415.ece Høres ut som om barnet ditt er i den fasen der dette læres, så det er nok ikke unaturlig at han ikke forstår og kan sette seg inn i din situasjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå