Gå til innhold

Taktikk budrunde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lett i ca 1 år har vi funnet eiendommen vi vil ha. Vi har div. kriteria som skulle passe og som det har vært vanskelig å få dekket - og nå har vi altså funnet eiendommen.

Vi har fått lånetilsagn på inntil 3 mill og har egenkapital på 900.000. Eiendommen vi skal by på står til prisantydning 1,6 mill så vi har mye å gå på.

Eiendommen har stått ute tidligere i høst og har nå ny visning til på torsdag og til neste helg.

For oss er denne eiendommen mye verdt, og vil "skal" ha den. Ikke for ENHVER pris naturligvis, men det er nok ikke en eiendom som er så veldig attraktiv siden den allerede har stått ute før i høst uten å bli solgt.

Det er 16 år siden jeg kjøpte boligen vi har nå, så jeg trenger litt oppdatering og gode råd på veien om hvordan vi bør by for å sikre oss eiendommen (forursatt at det blir noen større budrunde da...).

Bør vi legge oss litt under på første bud? Bør vi vente å se om andre legger inn bud først? Bør vi gå "hardt" ut for å vise at vi mener alvor og "skremme" andre? Hvordan gjør man dette best?

Anonymkode: 6a78d...647

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg vet mange har erfart, er at hvis man legger seg litt lavt på første bud, så er det risiko for å trekke med seg andre slik at det blir flere enn du vil i en budrunde. De gangene vi har kjøpt, har vi derfor sittet på gjerdet og ventet på at det skal komme inn bud. Vi har tatt i litt, for å signalisere til de andre at «kom ikke her». Videre strategi har kommet an på hvordan motparten(-e) har budt. Hvis mulig, ville jeg møtt opp på begge visningene, ikke minst for å se hvor stor interessen er og for, ærlig talt, å vurdere hvem eventuelle motparter i en budrunde er.

Anonymkode: 64a76...dc0

• Liker 3
Skrevet

Det er mange teorier om hvordan man "bør" gå frem i en budrunde. Det kryr av artikler om det på nettet, skrevet av diverse artikkelforfattere. Alle mener selvsagt at deres strategiplan er den riktige.

Her er bare en liten smakebit av det som finnes. Les og bli vis...:)

http://christervikebo.blogg.no/1401869486_bolig_og_budtaktikk.html

http://www.boligmani.no/gode-tips/ressurs/avslorer-triksene/13862

http://forskning.no/forbruk-hus-og-hjem-okonomi-psykologi/2012/09/hvordan-er-det-best-i-en-budrunde

http://www.smartepenger.no/boligokonomi/407-budtaktikk

http://krogsveen.no/Boligtips/Smarte-tips-til-budgivning

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøpte i sommer, det var en del folk på visning, og alle satte seg på lista. Det var meldt forkjøp også. 
50kvm, til under 2,5 mill inkl fellesgjeld, 20-25 min fra oslo s med meget gode kollektivforbindelser, med parkering og uten oppussing/moderniseringsbehov.
Jeg bød 200 000 under prisantydning, tidlig på morgen dagen etter visning, og det kom aldri noen andre bud... 

Jeg ble tipset om at det var smart komme med ett bud som var høyere enn antydning, for å vise at man mente alvor, jeg vurderte by 150 000 over, men droppet det... jeg sparte altså 350 000,- på å ikke gå hardt inn... 

Anonymkode: 8f704...70c

• Liker 4
Skrevet

I de fleste tilfeller er slike "strategier" bare tøys. Det koker vanligvis ned til at den som er villigst til å betale mest for boligen kjøper den. 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha lett i ca 1 år har vi funnet eiendommen vi vil ha. Vi har div. kriteria som skulle passe og som det har vært vanskelig å få dekket - og nå har vi altså funnet eiendommen.

Vi har fått lånetilsagn på inntil 3 mill og har egenkapital på 900.000. Eiendommen vi skal by på står til prisantydning 1,6 mill så vi har mye å gå på.

Eiendommen har stått ute tidligere i høst og har nå ny visning til på torsdag og til neste helg.

For oss er denne eiendommen mye verdt, og vil "skal" ha den. Ikke for ENHVER pris naturligvis, men det er nok ikke en eiendom som er så veldig attraktiv siden den allerede har stått ute før i høst uten å bli solgt.

Det er 16 år siden jeg kjøpte boligen vi har nå, så jeg trenger litt oppdatering og gode råd på veien om hvordan vi bør by for å sikre oss eiendommen (forursatt at det blir noen større budrunde da...).

Bør vi legge oss litt under på første bud? Bør vi vente å se om andre legger inn bud først? Bør vi gå "hardt" ut for å vise at vi mener alvor og "skremme" andre? Hvordan gjør man dette best?

Det viktigste er nok å ikke la megler og selger få snusen i hvor ivrige dere er på å kjøpe akkurat denne eiendommen :)

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville vært litt forsiktig..

Boligen er oppført på grunnmur av betong/prosentstein og lecablokker, dels antatt reisverk og bindingsverk med mønåstak oppført i 1926, samt tilbygg oppført i 1982.

Megler og takstmann gjør oppmerksom på følgende punkter i rapporten:
- Angrep av treskadeinsekter og svekkelser i deler av etasjeskille i krypkjeller. Eier har etter besiktigelse av takstmann gjort utbedringer vedrørende påviste skader i bjelkelaget og etasjeskille i kjeller som følge av fukt og påvist angrep av treskadeinnsekter. Det er skiftet 2 av 3 bjelkelag og etasjeskille er utbedret. Utskiftninger av bjelker og etasjeskille er gjort av fagfolk, samt sprøyting av innsektsmiddel er gjort av saneringsfirma. 

Skrevet
8 minutter siden, prt90 skrev:

Boligen er oppført på grunnmur av betong/prosentstein og lecablokker, dels antatt reisverk og bindingsverk med mønåstak oppført i 1926, samt tilbygg oppført i 1982.

- Angrep av treskadeinsekter og svekkelser i deler av etasjeskille i krypkjeller. Eier har etter besiktigelse av takstmann gjort utbedringer vedrørende påviste skader i bjelkelaget og etasjeskille i kjeller som følge av fukt og påvist angrep av treskadeinnsekter. Det er skiftet 2 av 3 bjelkelag og etasjeskille er utbedret. Utskiftninger av bjelker og etasjeskille er gjort av fagfolk, samt sprøyting av innsektsmiddel er gjort av saneringsfirma. 

Si meg, er det noen innlegg som er usynlige for meg her, eller er du synsk? Hvor står dette? (Eller diskuterer du med deg selv i denne tråden?? :lur: )

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Si meg, er det noen innlegg som er usynlige for meg her, eller er du synsk? Hvor står dette? (Eller diskuterer du med deg selv i denne tråden?? :lur: )

Det var til TS. Tenkte det var litt dårlig gjort av meg å poste linken til FINN annonsen i tråden :) (tok ca 20 sek å finne med opplysningene som var gitt her)

Skrevet

Legger først inn ett skambud.

Gjorde det selv. La inn bud på 250k under prisantydingen på 1,85. Dette på en bolig som hadde vært ute noen måneder. Fikk sannelig tilslaget også!!!

Borettslag var det også.

Anonymkode: f38fa...6c2

Skrevet

Jeg har vært i noen budrunder selv, og jeg tror taktikk har veldig lite å si. Prisen ender til syvende og sist på den prisen budgiverne er villig til å betale.

I én budrunde var det meg mot en annen (tapt den, var ikke villig til å overskride min maks). Den startet ca. 200 000 under takst. Jeg la på 100 000, han økte med 10 000. Jeg økte med 50 000, han økte med 10 000. Og sånn fortsatte det til vi landet på hans siste bud. Altså, sånne "småbud" er jo en av taktikkene folk snakker om - men det betød jo INGENTING for meg. Jeg hadde satt en makspris, og fulgte da budrunden helt til denne var overskredet, uavhengig av om han jeg bød mot kom med mini eller monsterbud.

Jeg ser likevel for meg at det *kanskje* kan ha noe å si hvor det er en eiendom man er litt interessert i, og det åpnes med et lavt bud. Kanskje man da ser muligheten for et kupp, og hiver seg med likevel. 

Anonymkode: b6077...139

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært på endel budrunder, og folk starter så og si alltid enten på eller over prisantydning, vi snakker altså om kondmnerbare hus som går 600.000-700 over takst.

Så jeg tror at *taktikk* er det lite og vinne på, enten byr folk med hodet, eller så byr de med hjertet, de sistnevnte er de dessidert dummeste, da de ender opp med og by altfor mye.

Jeg tror det kommer endel dit. kort vei til sentrum, landlig, etablert boområde, skoler/barnehage i umiddelbar nærhet er alle ting som trekker opp

Anonymkode: 8a416...8d6

Skrevet
5 timer siden, prt90 skrev:

Hvor er denne boligen?
TS

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

H*n ønsker nok å være synsk... men er det altså ikke, for sitatet kommer ikke fra salgsrapporten for eiendommen vi ønsker oss.
TS

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

H*n ønsker nok å være synsk... men er det altså ikke, for sitatet kommer ikke fra salgsrapporten for eiendommen vi ønsker oss.
TS

Nå er ikke jeg han du diskuterer, men han mener sikkert denne: https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=86097030

Anonymkode: 8a416...8d6

Skrevet

Ikke så veldig mange boliger i det prisområdet med visning på den dagen. Trekker du fra de generiske leilighetene sitter du faktisk bare igjen med den :)

Skrevet
9 minutter siden, prt90 skrev:

Ikke så veldig mange boliger i det prisområdet med visning på den dagen. Trekker du fra de generiske leilighetene sitter du faktisk bare igjen med den :)

Du må gjerne bruke tid på å lete, men jeg skrev naturligvis ikke helt nøyaktig pris eller visningsdato i HI. Nettopp for å ikke legge ut eiendommen. For hvilken eiendom dette gjelder er i grunn ikke så viktig i forhold til spørsmålet :). Men du må gjerne fortsette å tro at du fant eiendommen :)
TS

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 20.11.2016 den 0.10, AnonymBruker skrev:

Det jeg vet mange har erfart, er at hvis man legger seg litt lavt på første bud, så er det risiko for å trekke med seg andre slik at det blir flere enn du vil i en budrunde. De gangene vi har kjøpt, har vi derfor sittet på gjerdet og ventet på at det skal komme inn bud. Vi har tatt i litt, for å signalisere til de andre at «kom ikke her». Videre strategi har kommet an på hvordan motparten(-e) har budt. Hvis mulig, ville jeg møtt opp på begge visningene, ikke minst for å se hvor stor interessen er og for, ærlig talt, å vurdere hvem eventuelle motparter i en budrunde er.

Når boligen har ligget lenge ute uten noen som viser interesse så er det da lite sannsynlig at det sitter en hel masse budgivere på gjerdet og bare venter på at noen skal sette i gang kalaset. Og hvis det er noen der kan man like gjerne sette i gang som å sitte der som en tulling og vente. Få det overstått!

Jeg lurer også på hvorfor skal man ta litt i for å vise "kom ikke her". Jeg tviler sterkt på at det fungerer. Jeg hadde aldri gitt opp en bolig hvis jeg virkelig ønsket å kjøpe den, så lenge det var innenfor det jeg er villig til å gi. Hvis noen "tar i" og fortsatt ligger under det jeg er villig til å gi så skremmer det meg naturligvis ikke fra å legge inn et høyere bud. Hvis de går langt over siste bud og jeg fortsatt er innenfor eget budsjett så byr jeg bare over dem. Og det gjør jeg helt til jeg enten får tilslag eller noen byr mer enn jeg er villig til å gi.

Har du noe som skulle tilsi at det er noe annet enn en myte at folk lar seg "skremme" fra å by over noen som er dumme nok til å ta skikkelig i?

Det du kan klare ved å legge deg godt over forrige bud er å riste av deg de som ikke hadde tenkt til å by så høyt i utgangspunktet. Men de ville du kvittet deg med uansett. Det går bare raskere. På den annen side risikerer du å betale overpris hvis du ikke gjør det gjennom flere mindre økninger.

For å oppsummere: Jeg vil tro det eneste du oppnår ved å ta store byks oppover i budene er å betale mer enn du må. Du rister bare av deg de som uansett ikke ville vært villige til å gå så høyt, og samtidig kan det hende du går så mye høyere enn det de hadde tenkt at du betaler overpris.

Det virker på meg som en elendig strategi.

Endret av jabx
  • Liker 1
Skrevet

TS: Se på visningene om det virker som det er interesse. Hvis ikke så ville jeg bare lagt inn et bud under prisantydning.

Videre ville jeg gitt faen i å prøve for mange rare strategier hvis det blir flere budgivere. Jeg legger meg f.eks. konsekvent såvidt over forrige bud. Kanskje 10K over, og så legger jeg meg bare 10K over siste bud, som en klegg, uansett hva de andre driver med. Når en eller annen smarting smeller til og virkelig legger på et bud som er mye høyere så ler jeg bare litt for meg selv og legger meg 10K over igjen - så lenge budet ikke er over det jeg er villig til å gi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...