AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #21 Skrevet 19. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan i all veden fikk du det ut av denne tråden? Er man perfekt dersom man passer på at ungene ikke herjer vilt på lekeland? Anonymkode: 1fb62...0af Forfølger du 5 -6 åringen i lekeland har du et problem med å slippe kontrollen. Barn bør få herje og leke i lekeland. Har du toåringen med MÅ du passe på, han er egentlig litt liten og det er din oppgave å passe på at han ikke skades av ivrige 5-6 åringer. Anonymkode: 3947f...84e 6
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #22 Skrevet 19. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forfølger du 5 -6 åringen i lekeland har du et problem med å slippe kontrollen. Barn bør få herje og leke i lekeland. Har du toåringen med MÅ du passe på, han er egentlig litt liten og det er din oppgave å passe på at han ikke skades av ivrige 5-6 åringer. Anonymkode: 3947f...84e Slik jeg forstod det handler vel ikke tråden om ivrige barn i lekeland, men heller om barn som ikke har lært seg å ta hensyn til andre rundt seg. Å presse seg frem i køer slik at andre barn blir dyttet f.eks er ikke tegn på at barnet er litt i overkant ivrig i leken, men heller tegn på manglende oppdragelse. Og ja, har man små barn så følger man med de rundt. Det er oppgaven man har som foreldre da. Men man skal ikke samtidig være nødt å lære bort folkeskikk til fremmede barn som ikke klarer å oppføre seg. Anonymkode: 5467c...1a3 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #23 Skrevet 19. november 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg avviker litt fra normalen, men når jeg tar med meg barnet mitt på forskjellige aktiviteter er det for at vi skal kunne gjøre noe sammen, ikke for at jeg skal kunne sitte i et hjørne og drikke kaffe. Anonymkode: 5467c...1a3 Jeg tror ikke du avviker fra normalen, jeg tror det er veldig normalt å oppsøke aktiviteter der foreldre og barn kan gjøre noe sammen. Vi gjør det ofte, tar med meg ungene på tur, i svømmehallen, på museer som er tilrettelagt for barn, på barneteater. Hvis jeg vil gjøre noe sammen med ungene, går jeg derimot ikke på lekeland. Dit går vi en sjelden gang når barna vil leke, og jeg passer på de minste eller drikker min kaffe med aller beste samvittighet. Tror ikke sjuåringen min opplever det som noe problem at jeg ikke leker sammen med henne, snarere tvert imot! Synes det er merkelig å trekke fram "gjøre noe sammen med barna"-kortet i akkurat lekelandsammenheng. Anonymkode: 2a9d2...550 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #24 Skrevet 19. november 2016 Tar det som en selvfølge at jeg følger min to åring rundt - ja! Etter hva jeg observerer er ikke hun av de yngste der heller, og det regner jeg med sikkert flere foreldre skjønner. En finner barn ned i 1 årsalder på lekeland. Det unnskylder derimot ikke unger som river ned andre barn, knuffer i køen, kaster ball på andre og løper mellom lekestasjoner. Eller gjør det det? Jeg reagerer ikke på ungenes oppførsel i seg selv, jeg reagerer på de voksne som gir seg en god F! Idag på trampolina brøt en jente seg inn der mens mitt barn hadde begynt å hoppe. Ut ifra det det så ut som var hun ca 2-3 år hun også. Sikkert bestemor som fulgte. Den eldre damen sa: "Jaja, de får bytte på det". Høflig tok jeg datteren min ut av trampolina, dog irritert. Jeg ber BEGGE barna om å vente på tur når andre unger hopper. Skal de skli i sklia, sørger jeg som voksen for å følge med på at andre unger ikke er rett under dem. Tydeligvis mange som ikke gidder. Er ikke snakk om å være skinnhellig heller. Kan de ikke oppføre seg bør en forelder hvertfall følge med!!! Anonymkode: 59cbf...f0a 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #25 Skrevet 19. november 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tar det som en selvfølge at jeg følger min to åring rundt - ja! Etter hva jeg observerer er ikke hun av de yngste der heller, og det regner jeg med sikkert flere foreldre skjønner. En finner barn ned i 1 årsalder på lekeland. Det unnskylder derimot ikke unger som river ned andre barn, knuffer i køen, kaster ball på andre og løper mellom lekestasjoner. Eller gjør det det? Jeg reagerer ikke på ungenes oppførsel i seg selv, jeg reagerer på de voksne som gir seg en god F! Idag på trampolina brøt en jente seg inn der mens mitt barn hadde begynt å hoppe. Ut ifra det det så ut som var hun ca 2-3 år hun også. Sikkert bestemor som fulgte. Den eldre damen sa: "Jaja, de får bytte på det". Høflig tok jeg datteren min ut av trampolina, dog irritert. Jeg ber BEGGE barna om å vente på tur når andre unger hopper. Skal de skli i sklia, sørger jeg som voksen for å følge med på at andre unger ikke er rett under dem. Tydeligvis mange som ikke gidder. Er ikke snakk om å være skinnhellig heller. Kan de ikke oppføre seg bør en forelder hvertfall følge med!!! Anonymkode: 59cbf...f0a At det er høy fart, mye støy og ivrige unger forstår jeg. Men når foreldrene sitter på bordet ved siden av og ser ungen klikke i vinkel uten å ta grep, da reagerer jeg. Og dette ser jeg hver gang. Det er ingen aldersgrense på lekeland, så rimelig teit at det på enkelte høres ut som at jeg bare skal godta at min yngste skal bli revet ned av større unger. Og som sagt, henne følger jeg etter overalt. Store unger går også inn i "småbarnsavdelingen" Anonymkode: 59cbf...f0a 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #26 Skrevet 19. november 2016 Har erfarit at min datter på tre blei dytta fkere ganger, helt med overlegg. Har erfart store barn som kasta og skøyt baller på meg og treåringen. Barn som sniker må man nok regne med, utem tilsyn blir det litt slik, men barn som regelrett kaster ting og dytter småbarn er selvsagt ikke ok. Foreldrene burde holde mer øye med barna på lekeland Anonymkode: a59f3...738 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #27 Skrevet 19. november 2016 Det jeg blir utrolig irritert over, er alle de store barna som herjer i småbarnsavdelingen 0-3 år. De har ingebting der å gjøre. Hver eneste gang må jeg gi beskjed. De kaster baller, hopper opp i ballbingen mens små barn sitter der og river ned andre ved sklia. Anonymkode: 6312c...803 1
Gjest Trolletrine Skrevet 20. november 2016 #28 Skrevet 20. november 2016 (endret) Vi gjør masse gøye aktiviteter med barnet vårt, men lekeland drar vi til fordi hun skal få leke og herje i trygge og gøye omgivelser. Jeg veksler mellom å leke litt sammen med henne, og sitte i sofa. Som regel vil hun etter hvert leke uten meg - enten fordi hun er høyt og lavt i et forrykende tempo, eller fordi hun finner seg noen barn å leke med. Jeg tar bilder av barnet mitt mens vi er der, ser på, har øyekontakt, klapper og smiler til henne, men sitter også i sofa, ser på mobilen og drikker kaffe. Med svært god samvittighet. Syns det er latterlig at andre foreldre skal nærmest fordømme meg om de ser at jeg sitter i en sofa på lekeland. Hva pokker vet dere om bakgrunnen for det? For øvrig kan det noen ganger kan det være voldsomme/uhøflige barn der, men det tåler hun. Er faktisk viktig lærdom for poden å hanskes med sånne også. Lekeland er en herjeplass med høy aktivitets - og støyfaktor. Er barnet ditt for sart eller for ungt, eller du ergrer deg mer enn du koser deg,så kan du faktisk velge å ikke dra dit. Endret 20. november 2016 av Trolletrine
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #29 Skrevet 20. november 2016 Woah! Fikk nesten litt sjokk når jeg leste dette fordi jeg har ikke den erfaringen i det hele tatt og vi bor i Oslo området. Ja barn løper rundt og er litt smågal over alt det gøye som er der, men har aldri opplevd at min sønn som er 3 år har blitt dyttet eller noe sånt. Ja de er høylytte og tar litt plass, men ikke noe som er uhåndterlig. Venter på tur, spør om vi skal bruke den ballen osv. Eneste jeg kan si noe på er den ene gangen da noen barn klatret oppover en sklie, men da sa jeg bare at vi skal skli ned og da var det grei. Jeg syns mer at skliene og stativene som er så høyt oppe er mer skumle enn de større barna! Anonymkode: 74bcd...ea3 1
The Kitten Skrevet 20. november 2016 #30 Skrevet 20. november 2016 Vær glad hvis du ikke jobber i butikk sier jeg. Foreldre er håpløse noen ganger En unge fikk vennlig, men bestemt beskjed av meg om å ikke leke i rulletrappen. Moren mente jeg hadde ingen rett til å si det til ungen hennes. Ungen din kan bli skadet, men ok. Til et annet barn sa jeg at det ikke var lov å sykle inne i butikken. Faren spurte hva problemet var... Så var det den gangen et søskepar løp rundt og plaget alle. Rev ned ting med vilje, spyttet på speilee i prøverommene. Jeg sa til moren at hun måtte få kontroll på dem. Hun svarte med at de ikke hørte på henne. 2
Timseh Skrevet 20. november 2016 #31 Skrevet 20. november 2016 Var på lekeland hver helg med eldste før jeg fikk nr 2. Vi storkoste oss, men det var ikke mange foreldrene jeg så som verken klatret eller rutsjet. Jeg var en av få. Nå som jeg har en liten en på 1 år, må jeg holde meg i småbarnsavdelingen, men eldste er heldigvis flink å si fra hvis det er noen frekke barn der ute. Mange fæle mobbere :/ 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #32 Skrevet 20. november 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke du avviker fra normalen, jeg tror det er veldig normalt å oppsøke aktiviteter der foreldre og barn kan gjøre noe sammen. Vi gjør det ofte, tar med meg ungene på tur, i svømmehallen, på museer som er tilrettelagt for barn, på barneteater. Hvis jeg vil gjøre noe sammen med ungene, går jeg derimot ikke på lekeland. Dit går vi en sjelden gang når barna vil leke, og jeg passer på de minste eller drikker min kaffe med aller beste samvittighet. Tror ikke sjuåringen min opplever det som noe problem at jeg ikke leker sammen med henne, snarere tvert imot! Synes det er merkelig å trekke fram "gjøre noe sammen med barna"-kortet i akkurat lekelandsammenheng. Anonymkode: 2a9d2...550 Ser jeg ordla meg veldig tullete. Jeg kommenterte mest i forbindelse med at en over meg skrev at lekeland og McDonald's er et sted foreldre drar for å få fri fra ungene eller noe i den duren. Det jeg mener er at jeg ikke tar barnet mitt med på plasser for at jeg skal få fri, men for å glede barnet. Enten ved at barnet kan få leke og kose seg (som i lekeland) eller for å gjøre noe sammen. Hvis barnet er stort nok til å leke alene og stor nok til å forstå at man viser hensyn til andre, så ser jeg ikke problemet med at foreldrene sitter og slapper av. Men jeg ser ofte barn i lekeland som gråter fordi de har slått seg eller fordi de ikke finner foreldrene- og det er da ingen voksne i nærheten som følger med på barnet. Jeg ser barn som prøver å få kontakt med foreldrene og som ønsker å vise ting til foreldrene, der de voksne ikke bryr seg i det heletatt. Er det jeg reagerer på. Syns ikke det er riktig å ta barna til lekeland for så å sette seg bort og overlate et evt ansvar til andre som er der (når barnet ikke oppfører seg, når barnet trenger en voksen osv) selv har jeg et barn som må ha tilsyn hele tiden så for meg vil det ikke være et alternativ å sitte med en kopp kaffe og slappe av mens han leker. Jeg kunne jo også satt meg ned og "overlatt" eventuelle vanskelige situasjoner til andre voksne i nærheten- om mitt barn gjør noe han ikke skal så får andre si ifra til han- men jeg syns det er riv ruskende galt når jeg VET slike situasjoner vil oppstå. Det er da mitt ansvar å passe på barnet mitt når han ikke er moden nok til å forstå disse "sosiale kodene" (og før det evt kommer stygge kommentarer på det siste her, så er ikke barnet mitt uoppdragent, men har en psykisk utviklingshemming som gjør at avviket mellom hans biologiske og kognitive alder er veldig stort) jeg mente ikke å tråkke noen på tærne. Mener bare at innen barnet er stort nok til å forstå hvordan man skal forholde seg til andre rundt seg så bør foreldrene følge med og gripe inn når det oppstår vanskelige situasjoner. Ikke bare ta det som en selvfølge at noen andre voksne "irettesetter" barnet om det oppfører seg dårlig Anonymkode: 5467c...1a3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #33 Skrevet 20. november 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser jeg ordla meg veldig tullete. Jeg kommenterte mest i forbindelse med at en over meg skrev at lekeland og McDonald's er et sted foreldre drar for å få fri fra ungene eller noe i den duren. Det jeg mener er at jeg ikke tar barnet mitt med på plasser for at jeg skal få fri, men for å glede barnet. Enten ved at barnet kan få leke og kose seg (som i lekeland) eller for å gjøre noe sammen. Hvis barnet er stort nok til å leke alene og stor nok til å forstå at man viser hensyn til andre, så ser jeg ikke problemet med at foreldrene sitter og slapper av. Men jeg ser ofte barn i lekeland som gråter fordi de har slått seg eller fordi de ikke finner foreldrene- og det er da ingen voksne i nærheten som følger med på barnet. Jeg ser barn som prøver å få kontakt med foreldrene og som ønsker å vise ting til foreldrene, der de voksne ikke bryr seg i det heletatt. Er det jeg reagerer på. Syns ikke det er riktig å ta barna til lekeland for så å sette seg bort og overlate et evt ansvar til andre som er der (når barnet ikke oppfører seg, når barnet trenger en voksen osv) selv har jeg et barn som må ha tilsyn hele tiden så for meg vil det ikke være et alternativ å sitte med en kopp kaffe og slappe av mens han leker. Jeg kunne jo også satt meg ned og "overlatt" eventuelle vanskelige situasjoner til andre voksne i nærheten- om mitt barn gjør noe han ikke skal så får andre si ifra til han- men jeg syns det er riv ruskende galt når jeg VET slike situasjoner vil oppstå. Det er da mitt ansvar å passe på barnet mitt når han ikke er moden nok til å forstå disse "sosiale kodene" (og før det evt kommer stygge kommentarer på det siste her, så er ikke barnet mitt uoppdragent, men har en psykisk utviklingshemming som gjør at avviket mellom hans biologiske og kognitive alder er veldig stort) jeg mente ikke å tråkke noen på tærne. Mener bare at innen barnet er stort nok til å forstå hvordan man skal forholde seg til andre rundt seg så bør foreldrene følge med og gripe inn når det oppstår vanskelige situasjoner. Ikke bare ta det som en selvfølge at noen andre voksne "irettesetter" barnet om det oppfører seg dårlig Anonymkode: 5467c...1a3 Det var mitt innlegg du Stresser sånn over. jeg synes det går over stokk og stein her. At det finnes foreldre som er så ræva at de fullstendig ignorerer sin egen unge har egentlig ikke noe koblig med at noen folk er slitne og drar på lekeland eller macern fordi været er dritt og de ikke orker å fikse middag. jeg lar barnet mitt på 4 løpe og leke, men jeg lar han ikke forsvinne ut av syne. flere ganger har jeg klatret opp i stativene både på macern og lekeland for å fiske ut mitt barn. Har blitt kjefta på av kjipe foreldre som stresser når jeg er i veien, så det er vel heller sjelden vi er der. At det sitter enda flere sure å dømmer de som sitter på en stol og ser på mobilen er ett nytt fenomen jeg ikke var klar over. Pleier ikke å dømme eller mene jeg er så himla mye bedre enn folk, men de om det. Anonymkode: ca9ed...6bc
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #34 Skrevet 20. november 2016 Når mine var små (1-3 år) så fulgte jeg dem rundt på lekeland, noe annet går jo ikke. Det er veldig lett å rote seg bort på dette lekelandet ihvertfall, det er kjempestort! Nå er de store og løper rundt selv, men jeg forventer jo at de kan oppføre seg. Jeg går en runde å ser etter dem innimellom. Jeg har enda ikke sett at de løper den mindre barn eller tar seg til rette. Men lekeland er for de litt større barna og det er løping og herjing, det er jo det som er poenget. Anonymkode: bf708...c55
