Gå til innhold

var på lekeland idag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og de voksne lar ungene løpe rundt som små villmenn mens de skravler med andre, super kaffe og surfer gratis på nett. Hva med å følge med hva ungene gjør? Køskikk eier såklart ikke barn. River ned mindre barn, bryter seg inn på trampolina mens mitt barn nettopp har begynt å hoppe og jeg må belære andres barn om at de må vente på tur... glad vi ikke er der ofte!   

Anonymkode: 59cbf...f0a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er foreldrenes fritid, mens småbarnsmødrene må jakte på barna sine som hauker fordi di ikke skal bli løpt ned eller hoppa ned av større barn.

Helt spesielt hvor dårlig folkeskikk enkelte barn har.

Anonymkode: 66666...307

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er foreldrenes fritid, mens småbarnsmødrene må jakte på barna sine som hauker fordi di ikke skal bli løpt ned eller hoppa ned av større barn.

Helt spesielt hvor dårlig folkeskikk enkelte barn har.

Anonymkode: 66666...307

Enig der. Men verre er det med de gørrlate foreldrene! Ender opp med å bli irritert. Ungene elsker plassen og jeg hater det. Må følge den yngste på 2,5 år rundt i frykt for ulykker. Min eldste på snart 8 år har heldigvis såpass køskikk at hun går av trampolina dersom andre barn  trenger seg på. Men også der velger jeg å følge etter. Plutselig kan de skader seg når de herjer såpass mye. 

Skrevet

Enig. Uopdragne barn og foreldre som ikke bryr seg. Maks irriterende. Jeg har som deg barn som tar hensyn til andre. Nå er de store og kan passe seg selv, men når de var mindre måtte jeg ofte sette andre barn på plass. Som snek i køen, tok i fra osv mens foreldrene bare smilte til gullet sitt.  

Barn som gjør dette har kapasitet til å vite bedre. Desverre har de dårlig oppdragelse og blir ganske ufordragelige.

Anonymkode: 91f2f...afb

• Liker 3
Skrevet

Er så enig med deg. Min familie og jeg var på lekeland i sommer, og det jeg ikke likte var at mange voksne og barn gikk barføtt! Det synes jeg er ekkelt! Det sto ett tydelig skilt om at man måtte ha på seg sokker. Og det står det skilt om på de lekelandene vi har vært på. 

Anonymkode: 07bc8...b37

• Liker 1
Skrevet

Helt enig. Jeg var der en gang på en lørdag, aldri mer. 7-8 drittunger på sikkert 6-8 år kastet baller, hylte og hoppet i småbarnsavdelingen for de 0-3. Flere små barn ble truffet eller snublet i ballen de kastet. Jeg sier ikke ofte i fra, men da ropte jeg at de hadde å pelle seg ut fra småbarnsavdelingen og fikk oppføre seg ordentlig.  Hjalp det, men skal være unødvendig.  Har også opplevd at flere større barn tråkker på barnet mitt for å komme forbi. Altså, lær barna litt normal folkeskikk. 

Anonymkode: f8bc7...296

• Liker 4
Skrevet

Her er det ikke lagt opp til at foreldrene skal være ute i lekegreiene, og det er vanskelig å følge med fra utsiden. Det er lagt opp til at foreldrene skal sitte i kafeen eller i sofagruppene. 0-3-åringene har eget lekeområde med plass til at foreldrene kan være med dem. Og selvsagt skal ungene bli lært å oppføre seg skikkelig også på lekeland. Har sett flere unger som det er akkurat som om de skrur på en bryter når de går inn døren på lekelandet.

Anonymkode: 6e39b...756

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og de voksne lar ungene løpe rundt som små villmenn mens de skravler med andre, super kaffe og surfer gratis på nett. Hva med å følge med hva ungene gjør? Køskikk eier såklart ikke barn. River ned mindre barn, bryter seg inn på trampolina mens mitt barn nettopp har begynt å hoppe og jeg må belære andres barn om at de må vente på tur... glad vi ikke er der ofte!   

Kunne ikke vært mer enig.  Vi går ikke ofte på lekeland for å si det sånn.  😏

Skrevet

Jeg har samme erfaring dessverre. Foreldre som lar barna herje fritt uten å følge med overhodet. Og mange av barna eier ikke folkeskikk. Det virker som mange foreldre dropper hele barneoppdragelsen, og lar barna oppføre seg og gjøre akkurat som de vil. 

Anonymkode: 93c68...345

• Liker 1
Skrevet

Macdonalds og lekeland er et sånt type sted man drar om man er helt dønn sliten og desperat etter at ungene skal leke alene et par timer..

Anonymkode: ca9ed...6bc

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Macdonalds og lekeland er et sånt type sted man drar om man er helt dønn sliten og desperat etter at ungene skal leke alene et par timer..

Ikke macdonalds i to timer forresten, lol det ble feil.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig. Vi drar kun til lekeland når vi har overskudd til å følge opp barnet ordentlig 

Anonymkode: f8bc7...296

• Liker 3
Skrevet

Mulig jeg avviker litt fra normalen, men når jeg tar med meg barnet mitt på forskjellige aktiviteter er det for at vi skal kunne gjøre noe sammen, ikke for at jeg skal kunne sitte i et hjørne og drikke kaffe. 

Nå er ikke vi ofte i lekeland, for mitt barn takler dårlig alle inntrykkene (mye mennesker, støy osv), men de gangene vi har vært i lekeland har jeg alltid vært tett på barnet mitt. Klart det at større barn ikke vil ha mamma hengende på seg hele tiden mens de leker, men så lenge barna ikke har lært seg å respektere de rundt seg, så trenger de nok litt tilsyn og veiledning fortsatt. 

Jeg opplever sånne barn i hverdagen også. Barn i nabolaget som herjer, tar seg til rette på andres eiendom osv, og foreldrene er aldri i nærheten. Aldri sett foreldrene være ute og leke med barna sine. Jeg tenker i mitt stille sinn at kanskje det er årsaken til at barna ikke oppfører seg. Nettopp fordi foreldrene ikke har vært med for å veilede barna i begynnelsen, så barna har aldri lært hvordan de skal oppføre seg? 

Anonymkode: 5467c...1a3

• Liker 4
Skrevet

Lekeland er et sted ungene kan få springe fra seg og herje litt.  En toåring er for liten til å leke rundt alene og velger man å ta små barn med dit må man ta ansvaret det medfører og følge med i løypa. Jeg lar 6åringen herje fra seg i lekeland, så lenge det er "godlynt" herjing og han er grei med andre. 

Anonymkode: 3947f...84e

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg avviker litt fra normalen, men når jeg tar med meg barnet mitt på forskjellige aktiviteter er det for at vi skal kunne gjøre noe sammen, ikke for at jeg skal kunne sitte i et hjørne og drikke kaffe. 

Nå er ikke vi ofte i lekeland, for mitt barn takler dårlig alle inntrykkene (mye mennesker, støy osv), men de gangene vi har vært i lekeland har jeg alltid vært tett på barnet mitt. Klart det at større barn ikke vil ha mamma hengende på seg hele tiden mens de leker, men så lenge barna ikke har lært seg å respektere de rundt seg, så trenger de nok litt tilsyn og veiledning fortsatt. 

Jeg opplever sånne barn i hverdagen også. Barn i nabolaget som herjer, tar seg til rette på andres eiendom osv, og foreldrene er aldri i nærheten. Aldri sett foreldrene være ute og leke med barna sine. Jeg tenker i mitt stille sinn at kanskje det er årsaken til at barna ikke oppfører seg. Nettopp fordi foreldrene ikke har vært med for å veilede barna i begynnelsen, så barna har aldri lært hvordan de skal oppføre seg? 

I "gamle" dager (25 år siden ) lekte vi også ute uten foreldre, så det er ikke akkurat noe nytt.  Jeg vil si at akkurat det er et sunnhetstegn 😂

• Liker 4
Skrevet

Det er så bra at noen foreldre er så fullstendig perfekte altså! Vi andre normale dødelige at så mye å lære av dere. :)

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig der. Men verre er det med de gørrlate foreldrene! Ender opp med å bli irritert. Ungene elsker plassen og jeg hater det. Må følge den yngste på 2,5 år rundt i frykt for ulykker. Min eldste på snart 8 år har heldigvis såpass køskikk at hun går av trampolina dersom andre barn  trenger seg på. Men også der velger jeg å følge etter. Plutselig kan de skader seg når de herjer såpass mye. 

Men et barn på 2,5 år må vel uansett andre barns oppførsel følges rundt på et slikt sted?

• Liker 9
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lekeland er et sted ungene kan få springe fra seg og herje litt.  En toåring er for liten til å leke rundt alene og velger man å ta små barn med dit må man ta ansvaret det medfører og følge med i løypa. Jeg lar 6åringen herje fra seg i lekeland, så lenge det er "godlynt" herjing og han er grei med andre. 

Jeg er litt enig her, altså.

Mine barn er 2, 3 og 7, og de to minste er nesten for små (men de får jo være med når vi en sjelden gang drar dit. Da må jeg følge dem rundt). Poenget med lekeland er jo nettopp å få herje litt, så lenge de ikke er ufine, dytter og løper ned småbarn.

Jeg gjør det sånn: min sjuåring får være med de to minste i småbarnssonen hvis hun leker med lillesøster/bror. Men hun får ikke leke der alene, for det området er for småbarn og da er det de som har førsteretten. Ellers i lokalet fotfølger jeg henne ikke, de områdene er for større barn og jeg stoler på at hun har folkeskikk nok til å ikke være fullstendig villmann. Ser innom nå og da, selvfølgelig. Men begir de små seg inn i området for større barn må jeg nesten bare passe på dem, for selv om jeg synes at store barn skal vise vanlig kø-skikk og ikke være ufine, så er det ikke meningen at min toåring skal virre rundt ved de store hoppeslottene og skliene med høy fart. Da må jeg i så fall passe på selv.

Det er stor forskjell på dårlig oppdragelse (knuffing, køsniking, dytte andre barn vekk osv) og det at det kan være høy fart, mye lyd og litt uvøren oppførsel fordi barna er så inne i aktiviteten. Det første er uakseptabelt, det andre må man nesten bare ta høyde for på et lekeland. Det er en del av pakka. Hvordan vet dere forresten at det er foreldrene til de uoppdragne ungene som drikker kaffe? Det kan være mammaen til den stille gutten som står bakerst og venter på tur!

Anonymkode: 2a9d2...550

• Liker 9
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så bra at noen foreldre er så fullstendig perfekte altså! Vi andre normale dødelige at så mye å lære av dere. :)

Hvordan i all veden fikk du det ut av denne tråden? Er man perfekt dersom man passer på at ungene ikke herjer vilt på lekeland? 

Anonymkode: 1fb62...0af

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I "gamle" dager (25 år siden ) lekte vi også ute uten foreldre, så det er ikke akkurat noe nytt.  Jeg vil si at akkurat det er et sunnhetstegn 😂

Selvfølgelig skal barna få leke ute alene. Men når barna ikke forstår at det ikke er greit å ta seg inn i husene til naboene og hente ting, så har de kanskje behov for litt tilsyn og veiledning en periode før de er klare for å leke ute alene? Var det jeg mente. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...