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #35 Skrevet 20. november 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Lekeland er et sted ungene kan få springe fra seg og herje litt. En toåring er for liten til å leke rundt alene og velger man å ta små barn med dit må man ta ansvaret det medfører og følge med i løypa. Jeg lar 6åringen herje fra seg i lekeland, så lenge det er "godlynt" herjing og han er grei med andre. Anonymkode: 3947f...84e godlynt herjing? Ikke en ting av det som skrives her inngår i godlynt herjing, selvfølgelig følger alle med små barn med disse barna, det er derfor vi ser det som skjer. Du følger vel med barnet ditt også? Anonymkode: 66666...307
Jens Skrevet 20. november 2016 #36 Skrevet 20. november 2016 Jeg trodde leos lekeland var for de større barna og Child planet for de yngre? Barn på 1-2 år har da ingenting på leos lekeland å gjøre! Der arrangeres det jo bursdager for 12 år gamle gutter f. eks og 12 år gamle gutter HERJER!! skjønner ikke hvorfor man skulle ta med babyer dit.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #37 Skrevet 20. november 2016 Akkurat nå, Jens skrev: Jeg trodde leos lekeland var for de større barna og Child planet for de yngre? Barn på 1-2 år har da ingenting på leos lekeland å gjøre! Der arrangeres det jo bursdager for 12 år gamle gutter f. eks og 12 år gamle gutter HERJER!! skjønner ikke hvorfor man skulle ta med babyer dit. Jeg snakker ikke om leos lekeland. Jeg bor heller ikke i Oslo. Der jeg bor er lekeland tilrettelagt for små barn og det står egne avdelinger for de minste barna.. Anonymkode: 66666...307
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #38 Skrevet 20. november 2016 14 minutter siden, Jens skrev: Jeg trodde leos lekeland var for de større barna og Child planet for de yngre? Barn på 1-2 år har da ingenting på leos lekeland å gjøre! Der arrangeres det jo bursdager for 12 år gamle gutter f. eks og 12 år gamle gutter HERJER!! skjønner ikke hvorfor man skulle ta med babyer dit. Her har leos lekeland egen avdeling for småbarn 0-3 år, så jovisst har de der noe å gjøre. Problemet at større barn har en tendens til å herje også der. Da er de de som ikke har noe i den avdelingen å gjøre. Og 12 år gamle gutter? Alvorlig talt, da bør de være så store at de kan de kan ta hensyn til de som er yngre enn seg. Og da snakker jeg om ikke småbarn, men de som er 4-5 år yngre enn de. En 12 åring er nesten tenåring, og nei de skal ikke herje vilt. Anonymkode: 6312c...803
Jens Skrevet 20. november 2016 #39 Skrevet 20. november 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her har leos lekeland egen avdeling for småbarn 0-3 år, så jovisst har de der noe å gjøre. Problemet at større barn har en tendens til å herje også der. Da er de de som ikke har noe i den avdelingen å gjøre. Og 12 år gamle gutter? Alvorlig talt, da bør de være så store at de kan de kan ta hensyn til de som er yngre enn seg. Og da snakker jeg om ikke småbarn, men de som er 4-5 år yngre enn de. En 12 åring er nesten tenåring, og nei de skal ikke herje vilt. Anonymkode: 6312c...803 Jo, på ett lekeland er det lov til å herje litt.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #40 Skrevet 20. november 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Forfølger du 5 -6 åringen i lekeland har du et problem med å slippe kontrollen. Barn bør få herje og leke i lekeland. Har du toåringen med MÅ du passe på, han er egentlig litt liten og det er din oppgave å passe på at han ikke skades av ivrige 5-6 åringer. Anonymkode: 3947f...84e Snakker ikke om å fotfølge, men å lære barna f.eks å vente på tur, ikke dytte andre barn etc. Det er forskjell på "herjing" og å herje vilt som enkelte barn gjør. Anonymkode: 1fb62...0af
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå